خانه / کسب و کار / بازاریابی و فروش / نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه ای
نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه ای
نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه ای

نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه ای

نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه ای

 

سلام به همراهان علم ما. در این مقاله قصد داریم درباره نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه ای یا بازاریابی چند سطحی صحبت کنیم و این سیستم فروش را بررسی کنیم، پس با علم ما همراه باشید.

 

نتورک مارکتینگ چیست؟

نتورک مارکتینگ (بازاریابی شبکه ای) یا بازاریابی چند سطحی نوعی استراتژی فروش است، که در آن شرکت ها محصولات خود را بدون تبلیغات و بدون واسطه به فروش می‌ رسانند. و مشتریان پس از خرید در صورت تمایل می‌ توانند محصولات شرکت را بازاریابی کنند و در صورت فروش محصولات، سود بگیرند. درآمد در بازاریابی شبکه‌ای یا نتورک مارکتینگ هم در ازای فروش مستقیم کالا و هم در ازای فروش از طریق زیر مجموعه (تیم سازی) حساب می شود.

بازاریابی شبکه ای در ایران هم دقیقا به این صورت است. افراد محصولاتی را از شرکت مربوطه خریداری می کنند و آن را به اطرافیان می فروشند. تفاوت این روش با بازاریابی سنتی این است که برای فروش و درآمد بیشتر می توان از افراد دیگر که به اصطلاح به آنها زیر مجموعه می گویند هم استفاده کرد.

در واقع اساس کار بازاریابی شبکه ایی به این صورت است:

  1. فروش: افرادی که وارد این شرکت ها می شوند، فروشنده شرکت محسوب می شوند. و برای محصولات شرکت مشتری پیدا می کنند. در واقع وقتی وارد شرکت های بازاریابی شبکه ایی می شوند، تحت آموزش قرار می گیرند، آموزش هایی مانند آشنایی با محصولات شرکت، نحوه فروش، نحوه تیم سازی و … .
  2. تیم سازی: در مرحله دوم وارد تیم سازی می شوند. شغل خود را به بقیه معرفی می کنند و اگر کسی تمایل داشت می تواند به عنوان زیر مجموعه وارد شرکت شود. در واقع از طریق تیم سازی است که نتورکرها به درآمد کلان می رسند، نه صرفا از فروش محصولات.

 

تاریخچه نتورک مارکتینگ:

اولین بار، یک شرکت دوچرخه‌ سازی در روسیه از این ایده استفاده کرد و برنامه‌ای ترتیب داد که مشتریان با پرداخت ۱۰ روبل به جای ۵۰ روبل صاحب دوچرخه شوند. اگر چهار مشتری دیگر نیز معرفی کنند؛ ولی فروش کمپانی به ‌سرعت رو به اشباع رفت.

در روسیه به آن «شرکت بَهمنی» و در فرانسه به آن «گلوله برفی» لقب دادند. و صد در صد تقلب و کلاهبرداری تلقی شد. از آن پس، سیاستمداران، اقتصاددانان و جامعه شناسان زیادی به دنبال پیدا کردن راهی بودند که از این ایده به نفع همه استفاده کنند.

اولین شرکتی

که به طور رسمی فعالیت بازاریابی شبکه ایی را آغاز کرد. شرکت ویتامین بود که در سال 1930 کار خود را شروع کرد. و در سال ۱۹۳۹ نام شرکت را به نوترالایت تغییر داد. و امروزه محصولات خود را از طریق شرکت ام‌ وی به فروش می‌ رساند.

در واقع ایده اساسی درآمدزایی بازاریابی شبکه‌ای از فرمول تصاعد گرفته شد. که در سده ششم ق. م. توسط فیثاغورس و در سده سوم ق.م. توسط اقلیدس در کتاب معروف «مقدمات» به جهان معرفی شد.

شرکت ام وی با رتبه ۱۱۴ در بین بزرگترین شرکت‌ های خرده‌ فروشی دنیا توسط دلویت در سال ۲۰۰۶ دسته‌ بندی شد. و با رتبه ۲۵ بین بزرگترین شرکت‌ های خصوصی در ایالات متحده توسط فوربرز در سال ۲۰۱۲ دسته بندی شد. در حال حاضر ام وی در بیش از ۵۰ کشور دنیا نمایندگی و در بیش از ۸۰ کشور دنیا مشتری دارد.

با قانونی شدن نتورک مارکتینگ و در کنار آن پیدایش بستر اینترنت، نتورک مارکتینگ وارد فازی جدید گردید. و به سرعت در میان شرکت های مختلف رواج پیدا کرد و هزاران شرکت فعالیت خود را در این زمینه آغاز کردند. هم اکنون بیش از ۲ درصد مردم جهان این تجارت را شغل اصلی خود برگزیده اند.

 

تاریخچه نتورک مارکتینگ در ایران:

نتورک مارکتینگ متاسفانه به شکل صحیح وارد ایران نشد و مورد سواستفاده قرار گرفت. در واقع طرح اولیه این شرکت ها در ایران بازاریابی شبکه ای نبود. بلکه آدم ربایی شبکه ای بود. به این صورت که افراد محصول خاصی را بازاریابی نمی کردند، بلکه فقط پلن های درآمدزایی را می فروختند. و اکثر شرکت های نتورک اصلا محصول واقعی و حقیقی نداشتند. در صورتی که اساس کار نتورک مارکتینگ، فروش محصول است.

سال ۷۹ شرکت هرمی گلد کوئست در ایران شروع به فعالیت کرد.

این شرکت که محصول نقشی نداشت، رشد زیادی کرد و شرکت های هرمی دیگری نیز وارد کار شدند. در واقع در این شرکت ها فقط پلن بود که فروخته می شد.

به گفته کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC)، شرکت هرمی شرکتی ا‌ست که به اعضایش حق کمیسیون می‌ دهد تا افراد جدید را وارد کنند. شرکت‌ های هرمی محصولی را نمی‌ فروشند و پول‌ های مشتریان را در یکجا جمع می‌ کنند و با آن کاری انجام نمی‌دهند. این شرکت‌ ها در اکثر کشورهای دنیا از جمله ایران غیرقانونی هستند. چون در ازای جذب افراد پول می‌ دهند که به ‌طور اجتناب‌ ناپذیر فرو خواهند پاشید. و وقتی هرم فروپاشی کند، به جز عده‌ای که در بالای هرم هستند همه دست خالی می‌ مانند یا به عبارتی پول خود را می‌ بازند.

اینگونه بود که هر از چند گاهی سیستم و شرکت جدیدی در ایران شکل می گرفت و پول عده زیادی به باد می رفت. با افزایش شکایت های مردم، از سال ۸۳ دولت شروع به تبلیغات منفی و نشان دادن ماهیت واقعی این شرکت ها نمود. در سال ۸۶ شرکت هایی همچون «سوئیس کش» پا به عرصه گذاشتند که دیگر عملا کارشان مانی گیم (بازی با پول) بود.

با بی نتیجه ماندن تلاش های دولت برای مقابله با این شرکت ها، دولت متوجه شد که تنها راه مبارزه با فعالیت های هرمی و مانی گیم، ایجاد یک بستر سالم، قانونی و شرعی برای فعالیت های نتورک مارکتینگ واقعی که محصول محور باشد است.

بدین ترتیب اساسنامه ای در این زمینه تهیه گردید و به تصویب رسید. در این اساسنامه تلاش گردید تمامی ایرادات اقتصادی، قانونی و شرعی برطرف گردد تا زمینه ساز نتورکی کاملا سالم در ایران شود.

بدین ترتیب وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد

که تمامی شرکت هایی که تمایل به فعالیت در زمینه نتورک مارکتینگ دارند، باید نسبت به اخذ مجوز اقدام نمایند. از آن زمان تا کنون شرکت هایی موفق به اخذ مجوز گردیده اند. و در حال فعالیت در این تجارت هستند.

در حال حاضر، قوانین و مقررات فعالیت در شرکت‌ های بازاریابی شبکه‌ای در اکثر کشورها معین شده‌اند. ولی هیچ ارگان مشخصی وجود ندارد که مشخص کند یک شرکت خاص هرمی یا شبکه ایِ قانونی است. اما در ایران، قانونی یا غیرقانونی بودن یک شرکت بازاریابی شبکه‌ای را وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص می‌ کند.

 

هر آنچه که باید از نتورک مارکتینگ بدانید:

بازاریابی شبکه ایی هم مانند خیلی دیگر از شغل ها به شناخت دقیق نیاز دارد. تا وقتی شناخت کاملی از این شغل نداشته باشیم، نمی توانیم به خوبی عمل کنیم. در این روش متاسفانه برای ترغیب افراد به این شغل، دروغ های زیادی گفته شده که لازم است آنها را بدانیم. با علم ما همراه باشید تا در ادامه با این دروغ ها آشنا می شویم.

در عرض چند ماه پولدار می شوی:

می توان گفت اکثر کسانی که وارد این کار شده اند برای داشتن درآمدهای نجومی در فاصله زمانی کوتاه است. چیزی که لیدرها به زیرمجموعه های خود می گویند و داستان هایی از افرادی که به مدت چند ماه فلان ماشین یا فلان خانه را خریده اند، این داستان ها هر کسی را ترغیب می کند که وارد این شغل شوند. تا به درآمد رویایی خود برسد. ولی متاسفانه اینگونه نیست.

تنها کسانی که در نتورک مارکتینگ سود می کنند صاحبان شرکت های مربوطه و یا لیدرهای در راس هستند. که خیلی زودتر از شما این کار را شروع کردند، یعنی قبل از اینکه بازار اشباح شود.

در واقع شما ابزاری هستید تا آنها را ثروتمند کنید.

در روز بیش از دو یا سه ساعت وقتگیر نیست و می تواند شغل دوم شما باشد:

تجربه کاری میلیون‌ ها نفر ثابت کرده است که کسب درآمد در بازاریابی شبکه ایی، نیاز به تعهد زمانی بالا، علاقه و ماندگاری دارد. خارج از کار سخت و قاطعانه و استعدادهای خاص مورد نیاز مانند مهارت فروش و متقاعد کردن افراد، این مدل بازاریابی فضای بیشتری از زندگی شما را گرفته و زمان زیادی را به خود اختصاص خواهد داد. شما در این کار هر روز برای فروش و تیم خود باید وقت بگذارید. علاوه بر آن باید در کلاس ها و جلسات شرکت که برای آموزش مستمر و مهارت شما گذاشته می شود شرکت کنید. و این برنامه ها می تواند کل روز شما را درگیر کند.

موفقیت در بازاریابی شبکه ای آسان است:

یکی از دروغ هایی که زیاد می شنویم این است که “موفقیت در بازاریابی شبکه ایی آسان است. فقط کافیه به دوستان و آشنایان کار در شرکت را پیشنهاد دهید. و آنها هم با کمال میل زیر مجموعه شما می شوند. و به همین سادگی برای شما کار می کنند”. اصلا این طور نیست!

در نتورک مارکتینگ اولین خریدار محصولات و اولین افرادی که ترغیب می کنید وارد سیستم شوند، خانواده، دوستان و فامیل هستند. درست است که دوستان و آشنایان ممکن است گزینه های خوبی برای زیرمجموعه گرفتن باشند. ولی به هیچ وجه تضمین شده نیست که آنها در کارشان حرفه ای باشند و شما هم بتوانید از آنها سود خوبی ببرید. و یا حتی علاقه ایی به این کار داشته باشند. خارج از جنبه اجتماعی صدمه زننده این پیشنهاد به روابط دوستانه، تجربه نشان داده است که تعداد کمی از افراد هستند که از پیشنهاد دوستانشان برای خرید کالا و ورود به مجموعه احساس لذت و قدردانی داشته باشند.

موفقیت در نتورک مارکتینگ با سختگوشی، نه شنیدن های مکرر و تلاش زیاد به دست می آید.

در این شغل فقط به فکر زیر مجموعه گرفتن باشید:

یکی دیگر از اشتباهاتی که افراد در نتورک مارکتینگ مرتکب می شوند این است که فقط روی زیر مجموعه گرفتن و ساخت تیم تمرکز می کنند.

درست است که هرچه زیر مجموعه های فعال تری داشته باشید در بازاریابی شبکه ای موفق تر خواهید بود. ولی قبل از اینکه به فکر زیر مجموعه گرفتن باشید باید خودتان را در کارتان حرفه ای شده باشید. باید قدرت رهبری و پیگیری تیم را داشته باشید.

به همین دلیل هم شاید به شما بگویند بیشتر روی زیر مجموعه گرفتن کار کنید. و زیر مجموعه شما را ثروتمند می کنند. در صورتی که قضیه به همین سادگی ها هم نیست. شما باید قدرت نگهداری از زیرمجموعه های خود را داشته باشید تا آنها هم بتوانند با انگیزه کارشان را ادامه دهند.

 

نتیجه گیری:

قبل از اینکه تصمیم بگیرید وارد نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه ای شوید و به عنوان نتورکر کار کنید، حتما راجب شرکت تحقیق کنید که قانونی باشد و همچنین محصولات خوبی ارائه دهد.

اگر به کار در نتورک مارکتینگ علاقه دارید و یا به تازگی وارد این شغل شده اید، لازم است روی مهارت های خود کار کنید. فروش بالا، مهارت متقاعد کردن، تیم سازی، قدرت رهبری و صبوری زیاد از جمله ویژگی های یک نتورکر خوب و موفق است. هر روز در حال یادگیری باشید و در کار خود ثابت قدم باشید تا به نتیجه برسید.

 

www.elmema.com

آرشیو مقالات بازاریابی و فروش (کلیک کنید)

آرشیو مقالات کسب و کار (کلیک کنید)

برای اشتراک گذاری این صفحه کلیک کنید:  واتس‌اپ  | تلگرام

 

اینستاگرام دکتر مرزبان (کلیک کنید) | مشاوره و کوچینگ فردی با دکتر مرزبان (کلیک کنید)

برای دریافت راهنمای در واتس‌اپ (کلیک کنید) 09164052373

 

این محتوا چقدر براتون مفید بود؟

لطفا به محتوای ما با ستاره امتیاز دهید

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تاکنون کسی به این محتوا رای نداده! اولین کسی باشید که این محتوا را ارزیابی می کند...

درباره ی شبنم مرزبان

Avatar photo
شبنم هستم، نویسنده کتاب سخت تر از سخت و سرپرست نویسندگان علم ما. مطالعه، آموزش دیدن و نوشتن رو خیلی دوست دارم و در علم ما مقالاتم رو با شما به اشتراک میزارم...

مطلب پیشنهادی

انواع روش و استراتژی های بازاریابی و فروش

روش و استراتژی بازاریابی روابط عمومی | همراه با مثال

روش و استراتژی بازاریابی روابط عمومی انگلیسی: Public Relations Marketing   سلام به همراهان خوب …

4 دیدگاه

  1. بترین روش برای پولداری سریع

  2. روش خوبیه ولی متاسفانه تو ایران خوب معرفی نشد و ازش سواستفاده شد

  3. سپاس از محتوا خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *