خانه / کسب و کار / بازاریابی و فروش / روش و استراتژی بازاریابی محدوده نزدیک | همراه با مثال
انواع روش و استراتژی های بازاریابی و فروش
انواع روش و استراتژی های بازاریابی و فروش

روش و استراتژی بازاریابی محدوده نزدیک | همراه با مثال

روش و استراتژی بازاریابی محدوده نزدیک

Close Range Marketing

 

سلام به همراهان خوب علم ما، همانطور که می دانید امروزه طیف وسیعی از کسب و کارها از کمپین های بازاریابی محدوده نزدیک یا بازاریابی مجاورتی استفاده می کنند تا اطلاعات جدید را به مصرف کنندگان کالاها ارسال و خدمات خود را ارتقا دهند. در این مقاله ما به بررسی روش و استراتژی بازاریابی محدوده نزدیک می پردازیم. با علم ما همراه باشید.

 

بازاریابی محدوده نزدیک چیست؟

روش و استراتژی بازاریابی محدوده نزدیک یا بازاریابی مجاورتی یعنی تشخیص موقعیت یک کاربر یا مشتری به منظور ارتباط هدفمند با آنها. برای مثال، آیا او در اتوبوس است؟ آیا در حال نزدیک شدن به یک کافی شاپ است؟ آیا در حال خروج از مغازه تان است؟ این تکنولوژی یعنی اینکه کسب و کارها انتخاب کنند که چه موقع چه پیامی و به چه کسی بفرستند تا بهترین نتایج را دریافت کنند و رضایت مشتریان را به دست آورند.

بهتر است بدانید دریافت نوتیفیکیشن‌ ها، مکان یابی در محیط های بسته یا هر چیز دیگری که توسط گوشی‌ های هوشمند انجام شود و به معنی استفاده از اطلاعات مکانی در زمان مناسب می باشد که به خدمت بازاریابی محدوده نزدیک در خواهد آمد.

 

مثال:

برای مثال، شما صاحب یک فروشگاه هستید و برای مشتریان تخفیف های خاص در نظر گرفته اید. تبلیغات کرده اید، مشتریان به فروشگاه می آیند و یک پیامک خوش آمدگویی دریافت می کنند. پیامی که همه افراد حاضر در آنجا آن را دریافت می کنند: “سلام! ممنون از حضورتون! در صورتی که بیش از دویست هزار تومان خرید کنید 20% تخفیف دریافت می کنید.”

با بلوتوث، همین کسب و کار می تواند به گونه ی دیگری پیش رود. مثلا وقتی مشتری نزدیک کافی شاپ شد پیام تخفیف ده درصدی برای کافی شاپ را دریافت کند. اگر مشتری در حال دیدن محصولات پاییزه است به او تبلیغاتی نشان داده شود که با علایقش متناسب باشد. این تفاوتِ بین تبلیغات نامشخص و فراگیر و بازاریابی محدوده نزدیک یا مجاورتی هوشمند است.

 

اهمیت بازاریابی محدوده نزدیک:

کسب و کارها در دنیای امروز به سوی استفاده از فناوری های جدید برای تحت تاثیر قرار دادن مشتریان حرکت کرده اند. بازاریابی دیجیتال الگوی غالب روش های بازاریابی در عصر حاضر است و بازاریابی مجاورتی به عنوان یکی از روش های بازاریابی دیجیتال در عرصه عمل از اهمیت بالایی برخوردار است.

بعضی از کمپین‌ های این روش بازاریابی نشان داده است که ارسال پیامک در محیط نزدیک بسیار موثرتر از ارسال پیامک در محیط گسترده‌تر است. اگر تبلیغ در مکان و زمان درست ارسال شود، دریافت‌ کننده بیشتر توجه نشان می‌ دهد. برای مثال افراد معمولی که در حال خرید در یک فروشگاه لباس‌ فروشی زنانه هستند، توجه بیشتری به پیام‌ های بازاریابی نشان می‌ دهند تا زمانی که در محل کار هستند و ایمیل هایشان را چک می‌ کنند.

هدف اصلی بازاریابان تشویق مشتریان به کسب‌ و کارشان است. با این وجود بسیاری از کمپین‌ های بازاریابی محدوده نزدیک با ارسال اطلاعات مفید به مشتریان توجه آنها را جلب می‌ کنند.

 

بازار هدف بازاریابی محدوده نزدیک:

بازار هدف بازاریابی محدوده نزدیک را افرادی تشکیل می دهند که از تلفن هوشمند و فناوری هایی چون بلوتوث، وای فای، هات اسپات و… استفاده می کنند. بازاریابان سعی می کنند از طریق این ابزارها با مصرف کنندگان و مخاطبان هدف تعاملی فوری برقرار کنند. در این روش سعی می شود تا پیام های بازاریابی از راه های ارتباطی ممکن به کاربران ارسال شود. بازاریابان می توانند از طریق سیگنال بلوتوث یا وای فای، محتوایی مشابه با اپلیکیشن در تلفن همراه برای مخاطبان شان ارسال کنند.

 

چه کسانی از استراتژی بازاریابی محدوده نزدیک استفاده می کنند؟

استراتژی بازاریابی محدوده نزدیک می تواند برای هر کسب و کاری که در یک مکان ثابت در حال فعالیت است، موضوعیت داشته باشد. مثلا:

شرکت ها و آژانس های خدماتی:

استراتژی بازاریابی محدوده نزدیک به شرکت ها و آژانس های خدماتی کمک می کند تا این ارتباط موثر را به نحو احسن انجام دهند. با استفاده از قدرت فناوری های نوین همچون بلوتوث (Bluetooth)، وای فای (Wi-Fi) و هات اسپات (Hotspot) و … بازاریاب ها قادر هستند تا هدف گیری دقیقی بر گروه های هدف خود داشته باشد. و می توانند پیام های بازاریابی متنوعی را برای مصرف کنندگانی که در نزدیکی آنها هستند ارسال نمایند. و آنهایی که قصد خرید محصولی را دارند، به کسب و کار خود بیاورند.

هتل ها و رستوران ها و کافی شاپ ها:

هتل ها، رستوران ها و کافی شاپ ها دیگر مخاطبان مهم  استراتژی بازاریابی محدوده نزدیک یا مجاورتی هستند. آنها می توانند رویدادها، برنامه های تبلیغاتی و حتی منوی ویژه روزانه خود را با کدهای تخفیف جذاب در اختیار مصرف کنندگانی قرار دهند که از کنارشان گذر می کنند. مراکز مسافرتی و حمل و نقل عمومی نیز از بازاریابی مجاورتی به طور هوشمندانه ای استفاده می کنند.

نقشه راه ها، تبلیغات، ارائه پیشنهادهای گردشگری و… یکی از استراتژی های مهم این بازاریابی است. در برخی سازمان های دولتی نیز در همایش ها و سخنرانی ها می تواند اطلاعات عمومی از رویدادهای خود را در اختیار مخاطبان قرار دهد.

خرده فروشان عمده: 

این کسب و کارها همچون فروشگاه های زنجیره ای بزرگ، می توانند نقشه فروشگاه های خود را برای مشتریان بالقوه شان ارسال نمایند. همچنین آنها می توانند برگه های تخفیف یا پیشنهادات ویژه را ارسال کنند.

مراکز  تفریحی و خرید:

این مراکز می توانند با کنار هم قرار دادن یک بسته جذاب از کسب و کارهایی که در آنجا قرار دارند، یک پیشنهاد شگفت انگیز به مشتریان ارائه دهند. مثلا برای کسانی که از مرکز خرید فلان محصولات مورد نظرشان را بخرند در قرعه کشی یک دستگاه خودروی سواری شرکت داده می شوند.

مراکز مسافرتی مانند فرودگاه ها و مراکز حمل و نقل عمومی:

این مراکز می توانند نقشه یا تبلیغات نمایشی را از مقاصد گردشگری و تفریحی به مسافران خود ارائه دهند. که همه این داده های تبلیغاتی می تواند از طریق حمایت کردن مقاصد گردشگری محلی انجام شوند.

 

بازاریابی محدوده نزدیک چطور می‌تواند به شما در کسب موفقیت کمک کند؟

بازاریابی محدوده نزدیک به اقدام فوری و مناسب نیاز دارد. بازاریابان لازم است برای لحظه ای که مشتری در آن موقعیت خاص حاضر می شود و در شرایط پذیرش پیشنهاد است، آماده باشند. این فرصت شاید فقط چند ثانیه باشد و براحتی زمان از دست برود.

برای اینکه مشخص شود یک کمپین بازاریابی محدوده نزدیک موفق خواهد بود یا نه، متخصص بازاریابی باید به خوبی حرفه بازاریابی را درک کند. به علاوه متخصصین بازاریابی باید درک درستی از مدیریت کسب و کار داشته باشند.

تکنولوژی مورد استفاده در بازاریابی محدوده نزدیک به سرعت تغییر می‌ کند. و متخصصین در این بازاریابی نیاز است خود را همیشه با جدیدترین شرایط و تکنولوژی هماهنگ کنند.

 

مثال برای بازاریابی محدوده نزدیک:

برای درک بهتر مثالی می زنیم، در بالا هم اشاره کردیم که کدام کسب و کار ها می توانند از این روش استفاده کنند. فکر کنید برای دیدن فیلم یا تاتر یا خرید با ماشین خود وارد یک مرکز تجاری شدید. بعد از رد شدن از پارکینگ به وسیله سیستم هوشمند برای شما پیامی می آید که در صورت تمایل می توانید در زمانی که ماشین را در پارکینگ گذاشتید از کارواش سیار استفاده کنید. در این زمان یه پیشنهاد ویژه به شما داده شده در زمان و مکان مناسب.

 

سوالات مفید برای بازاریابی محدوده نزدیک:

مشتریان شما برای دریافت خدمات ی محصولات به جای خاصی مراجعه دارند؟ اگر بله

امکان استفاده از این روش رو دارید؟

چه پیامی برای مخاطب دارید؟

آیا پیام شما، احساس منفی به مخاطب نمی دهد؟

آیا پیشنهاد ویژه با توجه به زمان و مکان دارید؟

از چه روشی برای ارسال پیام می خواهید استفاده کنید؟

 

جمع بندی:

پیشرفت فناوری و امکانات ارتباطی به شرکت‌ ها اجازه می‌ دهد از ساده‌ترین راه‌ ها برای ارتباط با مشتریان خود استفاده کنند. و هیچ فرصتی را از دست ندهند. بازاریابی محدوده نزدیک از جمله این روش‌ های نوین است.

قشر بزرگی از کسب‌ و کارها از کمپین‌ های بازاریابی محدوده نزدیک یا مجاورتی استفاده می ‌کنند تا به مصرف ‌کنندگان خود اطلاعات جدید بدهند و خدمات و محصولات مرتبط با آنها را بهبود ببخشند. این قشر بزرگ شامل شرکت ‌هایی نیز می‌ شود که می‌ خواهند حس بیشتری را در مردم القا کنند.

در این روش، شرکت می‌ تواند با سریع ترین روش ممکن بین کسب‌ و کار و افرادی که در محدوده جغرافیایی تعیین شده عبور می‌ کنند ارتباط برقرار کرده و برند خود را معرفی کند. این روش به صورت مستقیم می‌ تواند مشتریان را هدف قرار دهد. آیا شما در کسب و کار خود از روش و استراتژی بازاریابی محدوده نزدیک استفاده کرده اید؟

 

www.elmema.com

آرشیو مقالات بازاریابی و فروش (کلیک کنید)

آرشیو مقالات کسب و کار (کلیک کنید)

برای اشتراک گذاری این صفحه کلیک کنید:  واتس‌اپ  | تلگرام

 

اینستاگرام دکتر مرزبان (کلیک کنید) | مشاوره و کوچینگ فردی با دکتر مرزبان (کلیک کنید)

برای دریافت راهنمای در واتس‌اپ (کلیک کنید) 09164052373

 

درباره ی مدیر سایت علم ما

Avatar photo
علمِ ما یک گروه کاملا تخصصی در زمینه کلیه فعالیت های پژوهشی، کسب و کار، بازاریابی و رشد فردی می باشد، که در اسفند ۱۳۹۴ راه اندازی شد. علم ما متشکل از اساتیدی است که علاوه بر دانش علمی عالی، بطور کامل با بازار کار در انواع کسب و کار و ابعاد رشد فردی در بهبود فردی در دنیای واقعی هم آشنا هستند. گروه علم ما درصدد است تا با استفاده از روش‌های نوین آموزشی و تاکید بر صد در صد کاربردی بودن، آموزش های سطح اول را در اختیار شما همراهان و دوستان عزیز ارایه دهد. پر متقاضی ترین آموزش های مجموعه علم ما: دوره کوچینگ، دوره های کسب و کار، کتاب تقویم انگیزشی و...

مطلب پیشنهادی

خلاقیت در بسته بندی

ویدیو: خلاقیت در بسته بندی | دکتر شهریار مرزبان

خلاقیت در بسته بندی دکتر شهریار مرزبان   سلام به همراهان خوب علم ما. خلاقیت …

3 دیدگاه

  1. سپاس از مطالب خوب و منظم تون

  2. مثال هاتون عالی هستن :)))

  3. بر پایه تکنولوژی هست انگار
    ولی خب با تراکت و … هم میشه به اطرا اطلاع سانی کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *