خانه / کسب و کار / بازاریابی و فروش / روش و استراتژی بازاریابی رابطه‌ای | همراه با مثال
انواع روش و استراتژی های بازاریابی و فروش
انواع روش و استراتژی های بازاریابی و فروش

روش و استراتژی بازاریابی رابطه‌ای | همراه با مثال

روش و استراتژی بازاریابی رابطه‌ای

Relationship Marketing

 

سلام به همراهان خوب علم ما، حتما با این عقیده که مشتریان امروزی با انتخاب روزافزونی در محصولات و خدماتی که می توانند خریداری کنند روبرو هستند، موافقید. آنها بر اساس برداشت خود از کیفیت، خدمات و ارزش، انتخاب می کنند. شرکت ها باید عوامل تعیین کننده ارزش و رضایت مشتری را درک کنند. چگونه؟ از طریق بازاریابی رابطه ای. در این مقاله با روش و استراتژی بازاریابی رابطه‌ای آشنا می شوید. با علم ما همراه باشید.

 

بازاریابی رابطه ای چیست؟

بازاریابی رابطه‌ای که در زبان جهانی به آن Relationship Marketing گفته می‌ شود؛ نوعی از بازاریابی بر اساس ایجاد ارتباط میان فروشنده و عده مشخصی از مشتریان است. در بازاریابی رابطه‌ای پس از مشخص کردن جامعه هدف محصول، شروع کار بازاریابی تنها بر روی همان افراد مشخص شده صورت گرفته و با ایجاد ارتباطی موثر با آنها فروش انجام می‌ شود.

در بازاریابی رابطه‌ای مخاطب هدف شده، مشتری اصلی محصول است و چنین وضعیتی درصد فروش را بسیار بالا می‌ برد. ایجاد ارتباط دراز مدت با مشتریان خاص و سودآور به فروش بلندمدت محصول نیز منجر شده و تضمینی بر موفقیت محصول در بازار است.

 

مزایا بازاریابی رابطه‌ای:

بازاریابی رابطه‌ای در سطح کاربرد خود مزایای موثری دارد. اگر محصول مورد تبلیغ، خاص و تک باشد و همچنین مشتریانی با همین ویژگی داشته باشد، مزایا بازاریابی رابطه‌ای را می‌ توان در فروش آن مشخص کرد. دریافت اعتماد، سودآوری و رضایت از مشتری، مزایای فروش به صورت رابطه‌ای است.

هرچه ارتباط شما با مشتریان بهتر باشد، می توانید برای خریدهای مکرر به آنها اعتماد کنید. و فروش و درآمد شرکت را افزایش دهید. در حالی که روابط با مشتری می تواند باعث رشد بلندمدت شود، همچنین می تواند سودآوری را با خرید کوتاه مدت بهبود بخشد.

 

اهمیت بازاریابی رابطه ای:

به دست آوردن مشتری جدید می‎‌ تواند چالش برانگیز و پرهزینه باشد. بازاریابی رابطه ای به حفظ مشتری در طولانی مدت کمک می‌ کند که منجر به وفاداری مشتری می‌ شود تا اینکه مشتری یکبار یا به ندرت خرید کند.

بازاریابی رابطه ای برای توانایی برقراری ارتباط نزدیک با مشتریان مهم است. با درک نحوه استفاده مشتریان از محصولات و خدمات یک برند تجاری و مشاهده نیازهای برآورده نشده، برندها می‌ توانند ویژگی‌ ها و پیشنهادات جدیدی را برای برآورده ساختن این نیازها ایجاد کرده و رابطه را تقویت کنند.

 

روش‌ها و استراتژی‌های استفاده از بازاریابی رابطه‌ای: 

خدمات اصلی را مشخص کنید:

تعیین خدمات اصلی در فروش محصول موثر است. همانطور که مشتری در بازاریابی رابطه‌ای مشخص و خاص است، خدمات نیز بایستی خاص باشد تا محصول در نظر مخاطب منحصر به فرد تصور شود. تمرکز بر روی خدمت اصلی، جذابیت فروش را بالا برده و چنین موضوعی در ذهن مشتری نیز تاثیرگذار است.

با مشتریان خود ارتباط عاطفی برقرار کنید:

مشتری هرچه از نظر عاطفی، بیشتر با برند شما ارتباط برقرار کند، هزینه و زمان بیشتری را با شما صرف خواهد کرد. برای برقراری ازتباط عاطفی با مشتری باید:

  • اعتماد‌سازی کنید.
  • شخصیت و هویت خود را آشکار کنید.
  • اعتماد به نفس ایجاد کنید.

از راه درست با مشتری ارتباط برقرار کنید:

نحوه ارتباط با مشتری در بازاریابی رابطه‌ای مهمترین شاخصه و استراتژی است. بهترین راه را بر اساس ویژگی شخصیتی، برای هر یک از مشتریان یافته و سعی کنید تعامل خود را با آنها بر مبنا خواسته‌ هایشان ادامه دهید. شناخت شخصیت مشتری و ارائه خدمات بر اساس آن، مشتری را به شما وفادار کرده و فروش تضمینی را به بار می آورد.

ارائه محتوا معتبر:

پس از فروش محصول به مشتری، عملکرد و رفتار با آن مهمتر از قبل خواهد شد. حال مشتری محصول و عملکرد بازاریاب برای فروش آن را می‌ شناسد و نباید با هر نوع تبلیغاتی سعی در فروش دوباره محصول داشت. ارائه محتوا جدیدتر با توجه به اعتبار محصول می‌ تواند فروش دوباره را تضمین کند. در غیر این صورت مشتری حس ناخوشایندی از بازاریابی داشته و ممکن است یک تبلیغ اشتباه و بی ارزش مشتری بالقوه شما را از بین ببرد.

تعامل موثرتری با مشتریان خود داشته باشید:

ارتباط با مشتری در سطح عمیق تر به شما کمک می کند اعتماد و وفاداری بلندمدت برای کسب و کار خود ایجاد کنید. در حالی که رسانه‌ های اجتماعی و بازاریابی ایمیلی راه‌ های مهمی برای تعامل با مشتریان شما بوده‌اند. اعلان‌ های فشاری، اعلان‌ های درون‌ برنامه و پیامک نیز نقش بسیار مهمی در این دنیای اول موبایل ایفا می‌ کنند.

داشتن یک استراتژی مبتنی بر داده برای هر یک از این کانال‌ های تعامل به شما کمک می‌ کند تا در زمان واقعی با مشتریان خود بهتر درگیر شده و گفتگوهای معناداری داشته باشید.

به طور مرتب بازخورد مشتریان را جمع آوری کنید:

یک رابطه به صورت دو طرفه کار می کند. برای ایجاد یک ارتباط معنادار با مشتریان، بسیار مهم است که از آنها بازخورد بخواهید. آنها می خواهند از برند شما چه چیزی را ببینند؟ چه چیزی را در مورد محصولات شما دوست دارند؟ آنها دوست دارند در وبلاگ شما چه موضوعاتی را مطالعه کنند؟ این اطلاعات برای اطمینان از بهبود مداوم استراتژی مارکتینگ در رابطه با نیازهای مخاطبان خاصتان، بسیار مهم است.

برای وفاداری مشتری انگیزه و پاداش در نظر بگیرید:

ایجاد یک رابطه طولانی مدت با مشتریان و ایجاد وفاداری ماندگار با برند، بسیار مهم است که حتی پس از خریداری یک محصول، همچنان با مشتریان سرو کار داشه باشید. در برابر کسانی که اولین بار است که مشتری شما شده اند یک پاداش در نظر بگیرید. شاید آنها بتوانند از شما تخفیف بگیرند یا توصیه های شخصی سازی شده را براساس ترجیحات خود دریافت کنند.

خدمات مشتری خود را ارتقا دهید:

گزینه های خدمات مشتری خود را افزایش دهید تا به مشتریان خود خدمات بهتری ارائه دهید. اگر خدمات مشتری تلفنی دارید، تیم خود را گسترش دهید تا پشتیبانی آنلاین از طریق متن و چت را شامل شود. هر چه مشتریان راه های بیشتری برای درگیر شدن با شرکت برای پرسیدن سوال و به اشتراک گذاشتن بازخورد داشته باشند، روابط شما عمیق تر و موثرتر خواهد بود.

 

 بازاریابی رابطه ای در کدام مشاغل کاربرد دارد؟

در میان رقابت شدید این روزها، تقریبا هر شرکت بزرگ یا کوچکی در حال ارائه‌­ی ایده های خلاقانه و ارزان تری برای بهبود ارتباط با مشتری خود است. آنها این اشتیاق دائمی را برای بداهه پردازی و یادگیری در مورد روند بازار و تغییر در انتخاب مشتری دارند. در زیر کاربردهای بازاریابی رابطه ای به صورت کلی ذکر شده است:

 

مثال برای بازاریابی رابطه‌ای:

فعالیت‌هایی که کسب و کار های سنتی و مدرن در مسیر بازاریابی رابطه ای استفاده می‌کنند:

  • فرایند ثبت نظر و بازخورد مشتریان از طریق فرم‌های نظرسنجی و تماس‌های تلفنی
  • ارسال هدایا با هدف تبلیغات شفاهی توسط مشتری
  • برگزاری وبینار، سمینار و همایش‌های مخصوص مشتریان با هدف ارتباط با آن‌ها
  • ارائه‌ تخفیف و هدایای ویژه برای مشتریان قدیمی و وفادار

 

سوالات مفید برای بازاریابی رابطه‌ای:

برای ایجاد ارتباط با مشتریان از چه روشی استفاده می کنید؟

اعتماد سازی کردید؟

احساس مشتری و مخاطب رو درگیر کردید؟

به مشتریان قدیمی و وفادار، خدمات خاص ارائه دادید؟

دوره و آموزش رایگان برای جلب اعتماد سازی، ارائه دادید؟

چه کارهایی برای اعتماد سازی و ایجاد رابطه بلند مدت می توانید انجام دهید؟

 

جمع بندی:

بازاریابی رابطه ای، چالشی بزرگ برای شرکت‌ هایی است که کارایی بالایی دارند. ایجاد و حفظ کسب و کار و رشد در بازارهایی که به سرعت در حال تغییر است، سخت می باشد.

بازاریابی رابطه ای، شیوه‌ای است که در آن، شرکت تمرکز خود را روی عده‌ای مشتری که آنها را مشتری سودآور می‌ نامد، قرار داده و رابطه بلندمدتی با این مشتریان برقرار می‌ نماید و تلاش‌ های بازاریابی خود را بر راضی نگه داشتن این عده متمرکز می‌ کند.

 

www.elmema.com

آرشیو مقالات بازاریابی و فروش (کلیک کنید)

آرشیو مقالات کسب و کار (کلیک کنید)

برای اشتراک گذاری این صفحه کلیک کنید:  واتس‌اپ  | تلگرام

 

اینستاگرام دکتر مرزبان (کلیک کنید) | مشاوره و کوچینگ فردی با دکتر مرزبان (کلیک کنید)

برای دریافت راهنمای در واتس‌اپ (کلیک کنید) 09164052373

 

درباره ی مدیر سایت علم ما

Avatar photo
علمِ ما یک گروه کاملا تخصصی در زمینه کلیه فعالیت های پژوهشی، کسب و کار، بازاریابی و رشد فردی می باشد، که در اسفند ۱۳۹۴ راه اندازی شد. علم ما متشکل از اساتیدی است که علاوه بر دانش علمی عالی، بطور کامل با بازار کار در انواع کسب و کار و ابعاد رشد فردی در بهبود فردی در دنیای واقعی هم آشنا هستند. گروه علم ما درصدد است تا با استفاده از روش‌های نوین آموزشی و تاکید بر صد در صد کاربردی بودن، آموزش های سطح اول را در اختیار شما همراهان و دوستان عزیز ارایه دهد. پر متقاضی ترین آموزش های مجموعه علم ما: دوره کوچینگ، دوره های کسب و کار، کتاب تقویم انگیزشی و...

مطلب پیشنهادی

انواع روش و استراتژی های بازاریابی و فروش

روش و استراتژی بازاریابی بشارتی | همراه با مثال

روش و استراتژی بازاریابی بشارتی انگلیسی: Evangelism Marketing   سلام به همراهان خوب علم ما. …

3 دیدگاه

  1. کامل و جامع و روان
    واقعا مثل یه دانشگاه میمونه سایتتون

  2. عالی بود
    مقالاتتون عالی و کامل هست

  3. با اعتماد سازی میشه خیلی کارا کرد
    فقط باید خودتون باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *