خانه / کتاب و مطالعه / معرفی و خلاصه کتاب / معرفی و خلاصه کتاب ماندن در وضعیت آخر از تامس هریس
معرفی و خلاصه کتاب
معرفی و خلاصه کتاب

معرفی و خلاصه کتاب ماندن در وضعیت آخر از تامس هریس

معرفی و خلاصه کتاب ماندن در وضعیت آخر از تامس هریس

 

سلام به همراهان علم ما، در این مقاله با معرفی و خلاصه کتاب ماندن در وضعیت آخر از تامس هریس آشنا می شوید. با علم ما همراه باشید.

 

معرفی نویسنده:

تامس آنتونی هریس، روانپزشک و نویسنده آمریکایی، در سال 1910 متولد شد. او تحصیلات خود را در رشته پزشکی به پایان رساند و پس از گذراندن دوره تعلیمی در رشته روانپزشکی، در بیمارستانی در واشنگتن مشغول به کار شد. هریس پس از چند سال تصمیم به مکتوب کردن تجربیات و تخصص خود گرفت و اقدام به نوشتن کتاب ‌هایی در زمینه روانشناسی کرد.

تامس هریس زمانی که در ارتش آمریکا مشغول به کار بود، با اریک برن بنیانگذار تئوری تحلیل رفتار متقابل آشنا شد. این آشنایی باعث شد، او تحقیقات مفصل و اقدامات موثری در این زمینه انجام دهد. هریس گروه ‌درمانی را به روش ‌های سنتی روانکاوی ترجیح می ‌داد و از حامیان سرسخت این روش درمانی بود.

هریس بیشتر برای سری رمان ‌هایش در مورد شخصیت هانیبال لکتر شناخته می ‌شود. تمامی کارهای او به فیلم تبدیل شده‌اند. از جمله آنها می ‌توان به سکوت بره‌ ها اشاره کرد که اقتباس سینمایی آن سومین فیلم در تاریخ جایزه اسکار بود که توانست در بخش ‌های مختلف اصلی برنده شود.

 

مترجمین کتاب:

مترجم: اسماعیل فصیح

انتشارات: نشر نو

 

درباره کتاب ماندن در وضعیت آخر:

کتاب ماندن در وضعیت آخر یکی از کتاب های مشهور روانشناسی به قلم تامس ای هریس است. این کتاب برگرفته از نظریه ی تحلیل رفتار متقابل می باشد که در آن مسئولیت آینده ی هر فرد (فارغ از گذشته ی هر اندازه دردناک وی ) بر عهده ی خود شخص است و هیچ کس جز خود شخص قادر به تغییر زندگی وی نخواهد بود.

کتاب ماندن در وضعیت آخر می کوشد به زبانی ساده، رویکرد روانشناسانه «تحلیل رفتار متقابل» را معرفی کرده و آنطور که در پیشگفتار توضیح داده، علم روانشناسی را به این روش به عموم مردم عرضه کند و روش های کاربردی واقعی برای بهبود زندگی ارائه دهد.

اما «تحلیل رفتار متقابل» چیست؟

فرض کنید شخصیتتان را به سه قسمت «والد»، «بالغ»، «کودک» تقسیم کرده‌اید؛ شما چیزی به دوستتان می ‌گویید یا کاری انجام می ‌دهید و در مقابل دوستتان چیزی به شما می‌ گوید یا کاری انجام می ‌دهد. «تحلیل رفتار متقابل» فهم این واقعیت است که کدام یک از سه قسمت شخصیت شما این تبادل رفتار را شروع می ‌کند و کدام یک از سه قسمت شخصیت دوستتان پاسخ می ‌دهد.

بسیاری از مردم محصور در احساس‌ های بد، هر روز بیش از روز پیش انرژی خود را از دست می ‌دهند. ناکامی و وابستگی و سردرگمی در واقع می‌ تواند ما را کم کم از پا در آورد و برنامه ‌های ما را خراب کند و ارتباط‌ ها و پیوندهایی را که طالب آن هستیم در هم بشکند و نهایتا ما را به اعماق سرخوردگی و یاسی بکشاند که احساس کنیم مطلقا بیهوده‌ایم.

با خواندن «ماندن در وضعیت آخر» درک می‌ کنیم که: هر شخصی منحصر به فرد است؛ احساس‌ ها واقعی هستند؛ می ‌توانیم احساس‌هایمان را تغییر دهیم؛ و همه ما یک روز کودک بودیم.

 

 

در بخشی از کتاب ماندن در وضعیت آخر می خوانیم:

بیشتر ما با این ندا بزرگ شدیم:

دوستت دارم اگر… دوستت دارم اگر… دوستت دارم اگر نمره کارنامه ات خوب باشد. دوستت دارم اگر دبیرستانت را تمام کنی. اوه، چقدر دوست دارم مردم بگویند پسرش دکتر شده و بدین ترتیب ما عملا به تدریج باورمان می شود که می توانیم با رفتار خوب محبت بخریم، یا جایزه بگیریم، یا هر چیز دیگری را به دست آوریم. بعد هم با کسی ازدواج می کنیم که می گوید: «دوستت دارم اگر فلان چیز را برایم بخری.»

اگر ما بتوانیم کودکان خود و نسل آینده را با محبت بدون قید و شرط و با انضباطی محکم و یکنواخت و بدون تنبیه بزرگ کنیم، این کودکان هرگز از زندگی یا مرگ نخواهند ترسید و دیگر لازم نیست بنشینیم کتاب هایی درباره مرگ و مردن بنویسیم… .

 

با خواندن این کتاب چه چیزهایی یاد می گیریم؟

کتاب ماندن در وضعیت آخر حقیقت عجیبی را برایتان آشکار می‌کند. شما یک نفر نیستید. شخصیت شما از یک کودک، یک والد و یک بالغ تشکیل شده است. تصمیم ‌های ما، احساساتمان و هر آنچه که تا امروز بر سرمان آمده، ترکیبی از مجموعه این سه نفر است.

کتاب ماندن در وضعیت آخر به ما کمک می ‌کند این سه نفر را بشناسیم. وقتی از تاثیر شگفت‌انگیز دوران کودکی بر زندگی خودمان و دیگران آشنا شویم دلیل بسیاری از اتفاق ‌ها و رفتارهای خودمان و دیگران را بهتر درک می‌ کنیم.

ماندن در وضعیت آخر به ما کمک می‌ کند یک بار دیگر آرزوهایمان را بررسی کنیم، صدای عجیبی که مدام سرزنشمان می ‌کند را پیدا کنیم و این بار به شکلی کاملا متفاوت به دنبال رویاهایمان برویم.

 

 

پیام اصلی نویسنده:

مهمترین جنبه موفقیت آمیز این کتاب، «تحلیل رفتار متقابل» است که به بیماران وسیله ای می دهد که خودشان بتوانند از آن در همه جا استفاده کنند. هدف این کتاب آن است که این وسیله را تعریف کند. هر کسی می تواند از آن استفاده کند. مردم لازم نیست مریض باشند تا مجبور شوند آن را به کار برند. این یک وسیله آموزش و یادگیری است.

نویسندگان در این کتاب،  اصول تحلیل رفتار متقابل را با ذکر مثال ‌هایی ساده و فهمیدنی به ‌روشنی توصیف کرده و آن را به ‌طرزی ماهرانه و اندیشمندانه به ملاحظاتی گسترده‌تر، مانند ارزش‌های اخلاقی، ارتباط داده‌اند.

«ماندن در وضعیت آخر» درباره دوست‌ داشتن و حرف ‌زدن و گوش‌ کردن و خواستن و دادن و گرفتن و تعیین مقصد و لذت بردن از سفر زندگی با شما سخن می‌ گوید و در هر سنی که باشید، این کتاب را آموزنده و سودمند و لذتبخش خواهید یافت.

 

سایر آثار توماس هریس:

  • وضعیت آخر

رمان های توماس هریس:

  • یکشنبه سیاه (۱۹۷۵)
  • اژدهای سرخ (۱۹۸۱)
  • سکوت بره‌ ها (۱۹۸۸)
  • هانیبال (۱۹۹۹)
  • خیزش هانیبال (۲۰۰۶)
  • کاری مورا (۲۰۱۹)

 

 

 

www.elmema.com

 

 

www.elmema.com

این صفحه را با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

تلگرام telegram

اشتراک گذاری در تلگرام (کلیک کنید)

اشتراک گذاری در واتس آپ (کلیک کنید)

 

animated-down-arrow

از مشاوره رایگان استفاده کنید. (کلیک کنید)

از آرشیو تست های آنلاین دیدن کنید. (کلیک کنید)

از آرشیو مقالات بهبود فردی دیدن کنید. (کلیک کنید)

از آرشیو داستان های کوتاه دیدن کنید. (کلیک کنید)

از آرشیو مقالات موفقیت دیدن کنید. (کلیک کنید)

از آرشیو مقالات مدیریتی دیدن کنید. (کلیک کنید)

از آرشیو مقالات شاد زیستن دیدن کنید. (کلیک کنید)

از آرشیو مقالات امید به زندگی دیدن کنید. (کلیک کنید)

از آرشیو مقالات یک دقیقه مطالعه دیدن کنید. (کلیک کنید)

از آرشیو کل مقالات دیدن کنید، بهترین ها برای شما… (کلیک کنید)

تلگرام علم ما

تلگرام علم ما (کلیک کنید)

Medium_20160928095241745_1111111111

اینستاگرام علم ما (کلیک کنید)

درباره ی شبنم مرزبان

Avatar photo
شبنم هستم، نویسنده کتاب سخت تر از سخت و سرپرست نویسندگان علم ما. مطالعه، آموزش دیدن و نوشتن رو خیلی دوست دارم و در علم ما مقالاتم رو با شما به اشتراک میزارم...

مطلب پیشنهادی

معرفی و خلاصه کتاب

معرفی و خلاصه کتاب هفت چالش ارتباط از دنیس ریورز

معرفی و خلاصه کتاب هفت چالش ارتباط از دنیس ریورز   سلام به همراهان علم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *