خانه / کسب و کار / بازاریابی و فروش / روش و استراتژی بازاریابی ویروسی | همراه با مثال
انواع روش و استراتژی های بازاریابی و فروش
انواع روش و استراتژی های بازاریابی و فروش

روش و استراتژی بازاریابی ویروسی | همراه با مثال

بازاریابی ویروسی

Viral Marketing

 

سلام به همراهان خوب علم ما. مطمئن هستم که شما هم تا به حال تبلیغات جالب بسیاری را در اینترنت، روی گوشی دوستان خود و … تماشا کرده‌اید. این تبلیغات آنقدر جذاب هستند که درست مثل ویروس بین آدم‌ ها پخش می‌ شوند. و همه آنها را با دوستان خود به اشتراک می‌گذارند. زمانی که شما هم بتوانید تبلیغاتی این چنینی بسازید، وارد جهان بازاریابی ویروسی شده‌اید. همانطور که احتمالا حدس زدید، بازاریابی ویروسی ارتباط تنگاتنگی با شبکه‌ های اجتماعی و رسانه‌ های ویدئویی دارد. در این مقاله به بررسی روش و استراتژی بازاریابی ویروسی می پردازیم. با علم ما همراه باشید.

 

بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی یکی از مدل ها و استراتژی های بازاریابی است که به بالا رفتن آمار دیده شدن محصول یا خدمت یک شرکت کمک می کند. منظور از این اسم گذاری، سرعت پخش شدن یک کار تبلیغاتی یا اقداماتی است که در جهت بازاریابی انجام می شود.

بازاریابی ویروسی در واقع یک حرکت مخفی در بازاریابی است. کمپین‌ های بازاریابی ممکن است به‌ گونه‌ای اجرا شوند که حتی مخاطبان آن متوجه نشوند که یک محصول یا خدمت به آنها فروخته شد. مخاطبان از خواندن یا شنیدن یک پیغام، دیدن یک ویدئو، خواندن یک مقاله یا هر چیز دیگری که مربوط به تبلیغات است، لذت برده و آن را برای دیگران می‌ فرستند و با یکدیگر به اشتراک می‌ گذارند. همچنان که افراد آن را برای یکدیگر می‌ فرستند، کمپین ویروسی رشد می‌ کند.

مثال:

کجا برم؟ (مدرسان شریف)

– کلاس کجا برم؟

– مدرسان شریف

– کتاب چی بخرم؟

– مدرسان شریف

استفاده از تکنیک تکرار در تبلیغ مدرسان شریف و جواب‌ دادن به نیازهای متفاوت و متنوع یک دانشجو با یک پاسخ ثابت، ضمن ایجاد یک چاشنی طنز، نام این برند را در ذهن مخاطب حک می‌ کند؛ به‌ شکلی که با گذشتن چند سال از زمان اجرای این کمپین برای اولین‌ بار، این نام هنوز در ذهن بسیاری از مخاطبان هست.

چالش سطل یخ

چالش سطل یخ نیز وابسته به بازاریابی ویروسی است. در واقع این چالش با هدف اطلاع رسانی در خصوص بیماری نورون حرکتی در نظر گرفته شده بود و سرمایه قابل توجهی نیز در این زمینه برای پیشبرد فعالیت‌ های درمانی بیماری در نظر گرفته شد. این چالش در قالب ویدیو وایرال شد و توانست در زمانی کم به تکثیر بی‌سابقه‌ای دست یابد.

 

اهمیت و کاربرد بازاریابی ویروسی:

در بازاریابی ویروسی، ایجاد محتوایی که مردم را علاقمند به اشتراک‌ گذاری آن با دوستانشان کند، مورد اهمیت است. شما محتوا را تولید می‌ کنید. تا حد امکان آن را به اشتراک می‌گذارید، پس از آن منتظر می‌ مانید تا محتوای تولید شده مورد توجه واقع شود. و کاربران شروع به وایرال کردن آن کنند. از این رو می‌ توان گفت کاربرد بازاریابی ویروسی در این است که به کمک پیامی که بین افراد مختلف پخش می‌ شود، تمایل به خرید یک محصول یا خدمت را در بین افراد ایجاد کرد.

از آن‌ جایی که بازاریابی ویروسی شباهتی به تبلیغات عادی ندارد، می‌ تواند در جلب توجه افرادی که به پیام‌ های تبلیغاتی اعتماد ندارند، به خوبی عمل کند. زیرا در چنین مواقعی کاربر تنها تصور می‌ کند که محتوایی را به اشتراک گذاشته است و در حال تبلیغ برای یک برند نیست.

 

مزایای بازاریابی ویروسی:

یک کمپین بازاریابی ویروسی موثر مزایای زیادی را برای یک شرکت فراهم می‌ کند:

رشد کسب‌ و کار

با استفاده از بازاریابی ویروسی می‌ توانید در مدت زمان کمی حجم زیادی از ترافیک را به دست آورید. به این طریق سریع‌تر از چیزی که در بازاریابی سنتی اتفاق می‌ افتد، می‌ توانید کسب‌ و کار خود را گسترش دهید.

هزینه کم

یکی از مهمترین دلایل کسب و کارها برای استفاده از این مدل، هزینه آن است. تیم های مارکتینگ و تبلیغات سعی می کنند به جای پرداخت هزینه های گزاف تبلیغاتی، روی تولید محتوای ویروسی تمرکز کنند. این کار باعث افزایش اشتراک گذاری آن بین مردم می شود.

پتانسیل بالای دسترسی به مشتری

حتی بدون نیاز به سرمایه‌ گذاری زیاد، محتوای وایرال (ویروسی) قابلیت آن را دارد که به مخاطبان زیادی در سطحی گسترده دسترسی داشته باشد.

غیرتهاجمی

شما مستقیما با تبلیغات ویروسی برخورد نمی‌ کنید. این تبلیغات را کسانی برای شما فرستاده‌اند که شما به آنها اطمینان دارید.

جذب نسل جوان

جذب نسل جوان با استفاده از روش‌ های سنتی بازاریابی سخت است. به همین دلیل می‌ توان با استفاده از تبلیغات ویروسی جوانانی که زمان زیادی را در اینترنت می‌ گذارند را جذب خدمات کسب‌ و کار خود کرد.

حضور در رسانه‌ها

اجرای درست کمپین، به رسانه‌ ها دلیلی می‌ دهد تا خبرهای برند شما را بدون پرداخت هزینه یا درخواست برای آن، پوشش دهند. رسانه‌ ها سعی می‌ کنند موضوعات پرطرفدار را پوشش دهند تا از دیگر رقبا عقب نمانند. همین مسئله هم باعث می‌ شود در انتقال پیام شما نقش داشته باشند.

افزایش شهرت برند

از آن‌ جایی که در این نوع از بازاریابی، کاربران علاقه به اشتراک‌ گذاری محتوای تولید شده با اطرافیانشان دارند، کاربران بسیاری ارتباط شخصی با برند شما ایجاد می‌ کنند. به این طریق شهرت برند در بین مخاطبان بیشتر خواهد شد.

 

معایب بازاریابی ویروسی:

  • در این روش کنترل نام و نشان تجاری توسط شرکت کار سختی است.
  • مسیر رشد در این روش قابل پیش بینی نیست.
  • برخی از کمپین‌ های تبلیغاتی را می‌ توان در یک دوره طولانی تکرار کرد. ولی کمپین ویروسی قابل تکرار نیست.
  • زمانی که یک محتوا ویروسی می‌ شود، کنترل آن از دست شما خارج می‌ شود. اگر این وایرال شدن به جای نتیجه مثبت، نتیجه منفی به همراه داشته باشد، برای جلوگیری از آسیب بیشتر نمی‌ توانید کار زیادی انجام دهید. در این حالت بازاریابی ویروسی می‌ تواند برای برند خطرناک باشد.
  • در این روش بر اساس تلاش‌ های مستمر یک سری اثرات معکوس دیده می‌ شود. و در نهایت پیام مورد نظر به شکل ناصحیحی ترویج پیدا می‌ کند.

 

مراحل پیاده سازی بازاریابی ویروسی:

برای اجرای یک کمپین تبلیغاتی ویروسی، قبل از هر چیز و مثل سایر انواع تبلیغ و فعالیتی مارکتینگی، باید هدف را شناسایی کرد. در این مسیر، اهدافی مثل افزایش فالوور شبکه اجتماعی، بالا رفتن ترافیک سایت و اپلیکیشن، برندسازی و ترویج آن، ایجاد مشتری وفادار و … وجود دارد.

پس از تعیین هدف، به سراغ شناخت مخاطب می رویم. همان افرادی که به وایرال شدن محتوای ما کمک می کنند. برای تدوین پرسونای مخاطب، به داده هایی همچون اطلاعات دموگرافیک، ویژگی های رفتاری، چالش ها، ترس ها و مواردی از این دست نیاز داریم.

در قدم بعد، کانال های نشر پیام تبلیغاتی انتخاب می شوند. این کار، بر اساس هدف و شناختی که از مخاطب به دست آمده، انجام می شود. وقتی همه زیرساخت ها آماده شد، به سراغ طراحی پیام اصلی و محتوای کمپین می رویم. پس از آن، در زمان و موقعیت مناسب، این محتوا منتشر می شود. اما هنوز کار تمام نشده است.

حالا نوبت جمع آوری داده و آنالیز آنهاست. از این طریق، هم امکان بهبود کمپین فعلی ایجاد می شود و هم برنامه ریزی بهتری برای موارد بعد انجام می گیرد.

 

جمع بندی:

روش و استراتژی بازاریابی ویروسی یک استراتژی در کسب‌ و کار است که باعث ترفیع یک محصول یا خدمت می‌ شود. این ایده زمانی نتیجه می‌ دهد که یک تبلیغ طی یک چرخه آنلاین از طریق ایمیل، اکانت یوتیوب یا هر شبکه اجتماعی دیگری به گردش در بیاید و از یک نفر به دیگری منتقل شود. اصطلاح ویروسی شدن یا همان وایرال شدن که اخیرا خیلی به چشم می‌ خورد، همان چیزی است که هر تبلیغ‌ کننده‌ای می‌ خواهد درباره تبلیغات خود بشنود. هر چه تعداد بیشتری از مردم یک تبلیغ را ببینند، احتمال اینکه به مخاطبان هدف خود برسد و در نهایت منجر به فروش بشود، بیشتر است.

 

www.elmema.com

آرشیو مقالات بازاریابی و فروش (کلیک کنید)

آرشیو مقالات کسب و کار (کلیک کنید)

برای اشتراک گذاری این صفحه کلیک کنید:  واتس‌اپ  | تلگرام

 

اینستاگرام دکتر مرزبان (کلیک کنید) | مشاوره و کوچینگ فردی با دکتر مرزبان (کلیک کنید)

برای دریافت راهنمای در واتس‌اپ (کلیک کنید) 09164052373

 

درباره ی مدیر سایت علم ما

Avatar photo
علمِ ما یک گروه کاملا تخصصی در زمینه کلیه فعالیت های پژوهشی، کسب و کار، بازاریابی و رشد فردی می باشد، که در اسفند ۱۳۹۴ راه اندازی شد. علم ما متشکل از اساتیدی است که علاوه بر دانش علمی عالی، بطور کامل با بازار کار در انواع کسب و کار و ابعاد رشد فردی در بهبود فردی در دنیای واقعی هم آشنا هستند. گروه علم ما درصدد است تا با استفاده از روش‌های نوین آموزشی و تاکید بر صد در صد کاربردی بودن، آموزش های سطح اول را در اختیار شما همراهان و دوستان عزیز ارایه دهد. پر متقاضی ترین آموزش های مجموعه علم ما: دوره کوچینگ، دوره های کسب و کار، کتاب تقویم انگیزشی و...

مطلب پیشنهادی

انواع روش و استراتژی های بازاریابی و فروش

روش و استراتژی بازاریابی بشارتی | همراه با مثال

روش و استراتژی بازاریابی بشارتی انگلیسی: Evangelism Marketing   سلام به همراهان خوب علم ما. …

3 دیدگاه

  1. خلاقیت زیادی میخواد و اگه بشه، شدهههههههه

  2. بهترین روش برای شهرت

  3. درود و سپاس از مطالب خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *