خانه / کسب و کار / بهترین روش شناسایی فرصت های کسب و کار
مقالات و مطالب آموزشی کسب و کار
مقالات و مطالب آموزشی کسب و کار (فروش، برند سازی، نیرو انسانی، سیستم سازی و...)

بهترین روش شناسایی فرصت های کسب و کار

بهترین روش شناسایی فرصت های کسب و کار

8 روش برای پیدا کردن فرصت های شغلی

 

سلام به همراهان خوب علم ما. شاید شما هم مانند بسیاری از مردم فرصت های خوب زیادی در زندگیتان داشته اید و مانند آنها این فرصت ها را خیلی راحت از دست داده اید. چون متوجه نشده اید که این فرصت ها چقدر خاص هستند. اگر از دست شان بدهید احتمالا دیگر هرگز به سراغ تان نمی آیند. دربعضي از مواقع شناسایی درست موقعیت های مناسب کسب و کار و اقدام به موقع می تواند ما را در جهت پیشرفت عالی سوق دهند. درکل، تشخیص و شناسایی فرصت‌ها و ریسک‌های محیطی، در کسب و کار و زندگی ما را در مسیر رشد قرار می‌ دهد. با مقاله بهترین روش شناسایی فرصت های کسب و کار با علم ما همراه باشید تا دیگر فرصت های طلایی را از دست ندهید.

 

چگونه بهترین فرصت های کسب و کار را شناسایی کنیم؟ 

فرآیند کسب و کار با درک، خلق یا تشخیص فرصت آغاز می شود. در بعضي از مواقع درک درست فرصت ها و اقدام به موقع می تواند ما را در جهت پیشرفت عالی سوق دهند. در ادامه بهترین روش های شناسایی فرصت های کسب و کار را بررسی می کنیم.

 

به دنبال فرصت‌ها بگردید

شما می‌ توانید تلاشی در زمینه‌ی جستجوی فرصت‌های پنهان انجام دهید. اینها فرصت‌هایی هستند که برایشان تبلیغاتی صورت نگرفته است.

با کسب و کار خودتان شروع کنید. حواس‌تان به فرصت‌ها و ایده ها در کسب و کار، یا برنامه‌ هایی که در رابطه با گسترش کسب و کارتان هستند، باشد. همچنین به این فکر کنید که چطور می‌ توانید در موقعیت شغلی اکنون، پیشرفت داشته باشید. چه راه‌هایی در دسترس‌تان هستند. همچنین باید با افراد دیگری که در سازمان‌ و صنعت‌تان هستند، یک شبکه تشکیل دهید تا آخرین خبرها را به سرعت دریافت کنید.

 

روند بازار

روند بازار را دنبال کنید. مثلا روند گوشی های تلفن همراه به این صورت بود که اوایل فقط برای صحبت کردن از آن استفاده می شد. ولی بعدها ارتباطات آنلاین و عکس گرفتن برای کاربر مهمتر شد. بعدها عکس های سلفی خیلی محبوب شدند. در بازار آموزشی، روند بازار به سمت آموزش های آنلاین می رود. در تمام صنایع مثل ساختمان سازی، دکوراسیون داخلی، مد و … روند بازار به آرامی تغییر می کند و شما باید آن را دنبال کنید.

 

هر ایده باید در زمان مناسبش اجرایی شود

ایده های فوق العاده ی زیادی وجود دارند که تا رسیدن زمان مناسب به یک فرصت خوب تبدیل نمی شوند. مثلا یکی از بزرگترین عوامل موفقیت فیس بوک این بود که در زمانی مناسب راه اندازی شد. امروزه شبکه های اجتماعی موبایل محور به موفقیت های عظیمی دست پیدا کرده اند.

دلیل آن هم استفاده گسترده از اسمارت فون ها و در دسترس بودن اینترنت پرسرعت در بسیاری از کشور هاست. اما تاریخچه شبکه های اجتماعی به دهه نود و یا حتی قبل از آن باز می گردد. تمامی آن استارتاپ ها شکست خوردن چون در آن زمان استفاده از اینترنت به خصوص برای برقراری ارتباط بین افراد به اندازه ی امروز نبود.

 

احساس یا درك نیازهاي بازار و یا منابع استفاده نشده

سیل ایده هایی که هر روز به ذهن افراد در کسب و کارهای مختلف و کارآفرینان سرازیر می شود، اولین قدم را برای تشخیص فرصت ها برای آنان فراهم می آورد. بسیاری از افراد در مواجه با شرایط مختلف ذهن بسته ای دارند و همواره می خواهند از راه های مطمئن و از پیش تعیین شده مسائل را حل کنند. در حالی که پیدا کردن راهکارهای مبتکرانه برای مسائل جدید است که تفاوت بین کارآفرین های موفق و غیر موفق را ایجاد می کند.

کارآفرینان باید بدانند که برای بقای کسب و کار در دنیای رقابتی امروزی چاره ای ندارند جز اینکه فرصت های جدیدی از دل شرایط بیرون بکشند و کسب و کارشان را با تغییرات همگام سازند.

 

سیاست های دولت

قانون های تصویب شده، حمایت های دولت از یک صنعت خاص، قوانین گمرکی حتما اخبار اقتصادی و سیاسی را دنبال کنید. وضعیت اقتصادی را پیش بینی کیند. مثلا افزایش قیمت دلار اگر پیش بینی شود می تواند به نقطه قوت تبدیل شود، ولی اگر ناگهانی اتفاق بیفتد و آمادگی نداشته باشید تهدید محسوب می شود. پس یک مورد هم زمان می تواند هم تهدید و هم فرصت باشد.

 

دانش قبلی از بازار و مسائل مشتریان:

دانش قبلی اشاره به اطلاعات خاص شما به یک موضوع دارد. مثلا اگر شما به صنعت تجهیزات پزشکی علاقمند هستید هر آنچه در مورد این صنعت می‌ دانید (از مشتریان، رقبا، اخبار و اطلاعات) دانش شما را در این حوزه تشکیل می‌ دهد.

گاهی اوقات با شرکت در همایش، رویدادها و یا کارگاه‌ های آموزشی اطلاعات و دانش خود از آن صنعت را زیاد می‌ کنید. گاهی اوقات هم اطلاعات شما در یک صنعت خاص برحسب تجربه کامل می‌ شود.

هر آنچه در این مدت یاد گرفته‌اید همان دانش و اطلاعات شما را تکمیل خواهد نمود. گاهی اوقات هم در صنعتی مشغول به کار نیستید ولی خودتان برحسب تجربه فردی و پیگیری اخبار و مطالعه مقاله‌ های آن صنعت توانسته‌اید به اطلاعاتی راجب آن شغل دست ‌یابید. شما باید تا جای ممکن اطلاعات خود را نسبت به آن کسب و کار زیاد کنید.

دانش قبلی شما باعث می‌ شود تا درک بهتری نسبت به بازار خود داشته باشید و بدانید که مشتریان این صنعت چه مشکلاتی دارند. شناسایی این مشکلات یا مساله ها یا نیازهای بازار همان فرصت هایی است که شما می توانید با ارائه یک راه حل در قالب ایده آنها را رفع نمایید.

 

از یک مشاور کمک بگیرید

شاید بهترین راه برای اینکه از نزدیک و بی طرفانه به کسب و کار خود و نقاط قوت و فرصت‌هایتان نگاه کنید، استفاده از یک مشاور کسب و کار باشد. یک مشاور کسب و کار علاوه بر تحلیل کسب و کار شما، ایده ها و تجربیات خود را با شما نیز به اشتراک می گذارد. و کمک می کنید در زمان مناسب از فرصت ها استفاده کنید.

 

فرصت‌های جغرافیایی

دسترسی به مناطق خاص مثل نزدیک بودن به دریا یا ریل راه آهن یا معادن برای تهیه مواد اولیه آسان، یا مثلا فروشگاهی دارید که نزدیک به یک مرکز خرید یا مکان پرتردد است که می تواند برای شما فرصت های خوبی ایجاد کند. این فرصت ها را شکار کنید.

 

جمع بندی

موفقیت نهایی ما حاصل شناسایی و بهره برداری از فرصت هایی است که امروز در محیط پیرامونمان وجود دارند. اگر شما بتوانید مهارتی بیشتر از عامه ی مردم در تشخیص فرصت های کارآفرینانه به دست آورید بدون شک آینده ی شغلی درخشانی خواهید داشت.

 

رزرو جلسه مشاوره و کوچینگ با دکتر شهریار مرزبان: 09164052373 | اینستاگرام دکتر مرزبان (کلیک کنید) | کوچینگ فردی با دکتر مرزبان (کلیک کنید)

 

www.elmema.com

آرشیو مقالات بازاریابی و فروش (کلیک کنید)

آرشیو مقالات کسب و کار (کلیک کنید)

برای اشتراک گذاری این صفحه کلیک کنید:  واتس‌اپ  | تلگرام

 

اینستاگرام دکتر مرزبان (کلیک کنید)| مشاوره و کوچینگ فردی با دکتر مرزبان (کلیک کنید)

برای دریافت راهنمای در واتس‌اپ (کلیک کنید)  |   09164052373

 

درباره ی شبنم مرزبان

Avatar photo
شبنم هستم، نویسنده کتاب سخت تر از سخت و سرپرست نویسندگان علم ما. مطالعه، آموزش دیدن و نوشتن رو خیلی دوست دارم و در علم ما مقالاتم رو با شما به اشتراک میزارم...

مطلب پیشنهادی

پادکست های کسب و کار | دکتر شهریار مرزبان

پادکست: ساده و قابل اعتماد باش | دکتر شهریار مرزبان

 ساده و قابل اعتماد باش جلب اعتماد مشتری با تکنیک ساده پادکست کسب و کار …

3 دیدگاه

  1. احساس نیاز واقعا جوابه

  2. سعی کنید از گله و شکایت مشتریان خودتون استفاده کنید
    کلی ایده توشه

  3. مقاله خیلی خوبی بود
    ممنون از نویسنده محترم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *