خانه / کسب و کار / بازاریابی و فروش / 14 نکته برای جلب اعتماد مشتری
مقالات و مطالب آموزشی کسب و کار
مقالات و مطالب آموزشی کسب و کار (فروش، برند سازی، نیرو انسانی، سیستم سازی و...)

14 نکته برای جلب اعتماد مشتری

14 نکته برای جلب اعتماد مشتری

 

سلام به همراهان خوب علم ما. شما وقتی در یک کسب و کار، محصول یا خدمات درجه یک ارائه دهید تنها نیمی از راه را رفته اید. اما اگر بتوانید اعتماد مشتری را با خدمات عالی جلب کنید، در این صورت می‌ توانید وفاداریشان را نیز تضمین کنید. پس برای جلب اعتماد مشتریان خود وقت بگذارید و استراتژی داشته باشید. در این مقاله 14 نکته برای جلب اعتماد مشتری بررسی شده. با رعایت این نکات شما می توانید اعتماد مشتریان را جلب و در نتیجه فروش بالایی داشته باشید. در این مقاله با علم ما همراه باشید.

 

اعتمادسازی چیست؟

اعتمادسازی فرآیندی است که طی آن یک فرد یا کسب و کار به دیگری اعتماد می کند. در اعتمادسازی، یک فرد یا کسب و کار باید به گونه ای رفتار کند که نشان دهد قابل اعتماد، صادق و متعهد است. این کار می تواند از طریق اقدامات مختلفی مانند ارائه محصولات یا خدمات با کیفیت، پاسخگویی به نیازها و خواسته های مشتریان، و حل مشکلات آنها انجام شود.

 

نکات مهم برای جلب اعتماد مشتری

تمام کارهایی که ما در فرایند بازاریابی انجام می‌ دهیم، می‌ تواند به ایجاد اعتماد یا برعکس، تخریب آن منجر شود؛ پس هر قدم را محتاطانه و با دقت بردارید. در ادامه 14 نکته برای جلب اعتماد مشتری که هر کسب و کاری برای جلب اعتماد مشتریان باید انجام دهیم را بررسی کرده ایم.

 

1. صادق و شفاف باشید

اعتماد مشتری جلب کردنی نیست بلکه بدست آوردنی است و برای آن هیچ راه میانبری وجود ندارد. درباره محصولات خود با مشتری شفاف صحبت کنید و به این بیاندیشید که بعنوان یک تولید کننده، مشتری احتمالی چه توقعاتی می‌ تواند از شما داشته باشد.

ادعاهای اغراق آمیز را فراموش کنید. مثل اینکه بگویید ما از اول همینقدر عالی بودیم. مشتریان امروزی این حیله‌ها و ترفندها را بلدند، فقط کافی است با آنها رک و راست باشید. به مشتری اطلاعاتی را بدهید که به آن نیاز دارد مثل قیمت درست. هر چه مشتری حس کند که از چیزی به درستی اطلاع دارد به همان نسبت هم احتمال اینکه مجدد به سرغ شما بیاید بیشتر می‌ شود.

 

2. فراتر از آنچه وعده می دهید، تحویل دهید

این واقعا ساده است کاری را که می گویید انجام می دهید را انجام دهید. اگر به وعده های خود عمل نکنید، مشتریان شما قادر نخواهند بود به شما اعتماد کنند.

 

3. اطلاعات مشتریان خود را به طور ایمن ذخیره کنید

یکی دیگر از راه های مهم برای جلب اعتماد مشتریان، تضمین امنیت اطلاعات مشتریان و ذخیره ایمن آنها است. این بدان معناست که باید اقدامات امنیتی لازم را برای محافظت از اطلاعات مشتریان خود در برابر دسترسی غیرمجاز، استفاده نادرست، و افشای اطلاعات انجام دهید.

مثلا: از سرورهای امن، از رمزهای عبور قوی استفاده کنید. همچنین دسترسی به اطلاعات مشتریان خود را محدود کنید.

 

5. گارانتی را تضمین کنید 

یکی از دلایلی که مشتریان به شرکت ها اعتماد نمی کنند، این است که افراد می ترسند پولشان را از دست دهند. با ارائه تضمین بازپرداخت پول، این ترس ها را کنار بگذارید تا اطمینان آنها را جلب کنید.

 

6. بازخورد و نظرات را به اشتراک بگذارید

اصولا ما به تجربیات دیگران درباره یک شرکت اعتماد می‌ کنیم. نظراتی که داده می‌ شود به مشتری کمک می‌ کند تا تصویر ذهنی‌ای از آن برند و اعتبار خدمات مشتری اش بسازد.

طبق تحقیقات، مشخص شده که از هر 10 نفر 9 نفر گفته اند به چیزهایی که مشتری درباره یک شرکت می‌ گوید بیشتر از گفته‌ های خود شرکت اعتماد دارند و 95% افراد معتقدند نظرات دیگران چه مثبت چه منفی در تصمیمات خرید آنها تاثیر گذار بوده است. پر واضح است که نظرات دیگران بخش اصلی فرآیند تصمیم‌گیری را تشکیل می‌ دهد.

 

7. برنامه وفاداری مشتریان ایجاد کنید

برنامه وفاداری به کسب‌وکارها کمک می‌ کند از طریق تکرار و پاداش به مشتریان، ارتباط عاطفی با آنها برقرار کنند. با این حال، یک رویکرد نوآورانه برای ارائه محصول یا خدمات، تاثیر بیشتری بر جلب اعتماد مشتریان می‌ گذارد.
مثلا فروشنده‌ های تجارت الکترونیک اغلب به مشتریان وفادار که چند بار خرید می‌ کنند، محصول رایگان یا تخفیف ارائه می‌ دهند.

 

8. برگزاری نظرسنجی و نظرخواهی

یکی دیگر از راه های نشان دادن عشق و علاقه خود به مشتریان، برگزاری نظرسنجی و نظرخواهی است. این کار به شما کمک می کند تا درک بهتری از نیازها و خواسته های مشتریان خود داشته باشید. مثلا از طریق ایمیل یا پیامک از مشتریان خود دعوت کنید تا در نظرسنجی شرکت کنند یا نظرسنجی را در وب سایت یا رسانه های اجتماعی خود قرار دهید.

 

9. ارائه تخفیف و پیشنهاد ویژه

یکی از راه های نشان دادن قدردانی از مشتریان، ارائه تخفیف و پیشنهاد ویژه است. این کار می تواند به ایجاد روابط مثبت با مشتریان و جلب اعتماد آنها کمک کند.

 

10. استفاده از نماد اعتماد

بخش بزرگی از مخاطبان، تنها زمانی به یک سایت اعتماد می‌ کنند که در آن نمادهای “ای نماد” و “ساماندهی” را مشاهده کنند. برای این بخش اعظم هم که شده جهت دریافت نمادهای اعتبار اقدام کنید.

 

11. ارتباط با مشتری را حفظ کنید

صفحه ارتباط با ما، یکی از پربیننده‌ترین صفحه‌ها در وب‌سایت هر شرکتی است. اما کسب و کارها اهمیت زیادی برای طراحی این صفحه قائل نیستند! اطلاعات کاملی از کسب و کار خود را در این صفحه بگذارید؛ شماره تلفن، آدرس ایمیل، کانال شبکه‌ های اجتماعی‌ و … .

 

12. رسانه های اجتماعی 

رسانه های اجتماعی می تواند یک راه عالی برای ارتباط با مشتریان و جمع آوری نظرات و بازخورد آنها باشد. شما می توانید از رسانه های اجتماعی برای ایجاد نظرسنجی، برگزاری مسابقات و قرعه کشی، یا دعوت از مشتریان به اشتراک گذاری نظرات و بازخورد خود استفاده کنید.

با جمع آوری نظرات و بازخورد مشتریان خود، می توانید درک بهتری از نیازها و خواسته های آنها داشته باشید و محصولات یا خدمات خود را بهبود بخشید. این امر می تواند به جلب اعتماد مشتری و افزایش وفاداری آنها کمک کند.

 

13. احترام بگذارید

احترام گذاشتن به مشتریان به معنای رفتار با آنها با ادب، صبر، و درک است. این بدان معناست که به نظرات و احساسات آنها احترام می گذارید، حتی اگر با شما موافق نباشند.

 

14. سایت 

تجربه ثابت کرده است که مشتریان به سایت‌های اینترنتی بیشتر از پیج‌های فروشگاهی اعتماد دارند. برای افزایش چند برابری فروش و اعتماد آنها، قطعا شما به یک سایت نیاز دارید. اگر نگاهی به دنیای وب بیندازید متوجه می‌ شوید که فروش محصولات و خدمات در سایت‌ها با فروشگاه‌های فیزیکی، قابل مقایسه با هم نیستند.

در یک فروشگاه فیزیکی، مخاطبانِ هدف به محله، خیابان، شهر و در بهترین حالت استان محدود می‌ شود. اما در یک سایت اینترنتی مخاطبان هدف شما از سراسر کشور و حتی در بعضی از محصولات (آموزشی، دانلودی و…) از سراسر جهان محصولتان را می‌ خرند.

 

جمع بندی

وارن بافت، سرمایه گذار و اقتصاددان، می‌ گوید: “بیست سال طول می‌ کشد تا به شهرت برسید و 5 دقیقه تا خرابش کنید”. اینکه کسب‌وکار شما شناخته‌ شده باشد، به‌ معنای این نیست که همه به آن چشم‌ بسته اعتماد می‌ کنند. برای اعتماد سازی باید استراتژی داشته باشید. باید با صداقت رفتار کنید و اصول اعتمادسازی را رعایت کنید.

 

 

www.elmema.com

آرشیو مقالات بازاریابی و فروش (کلیک کنید)

آرشیو مقالات کسب و کار (کلیک کنید)

برای اشتراک گذاری این صفحه کلیک کنید:  واتس‌اپ  | تلگرام

 

اینستاگرام دکتر مرزبان (کلیک کنید)| مشاوره و کوچینگ فردی با دکتر مرزبان (کلیک کنید)

برای دریافت راهنمای در واتس‌اپ (کلیک کنید)  |   09164052373

 

درباره ی شبنم مرزبان

Avatar photo
شبنم هستم، نویسنده کتاب سخت تر از سخت و سرپرست نویسندگان علم ما. مطالعه، آموزش دیدن و نوشتن رو خیلی دوست دارم و در علم ما مقالاتم رو با شما به اشتراک میزارم...

مطلب پیشنهادی

مقالات و مطالب آموزشی کسب و کار

اقتصاد گیگ به زبان ساده | مشاغل گیگ | مزایا و معایب

اقتصاد گیگ به زبان ساده   سلام به همراهان خوب علم ما. با توجه به …

3 دیدگاه

  1. این مورد “فراتر از آنچه وعده می دهید، تحویل دهید”
    یعنی همه چی
    معجزه میکنه

  2. نکات ارزشمندی بود
    ممنون

  3. ارتباط مشتری رو بعد از فروش حتما حفظ کنید
    تاثیر زیادی رو کارتون داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *