خانه / کوچینگ / روانشناسی مثبت گرا
روانشناسی مثبت گرا
روانشناسی مثبت گرا

روانشناسی مثبت گرا

روانشناسی مثبت گرا

 

سلام به همراهان خوب علم ما، حتما اصطلاح «روانشناسی مثبت گرا» زیاد به گوشتان خورده. این رشته از روانشناسی، یکی از جدیدترین شاخه‌ های علم روانشناسی است. در این مقاله روانشناسی مثبت گرا مورد بررسی قرار می گیرد. با علم ما همراه باشید.

 

ظهور روانشناسی مثبت گرا:

روانشناسی مثبت‌ گرا شاخه‌ای جدید در علم روانشناسی است که به صورت رسمی در سال ۲۰۰۰ توسط پروفسور مارتین سلیگمن، رئیس وقت انجمن روانشناسی آمریکا بنیان‌گذاری شد. اگر چه پژوهش ‌های مربوط با روانشناسی مثبت‌ گرا از دهه ‌های قبل آغاز شده بود؛ اما در سال ۲۰۰۰ انجمن روانشناسی آمریکا یک شماره از مجله امریکن سایکولوژیست را به روانشناسی مثبت‌ گرا اختصاص داد که به «شماره هزاره» معروف شد و به این ترتیب روانشناسی مثبت‌ گرا رسما معرفی شد.

 

روانشناسی مثبت گرا چیست؟

روانشناسی مثبت‌ گرا، یک رویکرد علمی برای مطالعه افکار، رفتار و احساسات انسان است که تاکید بر نقاط قوت به جای نقاط ضعف و ساختن چیزهای خوب در زندگی در عین ترمیم بدی‌ ها است. روانشناسی مثبت‌ گرا بر مسائلی مانند خوش‌ بینی، امید، خوشبختی و شادی متمرکز است، و چیزی فراتر از بهبود احساسات مثبت است.

این رشته از روانشناسی همچنین ویژگی‌ هایی مانند نقاط قوت شخصیت، عزت نفس و بهبود زندگی را شامل می‌ شود. اینکه چگونه می‌ توان چنین ویژگی‌ هایی را در زندگی، محل کار و روابط بین فردی ما اعمال کرد و اینکه چگونه همه این جنبه‌ ها به دستیابی به زندگی معنادار کمک می‌ کنند.

 

هدف روانشناسی مثبت گرا:

روانشناسی مثبت گرا بر ضرورت تغییر دیدگاه منفی افراد به دیدگاه خوشبینانه برای بهبود کیفیت زندگی تاکید می‌ کند. طبق نظریه‌ های روانشناسی، مثبت گرایی یکی از اصلی‌ ترین نیروهای محرک زندگی است. همه ما در زندگی هم اتفاقات خوب و هم اتفاقات بد را تجربه می‌ کنیم. اما تمرکز بر روی اتفاقات بد آسان‌تر است و راه‌ هایی را که می‌ توانیم تاثیر اتفاقات خوب را برای اصلاح اتفاقات بد مهار کنیم نادیده می‌ گیریم.

هدف  این رشته از روانشناسی ایجاد تسهیل در تغییر تمرکز روانشناسی از اشتغال صرف با ترمیم بدترین چیزها در زندگی، به سمت به وجود آوردن کیفیت‌ های مثبت است. همچنین مثبت‌ گرایی به دنبال توانایی ‌های سالم، جاه طلبی‌ ها، تجربیات زندگی مثبت و توانایی ‌های منش افراد و اینکه چگونه آنها به ‌عنوان سپری در مقابل اختلال عمل می ‌کنند، است.

 

تفاوت مثبت‌ اندیشی با روانشناسی مثبت‌ گرا:

اشاره به مثبت ‌اندیشی و نگرش مثبت در منابع و کتاب ‌های بسیاری مشاهده می ‌شود. شاید بتوان در مواردی آنها را مشابه دانست اما مثبت‌ اندیشی بیشتر بر روایات و حکایات افراد کفایت می‌ کند و هیچ گزاره علمی و اطلاعات مستندی برای اثبات آن موجود نیست. در حالی که روانشناسی مثبت گرا یک شاخه از علم روانشناسی است که بر روش ‌های علمی تاکید دارد و قابل اثبات می ‌باشد. می توان گفت در مثبت اندیشی فرد سعی می‌ کند تا خود رفتار بهتر و انعطاف پذیرتری داشته باشد. اما روانشناسی مثبت‌ گرا به افراد کمک می‌ کند تا توانایی خود را به حداکثر برساند. در روانشناسی مثبت گرا برخلاف مثبت اندیشی فرد اعتماد به نفس بالایی پیدا خواهد کرد. و ارزش انسان بالا می‌ رود.

 

تکنیک‌ هایی برای اجرای روانشناسی مثبت گرا در زندگی:

برای عملی شدن این گرایش جدید روانشناسی در زندگی خود بهتر است از تکنیک‌ های زیر استفاده کنید:

  • در طول روز سه احساسات و عواطفی که تجربه می‌ کنید را در یک دفتر بنویسید.
  • هر روز شکرگذاری کنید.
  • به نقات قوت خود بیشتر توجه کنید و آنها را تقویت کنید.
  • برای رسیدن به رشد شخصی خودشناسی را یاد بگیرید.
  • اهداف خود را به درستی مشخص کنید و برای آنها برنامه ریزی داشته باشید.
  • مهارتی یاد بگیرید و آن را ارتقا دهید.
  • برای تفریح و بودن در کنار افرادی که دوستشان دارید وقت بگذارید.

 

جمع بندی:

اکثر گرایشات روانشناسی باعث درمان یا بهبود عملکرد اختلالات و مشکلات رفتاری می‌ شوند. در حالی‌ که این گرایش جدید روانشناسی با هدف شاد زیستن انسان روی کار آمده است.

روانشناسی مثبت‌ گرا همان رویکرد علمی برای مطالعه افکار، عواطف و رفتار انسان با تمرکز روی نقاط قوت به‌ جای نقاط ضعف، ایجاد زندگی خوب به‌ جای زندگی بد و رساندن زندگی افراد متوسط به زندگی عالی است.

 

www.elmema.com

برای بازگشت به نقشه راه کوچینگ (کلیک کنید)

برای دیدن سایر نقشه راه ها و راهنمای سایت (کلیک کنید)

برای اشتراک گذاری این صفحه کلیک کنید:  واتس‌اپ تلگرام 

 

اینستاگرام دکتر مرزبان (کلیک کنید) | کوچینگ فردی با دکتر مرزبان (کلیک کنید)

برای دریافت راهنمای در واتس‌اپ (کلیک کنید) 09164052373

 

درباره ی شبنم مرزبان

Avatar photo
شبنم هستم، نویسنده کتاب سخت تر از سخت و سرپرست نویسندگان علم ما. مطالعه، آموزش دیدن و نوشتن رو خیلی دوست دارم و در علم ما مقالاتم رو با شما به اشتراک میزارم...

مطلب پیشنهادی

مدل کوچینگ رشد (GROW)

مدل رشد (GROW) در کوچینگ

مدل رشد (GROW) در کوچینگ   سلام به همراهان خوب علم ما، مدل ‌ها در …

2 دیدگاه

  1. ممنون بابت مقالات خوبتون

  2. جز مطالب مفید و خوبی بود که امروز خوندم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *