خانه / کسب و کار / بازاریابی و فروش / 18 روش تبلیغاتی دیجیتال مارکتینگ
انواع روش و استراتژی های بازاریابی و فروش
انواع روش و استراتژی های بازاریابی و فروش

18 روش تبلیغاتی دیجیتال مارکتینگ

 18 روش تبلیغاتی دیجیتال مارکتینگ

انگلیسی: Digital marketing

 

سلام به همراهان خوب علم ما. در دنیای دیجیتال امروز که زندگی تحت تاثیر تکنولوژی قرار گرفته، شرکت‌ها و برندهای مختلف می‌ کوشند تا داستان برند خود را متفاوت‌تر از همیشه با مشتریان‌شان در میان بگذارند و در نهایت، تاثیرگذاری مثبت و بیشتری بر مشتریان برند خود داشته باشند. درواقع کسب و کاری موفق است که اصول و استراتژی بازاریابی دیجیتال را بهتر از سایر رقبا بلد باشد. میخواهیم در این مقاله 18 روش تبلیغاتی دیجیتال مارکتینگ را بررسی می کنیم. با علم ما همراه باشید.

 

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ نوعی از بازاریابی محصولات یا خدمات است که با استفاده از فناوری‌های دیجیتال در اینترنت، از جمله تلفن‌های همراه و دیگر صفحات نمایش مثل کامپیوتر و هر رسانه دیجیتال دیگر انجام می‌ شود. دیجیتال مارکتینگ در واقع به معنای استفاده از همه ابزارهای دیجیتال مثل طراحی ‌سایت، اپلیکیشن، تبلیغات آنلاین، شبکه‌های اجتماعی، سئو و … است.

این نوع از بازاریابی به دلیل ارزانی، فراگیر بودن، ماندگاری زیاد، شبانه‌روزی و بی‌وقفه بودن، و قابلیت ایجاد تغییرات به صورت به‌روز، هم‌ زمان با رشد ابزارهای اطلاع‌ رسانی و روابط عمومی، جایگاه خاصی را در بین بازاریابان باز کرده‌ است.

 

انواع روش های بازاریابی اینترنتی

امروزه دیجیتال مارکتینگ به یک ابزار قدرتمند به منظور پیشرفت کسب و کار تبدیل شده است. و با استفاده از ابزارهای مختلف، زمینه را برای فروش بیشتر محصولات و خدمات میسر کرده. مهمترین و اصلی ترین هدف از بازاریابی دیجیتال نیز فروش بیشتر محسوب می شود. در ادامه 18 روش تبلیغاتی دیجیتال مارکتینگ را بررسی می کنیم که باعث افزایش فروش و مشتری می شود.

 

1. بازاریابی محتوا 

بازاریابی محتوا یک استراتژی در حوزه دیجیتال مارکتینگ است که در آن محتواهای ارزشمند و جذاب به منظور جلب توجه و نگه‌ داشتن مخاطبان تولید و منتشر می شوند. این محتواها می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • متن
  • تصاویر
  • ویدئوها
  • پست‌ های رسانه‌ های اجتماعی
  • سایر اشکال محتوا باشد.

هدف اصلی بازاریابی محتوا، برقراری تعامل مثبت با مخاطبان، آگاهی از برند و در نهایت افزایش فروش یا تحقق سایر اهداف تجاری است.

 

2. ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ هنوز هم یک راه ساده و موثر برای گرفتن لید بیشتر با هزینه کم است. با ایمیل مارکتینگ می‌ توانید روی جذب مخاطبان هدف تمرکز کنید. مثلا اگر لیستی از ایمیل مشتریان وفادار خود داشته باشید، فروش محصولات جدید و معرفی آن به بازار راحت خواهد بود.

برای گرفتن ایمیل کاربران جدید هم می‌ توانید از تبلیغات پاپ آپ و پیشنهاد یک هدیه (کتاب الکترونیک، فایل پادکست، کد تخفیف و…) استفاده کنید. راه‌اندازی کمپین ایمیلی باید زیر نظر دیجیتال مارکتر یا مدیر بازاریابی باشد. مهم است که نتایج و آمار به دست آمده از این کمپین به درستی تحلیل شود. در این صورت می‌ توان برای کمپین‌های بعدی برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشت.

 

3. اینفلوینسر مارکتینگ 

یکی دیگر از انواع تبلیغات دیجیتال، اینفلوئنسر مارکتینگ می باشد. در حال حاضر به این بخش از بازاریابی آنلاین توجه ویژه ای می شود. اینفلوئنسرها یا افراد تاثیرگذار داخل شبکه های اجتماعی نفوذ زیادی دارند. به همین دلیل افراد راحت تر به محصولات مورد تبلیغ آنان اعتماد می نمایند.

برندها از قدرت اینفلوئنسرها استفاده می نمایند تا به موقعیت بهتری دست یابند و مخاطبان هدف خود را هوشمندانه به سمت خود جلب نمایند. اگر مایلید تا به حجم بالایی از مخاطبین دست پیدا نمایید، لازم است تا از این روش بازاریابی دیجیتالی بهره ببرید.

 

4. بازاریابی موبایلی 

بازاریابی موبایلی نوعی دیگر از دیجیتال مارکتینگ است که به صورت خاص بر روی یک دستگاه تمرکز دارد (تلفن هوشمند و سایر دستگاه های موبایل).

در بازاریابی موبایلی از اپلیکیشن ها، پیام کوتاه (SMS)، نرم افزارهای ارتباطی قابل اجرا در موبایل مانند واتساپ و تبلیغات درون برنامه‌ های موبایلی (In-App Advertising) (تبلیغات میان بازی) استفاده می شود.

این نوع بازاریابی در دنیای مدرن و در حال تحول فناوری کاربرد و اهمیت زیادی دارد. کسب و کار با استفاده از آن به مخاطبان در زمان و مکان مناسب دسترسی پیدا می کنند و تعامل بهتری خواهند داشت.

 

5. تبلیغات کلیکی 

تبلیغات کلیکی یا هزینه به ازای کلیک (CPC) به این معنی است که شما برای هر کلیک روی تبلیغات خود هزینه پرداخت می کنید. برای کمپین‌های پیشنهادی CPC، حداکثر پیشنهاد قیمت به ازای هر کلیک را تعیین می‌ کنید و این، بالاترین مبلغی است که می‌ خواهید برای یک کلیک روی تبلیغ خود بپردازید.

تبلیغ کنندگان معمولا از هزینه هر کلیک با بودجه روزانه تعیین شده برای یک کمپین استفاده می کنند. با رسیدن به بودجه تبلیغ کننده، تبلیغ به طور خودکار از وب سایت برای باقی مانده دوره حذف می شود. این نوع از انواع دیجیتال مارکتینگ، یک مدل درآمد تبلیغات آنلاین است که وب سایت ها بر اساس تعداد دفعاتی که بازدیدکنندگان روی یک آگهی کلیک می کنند، استفاده می کنند.

 

6. بازاریابی رسانه های اجتماعی

یکی از موثرترین راه‌ها برای ارتباط با مشتریان و مخاطبان هدف، شبکه‌های اجتماعی هستند. انتخاب نوع شبکه اجتماعی به نیاز و ماهیت برند شما بستگی دارد؛ برای مثال توییتر بیشتر برای نظرات و پیشنهادات مشتریان، اینستاگرام و پین‌ترست به‌ دلیل مصور بودن، برای آگاهی‌رسانی یا معرفی محصول و خدمات یک شرکت و لینکداین برای معرفی کسب‌و‌کار و محتوای تخصصی و حرفه‌ای مناسب است.

 

7. تبلیغات بنری 

 تبلیغات بنری به استفاده از یک مستطیل گرافیکی در بالا، پایین، کناره‌ها یا وسط صفحه می‌ گویند. تبلیغ بنری یک روش تصویر محور است. یعنی حتما باید از محتوای گرافیکی عکس یا فیلم برای جذاب‌تر کردن آن استفاده کرد. البته می‌ توان به جای عکس از متن بولد شده هم کمک گرفت اما اثرگذاری عکس در مقایسه با متن بیشتر است. از این روش می‌ توان برای معرفی برند، گرفتن لید و ری‌تارگتینگ استفاده کرد.

 

8. بازاریابی ویدیویی 

بازاریابی ویدیویی یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ است که در آن ویدیوها به عنوان ابزار اصلی برای تبلیغ محصولات، خدمات یا  برندسازی استفاده می‌ شود. در اکثر موارد از این ابزار در پلتفرم های انتشار ویدیو مانند یوتیوب و تلویزیون های اینترنتی استفاده می شود.

ویدیوهایی با موضوعات مختلفی همچون: تبلیغاتی، ویدیوهای آموزشی، محتواهای سرگرمی و فان برای جذب گروه های مختلف مخاطبان با سلیقه های متفاوت تولید و منتشر می شوند.

از سویی دیگر از محتوای ویدیویی می توان در سئو، لینک‌ سازی و کمپین‌ های بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی نیز استفاده نمود. تاثیرگذاری محتوای ویدیویی بر روی مخاطب بسیار زیاد است و اغلب برای جذب مخاطبان جوانتر کاربرد بسیاری دارد.

 

9. سیستم همکاری در فروش 

همکاری در فروش، به نحوی همان برون‌سپاری فروش است. در واقع شما به ازای فروش هر محصول، کارمزدی به فرد یا شرکت خارج از سازمانتان، پرداخت می‌ کنید. ویژگی مثبتی که این نوع بازاریابی برای صاحب کسب‌وکار فراهم می‌ آورد این است که تمام مراحل قبل از خرید به عهده فروشنده خارج از سازمان است و شما تنها کارمزدی به ازای فروش محصول یا خدمتتان به او می‌ پردازید.

 

10. اتوماسیون بازاریابی 

اتوماسیون بازاریابی فناوری است که فرآیندهای بازاریابی و کمپین های چند منظوره را در چندین کانال به طور خودکار مدیریت می کند. با اتوماسیون بازاریابی، کسب و کارها می توانند مشتریان را با پیام های خودکار از طریق ایمیل، وب، شبکه های اجتماعی و متن مناسب هدف قرار دهند.

با اتوماسیون بازاریابی، کسب‌وکارها می‌ توانند کمپین‌های بازاریابی خود را خودکار کنند و کارکنان را آزاد کنند تا روی کارهای مهمتر تمرکز کنند. همچنین، ابزارهای اتوماسیون بازاریابی امکان ردیابی و تجزیه و تحلیل بهتری به کسب و کارها ارائه می دهد و آنها را قادر می سازد اثربخشی کمپین های خود را ردیابی کرده و آنها را برای نتایج بهتر بهینه کنند. این روش به کسب و کارها کمک می کند تا موفقیت تلاش های بازاریابی خود را بسنجند و کمپین های خود را بر اساس آن تنظیم کنند.

برای مثال، کسب‌وکارها می‌ توانند نرخ باز شدن ایمیل، نرخ کلیک و تبدیل‌ها را ردیابی کنند و به آنها اجازه می‌ دهند موثرترین کمپین‌ها را شناسایی کرده و کمپین‌های آینده را بهبود بخشند.

 

11. بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO)

بهبود رتبه سایت در نتایج موتورهای جستجو را «سئو» می گویند. که از مهمترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به حساب می‌ آید. سئو یک روند مناسب برای بهتر دیده‌ شدن یک وب‌سایت یا یک صفحه وب در نتایج یک موتور جستجو است. معمولا وب ‌سایت‌هایی که بالاترین مکان و بیشترین تکرار در صفحه نتایج جستجو را دارند، بازدیدکننده بیشتری از طریق موتورهای جستجو به دست می‌ آوردند. و این بازدیدکنندگان می‌ توانند به مشتری تبدیل شوند.

کار اصلی سئو سایت پس از اتمام پروژه طراحی سایت آغاز می‌ شود. در این زمان سئو سایت به شما کمک می‌ کند تا به رقابت با سایت‌های دیگر بپردازید و از این طریق خود را در رتبه‌های بالاتری در نتایج جست‌وجوی گوگل قرار دهید.

 

12. بازاریابی از طریق مرورگر (SEM)

SEM یا بازاریابی موتور جستجو در واقع نوعی بازاریابی اینترنتی با استفاده از تبلیغات پولی است که به‌ منظور ارتقا وب‌سایت‌ها از طریق بیشتر دیده شدن آنها در صفحات موتورهای جست‌وجو انجام می‌ شود. برای بالا رفتن رتبه‌ی سایت از لینک‌ها و محتوای مناسب استفاده می‌ شود که هزینه‌ای پرداخت نمی‌ شود. اما اگر شرکتی بخواهد ترافیک بیشتری را جذب کند و در صفحه نتایج موتورهای جستجو قدرت مانور بیشتری داشته باشد می‌ تواند هزینه کند. به این تاکتیک بازاریابی موتورهای جستجو(SEM) می‌ گویند.

زمانی که شما چیزی را جستجو می‌ کنید، وب‌سایت‌هایی که در قسمت میانی صفحه مشاهده می‌ کنید، حاصل یک سئو خوب است که در دسته استراتژی‌های رایگان دیجیتال مارکتینگ قرار می‌ گیرد. و وب‌سایت‌هایی که در قسمت بالا و پایین صفحه مشاهده می‌ کنید، حاصل استراتژی سئو است.

 

13. بازاریابی درونگرا 

بازاریابی درونگرا یک رویکرد مشتری محور در بازاریابی است که بر جذب مشتریان بالقوه از طریق محتوا و تجربیات ارزشمند تمرکز دارد. برخلاف بازاریابی سنتی برونگرا که با تبلیغات ارتباطش را با مخاطب قطع کرده، هدف بازاریابی درونگرا ارائه اطلاعات مرتبط و مفیدی است که نیازها و علایق مخاطب هدف را برطرف می کند.

روش اصلی بازاریابی درونگرا شامل چهار مرحله است: جذب، مشارکت، لذت و تبدیل. کسب و کارها از طریق ایجاد محتوا، بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)، بازاریابی رسانه های اجتماعی، وبلاگ نویسی، بازاریابی ایمیلی و سایر تاکتیک ها، می توانند بازدیدکنندگان را به وبسایت خود جذب کنند و آن ها را با محتوای ارزشمند درگیر کنند. همچنین می توانند سرنخ ها را پرورش دهند و در نهایت آنها را به مشتری تبدیل کنند.

بازاریابی درونگرا نیز بر اهمیت تعامل و رضایت مداوم مشتری تاکید می کند. زیرا مشتریان خوشحال می توانند به حامیان برند تبدیل شده و به رشد کسب و کار کمک کنند.

 

14. بازاریابی واقعیت مجازی

بازاریابی واقعیت مجازی، یکی از جدیدترین انواع دیجیتال مارکتینگ است. VR یا واقعیت مجازی در حال حاضر در زندگی ما وجود دارد و می تواند توسط بازاریابان برای دستیابی به مخاطبان یک برند مورد استفاده قرار گیرد. این تکنولوژی این توانایی را دارد تا تجربه ای همه جانبه با نام تجاری، محصول یا خدمات را به عموم مخاطبان خودتان ارائه دهید.

تاثیر این نوع ارتباطات بر مردم تقریبا فراموش نشدنی است و برند شما را از سایر رقبایتان در همان بخش بازار جدا می کند. بازاریابی واقعیت مجازی، برند شما را با یک ایده مدرن مرتبط کرده و کسب و کار شما را در موقعیتی نوآورانه، جلوتر از زمان رقبای شما قرار می دهد.

 

15. بازاریابی پیامکی

یکی دیگر از زیرمجموعه های بازاریابی دیجیتال، بهره گیری از بازاریابی پیامکی می باشد که با کمترین هزینه، می توان بیشترین بازدهی را دریافت نمود. در روش بازاریابی پیامکی با ارسال پیامک به مخاطبان، آنها را در جریان تخفیفات، جشنواره ها و … قرار خواهید داد تا مشتری را به برند وفادار کرده و همچنین مشتریان جدیدی را جذب نمایید.

 

 16. تبلیغات تلگرامی:

در بین انواع تبلیغات دیجیتالی، تبلیغات تلگرامی نیز افراد زیادی را به سمت خود جلب می نمایند. دلیل این موضوع نیز استفاده زیاد از تلگرام می باشد. امروزه کانال های پرمخاطبی داخل تلگرام وجود دارند که می توان با تبلیغ در آنها به مخاطبان زیادی دست یافت.

 

17. روابط عمومی آنلاین

بدون شک در دنیای امروزی دیجیتال مارکتینگ شرکت‌ها و مشاغل با روابط عمومی آنلاین بسیار موفق عمل می‌ کنند. روابط عمومی آنلاین روشی نوین در ایجاد تبلیغ غیرمستقیم برند کسب‌و‌کار شما است. برای داشتن یک روابط عمومی آنلاین خوب ارتباط با خبرنگاران و افراد مشهور در حوزه کسب‌و‌کارتان را فراموش نکنید. درواقع از این طریق فرصتی عالی برای ارائه خدمات و محصولات کسب‌و‌کارتان فراهم می‌ شود. همچنین می‌ توانید با ایجاد ارتباط کلامی آنلاین با روابط عمومی حس ارزشمند بودن را در مخاطب ایجاد کنید.

بهتر است این تکنیک دیجیتال مارکتینگ درکنار سایر روش‌ها استفاده شود تا اثربخشی برند شما در ذهن مخاطب افزایش یابد.

 

18. بازاریابی چریکی

«بازاریابی چریکی یا بازاریابی پارتیزانی» به کسب و کارها این امکان را می‌ دهد که با ایجاد کمپین‌های بازاریابی وایرال (Viral) و نوآورانه، توجه مخاطبان را به برند خود جلب کنند.

بسیاری از کمپین‌های بازاریابی چریکی به شکل آفلاین آغاز می‌ شوند. اما از آنجایی که افراد تجربه‌های خود درباره مواجهه با این کمپین‌ها را در فضای آنلاین نیز به‌ اشتراک می‌ گذارند، این کمپین‌ها نیز به بخشی از استراتژی دیجیتال مارکتینگ برند تبدیل می‌ شوند.

 

جمع بندی

امروزه تقریبا کسی را پیدا نمی‌ کنید که به حداقل یکی از دستگاه‌های دیجیتال مانند کامپیوتر و تلفن هوشمند دسترسی نداشته باشد. بازاریابی دیجیتال به شما کمک می‌ کند تا در تمام ساعت‌های شبانه‌روز به تمام مردم دنیا دسترسی داشته باشید.

این در حالی است که در مدل‌های بازاریابی سنتی، تبلیغات و بازاریابی تنها در ساعت‌هایی خاص (مانند بازاریابی تلفنی) و مکان‌هایی خاص (مانند نصب بیلبورد در بزرگراه) امکان‌پذیر است.

تبلیغات دیجیتال مارکتینگ امکان یک ارتباط آسان و سریع با تعداد زیادی از مشتریان را به شما می‌ دهد. با توجه به گستردگی و در حال توسعه بودن کسب وکارهای دیجیتال بخصوص در ایران، امروزه رقابت و پیشرفت در کسب و کار بدون حضور آنلاین در این عرصه کاری سخت است. بنابراین، بازاریابی دیجیتال برای پیشرفت و توسعه کسب و کار امری بسیار مهم است.

 

 

www.elmema.com

آرشیو مقالات بازاریابی و فروش (کلیک کنید)

آرشیو مقالات کسب و کار (کلیک کنید)

برای اشتراک گذاری این صفحه کلیک کنید:  واتس‌اپ  | تلگرام

 

اینستاگرام دکتر مرزبان (کلیک کنید)| مشاوره و کوچینگ فردی با دکتر مرزبان (کلیک کنید)

برای دریافت راهنمای در واتس‌اپ (کلیک کنید)  |   09164052373

 

درباره ی شبنم مرزبان

Avatar photo
شبنم هستم، نویسنده کتاب سخت تر از سخت و سرپرست نویسندگان علم ما. مطالعه، آموزش دیدن و نوشتن رو خیلی دوست دارم و در علم ما مقالاتم رو با شما به اشتراک میزارم...

مطلب پیشنهادی

انواع روش و استراتژی های بازاریابی و فروش

روش و استراتژی بازاریابی عملکردی | همراه با مثال

بازاریابی عملکردی Performance Marketing   سلام به همراهان خوب علم ما، اغلب، ما از بازاریابی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *