خانه / کوچینگ / چرا به کوچینگ نیاز داریم؟
چرا کوچینگ؟
چرا کوچینگ؟

چرا به کوچینگ نیاز داریم؟

چرا به کوچینگ نیاز داریم؟

 

سلام به همراهان خوب علم ما، همه ما در طول زندگی برای انجام کارهای مهم و تصمیمات بزرگ، نیاز به افرادی داشته ایم که ما را در جنبه های مختلف راهنمایی کنند. مانند وقتی که می خواهیم مسیر خود را پیدا کنیم، یا زمانی که کسب و کار ما نیاز به پیشرفت یا اصلاح دارد. یا خیلی مواقع دیگر مانند مدیریت یک کسب و کار، انتخاب شغل، انتخاب هدف و … . در این مواقع بدترین کار کمک خواستن از افراد خانواده و یا افراد بی تجربه است. و اما بهترین کار کمک گرفتن از یک کوچ می باشد. چرا به کوچینگ نیاز داریم؟ در این مقاله با علم ما همراه باشید تا به جواب خود برسید.

 

کوچینگ چیست؟

به گفته فدراسیون بین‌ المللی کوچینگ (ICF)، کوچینگ یک نوع همکاری و مشارکت بین کوچ (یا همان مربی) و مراجع (یا همان کوچی) است که در طی آن مراجع می‌ تواند با استفاده از تفکر و خلاقیت خود توانایی‌هایش را ارتقا دهد.

در واقع ساختار اصلی کوچینگ همراهی و همکاری کوچ با کوچی است. با این دید که کوچی تمام آگاهی و امکانات لازم برای پیشبرد اهداف  خود را دارد، ولی به دلیل آشفتگی و سردرگمی ذهنی توانایی بروز و شکوفایی استعدادهای خود را آن طور که از درون به آن باور دارد و خود را لایق آن می‌ بیند، ندارد. اینجاست که کوچ و کوچینگ وارد می‌ شوند.

افرادی که در کوچینگ شرکت می کنند، می توانند انتظار داشته باشند که دیدگاه های جدیدی را درباره فرصت ها و مشکلات فردی، مهارت های بیشتر در تصمیم گیری و تفکر، روابط بهتر با دیگران در زندگی و کارشان تجربه کنند.

 

 

چرا به کوچینگ نیاز داریم؟

مزایای کوچینگ برای افراد، همچنین سازمان ها و کسب و کارها طبق آمار و درصدهای اعلام شده از فدراسیون بین المللی کوچینگ عبارت است از:

۸۰ درصد بهبود و افزایش اعتماد به نفس

۷۳ درصد بهبود ارتباطات

۷۲ درصد بهبود و افزایش مهارت های ارتباطی افراد

۶۷ درصد بهبود در ایجاد تعادل بین کار و زندگی

۶۱ درصد بهبود مدیریت کسب و کار

۶۰ درصد افزایش بازگشت سرمایه در سازمان

۵۷ درصد بهبود مدیریت زمان

۵۱ درصد بهبود عملکرد و کارایی تیم ها

 

مزایای شخصی نیاز به کوچینگ:

اگر صرفا بخواهیم چند نمونه از مزیت‌ های شخصی کوچینگ که افراد مکررا ذکر کرده‌اند را نام ببریم، فهرستی به صورت زیر خواهیم داشت:

  • اقدام و عمل محکم و قاطعانه در جهت دستیابی به اهداف دارند.
  • خودآگاهی و شناخت نقاط ضعف و قوت
  • تدریجا رضایت شغلی و زندگی بیشتری را کسب کرده اند.
  • کمک موثرتری به تیم و سازمان خود کرده‌اند.
  • می تواند باعث ارتقاء سلامت جسم و روان شود.
  • مسئولیت پذیری بیشتری در قبال اقدامات و تعهدات خود دارند.
  • باعث افزایش اعتماد بنفس می شود.
  • سهولت در همکاری با دیگران و برقراری ارتباط موثر
  • آشنایی با مهارت حل مسئله در زندگی شخصی و حرفه‌ای

 

چه زمانی به کوچ نیاز است؟

وقتی شما دچار اختلالات و مشکلاتی مانند اضطراب، افسردگی، وسواس و… شوید در قدم اول به روانشناس مراجعه می‌ کنید. یا اگر در محاسبات و پیش‌بینی‌ های مالی خود به چالش برخورد کنید از یک مشاور مالی کمک می‌ گیرید. همچنین در مسائل حقوقی نیز به یک وکیل برای انجام کارهای خود نیاز دارید؛ اما در چه مواردی از کوچینگ استفاده می شود؟

به طور کلی، در این موارد می‌ توان از کوچ کمک گرفت:

وقتی اقدام یا تغییر مهمی در زندگی تان داده اید اما رشد قابل توجهی نداشته است و روند کندی را طی می‌ کند، یک کوچ می‌ تواند به شما در شناسایی و حل موانع و مشکلات مسیر کمک کند.

وقتی اقدام یا تغییر مهمی را شروع کرده اید اما به بن بست خورده اید و نمی دانید مشکل کجاست، استفاده از کوچینگ بسیار راهگشاست.

گاهی می خواهید اقدام یا تغییر مهمی در زندگی تان بدهید و می خواهید از همان ابتدا یک فرد متخصص کنارتان باشد و با شما همفکری کند.

مصداق برای مثال های بالا می تواند در زندگی شخصی، زندگی حرفه ای، در کسب و کار، در سازمان ها، در روابط، و حیطه های دیگر باشد.

 

 

جمع بندی:

حتما در بین اطرافیان شما کسانی هستند که همیشه از زندگی خود ناراضی بوده و برای ناکامی‌هایشان به دنبال بهانه یا مقصر می ‌گردند. این افراد به دلیل آشنا نبودن با ارزش ‌ها و اهداف خود نمی ‌توانند رضایت را در زندگی خود تجربه کنند. کوچینگ باعث شاخت ارزش ها، پیدا کردن مسیر و اهداف و در ادامه برنامه ریزی مناسب جهت رسیدن به خواسته ها می شود. و همه اینها باعث ایجاد حس رضایت در زندگی و شغل می شود. حسی که شاید خیلی از ما با آن بیگانه باشیم.

 

 

www.elmema.com

برای بازگشت به نقشه راه کوچینگ (کلیک کنید)

برای دیدن سایر نقشه راه ها و راهنمای سایت (کلیک کنید)

برای اشتراک گذاری این صفحه کلیک کنید:  واتس‌اپ تلگرام 

 

اینستاگرام دکتر مرزبان (کلیک کنید) | کوچینگ فردی با دکتر مرزبان (کلیک کنید)

برای دریافت راهنمای در واتس‌اپ (کلیک کنید) 09164052373

 

 

درباره ی شبنم مرزبان

Avatar photo
شبنم هستم، نویسنده کتاب سخت تر از سخت و سرپرست نویسندگان علم ما. مطالعه، آموزش دیدن و نوشتن رو خیلی دوست دارم و در علم ما مقالاتم رو با شما به اشتراک میزارم...

مطلب پیشنهادی

انواع مدل های کوچینگ

مدل اسکار (OSCAR) در کوچینگ 

مدل اسکار (OSCAR) در کوچینگ    سلام به همراهان خوب علم ما، مدل کوچینگ یا …

3 دیدگاه

  1. من کوچ کسب و کار داشتم و واقعا بیش از ۳۰۰درصد تو کار و درآمدم کمکم کرد

  2. تاثیرات داشتن مربی فردی کاملا شفافه
    هممون باشگاه رفتیم و دیدیم یه مربی که کنارتون باشه چقدر رشد بیشتری داریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *