خانه / برنامه ریزی / معرفی بهترین کتاب های برنامه ریزی
بهترین کتاب های برنامه ریزی
بهترین کتاب های برنامه ریزی

معرفی بهترین کتاب های برنامه ریزی

معرفی بهترین کتاب های برنامه ریزی

 

سلام به همراهان خوب علم ما، حتما اشخاصی را دیده اید که هدفشان روشن است و می دانند چه می خواهند؛ اما برنامه‌ای ندارند. آن‌ها از این حرف می‌زنند که «من هدفم مشخص است. دیگر برنامه لازم ندارم. به سمتش در حرکتم. پس چرا برنامه ریزی کنم؟ یا می گویند در ذهنم برنامه ریزی می کنم.» این افراد فقط در ابتدای مسیر درجا می زنند و نتیجه ایی نمی گیرند. افرادی هم هستند که از اهمیت برنامه ریزی اطلاع دارند ولی نمی دانند چگونه برنامه ریزی کنند. در این مقاله با معرفی بهترین کتاب های برنامه ریزی، با کتاب ها و نویسندگانی آشنا می شوید که به شما یاد می دهند چطور برنامه ریزی کنید و زمان خود را مدیریت کنید و در مسیر اهداف خود با قدرت قدم بردارید. با علم ما همراه باشید.

 

لیست بهترین کتاب های برنامه ریزی:

 

1. کتاب مدیریت زمان اثر برایان تریسی

کتاب «مدیریت زمان» از مجموعه کتاب های موفقیت برایان تریسی  است. این کتاب با ارائه‌ی روش‌ هایی به شما کمک می‌کند که در هر روزِ کاری دو ساعت وقت بیشتر داشته باشید و خروجی و بهره‌وری خود را دو برابر کنید.

آنچه در این کتاب می‌آموزید 21 روش مهم برای مدیریت زمان مؤثر است. که تقریبا همه‌ی افراد بسیار موفق آن‌ها را کشف کرده‌ و در زندگی خود به کار گرفته‌اند. دستیابی به موفقیت با تکنیک‌های کتاب «مدیریت زمان» برای هزاران مدیر اثبات شده است و تا زمانی که چهار عامل معروف بهره‌وری یعنی اشتیاق، قاطعیت، اراده و انضباط را با خود داشته باشید، برای شما نیز موفقیت‌ آمیز خواهد بود.

برایان تریسی در این کتاب به مطالب مفید و متنوعی پرداخته است از جمله: روش کنترل وقفه‌ها، ایمیل‌ها، جلسات و تماس‌های تلفنی، چهار عامل کلیدی بهره‌وری، اختصاص زمان برای کارهای با اولویت بالا، غلبه بر تعلل و به تعویق انداختن کارها، روش‌های واگذاری و حذف کارها و ده‌ها نکته کاربردی دیگر.

مدیریت زمان یک مهارت است. مجموعه‌ای از مهارت‌ها که می‌توانید بیاموزید، تمرین کنید و با اراده و تکرار در آن‌ها استاد شوید. (معرفی بهترین کتاب های برنامه ریزی)

 

2. کتاب کِی، رازهای علمی زمان‌بندی عالی‌ اثر دنیل اچ. پینک

کتاب «کِی، رازهای علمی زمان‌بندی عالی» اثر دنیل اچ. پینک می باشد. این کتاب روایتی جذاب و شنیدنی است که دیدگاهی قانع کننده برای داشتن زندگی غنی‌تر و پرهیجان‌تر به شما ارائه می‌دهد. این کتاب یکی از پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز و آمازون است.

دنیل اچ. پینک در کتاب «کِی، رازهای علمی زمان‌بندی عالی» آخرین تحقیقات و اطلاعات زمان‌سنجی خود را با داستان‌هایی جذاب و آموزنده و نیز توصیه‌هایی عملی و کاربردی ترکیب کرده، تا به شنوندگان کتاب، بینشی عمیق و متقاعد کننده بدهد که بتوانند زندگی دوست‌ داشتنی‌تری را تجربه کنند.

با بکارگیری راهکارهای موجود در این کتاب کسب و کار موفق‌تری داشته باشید و بهترین زمان‌ها را برای بهترین عملکرد پیدا کنید.

اغلب فرض می‌شود که مدیریت زمان یک هنر است. اما دنیل پینک در این کتاب نشان می‌دهد که مدیریت زمان و زمان‌سنجی در واقع یک علم است. دنیل اچ پینک ، ایده‌پرداز مطرح حوزه موفقیت و کسب‌ و کار، ترفندهای علمی زمان‌ سنجی را شناسایی کرده تا به ما کمک کند که در کار و زندگی موفق‌تر باشیم.

دنیل اچ. پینک، مدیر، نویسنده و محقق علوم رفتاری است. او در سال 1998 تصمیم گرفت اولین کتابش در مورد تجربیاتش در کار را منتشر کند که با استقبال خیلی خوبی مواجه شد و وی را به سمت نویسنده بودن تشویق کرد.

دنیل کتاب‌های زیادی در مورد مدیریت و کسب ‌و کار دارد که مورد توجه دانشجویان دانشکده کسب ‌و کار هاروارد است. «انگیزه» یکی از معروف‌ترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های اوست که در سال 2013 جایزه کتاب برتر را به دست آورده است. (معرفی بهترین کتاب های برنامه ریزی)

 

3. کتاب فرمول برنامه‌ریزی اثر دیمون زاهاریادس

دیمون زاهاریادس نویسنده کتاب «فرمول برنامه‌ ریزی» در این کتاب به توصیه‌هایی عملی در زمینه برنامه ریزی پرداخته است. توصیه‌هایی که همگی در راستای افزایش بازدهی و بهبود مدیریت زمان هستند.

بهره‌گیری مناسب از این توصیه‌ها به ما کمک خواهد کرد تا زمان پیش روی خود در امور مختلف را به ‌درستی مدیریت کرده و از نتایج حاصله رضایت کافی داشته باشیم.

کتاب «فرمول برنامه‌ ریزی» از پرفروش‌ترین کتاب‌های آمازون در حوزه مدیریت زمان و استرس است. همچنین راهنمای مورد نیازتان جهت ایجاد یک سیستم مدیریت وظیفه‌ی شخصی مؤثر است.

دیمون زاهاریادس نویسنده‌ کتاب‌های پرفروش در زمینه‌ی بهبود عملکرد فردی و برنامه‌ ریزی است. او در کتاب‌ های خود به دیگران آموزش می‌دهد که چگونه بر روی کار خود متمرکز شوند و آن را به بهترین نحو ممکن انجام دهند.

کتاب‌های دیمون زاهاریادس از جمله پرفروش‌ترین کتاب‌های سایت آمازون می باشد. (معرفی بهترین کتاب های برنامه ریزی)

 

4. کتاب درنگ نکن انجامش بده اثر ریچارد برانسون

کتاب «درنگ نکن انجامش بده» اثر ریچارد برانسون می باشد. این کتاب شما را با داستان‌هایی باورنکردنی آشنا می‌کند و انگیزه‌ی لازم برای شروع مسیر را در اختیارتان قرار می دهد.

نویسنده‌ی کتاب «درنگ نکن انجامش بده» با تکیه بر داستان‌هایی واقعی، درس‌هایی را به شما می‌بخشد که نگاهی نو به زندگی دارند.

ریچارد برانسون کمک می‌کند هدفی درست انتخاب کنید، کاری که باید انجام دهید را دوست داشته باشید و مهم تر از همه چیز، شروع کنید! او با نقل تجربه‌های دیوانه‌وار خود به شما انگیزه‌ی تغییر می‌دهد و با زبانی صریح، واقعیت‌های زندگی را به تصویر می‌کشد.

می توان گفت معجزه‌ی این کتاب از همین لحظه‌ای که آن را در دست گرفته‌اید شروع می‌شود. شما آماده‌اید تا تغییر کنید و دوره‌ی جدیدی از زندگی را تجربه کنید. توصیه‌های این کتاب خیلی ساده هستند. پس بهتر است یک قلم و دفترچه یادداشت هم داشته باشید تا بتوانید نکات ریز و جالب آن را یادداشت کنید.

ریچارد برانسون یکی از تأثیرگذارترین بازرگانان و سرمایه‌داران جهان است که به خاطر خدماتش در حوزه‌ی کارآفرینی موفق به دریافت لقب «شوالیه» شده است. نام او در میان صد فرد تأثیرگذار جهان قرار گرفته و اغلب آثار او در زمره‌ی پرفروش‌ترین‌ها قرار می‌گیرند. (معرفی بهترین کتاب های برنامه ریزی)

 

5. کتاب برنامه ریزی به روش بولت ژورنال اثر رایدر کارول 

کتاب «برنامه ریزی به روش بولت ژورنال» اثر رایدر کارول، بر ارزش لحظات زندگی تاکید دارد. در این کتاب نویسنده سعی دارد مخاطب را با نحوه مدیریت زمان به ‌گونه‌ای ساده و صحیح آشنا کند. این کتاب به مخاطبش می‌آموزد که برنامه‌ای مطابق با شرایط و نیازهای زندگی‌اش طراحی کند.

رایدر کارول در کتاب «برنامه ریزی به روش بولت ژورنال» نشان می‌دهد که این روش از دو بخش تشکیل شده است: سیستم و عملکرد.

ابتدا با سیستم آشنا می‌شویم تا یاد بگیریم چطور دفترمان را به یک ابزار ساماندهی قدرتمند تبدیل کنیم.

سپس عملکرد را بررسی خواهیم کرد. عملکرد در حقیقت ادغام سنت‌های گوناگونی است که چگونگی یک زندگی هدفمند و پربار را تعریف می‌کند.

رایدر کارول با نوشتن این کتاب، شیوه برنامه‌ ریزی سنتی را تغییر داد و سبک جدیدی را خلق کرده است. کتاب «برنامه ریزی به روش بولت ژورنال» نقطه تلاقی بین یک دفتر برنامه ریزی، دفتر خاطرات، دفترچه یادداشت، لیست کارها و کتاب طراحی است. ابزاری عملی و در عین‌ حال بسیار راحت که کنترل زندگی و زمان را برای همیشه در دستانتان قرار می‌دهد.

رایدر کارول نویسنده و مخترع روش بولت ژورنال است. او یک طراح محصولات دیجیتال است و تاکنون با شرکت‌هایی مانند آدیداس، امریکن اکسپرس، سیسکو و … همکاری داشته است. این نویسنده ماهر هم‌ اکنون در نشریاتی مانند نیویورک‌تایمز، لس‌آنجلس تایمز، بلومبرگ و… فعالیت می‌کند. (معرفی بهترین کتاب های برنامه ریزی)

 

6. کتاب مدیریت زمان اثر مارک منچینی

کتاب «مدیریت زمان» نوشته مارک منچینی می باشد. این کتاب به شما کمک می‌کند تا مهارت های خود در زندگی شخصی و غیرکاری را ارتقا دهید و موفقیت بیشتری در خانواده خود و کل زندگی‌تان داشته باشید. مدیریت زمان سبب انجام آسان‌تر و بهینه‌تر وظایف می‌شود.

این کتاب درباره چگونگی مدیریت زمان و استفاده بهینه از آن با شما صحبت می کند. کنترل زمان، استفاده از اصل اولویت‌بندی کارها، هدف‌گذاری، توانایی نه گفتن به کارهایی که فکر می‌کنید برای شما سودی ندارند، هنر پیش‌نگری و ابزارهای قدرت در مدیریت زمان به اضافه نکات مهم دیگری درباره مدریت زمان در این کتاب بررسی و تشریح شده‌اند.

مارک مانچینی یکی از محبوب‌ترین سخنرانان فارغ‌التحصیل و مشاور صنعت جهانگردی است. برآورد شده که بالغ بر ۱۰۰٬۰۰۰ فعال حرفه‌ای گردشگری از برنامه‌های آموزشی و خدمات فروشی استفاده کرده‌اند که او طراحی یا تدارک دیده است. (معرفی بهترین کتاب های برنامه ریزی)

 

7. کتاب به انجام رساندن کارها اثر دیوید آلن

کتاب «به انجام رساندن کار‌ها» اثر دیوید آلن می باشد. این کتاب متدی با نام GTD را برای انجام کارها به شما آموزش می‌دهد که توسط آن می‌توانید استرس خود را مدیریت کرده و سپس با تمرکز صددرصدی بر روی کاری که اکنون انجام می‌دهید، بازدهی خود را بالا ببرید.

در این کتاب، آقای دیوید آلن تجربیاتی را که در طول بیش از سی سال در رابطه با اصول و شیوه‌ های مربوط به افزایش بهره‌وری فردی و سازمانی به دست آورده‌، به اشتراک می‌گذارد. تکنیک‌ها و روش‌هایی که به ما کمک می‌کنند که با به حداقل رساندن ورودی و حداکثر کردن خروجی کارمان، بازدهی خود را به بیشترین حد برسانیم. آن هم در هنگامی که حجم کارها روز به روز بیشتر می‌شود.

این کتاب به سه بخش مجزا تقسیم شده است: بخش نخست قواعد کلی بازی را توضیح می‌دهد. و به صورت خلاصه، یک دید کلی نسبت به اصول و قواعد بنیادین به شما می‌دهد، و شما را با سیستم تکنیک‌ها و روش‌هایی که در این کتاب معرفی می‌شوند آشنا می‌کند.

در بخش دوم از کتاب، شما یاد می‌گیرید که چگونه این سیستم‌ها را در زندگی خود به کار بگیرید. و از تکنیک‌ها و شیوه‌های مطرح شده به بهترین نحو استفاده کنید. این بخش، یک راهنمای عملی و گام به گام است که به شما کمک می‌کند تا با دقت و ظرافت این مدل‌ها را در زندگی‌تان به کار بگیرید.

اما بخش سوم این کتاب وارد مباحث عمیق‌تری می‌شود و برای شما توضیح می‌دهد که به کار گرفتن این شیوه‌ها و مدل‌ها، چه تأثیری بر زندگی فردی و حرفه‌ای شما خواهند گذاشت.

دیوید آلن نویسنده و مشاور آمریکایی است و با ارائه‌ی روش GTD به شهرت بسیاری دست یافت. او کتاب‌های زیادی در زمینه مدیریت خود و بهره‌وری نوشته است و یکی از تاثیرگذارترین اندیشمندان این حوزه به حساب می‌آید. (معرفی بهترین کتاب های برنامه ریزی)

 

8. کتاب چک لیست اثر آتول گاواندی

کتاب «چک‌ لیست» نوشته‌ آتول گاوانده در سال 2009 منتشر شد. این کتاب حول موضوع اهمیت چک لیست در زندگی و موفقیت فردی و اجتماعی به نگارش درآمده است.

کتاب «چک ‌لیست» از اهمیت بالای چک لیست و فهرست انجام کارها در میزان پیشبرد اهداف صحبت می کند. نویسنده در این اثر داستان‌های واقعی و خواندنی را تعریف کرده که به دلیل عدم وجود چک لیست سبب ایجاد مشکلی بزرگ یا حتی مرگ یک فرد شده است. آتول گاوانده با زبانی ساده و روان این اثر را نوشته و مطالعه‌ی آن را به همه‌ی افرادی که به دنبال توسعه‌ی فردی و اجتماعی هستند، توصیه کرده است.

آتول گاواندی نویسنده، استادیار دانشکده پزشکی و دانشکده بهداشت عمومی و جراح عمومی در بوستون، هاروارد است. وی دو جایزه ملی کسب کرده است و به عنوان یکی از سرشناس‌ترین جراحان دنیا شناخته می‌شود. آتول دو کتاب دیگر هم با نام‌های «یادداشت‌های یک جراح درباره عملکرد و پیچیدگی‌ها» و «یادداشت‌های یک جراح درباره یک علم ناقص» نگاشته است که تمامی کتاب‌های او جز پرفروش‌ترین‌های آمازون بوده است. (معرفی بهترین کتاب های برنامه ریزی)

 

 9. کتاب معجزه ی برنامه ریزی اثر دکتر شهریار مرزبان

تقویم انگیزشی (معجزه برنامه ریزی)، اثر دکتر شهریار مرزبان است. این تقویم کتابی کاربردی در زمینه هدف گذاری و برنامه ریزی می باشد. این کتاب حاصل بیش از 5 سال تحقیق، بررسی و گرفتن بازخورد از افراد است و بیش از یک دهه تجربه نویسنده در برنامه ریزی شخصی و کاری را تبدیل به کتابی کاربردی و عالی کرده است.

این کتاب دارای هفت بخش می باشد. هر بخش به مطالب و آموزش هایی اختصاص داده شده که کمک می کند به بهترین نحوه هدف گذاری و برنامه ریزی کنید.

 

بخش های کتاب تقویم انگیزشی:

کتاب چاپی تقویم انگیزشی، معجزه ی برنامه ریزی (دکتر شهریار مرزبان) بخش های مختلفی دارد، شامل:

  • بخش اول بصورت خلاصه به نحوه شکل گیری این تقویم، نظرات و تجربیات افراد در استفاده از تقویم و در نهایت اینکه چرا این کتاب برای شما مفید است.
  • بخش دوم؛ اجزای اصلی تقویم را تشریح شده که شامل اهداف اصلی زندگی شخصی شما و هفت کار کوچک و اجباری که برای رشد همه جانبه شما موثر است.
  • بخش سوم؛ تکنیک های مهم و کاربردی به شما آموزش داده می شود، که در طول مسیر رسیدن به اهداف، سرعت بیشتری داشته باشید.
  • بخش چهارم؛ ده گام برای پیدا کردن رسالت شخصی و اهداف را شما آموزش می بینید.
  • بخش پنجم؛ نحوه کار با تقویم را آموزش و پرسش های متداول استفاده کنندگان را پاسخ داده شده.
  • بخش ششم؛ که با عنوان بخش خیلی خصوصی است، دو کار خیلی خصوصی برای پیشرفت شخصی خود انجام می دهید.
  • بخش هفتم؛ جداول و چک لیست های برنامه ریزی ماهیانه و هفتگی قرار دارد، این بخش اصلی ترین بخش کتاب است، تمام بخش های قبلی برای عَمَلی کردن این بخش است.

 

تقویم انگیزشی

این کتاب از کامل ترین کتاب ها برای برنامه ریزی می باشد. زیرا باعث بهبود و رشد فردی در همه ی جنبه های زندگی می شود.

در این کتاب به پیدا کردن رسالت و اهداف، برنامه ریزی کردن، ایجاد و یا تغییر عادات، سحرخیزی، ورزش کردن، مطالعه داشتن، شکرگزاری و مدیتیشن روزانه، ثبت فعالیت ها و در نهایت ارزیابی روزانه خود بصورت کاملا ساده و کاربردی اشاره شده است.

همچنین با طراحی چک لیست های برنامه ریزی منحصربفرد، می توانید به همه ابعاد زندگی از جمله موارد ذکر شده توجه داشته باشید. این روش باعث رشد و پیشرفت در همه ابعاد زندگی تان می شود.

نیمه دوم کتاب برای برنامه ریزی می باشد، بصورت:

  • جداول ماهیانه (برای 12 ماه)
  • جدول شروع ماه
  • چک لیست ماهیانه
  • جدول یادداشت 30 روزِ
  • جدول های هفتگی
  • چک لیست های هفتگی
  • چک لیست ارزیابی پایان ماه

 

 

 

نتیجه گیری و جمع بندی

در این مقاله 9 کتاب به شما معرفی کردیم که هر کدام در برنامه ریزی به شما کمک زیادی می کند. اگر بدنبال اقدام گرایی در برنامه ریزی هستید و می خواهید علاوه بر افزایش دانش برنامه ریزی دقیق و اصولی به اجرا کردن برنامه های روزانه، هفتگی و ماهیانه خود پایبند باشید، پیشنهاد می کنیم از کتاب تقویم انگیزشی، معجزه ی برنامه ریزی (دکتر شهریار مرزبان) حتما دیدن کنید.

 

 

www.elmema.com

برای بازگشت به نقشه راه برنامه ریزی (کلیک کنید)

برای دیدن سایر نقشه راه ها و راهنمای سایت (کلیک کنید)

برای دریافت راهنمای در واتس‌اپ (کلیک کنید)

برای اشتراک گذاری این صفحه کلیک کنید:  واتس‌اپ تلگرام 

درباره ی مدیر سایت علم ما

Avatar photo
علمِ ما یک گروه کاملا تخصصی در زمینه کلیه فعالیت های پژوهشی، کسب و کار، بازاریابی و رشد فردی می باشد، که در اسفند ۱۳۹۴ راه اندازی شد. علم ما متشکل از اساتیدی است که علاوه بر دانش علمی عالی، بطور کامل با بازار کار در انواع کسب و کار و ابعاد رشد فردی در بهبود فردی در دنیای واقعی هم آشنا هستند. گروه علم ما درصدد است تا با استفاده از روش‌های نوین آموزشی و تاکید بر صد در صد کاربردی بودن، آموزش های سطح اول را در اختیار شما همراهان و دوستان عزیز ارایه دهد. پر متقاضی ترین آموزش های مجموعه علم ما: دوره کوچینگ، دوره های کسب و کار، کتاب تقویم انگیزشی و...

مطلب پیشنهادی

تست آنلاین: برنامه ریزی (سنجش میزان درستی برنامه ریزی)

تست آنلاین: برنامه ریزی

تست آنلاین: برنامه ریزی (سنجش میزان درستی برنامه ریزی)   امروزه نقش برنامه‌ريزي در موفقيت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *