خانه / کسب و کار / بازاریابی و فروش / روش و استراتژی بازاریابی ایمیلی | همراه با مثال
انواع روش و استراتژی های بازاریابی و فروش
انواع روش و استراتژی های بازاریابی و فروش

روش و استراتژی بازاریابی ایمیلی | همراه با مثال

روش و استراتژی بازاریابی ایمیلی

انگلیسی: Email Marketing

 

سلام به همراهان خوب علم ما. یکی از استراتژی های بازاریابی اینترنتی، روش و استراتژی بازاریابی ایمیلی می باشد. استراتژی بازاریابی ایمیلی یکی از روش‌ های مهم جذب مشتری و سرمایه گذاری است. حتما با خود می گوید که با وجود شبکه های اجتماعی دیگر کسی ایمیل خود را چک نمی کند. در این مقاله با علم ما همراه باشید تا به شما بگویم چرا اشتباه می کنید.

 

بازاریابی ایمیلی یا Email Marketing چیست؟

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ فرایندی است که در آن یک برند، مشتریان و مخاطبان هدف خود را از طریق ایمیل، هدف قرار می‌ دهد.

در این روش بازاریابی، کسب‌وکارها با ارائه اطلاعات ارزشمند به مشتریان و یا مشترکین باشگاه مشتریان خود، به اهداف بازاریابی دست پیدا می‌ کنند که یکی از مهمترین آنها، افزایش نرخ تبدیل و افزایش درآمد یا فروش است.

بر‌اساس آمارها، حدود 4.37 میلیارد نفر در سراسر جهان از سرویس ایمیل استفاده می‌ کنند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌ دهند که این رقم تا سال 2025 به 4.59 میلیارد کاربر برسد!

همچنین، طبق آخرین آمارها، 69‌% از بازاریابان از ایمیل مارکتینگ برای تبلیغات و توزیع محتوای خود در فضای وب استفاده می‌ کنند. همه این آمارها اهمیت بازاریابی ایمیلی را نشان می‌ دهند. با توجه به این آمارها آشنایی با ایمیل مارکتینگ اهمیت زیادی دارد و استفاده درست از این شیوه بازاریابی می‌ تواند مخاطبان زیادی را به سمت یک کسب‌وکار هدایت کند.

 

تاریخچه ایمیل مارکتینگ

اولین کسی که از ایمیل به عنوان ابزاری برای بازاریابی استفاده کرد، گری توئرک بود. او ۴۱ سال پیش توانست به صورت انبوه ۴۰۰ ایمیل را برای مشتریان سازمان تجهیزات دیجیتال ارسال کند. در اولین تجربه او، سود ۱۳میلیون دلاری به دست آمد. گری توئرک پدر اسپم دنیا نام گرفت. اما به اعتقاد خودش باید لقب پدر ایمیل مارکتینگ را می‌گرفت؛ چرا که به صورت هدفمند ایمیل‌ها را ارسال می‌ کرد.

حد فاصل سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰، اولین سرویس ایمیل تحت وب با نام Hotmail به وجود آمد. این سرویس دارای ظرفیت‌ های بالایی در راستای دیجیتال مارکتینگ بود. از سال ۲۰۱۰ این مدل مارکتینگ وارد فاز جدیدی شد و شرایط سخت گیرانه‌تری را برای استفاده از آن در نظر گرفتند.

از سال ۲۰۱۳ به بعد بود اکثر بازاریابان متوجه شدند که چگونه باید از بازاریابی ایمیلی استفاده کنند. در این سال‌ ها استراتژی‌ های نوین به صورتی که امروز شاهد آن هستیم، پدید آمدند و این روش مارکتینگ رونق بیشتری گرفت.

 

تمایل مردم برای دریافت پیام‌های بازاریابی از طریق ایمیل

خیلی از مردم برای دیدن تبلیغات سراغ شبکه‌ های اجتماعی نمی‌ روند. آنها می خواهند اخبار را دنبال کنند یا ویدئوهای بلاگر محبوبشان را ببینند.

در واقع ۴۵% از مصرف‌کنندگان گزارش کرده‌اند که دیدن تبلیغات در شبکه‌ های اجتماعی برای آنها آزار دهنده است. از طرفی، مردم به پیام‌ های بازاریابی در صندوق پیام‌ های اینستاگرام یا توئیتر خود هم اهمیت چندانی نمی‌ دهند.

اما یک مطالعه نشان داده است که ۸۶% از مصرف‌ کنندگان ترجیح می‌ دهند پیام‌ های بازاریابی را به جای تبلیغات در فیس‌بوک، تبلیغات تلویزیونی و دیگر شبکه‌ های اجتماعی، از طریق ایمیل خود دریافت کنند.

 

علت اهمیت بازاریابی ایمیلی چیست؟

ایمیل یکی از قدیمی‌ترین اشکال ارتباطات دیجیتال است. اما با وجود انواع کانال‌ های ارتباطی مدرن دیجیتال مثل شبکه‌ های اجتماعی و… هنوز یکی از موثرترین استراتژی‌ های بازاریابی دیجیتالی محسوب می‌ شود. اگر همین الان صندوق ایمیل خود را باز کنید، به‌ احتمال زیاد حداقل نیمی از پیام‌ های صندوق اینباکس شما ایمیل تبلیغاتی هستند. اما چرا بازاریابی ایمیلی همچنان موثر است؟

 شما در ایمیل مارکتینگ امکان شخصی‌ سازی دارید

کمپین‌ های بازاریابی ایمیلی را می‌ توان به میزان بیشتری نسبت به کمپین‌ های موجود در رسانه‌ های اجتماعی شخصی‌سازی کرد. در بازاریابی ایمیلی شما گروه‌های مخاطبان خود را تقسیم‌بندی می‌ کنید، یا می‌ توانید از نام مشترکین در موضوع ایمیل و محتوای آن استفاده کنید. بنابراین پیام ایده‌آل را متناسب با هر مصرف‌ کننده ارسال خواهید کرد.

هزینه زیادی برای اجرای کمپین بازاریابی ایمیلی نیاز نیست

هزینه‌ های انجام ایمیل مارکتینگ به‌ طور قابل‌ توجهی کمتر از سایر کانال‌ های بازاریابی است. برای شروع یک کمپین ایمیل مارکتینگ نیازی نیست حتی یک ریال خرج کنید. تنها چیزی که نیاز دارید یک حساب ایمیل رایگان و یک فرم در وب‌سایت‌تان برای جمع‌ آوری آدرس‌ های ایمیل است. البته احتمالا همانطور که لیست ایمیل‌تان گسترده‌تر می‌ شود، ممکن است مجبور شوید هزینه کمی برای استفاده از ابزارهای ویژه ارسال ایمیل گروهی بپردازید.

در بازاریابی با ایمیل دسترسی مستقیم به مشتری دارید

چیزی که بازاریابی ایمیلی را بسیار قدرتمند و پرسود می‌ کند این است که به شما امکان دسترسی مستقیم و فردی به صندوق ورودی مخاطبانتان را می‌ دهد. در واقع ایمیل مارکتینگ نوعی ارتباط یک‌به‌یک کسب‌وکارها و مشتریان‌شان است.

مردم این روزها به هر کسی اجازه ورود به صندوق ورودی ایمیل خود را نمی‌ دهند. معمولا فقط برندهای مورد علاقه‌ افراد می‌ توانند برایشان ایمیل‌های تبلیغاتی ارسال کنند و این برگ‌ برنده این نوع بازاریابی است.

 

بازاریابی ایمیلی چه مزایایی دارد؟

در اینجا مزایایی را که شما از طریق بازاریابی ایمیلی به دست می‌ آورید را توضیح می‌ دهیم:

کارآمدی هزینه

در مقایسه با کانال‌ های بازاریابی سنتی مانند تلویزیون، رادیو یا رسانه‌ های چاپی، ایمیل مارکتینگ به‌ طور قابل توجهی ارزان‌تر است و شما می‌ توانید با هزینه‌ای اندک با مخاطبان زیادی ارتباط برقرار کنید.

جمع‌ آوری بازخورد و نظرسنجی

اگر می‌ خواهید مشتریان به تعامل و خرید از برند شما ادامه دهند، توجه به تجربه مشتری بسیار ارزشمند است. ایمیل مارکتینگ می‌ تواند به شما در انجام این‌ کار کمک کند. به‌ عنوان مثال، می‌ توانید نظرسنجی‌های رضایت مشتری را برای دریافت بازخورد مشتری از طریق کمپین‌ های ایمیل ارسال کنید.

پیام‌های هدفمند

بازاریابی ایمیلی به کسب‌وکارها این امکان را می‌ دهد که مخاطبان خود را بر اساس معیارهای مختلفی مانند جمعیت‌ شناختی (سن، جنسیت، دین و…)، سابقه خرید، رفتار و بازخورد کاربر تقسیم‌ بندی کنند. این‌ گونه شما می‌ توانید پیام‌ های شخصی‌ سازی‌ شده و مرتبط‌ را تهیه کنید که منجر به نرخ تعامل بالاتر شود.

ایجاد ترافیک برای سایت شما

وقتی محتوای عالی تولید می‌ کنید، چگونه آن را به مخاطبان خود منتقل می‌ کنید؟ به احتمال زیاد برایشان ایمیل می‌ فرستید. با کمپین‌ های بازاریابی ایمیلی، ترافیک سایت خود را افزایش داده و سئوی خود را بهبود می‌ بخشید و به‌ علاوه، مخاطبان خود را با برند و سایت خود درگیر خواهید کرد. ایمیل مارکتینگ یک راه عالی برای ارائه محتوای با ارزش به مخاطبان است. بازاریاب‌ ها این کار را با ارسال محتوای مربوطه در ایمیل‌ ها و ایجاد ترافیک انجام می‌ دهند.

ارتباط فوری

ایمیل امکان ارتباط فوری را فراهم می‌ کند؛ یعنی اینکه کسب‌وکارها می‌ توانند تعداد زیادی پیام‌ را سریع و به‌ موقع برای مخاطبان خود ارسال کنند. این به‌ ویژه برای ارائه پیشنهادات، رویدادها، به‌روزرسانی‌ها و یا یادآوری‌ها مثلا یادآوری تکمیل خرید بسیار مفید است.

حفظ مشتری

ارسال منظم محتوای ارزشمند و مرتبط می‌ تواند به بیزینس‌ها کمک کند تا در ذهن مشتریان خود باقی بمانند، خرید مجدد را تشویق و وفاداری مشتری را تقویت کند.

قابلیت ادغام با سایر روش‌های بازاریابی

ایمیل مارکتینگ را می‌ توان به‌ راحتی با سایر استراتژی‌ های بازاریابی از جمله رسانه‌ های اجتماعی، بازاریابی محتوا و سئو سایت ادغام کرد که منجر به ایجاد یک رویکرد بازاریابی منسجم و جامع می‌ شود.

 فروش مستقیم

بازاریابی ایمیلی نه‌ تنها برای برندسازی و تعامل، بلکه برای فروش مستقیم نیز قابل استفاده است. با اتخاذ استراتژی محتوا درست، کسب‌وکارها می‌ توانند مستقیما از طریق کمپین‌ های ایمیلی خود، فرآیند فروش را هدایت کنند.

 

نکات مهم در طراحی ایمیل مارکتینگ

برای مشتریان ایمیل اسپم ارسال نکنید

یکی از مهمترین اصول ایمیل مارکتینگ، ارسال نکردن ایمیل‌ های اسپم و به‌ اصطلاح هرزنامه است. بدین معنا که باید قبل از ارسال ایمیل از دریافت‌ کننده پیام اجازه بگیرید. توصیه می‌ کنیم که به‌ هیچ‌ عنوان برای افرادی که خودشان درخواست ایمیل نکرده‌اند، پیام ایمیلی نفرستید. چرا که این کار تاثیر منفی بر کمپین تبلیغاتی شما خواهد گذاشت.

برای بازاریابی ایمیل، زمان درستی را انتخاب کنید

ایمیلی که در طول روز دریافت می‌ شود، نسبت به ایمیل‌ ارسال شده در شب نرخ باز شدن بسیار متفاوتی دارد. به این فکر کنید که به احتمال زیاد، مخاطبان شما چه زمانی ایمیل‌ های خود را چک می‌ کنند. اگر قصد دارید که ایمیل‌ هایتان را در حین کار کردن دریافت کنند، احتمالا ارسال ایمیل‌ های شما بین ۹ تا ۱۷ (به غیر از روزهای تعطیل) نتیجه بهتری خواهد داشت. ایمیل‌ های خود را در زمان‌ های مختلف ارسال کنید و نرخ باز شدن و تعداد کلیک‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید.

ایمیل‌ها را شخصی‌سازی کنید

امروزه شخصی‌سازی ایمیل کاری است که همه کسب‌وکارها باید انجام دهند. این کار باعث می‌ شود که خدمات مشتری به‌ صورت اختصاصی‌تر ارائه شود و انجام آن آسان باشد. تنها با استفاده از نام مخاطب در سابجکت لاین، احتمال باز شدن ایمیل تا حد زیادی بالا می‌ رود.

برای مشتریان خود ارزش قائل شوید

هدف از بازاریابی ایمیلی چیست؟ بدون‌ شک ابتدا تعامل پایدار با مشتری و در نهایت افزایش فروش است. اما مخاطبان شما روزانه ده‌ها ایمیل تبلیغاتی دیگر را نیز از شرکت‌ های مختلف دریافت می‌ کنند. برای اینکه با سایر کسب‌و‌کارها متفاوت باشید، باید برای آنها خلق ارزش کنید.

این یعنی همه ایمیل‌ها نباید فقط به قصد فروش باشند؛ بلکه باید پیام‌های تعاملی نیز بفرستید تا مشتری بفهمد برای شما ارزشمند است. برای مثال، ایمیل خوش‌ آمدگویی یک نمونه ایمیل مارکتینگ تعاملی بسیار مناسب محسوب می‌ شود.

عملکرد کمپین خود را پیگیری کنید

پیگیری نرخ باز شدن ایمیل و نرخ کلیک مطمئنا اهمیت زیادی دارد؛ اما با توجه به معیارهای متعدد بازاریابی ایمیلی، این معیارها فقط نوک کوه را تشکیل می‌ دهند و هنوز معیارهای مهمتر و دقیق‌تر مانده‌اند! پیگیری درباره نحوه عملکرد کمپین‌ های ایمیل مارکتینگ بخش مهمی است که به شما در بهبود فرایند کار کمک می‌ کند. عواملی مانند نرخ لغو اشتراک، نرخ پرش و… همگی الزامات و مفاهیم مهمی برای استراتژی ایمیل مارکتینگ به حساب می‌ آیند که باید اندازه‌گیری و رصد شوند.

 

جمع بندی

ایمیل از همان ابتدای ظهور اینترنت وجود داشت و خیلی زود توانست به یک ابزار ارتباطی پرطرفدار تبدیل شود. و هر جا که مردم بروند، کسب و کارها هم می‌ روند. این شد که بازاریابان شروع به جمع‌آوری ایمیل مشتریان بالقوه و ارسال تبلیغات به آنها کردند و روش جدیدی در بازاریابی با عنوان بازاریابی ایمیلی شکل گرفت.

بسیاری از کسب و کارهای تجارت-به-تجارت، از ایمیل به عنوان یکی از اصلی‌ترین راه‌ ها برای ارتباط با مشتریان خود استفاده می‌ کنند. شما می‌ توانید ایمیل‌ های خود را به صورت انبوه به بانک‌ های ایمیل از پیش جمع‌ آوری شده بفرستید یا آنکه شروع به جمع‌ آوری اعضا برای اشتراک ایمیلی خود کنید. و از این روش برای توسعه کسب و کار خود استفاده کنید.

 

www.elmema.com

آرشیو مقالات بازاریابی و فروش (کلیک کنید)

آرشیو مقالات کسب و کار (کلیک کنید)

برای اشتراک گذاری این صفحه کلیک کنید:  واتس‌اپ  | تلگرام

 

اینستاگرام دکتر مرزبان (کلیک کنید)| مشاوره و کوچینگ فردی با دکتر مرزبان (کلیک کنید)

برای دریافت راهنمای در واتس‌اپ (کلیک کنید)  |   09164052373

 

درباره ی مدیر سایت علم ما

Avatar photo
علمِ ما یک گروه کاملا تخصصی در زمینه کلیه فعالیت های پژوهشی، کسب و کار، بازاریابی و رشد فردی می باشد، که در اسفند ۱۳۹۴ راه اندازی شد. علم ما متشکل از اساتیدی است که علاوه بر دانش علمی عالی، بطور کامل با بازار کار در انواع کسب و کار و ابعاد رشد فردی در بهبود فردی در دنیای واقعی هم آشنا هستند. گروه علم ما درصدد است تا با استفاده از روش‌های نوین آموزشی و تاکید بر صد در صد کاربردی بودن، آموزش های سطح اول را در اختیار شما همراهان و دوستان عزیز ارایه دهد. پر متقاضی ترین آموزش های مجموعه علم ما: دوره کوچینگ، دوره های کسب و کار، کتاب تقویم انگیزشی و...

مطلب پیشنهادی

مقالات و مطالب آموزشی کسب و کار

اقتصاد گیگ به زبان ساده | مشاغل گیگ | مزایا و معایب

اقتصاد گیگ به زبان ساده   سلام به همراهان خوب علم ما. با توجه به …

یک دیدگاه

  1. سپاس از نکات ارزشمندتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *