خانه / کسب و کار / منابع انسانی / ویژگی های کارمند خوب
ویژگی های کارمند خوب
ویژگی های کارمند خوب

ویژگی های کارمند خوب

ویژگی های کارمند خوب

 

سلام به همراهان علم ما

شناخت کارمند خوب همیشه یکی از چالش‌های مهم مدیران است، تمامی مدیران می خواهند بهترین کارمندان را در حوزه کاری خود استخدام کنند. اما واقعا کارمند خوب چه کسی است؟ بیشتر مسئولین استخدام یا منابع انسانی می دانند که پیدا کردن کارمند خوب چقدر دشوار است. اکثر متقاضیان؛ یا مهارت خاصی ندارند یا مهارت دارند ولی ویژگی‌های اخلاقی فرد با شرکت مطابقت ندارد.

برای اینکه بدانیم کدام کارمند را استخدام کنیم و اینکه کارمند خوب کیست، با ما همراه باشید تا با ویژگی های کارمند خوب آشنا شویم.

 

ویژگی های کارمند خوب

با اینکه استعدادهای بازار کار کم نبوده و می‌توان به ‌راحتی افرادی را برای استخدام در شغل مورد نظر پیدا کرد، اما پیدا کردن فردی که علاوه بر مهارت و تخصص در کار، ویژگی هایی داشته باشد که از لحاظ تیپ شخصیتی، اخلاق حرفه‌ای و اجتماعی با محیط شرکت و سازمان هم سو و مطابقت داشته باشد، کار مشکلی است. در ادامه چند ویژگی مهم کارمند خوب را بررسی می کنیم تا بتوانیم کارمندان خوب از بد را شناخته و بهترین را استخدام کنیم.

 

مسئولیت پذیری:

یعنی از ویژگی های مهم کارمند خوب، مسئولیت پذیر بودن است. وقتی یک کارمند خوب در محیط کار خود با یک چالش سخت، مانع یا حتی اشتباه از جانب خودش روبرو می شود؛ شانه های خود را بالا نمی اندازد و فکر نمی کند هیچ کاری نمی تواند در این زمینه انجام دهد بلکه مسئولیت پذیر بوده و برای رفع مشکل اقدام  می کند.

 

اعتمادبه‌نفس:

می توان گفت بدون داشتن کارمندان با اعتمادبه‌نفس، فعالیت‌های سازمان اثرگذاری خود را از دست خواهند داد. این کارمندان مشارکت بیشتر، قدرت تعامل بیشتری، قدرت انگیزه‌ بخشی به سایر افراد را دارند و برای دستیابی به نتایج عالی تلاش می‌کنند.

 

مهارت کار تیمی:

کار گروهی و تیمی در بیشتر محیط های کاری یک الزام است. همکاری موفق نیاز به مهارت های ارتباطی عالی، صبر، تحمل و فداکاری دارد. در سازمان هایی که به شدت به کار گروهی متکی هستند، سازگاری نیز مهم است. عضوی از تیم که می‌تواند به سرعت با نقش‌های مختلف، از جمله به عنوان رهبر و محرک، سازگار شود، معمولا زمان آسان‌تری برای پیوستن به یک تیم موجود خواهد داشت.

 

مهارت‌های ارتباطی قوی:

افرادی که به ‌خوبی با مدیران، اعضای تیم و مشتریان سازمان ارتباط برقرار می‌کنند، سازگاری و انعطاف پذیری زیادی داشته و برای سازمان، کارمندانی ایده آل هستند. مهارت‌های ارتباطی مانند: مهارت‌های کلامی، شنیداری، نوشتاری و … از مهمترین مهارت های ارتباطی هستند.

 

اشتیاق:

تفاوت زیادی است بین کسی که با علاقه کار خود را انجام می دهد و کسی که از روی اجبار و با بی میلی کار می کند. اشتیاق در یک کارمند به او کمک می‌کند تا با شغل خود درگیر شود و نسبت به کار خود احساس تعهد بیشتری کند. پس سعی کنید از افرادی استفاده کنید که شغل خود را دوست دارند و با اشتیاق کار می کنند.

 

رعایت اخلاق کاری:

افرادی که اخلاق کاری دارند، با تعهد و نظم بیشتری کار می کنند. برای همین مدیران می‌توانند با خیال راحت کارها را به آن‌ها بسپارند. به همین دلیل مدیران هنگام جذب کارمند خانم و آقا به این ویژگی اخلاقی اهمیت زیادی می‌دهند.

 

صداقت:

صداقت یکی از مهم ترین ویژگی های یک عضو خوب تیم است، زیرا صداقت محیطی برای ارتباط باز ایجاد می کند. زمانی که کارفرمایان و کارمندان برای به اشتراک گذاشتن نگرانی‌ها، پرسش‌ها و بازخوردهای خود آزاد باشند، همه افراد سازمان می‌توانند از آن بهره ببرند.

شفافیت در محل کار مهم است زیرا فرهنگ و موفقیت یک شرکت را شکل می دهد. وقتی اعضای تیم شما بدانند که از شما چه انتظاری دارند، می توانید به راحتی استراتژی های تیمی را توسعه دهید که منجر به موفقیت در بخش شما شود. این در نهایت می تواند به موفقیت کل شرکت شما منجر شود.

 

باهوش بودن:

باهوش بودن یکی از موثرترین ویژگی ها برای موفقیت یک فرد است. انتخاب کارمند باهوش سرمایه گذاری برای آینده شرکت است. هوش کارمند، می تواند در مدیریت شرکت و پیشرفت بسیار مفید باشد.

 

پذیرفتن ناسازگاری ها:

کارمندان خوب در صورت بروز ناسازگاری با همکاران شان در محل کار، با احترام رفتار می کنند و برای حفظ صلح و آرامش در محیط کار، سعی در حل و فصل کردن ناسازگاری ها دارند.

 

برقراری ارتباط کلامی:

مهارت های ارتباطی قوی در ارزیابی کارمند می تواند تقریبا در هر نوع شغلی برای شما مفید باشد. در طول حرفه خود، احتمالا زمان قابل توجهی را صرف ارتباط با مشتریان، همکاران، فروشندگان یا مدیران خواهید کرد.مهارت های کلامی میان فردی تضمین می کند که این تعاملات مثبت و موثر هستند.

 

هوش هیجانی:

هوش هیجانی در محیط کار یعنی یک کارمند خوب بتواند احساسات، خواسته ها، نیاز ها و نقطه نظرات خود و همکارانش را شناخته، درک و به موقع عمل و مدیریت کند.

 

خلاقیت:

بی شک افراد خلاق در زندگی و محیط کار بهتر عمل می کنند و همیشه دنبال راهی برای بهتر شدن کارها هستند. کارمندان خلاق را استخدام کنید تا با خلاقیت در بهبود اوضاع شرکت و پیشرفت کمک کنند.

 

نگرش مثبت:

افراد منفی و همیشه ناراضی احساس بدی در بقیه ایجاد می کنند. چه به عنوان همکار و کارمند و چه به عنوان دوست. یک کارفرما دوست دارد کسی را ببیند که با لبخند کار خود را انجام می دهد. افراد خوش بین محیط شاد و پرانرژی را ایجاد می کنند. کارمند با نگرش مثبت، هر چقدر هم که خسته باشد، کار خود را با خوشحالی و کارآمدی انجام می دهد.

 

مدیریت و رهبری:

مهارت های رهبری قوی می تواند به شما کمک کند تا شرکت خود را به جلو ببرید. آنها همچنین می توانند به شما کمک کنند تا اعضای تیم خود را به سمت توسعه مهارت های خود راهنمایی کنید. رهبران تأثیرگذار مجموعه گسترده ای از مهارت ها از جمله اعتماد به نفس، قابلیت اطمینان و صداقت دارند.

رهبری فقط مختص کارمندان سطح بالا نیست. کارمندانی که توانایی الهام بخشیدن و ایجاد انگیزه برای دیگران را دارند نمونه هستند. بنابراین جستجوی افرادی که مهارت های رهبری و مدیریت دارند، مهم می باشد.

 

علاقمند به یادگیری:

کارمند خوب کارمندی است که اطلاعات خود را در زمینه شغلی به روز کند و هر کار یا مهارتی که باعث پیشرفت خود و ارتقا سازمان می شود را آموخته و با علاقه به دنبال یادگیری مهارت های جدید باشد.

 

تعهد:

استخدام افراد متعهد همیشه به نفع شرکت است. افراد متعهد کسانی هستند که به حرف‌های خود عمل می‌کنند و به‌طور کلی میان حرف و عمل‌شان تفاوتی وجود ندارد، در جلب اعتماد دیگران موفق‌اند و الگوی خوبی برای تیم هستند.

 

جمع بندی

قطعا سازمان ها معیارهای مشخصی برای استخدام کارمندان خود دارند و نمی توان از ویژگی ها و معیارهای واحد برای استخدام استفاده کرد. ما در این مقاله تعدادی از ویژگی های کارمندان خوب را آوردیم، قطعا کارمندان خوب ویژگی‌های دیگری نیز دارند.

شناخت این ویژگی ها و اعمال آنها هنگام استخدام کمک زیادی به انتخاب بهترین فرد برای شغل مورد نظر می کند ولی متاسفانه خیلی از سازمان ها نسبت به ویژگی های رفتاری و شخصیتی و همچنین تاثیر آنها بر تیم و محیط کاری توجه چندانی نشان نمی دهند، در حالی که مهارت را می توان آموخت اما تغییر رفتار و نگرش یک فرد بسیار سخت است.

زمانی که شرکت با یک بحران یا تغییر ناگهانی مواجه می شود، همان کارمندان شرکت هستند که باید توانایی طبیعی مواجهه با بحران را داشته باشند. اینجاست که متوجه می شویم، ویژگی‌های کارمندان خوب تنها به ویژگی‌ها و توانمندی‌های فنی و شغلی افراد محدود نمی‌شود.

 

www.elmema.com

آرشیو مقالات منابع انسانی (کلیک کنید)

آرشیو مقالات کسب و کار (کلیک کنید)

برای دیدن راهنمای سایت (کلیک کنید)

برای اشتراک گذاری این صفحه کلیک کنید:  واتس‌اپ  | تلگرام

برای دریافت راهنمای در واتس‌اپ (کلیک کنید) 09164052373  

 

این محتوا چقدر براتون مفید بود؟

لطفا به محتوای ما با ستاره امتیاز دهید

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تاکنون کسی به این محتوا رای نداده! اولین کسی باشید که این محتوا را ارزیابی می کند...

درباره ی شبنم مرزبان

Avatar photo
شبنم هستم، نویسنده کتاب سخت تر از سخت و سرپرست نویسندگان علم ما. مطالعه، آموزش دیدن و نوشتن رو خیلی دوست دارم و در علم ما مقالاتم رو با شما به اشتراک میزارم...

مطلب پیشنهادی

مقالات و مطالب آموزشی کسب و کار

ایجاد ذهنیت مثبت در خریدار

ایجاد ذهنیت مثبت در خریدار   سلام به همراهان خوب علم ما. ذهنیت مثبت در …

3 دیدگاه

  1. بنظر من اصالت اولین و مهمترینه
    بعدش بقیه مواردی که شما گفتید

  2. سپاس
    ویژگی ها عالی بودن

  3. کار تیمی و تعهد
    جز الزامات کار ما هستن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *