خانه / کسب و کار / بازاریابی و فروش / روش و استراتژی بازاریابی دیجیتال | همراه با مثال
انواع روش و استراتژی های بازاریابی و فروش
انواع روش و استراتژی های بازاریابی و فروش

روش و استراتژی بازاریابی دیجیتال | همراه با مثال

روش و استراتژی بازاریابی دیجیتال

انگلیسی: Digital Marketing

 

سلام به همراهان خوب علم ما. با گسترش روزافزون فضای مجازی و استفاده گسترده افراد از اینترنت و شبکه ‌های اجتماعی، استراتژی دیجیتال مارکتینگ به عنوان یک ابزار قدرتمند برای رسیدن به مشتریان هدف و افزایش فروش به محبوبیت بالایی دست یافته است. اکنون بازاریابی دیجیتال به عنوان یک عنصر حیاتی در برقراری ارتباط بین کسب و کارهای مختلف و مخاطب جایگاه خود را پیدا کرده. از طرف دیگر خیلی از کسب و کارها با حضور در فضای مجازی نه تنها نمی‌ توانند موفقیت چشم گیری کسب کنند بلکه ممکن است اعتبار گذشته خود را نیز خدشه دار کنند. به همین منظور در مقاله روش و استراتژی بازاریابی دیجیتال به بررسی این روش می پردازیم. با علم ما همراه باشید.

 

استراتژی بازاریابی دیجیتال چیست؟

استراتژی دیجیتال مارکتینگ به مجموعه ‌ای از رویکردها، تکنیک ‌ها و ابزارهایی استفاده شده در فضای دیجیتال به منظور تبلیغ، ترویج و فروش محصولات و خدمات یک سازمان یا کسب و کار اشاره دارد. این استراتژی‌ تبلیغاتی بازاریابی به منظور جذب، درگیر کردن و نگه‌ داشت مشتریان هدف در فضای آنلاین، شبکه ‌های اجتماعی، وب‌ سایت ‌ها، ایمیل ‌ها و سایر کانال ‌های دیجیتال استفاده می ‌شوند.

در واقع هر روشی را که از تکنیک‌های سنتی بازاریابی فاصله بگیرد و از ابزارهای دیجیتال (گوشی، تبلت، کامپیوتر، اینترنت و …) برای تبلیغات یک کسب و کار استفاده کند، به نام بازاریابی دیجیتال می‌ شناسیم.

همه کسب و کارهای موفق از تاکتیک‌های مناسب برای شناسایی و دسترسی به مخاطبان هدف خود و تبدیل آنها به مشتریان راغب آگاه هستند. بنابراین، در درجه اول، شما باید اهداف کسب و کار خود را شناسایی کنید و ابزارهای مناسب دیجیتال مارکتینگ را برای دستیابی به آنها بیابید.

 

تفاوت بازاریابی سنتی با بازاریابی دیجیتال 

در بازاریابی سنتی، ارتباط فروشنده با مشتریان به صورت یک طرفه است. در بازاریابی سنتی، کمپین ها به خوبی برنامه ریزی می شوند و در زمان و مکان دقیق انجام می شوند. مثلا فروشندگان محصول خود را در تراکت ها، بنرها و یا در تلوزیون و… تبلیغ می کنند. تا مردم با دیدن این تبلیغات اگر علاقه داشتند اقدامی را انجام دهند.

در حالی که در بازاریابی دیجیتالی، ارتباط کاملا دو طرفه است. یعنی شرکت ها می توانند با مخاطبان خود صحبت کنند و به حرف های آنها گوش دهند. در این نوع بازاریابی هم برنامه ریزی انجام می شود. ولی بازاریابی دیجیتالی انعطاف پذیر است و می توان برنامه را نسبت به زمان و مکان تغییر داد.

علاوه براین، همه تعامل ها بصورت آنلاین و عمومی است. یعنی هر کسی می تواند نظرات، انتقاد و پیشنهاد خود را بیان کند و افراد دیگر هم نظرات آنها را خواهند دید.

 

فواید استفاده از استراتژی در بازاریابی دیجیتال 

گفتیم که سازمان‌ها و کسب‌وکارها می‌ توانند از استراتژی دیجیتال مارکتینگ در راستای اهداف خود بهره ببرند. اما بهره‌گیری از چنین برنامه‌ای چه منافعی را نصیب سازمان می‌ کند؟ در یک نگاه کلی می‌ توان گفت که چند مزیت کلیدی برای بهره‌گیری از این برنامه وجود دارد که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

انعطاف ‌پذیری

در دیجیتال مارکتینگ شما می ‌توانید به راحتی استراتژی خود را تغییر دهید و به سرعت به شرایط جدید و نیازهای مشتریان واکنش نشان دهید. این انعطاف ‌پذیری به شما این امکان را می ‌دهد که به روز رسانی‌ها و تغییر استراتژی را بر اساس داده‌ ها و بازخوردهای دریافتی انجام دهید.

افزایش آگاهی از برند

استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال می‌ تواند به افزایش آگاهی کاربران فضای آنلاین از برندتان بینجامد. در نهایت، این کاربران که اکنون شناختی از برندتان دارند، می‌ توانند به تدریج جذب آن شده و جزو مشتریان شما شوند. از آنجا که آگاهی از برند نقشی موثر در موفقیت یک کسب‌وکار، به ویژه در بازه‌های زمانی میان‌مدت و بلندمدت دارد، استراتژی بازاریابی دیجیتال می‌ تواند زمینه را برای دستیابی به موفقیت، نه فقط در کوتاه‌مدت، بلکه در میان‌مدت و بلندمدت نیز فراهم آورد.

 هزینه کمتر

انجام فعالیت‌های مختلف بازاریابی بدون داشتن استراتژی دیجیتال مارکتینگ به معنای صرف هزینه‌ زیادتر، بدون داشتن هدفی کاملا مشخص است که می‌ تواند در نهایت به ضررتان تمام شود. از آنجا که پیش از اقدامات مختلف،‌ هدف، نتیجه و حتی بودجه مورد نظر تعیین‌ شده، امکان اتخاذ تصمیمات شتاب‌زده در اجرای کمپین‌های دیجیتال و سایر اقدامات در زمینه بازاریابی دیجیتال به شدت کاهش می‌ یابد که در نهایت، از نظر اقتصادی به نفع کسب‌وکار مربوطه خواهد بود.

نتایج قابل اندازه‌گیری

استراتژی دیجیتال مارکتینگ اهدافی را به صورت کمّی مشخص می‌ کند و به این ترتیب می‌ توان ارزیابی بهتری از میزان اثربخشی تلاش‌های صورت گرفته و کمپین‌های برگزار شده داشت. در واقع، معیارهایی که در این استراتژی مشخص می‌ شود، بهترین ابزار برای سنجش اثربخشی اقدامات صورت گرفته است. نتیجه نهایی می‌تواند به بهبود شیوه‌های کنونی و نیز تدوین بهتر استراتژی‌های بعدی کمک کند.

دسترسی گسترده:

استراتژی بازاریابی دیجیتال به شما این امکان را می ‌دهد که به صورت گسترده به مخاطبانتان دسترسی داشته باشید. شبکه ‌های اجتماعی، وبسایت، ایمیل و سایر وسایل دیجیتال به شما اجازه می ‌دهند تا به میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان دسترسی داشته باشید.

 

پیامدهای نداشتن استراتژی بازاریابی

بدون استراتژی بازاریابی مناسب، شما به رقبای خود اجازه می‌ دهید تا مشتریان را به سمت خود جذب کنند و شما را از بازار بیرون کنند.

به طور کلی، دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌ کند تا هدفمندانه به بازار هدف خود نزدیک شوید و مشتریان را جذب کنید. شما می توانید رقبا را شکست دهید و رشد و توسعه کسب و کار خود را تسریع کنید. بدون استراتژی بازاریابی، امکانات و توانایی ‌های شما به خوبی بهره ‌برداری نمی‌ شوند و موفقیت شما در بازار می‌ تواند به خطر بیافتد.

 

مراحل تدوین استراتژی در بازاریابی دیجیتال 

برای تدوین یک استراتژی موفق در بازاریابی دیجیتال، باید گام‌های اساسی را طی کرد تا نتیجه‌ بخش باشد. مراحل تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال عبارت‌اند از:

تعیین اهداف

برای این کار ابتدا باید اهداف خود را مشخص کنید. این اهداف ممکن است شامل افزایش آگاهی برند، جذب ترافیک وب‌سایت، افزایش فروش، ارتقاء وفاداری مشتریان و … باشد. اهداف باید قابل اندازه‌گیری، قابل دستیابی و متناسب با استراتژی کلی شرکت باشند.

شناسایی مخاطبان هدف

برای تعیین استراتژی‌های درست باید به‌ طور دقیق مخاطبان خود را با توجه به ویژگی‌هایی همچون جنسیت، سن، محل زندگی، علایق، نیازها شناسایی کنید. این اطلاعات به شما کمک می‌ کند تا راهبردها و تاکتیک‌های مناسب را برای جذب و مشارکت مخاطبان هدف انتخاب کنید.

تحلیل بازار

بررسی و تحلیل بازار و رقبا از اهمیت بسیاری برخوردار است. شناخت دقیق از رقبا، ترجیحات مشتریان و فرصت ‌های موجود در بازار به شما کمک می‌کند تا استراتژی مناسبی را برای ورود به بازار و ارتقای رقابت ‌پذیری خود انتخاب کنید.

انتخاب کانال‌های دیجیتال

انتخاب کانال‌ های مناسب برای اجرای استراتژی بازاریابی دیجیتال نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. این شامل وب ‌سایت، شبکه ‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و سایر روش ‌های دیجیتال است.

طراحی و اجرای محتوا

بر اساس نوع کانال‌های انتخاب شده باید محتواهای جذاب و ارزشمندی را برای جذب و مشارکت مخاطبانتان ایجاد کنید. محتواها شامل مطالب وب‌سایت، پست‌های رسانه‌های اجتماعی، مقالات، ویدئوها، پادکست‌ها و سایر اشکال محتوا می‌ شوند.

تجزیه و تحلیل داده ‌ها

استفاده از تجزیه و تحلیل داده ‌ها در دیجیتال مارکتینگ امری حیاتی است. با تحلیل داده ‌ها می ‌توانید عملکرد استراتژی بازاریابی دیجیتال خود را ارزیابی کنید، رفتار مشتریان را درک کنید و تصمیم‌گیری ‌های بهتری بر اساس اطلاعات واقعی انجام دهید.

 

شاخه و روش های بازاریابی دیجیتال

در دنیای دیجیتالی امروز شاخه‌ها و انواع دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده و متنوع هستند؛ بنابراین، براساس نیاز و اهداف تعیین شده مانند افزایش فروش یا شناخت مشتریان بیشتر با برند، این رویکردها فرق می‌ کنند و در دسته‌های مختلف قرار می‌ گیرند. به طور کلی، روش های دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:

بازاریابی موتور جستجو

بازاریابی موتور جستجو به شما امکان می دهد تا بتوانید مشتریان بالقوه را از طریق جستجوهایی که در اینترنت انجام می دهند هدف قرار دهید. عباراتی که افراد در اینترنت جستجو می کنند می توانند تا حد بسیار دقیقی به شما نشان دهند که تا چه اندازه به تکمیل اهداف شما نزدیک اند. درک اینکه افراد چگونه در اینترنت جستجو می کنند بسیار مهم است زیرا شما می توانید عبارات تبلیغی، فراخوانی ها و لندینگ پیج سایتتان را مطابق با خواسته های آنان تنظیم کنید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

از شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، لینکدین، تلگرام و … استفاده کنید. شبکه های اجتماعی پلتفرم های رایگانی هستند که به راحتی می توانید در آنها محصولات خود را تبلیغ کنید. مزیت دیگر شبکه های اجتماعی این است که این روزها افراد زیادی زمان بسیاری را در شبکه های اجتماعی سپری می کنند.

سعی کنید در شبکه های اجتماعی مستقیم محصولات خود را تبلیغ نکنید. بلکه با عکس ها، ویدیوها و بلاگ ها فضای دوستانه و یا آموزشی فراهم کنید تا مخاطبان شما اول شما را بشناسند و بعد آماده خرید از شما شوند.

از راه های دیگر تبلیغ در شبکه های اجتماعی این است که به اکانت های دیگر که طرفداران زیادی دارند پول دهید تا محصولات شما را تبلیغ کنند.

بازاریابی محتوا

محتوا فقط متن نیست! هر چیزی که در سایت خود برای معرفی و تبلیغ و یا آموزش محصول خود تولید می کنید، محتوا نام دارد. محتوای می تواند مقاله، ویدیو، تصویر و یا هر چیز دیگری باشد.

بازاریابی پورسانتی

بازاریابی پورسانتی یا همکاری در فروش یکی دیگر از روش های بازاریابی دیجیتال است. در این روش، تعدادی کارمند برای فروش محصول یا خدمت استخدام و به ازای هر فروش مبلغی به عنوان پورسانت به آنها تعلق می‌ گیرد. از جمله گروه‌هایی که به این شکل در بازاریابی دیجیتال فعالیت می‌ کنند، عبارتند از وبلاگ‌نویسان یا وب‌ سایت‌های فروش اینترنتی که امروزه بسیار پرطرفدار هستند.

بازاریابی تاثیرگذار یا اینفلوئنسر مارکتینگ

یک تاثیر گذار شبکه اجتماعی کسی است که بر رفتار مخاطبان خود تاثیر می گذارد و راه نفوذ آن از طریق شبکه های اجتماعی است. تاثیرگذاری این افراد متفاوت است و هیچ کدام شبیه یکدیگر عمل نمی کنند. این افراد می توانند محتوای تازه ای متناسب با استراتژی های سازمانتان تولید کنند یا محتوای تولیدی از سوی شما را در شبکه های خود پست کنند.

بازاریابی ایمیلی

ما روزانه تعداد زیادی ایمیل دریافت می کنیم و عموما با یک نگاه کلی ایمیل های مهمتر را جدا می کنیم. اینکه شما ایمیلی را به صندوق ایمیل های دریافتی مشتری برسانید یک چیز است و اینکه کاری کنید که مخاطب ایمیل شما را باز کند چیزی کاملا متفاوت است.

اگر از ایمیل مارکتینگ استفاده نمی کنید پیشنهاد می کنیم همین امروز این کار را آغاز کنید. در یک بررسی اعلام شده است که به طور میانگین میزان برگشت سرمایه از طریق ایمیل مارکیتینگ 44.25$ به ازای هر دلار است. این سرویس ها امکان تهیه ایمیل های اختصاصی و کاملا شخصی سازی شده را در اختیار شما می گذارند و بدین ترتیب می توانید نام مخاطبان و جزییات اختصاصی دیگری از آنها را در متن ایمیل هایتان وارد کنید. این کار باعث می شود که مخاطبان بهتر تحت تاثیر قرار گیرند و حتی به ایمیل شما پاسخ دهند.

بازاریابی مشارکتی

یکی دیگر از ارکان مهم در تهیه استراتژی بازاریابی دیجیتال، بازاریابی مشارکتی است. اگر به برندهای محلی اطرافتان نگاهی بیندازید می بینید که آنها از بازاریابی مشارکتی به عنوان روشی قدرتمند برای رشد کسب و کارشان کمک می گیرند.

اگر اهداف شما شفاف و مشخص باشند، تهیه یک استراتژی بازاریابی مشارکتی نسبتا آسان است. پس با تعیین دقیق اهدافتان شروع به بازاریابی مشارکتی کنید. در این مورد، اهداف باید همراستا با استراتژی کلی بازاریابی دیجیتالتان باشند.

 

جمع بندی

استراتژی بازاریابی دیجیتال یک رویکرد جامع برای استفاده از ابزارها و منابع دیجیتال در تبلیغات و ترویج محصولات و خدمات یک کسب و کار است. با استفاده از استراتژی بازاریابی دیجیتال، کسب و کار می‌ تواند حضور خود را در فضای آنلاین بهبود دهد و با مشتریان هدف در ارتباط باشد.

اگر این استراتژی برای شما سود داشت، به شما توصیه می‌ کنم بودجه بیشتری به آن اختصاص داده و فعالیت هایی که بازدهی آن را افزایش می دهد را نیز به آن اضافه کنید و در غیر این صورت با بررسی و تحلیل مجدد مسیر و تک تک مراحل مشکلات را لیست کرده و خود را برای یک استراتژی جدید آماده کنید.

 

www.elmema.com

آرشیو مقالات بازاریابی و فروش (کلیک کنید)

آرشیو مقالات کسب و کار (کلیک کنید)

برای اشتراک گذاری این صفحه کلیک کنید:  واتس‌اپ  | تلگرام

 

اینستاگرام دکتر مرزبان (کلیک کنید)| مشاوره و کوچینگ فردی با دکتر مرزبان (کلیک کنید)

برای دریافت راهنمای در واتس‌اپ (کلیک کنید)  |   09164052373

 

 

 

درباره ی مدیر سایت علم ما

Avatar photo
علمِ ما یک گروه کاملا تخصصی در زمینه کلیه فعالیت های پژوهشی، کسب و کار، بازاریابی و رشد فردی می باشد، که در اسفند ۱۳۹۴ راه اندازی شد. علم ما متشکل از اساتیدی است که علاوه بر دانش علمی عالی، بطور کامل با بازار کار در انواع کسب و کار و ابعاد رشد فردی در بهبود فردی در دنیای واقعی هم آشنا هستند. گروه علم ما درصدد است تا با استفاده از روش‌های نوین آموزشی و تاکید بر صد در صد کاربردی بودن، آموزش های سطح اول را در اختیار شما همراهان و دوستان عزیز ارایه دهد. پر متقاضی ترین آموزش های مجموعه علم ما: دوره کوچینگ، دوره های کسب و کار، کتاب تقویم انگیزشی و...

مطلب پیشنهادی

مقالات و مطالب آموزشی کسب و کار

ویژگی‌های یک شعار تبلیغاتی موثر + مثال

9 ویژگی‌ یک شعار تبلیغاتی موثر چگونه شعار تبلیغاتی موفق بنویسیم؟   سلام به همراهان …

3 دیدگاه

  1. با کمک مقالات هفتگی شما
    تبلیغاتم خیلی موثرتر شده
    ممنون از تیم علم ما

  2. ممنون میشم مثال هم بزنید که بهتر درک کنیم

  3. مراحل رو خیلی خوب توضیح دادین
    مفید بود واسم
    سپاس بیکران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *