خانه / کسب و کار / بازاریابی و فروش / نیچ مارکتینگ، بازاریابی نیش یا گوشه ای
مقالات و مطالب آموزشی کسب و کار
مقالات و مطالب آموزشی کسب و کار (فروش، برند سازی، نیرو انسانی، سیستم سازی و...)

نیچ مارکتینگ، بازاریابی نیش یا گوشه ای

نیچ مارکتینگ، بازاریابی نیش یا گوشه ای 

Niche Marketing

سلام به همراهان خوب علم ما. تلاش برای تمرکز بر محصول یا خدمت برای گروهی خاص می‌تواند فرصتی برای شناخته شدن به عنوان متخصص یک محصول یا خدماتی خاص ایجاد کند و باعث افزایش وفا‌داری مشتریان به آن کسب‌و‌کار می‌شود. این دقیقا کاری است که نیچ مارکتینگ، بازاریابی نیش یا گوشه ای می کند. در این مقاله این نوع بازاریابی پر‌طرفدار را بررسی می‌کنیم. با علم ما همراه باشید.

 

نیچ مارکتینگ چیست؟

نیچ مارکتینگ، بازاریابی نیش یا گوشه ای یا بازاریابی در بازارهای کوچک و تخصصی، روشی در بازاریابی است که در آن یک کسب‌وکار به جای هدف قرار دادن یک بازار گسترده و عمومی، بر روی یک بخش خاص و کوچک از آن بازار تمرکز می‌کند. این بخش کوچک، معمولا دارای نیازها، خواسته‌ها و ویژگی‌های منحصر به فردی است که آن را از سایر بخش‌های بازار متمایز می‌کند.

در واقع نیچ مارکتینگ نوعی طرح و برنامه برای بازاریابی هدفمند است که تمرکز خود را بر روی بخشی مشخص و تخصصی از بازار قرار داده است. و به مصرف‌کنندگان این حوزه، کالا و خدمات ارائه می‌دهد. به عبارت دیگر، به جای پوشش دادن حوزه‌های مختلف کالا و خدمات، نیچ مارکتینگ به گروه کوچک‌تری محدود شده است.

 

مثال‌هایی از نیچ مارکتینگ

 

رستوران هایی با غذای گیاهی: این رستوران ها بازار هدف خاص خود را دارد. افرادی که گیاهخوار هستند و افرادی که باید کمتر از محصولات حیوانی استفاده کنند.

مد لباس برای افراد قد بلند: این بازار، یک بخش بسیار خاص از بازار مد را تشکیل می‌دهد و کسب‌وکارهایی که بر روی آن تمرکز می‌کنند، می‌توانند محصولات و خدماتی را ارائه دهند که به طور خاص برای این گروه از افراد طراحی شده است.

یا مثلا آمازون: این شرکت بزرگ ابتدا یک نیچ مارکت به خصوص را هدف قرار داد. آمازون ابتدا چیزی جز سایت فروش کتاب نبود. مخاطبان اصلی این سایت یا همان نیچ مارکت این وب‌سایت، مخاطبان اهل کتاب بودند. آمازون با تمرکز بر ارائه محصولات و خدمات با کیفیت و قیمت مناسب، به صورت تدریجی، جامعه مخاطبان خود را گسترش داد و محصولات بیشتری به سایت خود اضافه کرد.

 

انواع نیچ مارکتینگ

هدف نهایی در نیچ مارکتینگ، فروش محصول به بازار هدفی خاص و همین‌طور کاهش رقابت با رقبای بزرگ است. برای رسیدن به این اهداف، راهکارهای مختلفی جهت پیدا کردن گوشه بازار مورد نظر وجود دارد. انواع راه‌های نیچ مارکتینگ:

۱. نیچ مارکت بر اساس منطقه خاص

یکی از انواع نیچ مارکتینگ این است که به جای تمرکز به کل کشور، بر یک استان، شهر یا منطقه مشخص متمرکز می شود. این نوع از نیچ مارکتینگ کسب و کارها سعی می کنند خدماتی که برای یک منطقه برآورده نشده است را به طور کامل برآورده کنند؛ یا خدمات جدیدی برای آنها فراهم کنند. معمولا در این نوع از مارکتینگ، رشد بیشتری را شاهد هستیم.

 

۲. نیچ مارکتینگ برای یک محصول خاص

نوعی دیگر از بازاریابی نیش یا گوشه ای، تمرکز بر محصولی خاص است. این روش برای کسب مشتری، بسیار عالی است. می‌توانید محصولاتی با ویژگی‌های منحصر به فرد جدیدی را تولید و ارائه کنید.

 

۳. نیچ مارکتینگ براساس جنسیت یا سن

این روش مارکتینگ می‌تواند به خوبی بازدهی داشته باشد. به جای تمرکز بر روی تمامی سنین با هر جنستی، می‌توانید بر سن خاص یا جنسیت خاصی تمرکز و خدمات خود را ارائه کنید.

 

۴. نیچ مارکتینگ براساس قیمت

روش دیگری از بازاریابی گوشه ای نیز وجود دارد که آن، تمرکز بر روی قیمت است. کسب و کارهایی هستند که فقط بر روی تولید محصولات برای افراد پردرآمد تمرکز می‌کنند و برخی دیگر نیز تمرکز خود را بر روی محصولات ارزان‌تر می‌گذارند. هر کدام از کسب و کارها، بازار هدف خود را دارند. در این نوع نیچ مارکتینگ، محصولاتی با قیمت خیلی بالا یا خیلی پایین ارائه می‌شود.

 

چرا نیچ مارکتینگ مهم است؟

بخشی از یک نیچ مارکتینگ بودن اهمیت زیادی دارد. بنابراین، جای تعجب نیست که کسب‌وکارها همیشه سعی در تعیین پیشنهاد فروش منحصربه‌فرد دارند که جایگاه‌شان در نیچ مارکت را مشخص می‌کند.

رقابت کمتر:

در بازارهای کوچک و تخصصی، معمولا رقابت کمتری وجود دارد. بنابراین کسب‌وکارها می‌توانند راحت‌تر به مشتریان خود دسترسی پیدا کنند و سهم بازار بیشتری را به دست آورند.

هدف‌گذاری دقیق‌تر:

با شناخت دقیق نیازها و خواسته‌های مشتریان در یک بازار خاص، می‌توان پیام‌های بازاریابی را دقیق‌تر و موثرتر طراحی کرد و در نتیجه، نرخ تبدیل را افزایش داد.

ارتباط قوی‌تر با مشتری:

با تمرکز بر یک بخش خاص از بازار، کسب‌وکارها می‌توانند ارتباط قوی‌تری با مشتریان خود برقرار کنند و وفاداری آنها را افزایش دهند.

افزایش سودآوری:

در بازارهای کوچک و تخصصی، مشتریان معمولا حاضرند برای محصولات و خدماتی که به طور خاص برای نیازهای آنها طراحی شده است، قیمت بالاتری بپردازند.

 

مزایای نیچ مارکتینگ

 نیچ مارکتینگ یک استراتژی بسیار موثر برای کسب‌وکارهایی است که می‌خواهند در بازارهای رقابتی موفق شوند. با شناخت دقیق بازار هدف و ارائه محصولات و خدماتی که به طور خاص برای نیازهای آنها طراحی شده است، کسب‌وکارها می‌توانند رشد کنند و سودآوری خود را افزایش دهند. در ادامه مزایای بازاریابی نیش را بررسی می‌کنیم:

تخصص:

کسب‌وکارهایی که در یک بازار کوچک و تخصصی فعالیت می‌کنند، می‌توانند به عنوان متخصص در آن حوزه شناخته شوند. و به مرور در آن حوزه اطلاعات بیشتری کسب می‌کنید و به همین ترتیب، مهارت نیز در آن شاخه بیشتر می‌شود. افزایش مهارت در حوزه تخصصی سبب جذب بیشتر مشتریان بالقوه به وب‌سایت و سایر کانال‌های بازاریابی می‌شود.

 

مشتریان وفادار:

از اهداف اصلی هر کسب و کاری، جذب مشتریان بیشتر و وفاداری آنها است. مشتریانی که در یک بازار کوچک و تخصصی فعالیت می‌کنند، معمولا به برندهایی که به نیازهای آنها پاسخ می‌دهند، وفادار هستند.

 

برندسازی راحت تر:

امروزه با توجه به اینکه کسب و کارهای زیادی روی کارآمده است و هر کدام در تلاش اند که به عنوان برند برتر معرفی شوند؛ برندسازی کاری سخت و زمان بر است. زمانی که یک کسب و کار از نیچ مارکتینگ استفاده می کند، در اصطلاح بازار هدف کوچکی انتخاب می کند؛ برندسازی بهتری با هزینه کمتری انجام داده است.

 

کاهش هزینه‌های بازاریابی:

با هدف‌گذاری دقیق‌تر، هزینه‌های بازاریابی کاهش می‌یابد. می‌توان با سرمایه خیلی کمتر نسبت به کسب و کارهای بزرگ، شروع به فعالیت کرد و به سود رسید. بازارهای نیچ مارکت، به دلیل کوچک بودن جامعه هدف و تولید محدود محصولات به سرمایه کمتری نیاز دارند.

 

مزیت رقابتی:

با تمرکز بر یک بازار کوچک و تخصصی، کسب‌وکارها می‌توانند یک مزیت رقابتی پایدار ایجاد کنند. شرکت‌های بسیاری هستند که پول زیادی برای سرمایه‌گذاری روی بازارهای بزرگ دارند و چه بهتر که اجازه دهید آنها این کار را انجام دهند و از حوزه تخصصی شما غافل باشند.

 

افزایش فروش:

با ارائه محصولات یا خدماتی که دقیقا متناسب با نیازهای مشتریان است، می‌توانید فروش خود را افزایش دهید.

 

کدام کسب و کارها از بازاریابی نیچ استفاده می‌کنند؟

بازاریابی نیچ را می‌توان تقریبا در بدنه هر کسب و کاری جای داد. مگر اینکه یک کسب و کار بسیار گسترده و با طیف وسیعی از محصولات داشته باشید. حتی در این صورت نیز می‌توانید مشتریان خود را به گروه‌هایی با ویژگی‌های مشترک دسته‌بندی کرده و برای هر دسته به طور مجزا از بازاریابی نیچ بهره ببرید.

نکته اصلی این است که مشتریان خود را بشناسیم. معمولا کمتر کسب و کاری را می‌توان یافت که بتواند مدعی شود همه اقشار جامعه می‌توانند مشتری وی باشند. حتی یک سازمان بیمه که در واقع به تمام اقشار جامعه خدمت‌رسانی می‌کند، باید ببیند در وهله اول چه افرادی برای بیمه کردن اعضای خانواده‌شان تصمیم‌گیری می‌کند و سمت و سوی بازاریابی‌های خود را به آن دسته از جامعه نشانه روند.

 

چالش‌های نیچ مارکتینگ

  • اندازه بازار نیچ معمولا کوچک‌تر از بازارهای عمومی است.
  • اگر تقاضا در آن بخش خاص کاهش یابد، کسب‌وکار شما نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
  • در صورتی که تنها استراتژی فروش باشد؛ ممکن است شانس بقایی نداشته باشد.
  • پیدا کردن مشتریان در یک بازار نیچ ممکن است دشوارتر باشد.
  • ممکن است بازاریابی نیچ مارکتینگ، مورد تهاجم شرکت‌های بزرگ قرار گیرد.

 

نکات مهم در نیچ مارکتینگ

تخصصی بودن: در زمینه نیچ خود متخصص شوید و دانش خود را به روز نگه دارید.

ارتباط با مشتریان: با مشتریان خود ارتباط نزدیک برقرار کنید و نظرات آنها را جویا شوید.

بازاریابی هدفمند: از کانال‌های بازاریابی مناسب برای رسیدن به مخاطب هدف خود استفاده کنید.

انعطاف‌پذیری: آماده باشید که استراتژی‌های خود را بر اساس تغییرات بازار تنظیم کنید.

 

چگونه یک نیچ مارکتینگ مناسب پیدا کنیم؟

 چه چیزی شما را هیجان‌زده می‌کند؟ در چه زمینه‌هایی تخصص دارید؟ تحقیق کنید تا ببینید چه نیازهای برآورده نشده‌ای در بازار وجود دارد. ببینید رقبای شما چه می‌کنند و چه نقاط ضعفی دارند. همچنین به طور دقیق مشخص کنید که می‌خواهید به چه کسانی محصولات یا خدمات خود را ارائه دهید.

 

نتیجه‌گیری:

نیچ مارکتینگ یک استراتژی بسیار موثر برای کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ است. با تمرکز بر یک بخش خاص از بازار، می‌توانید به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کنید نیچ مارکتینگ به شما کمک می‌کند که با استفاده از روش‌های مناسب تبلیغات آنلاین و آفلاین، اعتبارسنجی و تولید محتوا، برند خود را در نظر مخاطبان خود حک کنید.

 

  www.elmema.com

آرشیو مقالات کسب و کار (کلیک کنید)

برای اشتراک گذاری این صفحه کلیک کنید:  واتس‌اپ | تلگرام

اینستاگرام دکتر مرزبان (کلیک کنید)| مشاوره و کوچینگ فردی با دکتر مرزبان (کلیک کنید)

برای دریافت راهنمای در واتس‌اپ (کلیک کنید)  |   09164052373

 

درباره ی مدیر سایت علم ما

Avatar photo
علمِ ما یک گروه کاملا تخصصی در زمینه کلیه فعالیت های پژوهشی، کسب و کار، بازاریابی و رشد فردی می باشد، که در اسفند ۱۳۹۴ راه اندازی شد. علم ما متشکل از اساتیدی است که علاوه بر دانش علمی عالی، بطور کامل با بازار کار در انواع کسب و کار و ابعاد رشد فردی در بهبود فردی در دنیای واقعی هم آشنا هستند. گروه علم ما درصدد است تا با استفاده از روش‌های نوین آموزشی و تاکید بر صد در صد کاربردی بودن، آموزش های سطح اول را در اختیار شما همراهان و دوستان عزیز ارایه دهد. پر متقاضی ترین آموزش های مجموعه علم ما: دوره کوچینگ، دوره های کسب و کار، کتاب تقویم انگیزشی و...

مطلب پیشنهادی

مقالات و مطالب آموزشی کسب و کار

ویژگی‌های یک شعار تبلیغاتی موثر + مثال

9 ویژگی‌ یک شعار تبلیغاتی موثر چگونه شعار تبلیغاتی موفق بنویسیم؟   سلام به همراهان …

4 دیدگاه

  1. واقعا نیچ یا نیش مارکتینگ برای شروع خیلی مهمه
    من خودم با توصیه دکتر از خوراکی مخصوص ورزشکاران شروع کردم
    و جالب اینه که تو مرحله تست بازار، کلی سود کردیم و سفارش گرفتیم

  2. همانطور که در متن هم اشاره شد، اول باید تخصص داشته باشید که بتونید بازار خودتون رو پیدا کنید

  3. چه جالب من همیشه فکر میکردم، نیچ بر اساس محصوله
    الان دیدم که سن و جنسیت و آیتم های دیگه هم داره

  4. مقالاتتون واقعا عالی هستن
    آموزنده و کامل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *