خانه / کسب و کار / برند سازی / اصول انتخاب نام برند
مقالات و مطالب آموزشی کسب و کار
مقالات و مطالب آموزشی کسب و کار (فروش، برند سازی، نیرو انسانی، سیستم سازی و...)

اصول انتخاب نام برند

اصول انتخاب نام برند

 

سلام به همراهان خوب علم ما. اکثر افراد تصور می کنند که انتخاب یک نام تجاری خوب و خلاقانه کاری ساده است. اما واقعیت این است که این فرآیند چالش برانگیز و پیچیده ای است که نیاز به صبر، دقت و تفکر عمیق دارد. پس اگر می خواهید برندتان از ابتدا بر پایه محکمی استوار باشد، ما به شما پیشنهاد می کنیم که با دقت و وقت کافی، نام برند مناسب را انتخاب کنید. در این مقاله اصول انتخاب نام برند بررسی شده که می تواند در انتخاب نام برند به شما کمک زیادی کند. پس با علم ما همرا ه باشید.

 

مفهوم برند (Brand) یا نام تجاری 

برند، روش و منشی است که یک کمپانی، کسب و کار، سازمان و حتی یک فرد از سوی دیگران درک می‌ شود. در واقع هر کس که تجربه تعامل با برندی را داشته باشد، درک خودش را دارد. برند فراتر از یک نام تجاری، یک طرح، نشانه و… است و باید آن را احساس قابل تشخیص از یک محصول یا کسب و کار بدانیم.

برندها در اذهان افرادی ماندگار می‌ شوند که با آن زندگی می‌ کنند. کارمندان، سهام‌داران و سرمایه‌گذاران، رسانه‌ها و از همه مهمتر مشتریان، بیشترین تعامل و تجربه را از یک برند دارند.

گرچه این روزها بسیاری از افراد به طور مرسوم برند را همان نام تجاری می‌ دانند. چرا یک کسب و کار با نام خود بیشتر در ذهن مخاطبان تکرار می‌ شود. اما، برند یعنی درک دیگران از ما.

 

تاریخچه برند

در طول تاریخ از برندها برای متمایز کردن محصولات استفاده شده است. ایده برندسازی ممکن است به سال ۲۰۰۰ قبل از میلاد برگردد. جایی که بازرگانان از آن برای فروش کالاهای خود در بازارهای مختلف استفاده می کردند. در آن زمان، معمولا به عنوان تکنیکی برای نشان دادن مالکیت یک محصول یا یک قطعه از دارایی استفاده می شد.

برندسازی در طول اعصار به کرات مورد استفاده قرار گرفته است. در قرن سیزدهم، ایتالیایی ها شروع به گذاشتن واترمارک روی کاغذ خود به عنوان نوعی برند کردند.

اصطلاح برند همچنین به علائم منحصر به فردی که در پوست گاو سوزانده می شود اشاره دارد. تا با دیدن حیوانات اهلی بتوان صاحب آن را شناخت و حیوان مورد نظر را حیوانات دیگر متمایز نمود.

اما یکی از محبوب ترین کاربردها در مناطق روستایی آمریکا بود. احتمالا واژه برندینگ را شنیده‌اید که توسط دامداران استفاده می‌ شد. و دام‌های خود را به‌ عنوان نوعی محصول متمایز برای شناسایی علامت‌گذاری می‌ کردند.

بعد از اینکه شرکت‌ها شروع به بسته‌ بندی کالاهای خود در قرن نوزدهم کردند تا خودشان را از سایر شرکت‌ها متمایز کنند، برندها شروع به کار کردند.

 

ویژگی مهم و کلیدی نام برند یا نام تجاری

یافتن نام تجاری که افراد بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند، یکی از مهمترین جنبه‌های این فرآیند است. بنابراین هر نامی که فقط جذاب به نظر برسد، الزاما نام قوی برای برند شما نیست. به طور کلی هنگام انتخاب نام برند به ویژگی زیر توجه کنید:

سادگی و آسانی

مردم، مشتریان، مخاطبان باید بتوانند  اسم را بفهمند، بگویند و تلفظ کنند، یا آن را در گوگل جست‌وجو کنند. (حتی اگر نام انتخابی عجیب‌وغریب و من‌درآوردی است، باید قابل فهم باشد!)

نام تجاری خود را مرتبط انتخاب کنید

نباید نامی تصادفی یا مبهم برای کسب‌وکار خود انتخاب کنید. به عنوان مثال تصور کنید که شرکت تازه تاسیس شما خدماتی خاص ارائه می کند. نمی‌ توانید نامی غیرمرتبط و بی‌ربط برای آن انتخاب کنید. و بهتر است نامی انتخاب کنید که با کار شما مرتبط باشد و همخوانی داشته باشد.

کوتاه و مختصر

نامی کوتاه و مختصر انتخاب کنید. زیرا نامی کوتاه، به مراتب در ذهن مخاطب حک می‌ شود و به یاد سپردن آن آسان‌ تر است.

خلاقانه و انحصاری

برند شما باید نامی منحصر به فرد داشته باشد تا بتوانید میان رقبا دیده شوید. در این مرحله به هیچ عنوان نامی را انتخاب نکنید که شبیه یا نزدیک به نام رقبایتان باشد. زیرا اینگونه حسابی به دردسر می‌افتید. همچنین از نام‌های رایج و کلمات عمومی که ممکن است در صنعت شما متداول باشند اجتناب کنید.

امکان ثبت شدن داشته باشد

اسم برند شما باید هم به‌ صورت قانونی و هم دامنه‌های اینترنتی قابل ثبت باشد. اگر نتوانید به‌ صورت قانونی برند خود را ثبت کنید، هر چه برای ثبت نام تجاری خود وقت گذاشته‌اید، به هدر رفته‌ است. پس قبل از هر چیز از آخرین تغییرات قوانین انتخاب اسم برند مطلع شوید.

بازخوردها را در مورد نام تجاری انتخابی

نیازی نیست که به تنهایی برای انتخاب نام تجاری خود تلاش کنید. مطمئنا می‌ توانید برخی ایده‌ها را مطرح کنید و در نهایت تصمیم خود را بگیرید. اگر یک تیم یا شرکای کاری دارید بهتر است یک بحث گروهی در این باره انجام دهید.

ایده‌های خود را یادداشت کنید و یک لیست با پنج یا نام تجاری بنویسید. سپس با خانواده و دوستان خود آن را مطرح کنید و ببینید چه بازخوردی می‌ توانید از آنها دریافت کنید.

آسانی در بیان

نام برند شما باید به راحتی بیان و تلفظ شود. حتی اگر نام شما در حالت نوشتاری زیبا باشد. اگر وقتی نام برند شما گفته می‌ شود، به سختی تلفظ شود ممکن است باعث ایجاد کمی ابهام شود.

نام برند خود را در مکان‌های مختلف صدا کنید و اطمینان حاصل کنید که به راحتی و بدون اشتباه تلفظ می‌ شود.

بصری باشد

یعنی بتوان آن را از طریق المان‌های گرافیکی و طراحی به شکل مناسبی بیان کرد. برندهایی مثل اپل، جگوار، عقاب، ردبول مثال‌های خوبی برای یک اسم بصری هستند؛ زیرا هم زمان یک تصویر واضح از آنها در ذهن شکل می‌ گیرد، بنابراین دست طراح برای مانور روی ویژگی‌های بصری باز است.

بین المللی

بین‌ المللی فکر کنید و برند را انتخاب کنید. اگر قصد دارید در آینده به بازارهای جهانی ورود کنید، نامی را انتخاب کنید که در زبان‌ ها و فرهنگ‌ های مختلف قابل فهم و تلفظ باشد.

مثال

سال‌ها قبل برندی مشهور با نام الموت روی کار آمد. الموت نام منطقه‌ای در قزوین است و از لحاظ لغوی نیز به معنای” خانه عقاب” می‌ باشد. روزی این برند تصمیم گرفت فعالیت‌های خود را گسترش دهد و محصولاتش را به کشورهای عربی هم صادر نماید.

اما از محصولاتشان استقبال خوبی نشد و عرب زبانان حسابی این برند را به باد انتقاد گرفتند. زیرا کلمه ” الموت” در زبان عربی به معنای مرگ است و حس و حال منفی را به آنها منتقل می‌ کرد.

 

استفاده از نام کوچک و یا نام شخصی برای نام برند 

شخص بازرگان ممکن است برای نام برند خود از نام کوچک خود و یا فرزندش و یا هر نام کوچک دیگری استفاده کند.

در این صورت نیازی برای اجازه گرفتن از دارنده اسم نمی باشد و انجام این کار توسط نظام حقوقی ایران و جهان نیز ممنوع واقع نشده است.

نکته: مطابق با ماده 578 قانون تجارت، نام برند که از اسامی کوچک انتخاب شده است. مثلا: نام امیر، در صورتی که این نام به عنوان یک نام برند توسط شخصی انتخاب و به ثبت رسیده باشد، در این صورت تاجر دیگری نمی تواند از این نام در همان محل به عنوان نام برند استفاده کند.

استفاده از نام خانوادگی تحت عنوان نام برند

مطابق با ماده 578 قانون تجارت در صورتی که شخصی بخواهد از نام خانوداگی خودش برای نام برند استفاده بکند. در صورتی که نام مورد نظر قبلا مورد استفاده قرار نگرفته باشد، در این صورت شخص می تواند بدون هیچ مانعی نام مورد نظر را به ثبت برساند.

که در این صورت نیز هیچ شخص دیگری نمی تواند این نام را برای نام برند خودش انتخاب کند. حتی اگر آن شخص هم دارای همین نام باشد.

 

قوانین انتخاب اسم برند

اسم برند انتخابی منطبق بر قوانین و موازین شرعی باشد.
اگر برند نتواند کالا یا خدمات ارائه کند امکان ثبت ندارد یعنی موضوع فعالیت درخواست کننده باید مشخص یاشد.

اسم یا نماد انتخابی نباید مشایه برند های ثبت شده در این طبقه و صنف درخواستی باشد. این شباهت به دو صورت مشابهت عین برند یا شباهت تا 70 درصد نباید باشد. این مورد شامل ترجمه برندهای ثبت شده را به عنوان نام برند هم می شود یعنی نباید از ترجمه برند های ثبت شده هم استفاده کرد.

استفاده از علائم کشورها و پرچم ها ممنوع بوده. همچنین استفاده از نشان های دولتی فقط در صورتی امکان پذیر است که مجوز مربوطه از مراجع ذی صلاح اخذ گردد.

اسم ها و علامتی که که باعث فریب اذهان عمومی شود طبق قانون به عنوان یک نام تجاری نمی تواند به ثبت برسد.

 

ایده برای انتخاب نام برند 

  • نام های اساطیری: نامی که معانی رمزآلود و اسطوره ای را به یاد می آورد
  • نام های اماکن: استفاده از نام هایی که نشان دهنده محلی باشند
  • نام های ترکیبی: استفاده از ترکیب دو کلمه هم معنی یا بی معنی
  • نام های توصیفی: اسامی که توصیفی از کسب و کار شما باشند
  • نام های ساختگی: اسامی که تازه متولد شده اند و ممکن است معنایی هم نداشته باشند

 

جمع بندی

از موارد بسیار مهم و تاثیرگذار در ثبت شرکت و ثبت برند، تعیین و انتخاب نام برند می باشد. نام مناسب تاثیر بسیار زیادی بر روی جلب مشتری، بازاریابی و فروش یک محصول دارد.

چنانچه نام یک شرکت و یا برند با تیزهوشی و دقت انتخاب شود، باعث می شود که محصول و برند مورد نظر ما در ذهن مشتری بماند. و تصویری را در ذهن مشتری نسبت به محصول ایجاد کند.

 

رزرو جلسه مشاوره و کوچینگ با دکتر شهریار مرزبان: 09164052373 | اینستاگرام دکتر مرزبان (کلیک کنید) | کوچینگ فردی با دکتر مرزبان (کلیک کنید)

 

www.elmema.com

آرشیو مقالات بازاریابی و فروش (کلیک کنید)

آرشیو مقالات کسب و کار (کلیک کنید)

برای اشتراک گذاری این صفحه کلیک کنید:  واتس‌اپ  | تلگرام

 

اینستاگرام دکتر مرزبان (کلیک کنید)| مشاوره و کوچینگ فردی با دکتر مرزبان (کلیک کنید)

برای دریافت راهنمای در واتس‌اپ (کلیک کنید)  |   09164052373

این محتوا چقدر براتون مفید بود؟

لطفا به محتوای ما با ستاره امتیاز دهید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تاکنون کسی به این محتوا رای نداده! اولین کسی باشید که این محتوا را ارزیابی می کند...

درباره ی شبنم مرزبان

Avatar photo
شبنم هستم، نویسنده کتاب سخت تر از سخت و سرپرست نویسندگان علم ما. مطالعه، آموزش دیدن و نوشتن رو خیلی دوست دارم و در علم ما مقالاتم رو با شما به اشتراک میزارم...

مطلب پیشنهادی

مقالات و مطالب آموزشی کسب و کار

ایجاد ذهنیت مثبت در خریدار

ایجاد ذهنیت مثبت در خریدار   سلام به همراهان خوب علم ما. ذهنیت مثبت در …

3 دیدگاه

  1. ایده های خوبی بود مخصوصا اساطیری

  2. چه جالب بود مثال الموت
    نمیدونستم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *