خانه / کسب و کار / بازاریابی و فروش / ویژگی‌های یک شعار تبلیغاتی موثر + مثال
مقالات و مطالب آموزشی کسب و کار
مقالات و مطالب آموزشی کسب و کار (فروش، برند سازی، نیرو انسانی، سیستم سازی و...)

ویژگی‌های یک شعار تبلیغاتی موثر + مثال

9 ویژگی‌ یک شعار تبلیغاتی موثر

چگونه شعار تبلیغاتی موفق بنویسیم؟

 

سلام به همراهان خوب علم ما. آیا از اهمیت شعارهای تبلیغاتی اطلاع دارید؟ شعارهای تبلیغاتی مجموعه ای از تخصص، مزیت و تعهد یک کسب و کار هستند. شعارها باعث تقویت هویت یک کسب و کار و برند می‌شوند. شاید عجیب به نظر برسد ولی یک شعار تبلیغاتی به مراتب جایگاه بالاتری از اسم تجاری کسب و کار دارد. در این مقاله با علم ما همراه باشید تا با مفهوم و ویژگی های یک شعار تبلیغاتی خوب آشنا شوید.

 

شعار تبلیغاتی چیست؟

شعار تبلیغاتی عبارت یا جمله‌ای کوتاه است که در تبلیغات برای معرفی یک برند یا محصول و خدمت خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. عباراتی که پس از شنیدن آنها در تبلیغات یا خواندن آنها در بیلبوردها، فکر افراد و مخاطبان را به خود مشغول می‌کند و در ذهن آنها ماندگار می‌شود.

بسیاری از شعارهای تجاری محبوب برای چندین دهه ثابت مانده و تاثیر گذاشته‌اند. والدین‌تان آن را شنیده‌اند، شما آنها را می‌شنوید و اکنون فرزندان‌تان آن را خواهند شنید. چرا؟ چون همچنان کار می‌کنند، تاثیر می‌گذارند، مشتری جذب می‌کنند و بیش از هر تبلیغی کارکرد دارند و ماندگار شده‌اند.

 

هدف اصلی شعارهای تبلیغاتی

هدف اصلی شعارهای تبلیغاتی تکرار و تداوم یک جمله تبلیغاتی است. برای انتخاب شعار تبلیغاتی بهتر است که از یک مشاوره کسب و کار کمک بگیرید. زیرا شعار تبلیغاتی، استراتژی، موقعیت شغلی و کسب و کار شما را در یک جمله کوتاه و به یاد ماندنی معرفی می‌نماید. اگر از یک شعار تبلیغاتی موثر و مفید استفاده کنید آن شعار باعث می‌شود تا کسب و کار شما رشد کند و افزایش فروش را تجربه کنید.

 

اهمیت شعار تبلیغاتی

شعارهای تبلیغاتی نقش بسزایی در ایجاد تمرکز مخاطب روی محصولات یک برند یا خدمات آن دارند. همان طور که می‌دانید نشان تجاری از اهمیت بالایی در کسب و کار برخوردار است. نکته جالب در این است که یک شعار تبلیغاتی به مراتب جایگاه بالاتری از نام و نشان تجاری کسب و کار دارد. چرا که مردم به راحتی می‌توانند شعار تبلیغاتی یک شرکت را به یاد آورده، آن را در ذهن خود ثبت کنند و یا به دوستان و آشنایان معرفی کنند.

استفاده از شعارهای تبلیغاتی موجب تداوم اجرای برنامه‌های تبلیغاتی در یک کمپین تبلیغاتی می‌گردد. امروزه اهمیت شعارها به قدری افزایش یافته که در کنار نام کسب و کار، شعار ایجاد شده نیز به نمایش گذاشته می‌شود.

همچنین از شعارهای تبلیغاتی در کارت ویزیت، تبلیغات چاپی، بروشورها، تابلوها، هدایای تبلیغاتی برای مشتریان و هر جایی که بتوان به کار برد، استفاده می‌شود.

 

ویژگی‌های یک شعار تبلیغاتی خوب 

شعار تبلیغاتی بخش مهمی از کسب و کار بوده که بعد از طراحی، عضوی جدا ناپذیر از کسب و کار می‌گردد که با هدف تاثیرگذاری در زندگی افراد به وجود آمده است. بنابراین نمی تواند از احساسات، خواسته ها و فرهنگ مخاطب دور باشد. یک شعار تبلیغاتی مناسب و تاثیرگذار بر روی مخاطب، دارای شرایط زیر می باشد:

 

سادگی

شعار تبلیغاتی موثر دارای جملاتی ساده، کوتاه، صریح و روشن می باشد تا علاوه بر ماندگاری راحت در ذهن مخاطب، بتوان آن را بطور روزمره تکرار نمود. برای مثال، پیام تبلیغاتی برند تارگت (Traget) را ذکر می‌کنیم.

«بیشتر انتظار داشته باشید. کمتر بپردازید (Expect more. Pay Less)»

این شعار کاملا ساده و واضح است. مخاطب یا مشتری، به‌ آسانی می‌تواند منظور جمله را بفهمد: شما در تارگت می‌توانید اجناس به‌ درد بخور و ارزان‌ قیمت زیادی پیدا کنید. علاوه بر این‌که این پیام پیچیدگی خاصی ندارد، به‌ یاد ماندنی هم هست.

 

خلاقیت و جذابیت

خلاقیت در استفاده از واژگان می‌تواند شعار شما را برجسته کند. استفاده از آرایه‌های ادبی قابل فهم برای عموم مردم مانند ایهام، قافیه و آهنگ درونی می‌تواند شعار شما را به یاد ماندنی‌تر و جذاب‌تر کند. از بخشی از ادبیات کهن یا فولکلور که برای همه آشناست بهره بگیرید. بسیاری از شعارها در ارتباط با ملودی خاصی به بازار عرضه می‌شوند که در هنگام زمزمه یا خواندن به سرعت قابل تشخیص است.

 

 به یاد ماندنی

هرچه شعار کوتاه‌تر باشد، راحت‌تر در ذهن می‌ماند. یک شعار تبلیغاتی خوب، باید ارزش تکرار کردن در طی سال‌ها را داشته باشد. اگر به دوران کودکی خودمان فکر کنیم، تعدادی پیام بازرگانی، به یاد می‌آوریم مثل همان آشپزی که می‌خواند: می خوام سالاد درست کنم…  بعد از گذشت ۲۰ سال، هنوز هم می‌توانم شعرش را بخوانم. پس بنابراین هر چیزی که حالت شعر داشته باشد بهتر در ذهن می‌ماند. به خاطر داشته باشید که شعارهای ماندگار جهان بیشتر از یک جمله نیستند.

 

صداقت داشتن

صداقت داشتن در هر کاری بسیار مهم است. ابتدا این سوال را از خودتان بپرسید که آیا کسب ‌و کار شما واقعا می‌تواند قولی را که در قالب شعار تبلیغاتی به دیگران اعلام می‌کنید، را محقق کند؟ اگر نه، حتما باید در شعار خود تجدید نظر کنید.

 

 متمایز بودن

تعداد رقیب‌ها در بازار زیاد هستند. برتری شما نسبت به آنها چیست؟ آن را شعار تبلیغاتی خود کنید. یک شعار منحصر به فرد بسازید تا شما را از دیگر رقبا متمایز کند. یک هویت منحصر به فرد بیشتر در ذهن مخاطبان شما می‌ماند. شعارهای تبلیغاتی شرکت های بزرگ، هیچ کدام شبیه یکدیگر نیست، چون هر کدام ارزش متفاوتی برای مشتری، ایجاد می‌کنند.

 

انتقال احساس خوب 

شعارهایی که انرژی مثبت را منتقل می‌کنند، بی شک بهترین شعارها هستند و بر مخاطب تاثیر می‌گذارند. شعارهای تبلیغاتی برندهای بزرگ جهان، معنی بدی ندارد و در آن از کلمات بدبینانه استفاده نشده است. اگر مخاطب با شنیدن یا خواندنِ شعار تبلیغاتی احساس کند قادر است به دستاوردی مادی یا معنوی برسد، آن شعار یک شعار تبلیغاتی خوب از کار درآمده است.

 

مفهومی بودن                                                                                                                                     

شعاری که انتخاب می‌شود باید کاملا مفهومی و حاوی اطلاعات تکمیلی در مورد نحوه‌ی کار و فعالیت شما باشد. طرح کردن یک شعار معماگونه نمی‌تواند جزء ویژگی‌های شعار تبلیغاتی خوب باشد.

 

شوخ‌ طبعی

معمولا شرکتی که در تبلیغات خود طنز و شوخ‌طبعی جالبی به نمایش می‌گذارد، در ذهن‌ها می‌ماند. اگر بتوانید پیام تبلیغاتی شوخ‌طبعانه‌ای بسازید، شانس بیشتری برای دیده‌ شدن دارد. برای مثال، کمپانی بزرگ Nestle برای یکی از محصولات پرفروش خود، یعنی Coffe Mate، شعار جالبی در نظر گرفته است: « کمکت می‌کنه تظاهر کنی قهوه دوست داری (Helps you pretend to like coffe) »

 

جاودانگی

زمان در شعار تبلیغاتی حرف اول را می‌زند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید شعار‌ها هم مانند بسیاری از چیزها در دنیای تجارت، دچار فرسایش خواهند شد. باید به جاودانگی آن دقت ویژه‌ای شود و در صورت لزوم پس از مدتی حتی تغییر داده شود.

 

نمونه چند شعار تبلیغاتی جذاب در برندهای معتبر 

  • نایک (Nike): فقط انجامش بده!
  • مک دونالد (McDonald): من عاشقشم!
  • آدیداس (adidas): غیرممکن وجود نداره
  • دیزنی‌لند (disneyland): شادترین نقطه روی زمین
  • پورشه (Porsche): جایگزینی نیست
  • سونی (SONY): باورش کن
  • آی مکس (IMAX): بزرگ فکر کن
  • نیکون (Nicon): در قلب تصویر
  • انرگایزر (energizer): به مسیرت ادامه بده، ادامه بده، ادامه بده …
  • پلی استیشن (Playstation): در دنیای خودت زندگی کن، در دنیای ما بازی کن.

 

جمع بندی

خلق یک شعار موفق موجب می شود که انتظارات مخاطبان بر مبنای صحیحی از کسب و کار شکل بگیرد و چشم اندازی روشن از آن برای مدیران و کارمندان و دیگر افراد شاغل در آن ترسیم کند.

ولی یادتان باشد هیچ فرمول ثابتی برای ساخت یک شعار تبلیغاتی ایده آل وجود ندارد. بهترین شعار، شعاری است که به بهترین وجه با محصول، خدمات، برند و مخاطب شما تناسب داشته باشد.

 

رزرو جلسه مشاوره و کوچینگ با دکتر شهریار مرزبان: 09164052373 | اینستاگرام دکتر مرزبان (کلیک کنید) | کوچینگ فردی با دکتر مرزبان (کلیک کنید)

 

www.elmema.com

آرشیو مقالات بازاریابی و فروش (کلیک کنید)

آرشیو مقالات کسب و کار (کلیک کنید)

برای اشتراک گذاری این صفحه کلیک کنید:  واتس‌اپ  | تلگرام

 

اینستاگرام دکتر مرزبان (کلیک کنید)| مشاوره و کوچینگ فردی با دکتر مرزبان (کلیک کنید)

برای دریافت راهنمای در واتس‌اپ (کلیک کنید)  |   09164052373

 

درباره ی شبنم مرزبان

Avatar photo
شبنم هستم، نویسنده کتاب سخت تر از سخت و سرپرست نویسندگان علم ما. مطالعه، آموزش دیدن و نوشتن رو خیلی دوست دارم و در علم ما مقالاتم رو با شما به اشتراک میزارم...

مطلب پیشنهادی

مقالات و مطالب آموزشی کسب و کار

اقتصاد گیگ به زبان ساده | مشاغل گیگ | مزایا و معایب

اقتصاد گیگ به زبان ساده   سلام به همراهان خوب علم ما. با توجه به …

5 دیدگاه

  1. مفهومی بودن و ساده بودن
    خیلی مهمه و در بخاطر سپردن شعار اهمیت بالایی داره

  2. نکات خیلی خوبی داشت که اصلا بهش فکر نکرده بودم

  3. بنظر من وقتی بزرگ شدی شعار به چشم میاد
    وگرنه هیچکس نمیدونه شرکت های کوچیک چه شعاری دارن

  4. پادکست های کسب و کار رو حتما گوش کنید
    کمکتون می کنه
    https://elmema.com/podcast-dr-shahryar-marzban/20742

  5. شعار کمپانی Nestle خیلی خوووووووب بود :))))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *