خانه / کوچینگ / تفاوت مربی یا کوچ رایگان و پولی
تفاوت کوچ رایگان و پولی
تفاوت کوچ رایگان و پولی

تفاوت مربی یا کوچ رایگان و پولی

تفاوت مربی یا کوچ رایگان و پولی

 

سلام به همراهان خوب علم ما، در مقاله های قبلی به صورت مفصل با کوچینگ آشنا شده اید. در این مقاله به تفاوت مربی فردی یا کوچ رایگان و پولی می پردازیم. با علم ما همره باشید.

 

نتایجی که از جلسات بیزینس کوچینگ دریافت می‌ کنیم:

یک مربی خوب به شما کمک می‌ کند تشخیص دهید که کسب‌ و کار شما در چه شرایطی قرار دارد، نقش شما در این شرایط چیست و چگونه می‌ توانید نقش بهتری ایفا کنید. استعدادهای شما چیست و همچنین ارزش‌ های اصلی و چشم‌انداز زندگی شما چیست؟ به‌ عنوان یک ناظر بیرونی، یک مربی همچنین می‌ تواند راه‌ هایی را مشخص کند که شما در مسیر پیشرفت شغلی قرار بگیرید یا تیم‌ های کاری را به بهترین شکل رهبری کنید.

اگر از قبل چشم‌انداز قوی و اهداف روشنی دارید، کوچینگ می‌ تواند به شما در دستیابی به آنها کمک کند. مهمتر از آن، کوچینگ تضمین می‌ کند که اهداف تجاری که تعیین می‌ کنید، درست هستند. بسیار مهم است که اهداف بلند مدتی ایجاد کنید که آن‌ چه را که به دنبال آن هستید دریافت کنید. مربی کسب‌ و کار به‌ جای اعداد دلخواه یا نمادهای تو خالی موفقیت، به همسو کردن اهداف با ارزش‌ های شما کمک می‌ کند. (تفاوت کوچ رایگان و پولی)

 

نتایجی که از جلسات لایف کوچینگ دریافت می‌ کنیم:

همه ی ما انسان ها برای پیشرفت و خودشکوفایی و رسیدن به بهترینِ خودمون، به مربی و مشاور احتیاج داریم. اهمیتی نداره که چقدر موفق هستی، بازم با داشتن مربی و مشاور میتونی سطح توانایی هات رو بالاتر ببری. امکان نداره کتاب یا مطلبی از موفق ترین آدم های دنیا بخونید، که در اون به مربی و مشاور خودشون اشاره نکرده باشند، پس حتی موفق ترین آدم های دنیا (از جمله موفق ترین مشاوران) هم مربی و مشاور دارند.

همه ی ما به یکی احتیاج داریم که ما را از جنبه های بیرونی خودمون مورد ارزیابی قرار بده و نکاتی رو بهم بگه که خودمون متوجه اش نشده ایم. نکاتی که برای بهتر کردن زندگی، شاد تر بودن، موفق تر بودن و در نهایت رسیدن به اهدافمون کمکمون کنه…

و

داشتن مشاور و مربی مثل کوه میمونه که میشه بهش تکیه کرد، هر وقت کم بیاوریم و خسته بشیم قبل از اینکه بریم سراغ آدم های همیشه نالان (که کم هم نیستن) و از مسیر هدف هامون منحرف بشیم، مربی هست که ما را به مسیر اصلی خودمون برمیگردونه…

  • مشاور و مربی هست که همیشه به ما باور میدن توانایی هامون چقدر بیشتر از چیزیه که فکرش رو می کنیم…
  • مشاور و مربی هست که برنامه ریزی های ما مورد بررسی قرار میده و بهترین مسیر رو نشون ما میده…
  • مشاور و مربی هست که در شرایطی که کم میاریم مثل کوه پشتمون هستن...
  • مشاور و مربی هست که جنبه هایی از زندگی مون رو نشونمون میدن که اصلا از بودنشون خبر نداشتیم…
  • مشاور و مربی هست که همه ی جزییات رو ثبت و بررسی میکنه…

و در نهایت مشاور و مربی هست که مسیر های تضمین شده رو به ما نشون میده، وگرنه همچنان در آزمون و خطا مسیر ها عمرمون تلف میشه...

 

عوامل موثر بر هزینه جلسات کوچینگ

موارد زیر در تعیین هزینه کوچ تاثیرگذار می ‌گذارند (تفاوت کوچ رایگان و پولی):

  • ویژگی های اقتصادی و اجتماعی جامعه هدف
  • سطح تحصیلات کوچ
  • تجربه حرفه‌ای کوچ
  • برند شخصی کوچ
  • سطح اجتماعی کوچ
  • رزومه و فعالیت های کوچ
  • آموزش‌ ها و صلاحیت‌‌ های کوچ
  • گواهینامه‌ های حرفه‌ای و بین‌المللی کوچ
  • نحوه ارائه کوچینگ (حضوری، آنلاین، هر دو)
  • تعداد جلسات (موسوم به بسته کوچینگ)
  • طول مدت هر جلسه
  • محل برگزاری جلسه
  • نوع قرارداد (موردی، بلند مدت)
  • سازوکار پشتیبانی

 

کوچ یا مربی رایگان (مزایا و معایب)

میزان هزینه سرمایه گذاری: رایگان

علت هزینه جلسات: عدم تجربه کوچ / کوچ تازه کار / تبلیغ برای فروش محصول خود

مدت زمان جلسات: کوتاه

نظم و پیگیری جلسات: بی نظم / در حد پاسخ کوتاه

پشتیبانی و آموزش مکمل جلسه: ندارد

میزان نتیجه گرفتن شما: بسیار کم

مناسب برای: فقط برای سوالات کلی

 

کوچ یا مربی پولی (مزایا و معایب)

میزان هزینه سرمایه گذاری: بالا

علت هزینه جلسات: تجربه بالا، رزومه و برند شخصی کوچ

مدت زمان جلسات: کاملا مشخص / مثلا هر جلسه 45 دقیقه

نظم و پیگیری جلسات: دارد

پشتیبانی و آموزش مکمل جلسه: دارد

میزان نتیجه گرفتن شما: بسیار بالا / وابسته به اقدامات شما بعد از جلسه

مناسب برای: افرادی که بدنبال مسیر خود (در زندگی و کسب و کار) هستند و سردرگمی و سوالات جزئی بسیار زیادی دارند.

 

ویژگی های مربی خوب

کوچ و مربی مثل خیلی از مشاغل مشاوره ای خیلی شلوغ شده و افرادی زیادی مدعی کوچ بودن هستن، برای شناخت این که کدام کوچ و تیم مناسب شما است، باید به نکات زیر توجه کنید (تفاوت کوچ رایگان و پولی):

رزومه کوچ:

  • قطعا بررسی رزومه شغلی و مهارتی کوچ خیلی مهم است و بررسی رزومه رو باید با دقت انجام بدهید، چون برخی افراد سودجو رزومه ساختگی دارند، برای مثال فری که ادعای چاپ کتاب دارد باید ادعای آن را در سایت کتابخانه ملی مورد بررسی قرار دهید.

مدرک کوچ:

  • در کوچ کسب و کار داشتن مدرک مرتبط کاملا الزامی است، نکته مهم این است که مدرک  MBA  و DBA اصلا دلیل و توجیهی برای کوچ شدن افراد نیست! خیلی از افراد بدون تحصیلات دانشگاهی با گذراندن دوره MBA  و DBA خود را دکتر و متخصص معرفی می کنند. (باید بدانید MBA  و DBA برای افرادی است که رشته آنها مدیریت نبوده و برای اداره کسب و کار خود به دانش مدیریتی نیاز داشتن و با گذراندن دوره MBA  و DBA می توانند با حداقل مهارت های مدیریت آشنا شوند.)

مهارت های کوچ:

  • مهارت کوچ را براحتی با توجه به رزومه آن میتوان سنجید و بررسی کرد. برای مثال کسی که ادعای آموزش برندسازی دارد قطعا باید برای خودش و کسب و کارش هم برند سازی کرده باشد یا کسی که میتواند در راه اندازی کسب و کار کمک کند، آیا خودش تونسته برای خودش کاری راه بیندارزد؟

سطح علمی کوچ:

  • خیلی مهمه که مربی انتخاب کنید که سطح علمی بالایی داشته باشد، برای بررسی این مورد می توانید کتاب و مقالات کوچ یا دوره های تخصصی که برگزار کرده را مورد بررسی قرار دهید

سطح اجتماعی کوچ:

  • سطح اجتماعی بالای کوچ این اطمینان را برای شما ایجاد می کند که او در کار خود وسواس دارد و تمام تلاش خود را می کند که به اعتبار و سطح اجتماعی خود، لطمه وارد نکند. همچنین سطح اجتماعی کوچ و ارتباطات او می تواند مسیر رشد شما را سریعتر کند (مثال: رزومه دکتر مرزبان)

تجارب کوچ:

  • بدون تجربه و فقط با مدرک هیچ کاری ارزشی ندارد! تجربه بخش جدا نشدنی هر کسب و کاری هست. هیچ مربی نمی تواند ادعا کند کسب و کار شما را متحول می کند ولی خودش کسب و کاری نداشته باشد!

تخصص کوچ:

  • کوچ خیلی گسترده هست، مهمه که اگر مسیر و همراهی تون نیاز به تخصص خاصی دارد، کوچی را انتخاب کنید که در زمینه مد نظر شما تخصص و تجربه داشته باشد.  (مثال: رزومه دکتر مرزبان)

نحوه برقراری ارتباط با کوچ:

  • کوچ خوب دارای مهارت های قوی برای برقراری ارتباط موثر است، اگر دسترسی به کوچ کاملا بسته باشد و تنها راه ارتباطی ایمیل یا لینک پرداخت باشد، نمی‌شود تصمیم درستی گرفت. مجموعه علم ما برای همین مورد برای شما پشتیبانی واتس اپ با شماره 09164052373 گذاشته که شما قبل از تصمیم نهایی بتوانید کوچ و نحوه برقراری ارتباط با او را بررسی کنید.

در دسترس بودن کوچ:

  • دسترسی به خیلی از کوچ ها انگار ناممکن هست و تنها راه دسترسی پرداخت هزینه های بی منطق است! منظورم گرفتن مشاور رایگان نیست، ولی برای بررسی مقدمات باید بتوان به کوچ دسترسی داشت.

نظر بقیه در مورد کوچ:

  • برای بررسی این مورد کافیه اسم کوچ مدنظر خود را در گوگل جستجو کنید و در نتایج نشان داده شده، سایت های مختلف بررسی کنید. فقط بررسی اینستاگرام و سایت خود مشاور کافی نیست سعی کنید کمی وقت بگذارید و بررسی دقیقتر انجام بدهید.

بررسی ادعاهای کوچ:

  • قطعا خیلی از افراد ادعاهای بزرگ و بی پایه ای میکنند، مثل اینکه سود 3000درصدی میدن ولی خودشون کسب و کار ندارند! / یا ادعای اولین بودن و بنیانگذار بودن رو دارن در صورتی که اصلا همچین چیزی نیست! / یا ادعای برند سازی و رشد تضمینی شما رو دارند ولی 90درصد فالور های خودشون فیک و غیر واقعی هست و حتی برای خودش هم نتونسته برند سازی کنه… / و از این دست جملات بی پایه که با بررسی راحت میشه متوجه این تضاد شد.

اعتماد به کوچ:

  • نکته مهم در کوچ اینه که تا شما خودت دست به اقدام نزنی، نمیشه انتظار تغییری داشت… ولی اگر نتایج خود کوچ بررسی بشه براحتی میشه متوجه تخصص و میزان اطمینان به او شد. همچنین داشتن آدرس مشخص و سایت با مجوز خودش هم از نشانه هایی است که می‌شود به کوچ اطمینان کرد.  (چگونه می توانم به شما اطمینان کنم؟ لطفا کلیک کنید)

اطلاعات کوچ در مورد صنعت کاری شما:

  • آگاهی اولیه با صنعت کاری شما، خیلی در فرآیند کوچ مفید است.

توانمند به تعیین مسیر و تهیه ی نقشه ی راه:

  • مربیان خوب برای جلسات کاری خود نقشه راه و چک لیست اقدام دارند.

پشتیبانی کوچ:

  • توانمندی کوچ به پشتیبانی پس از شروع کار و ثبت مشاهدات و بررسی روند از الزامات است، چون دادن راهکار کلی ارزشی ندارد.

 

جمع بندی

انتخاب کوچ و مربی کاملا بستگی به شرایط خودتان دارد و شما تصمیم نهایی را میگیرید. اگر هزینه پرداخت کوچ خوب را دارید اول درمورد کوچ تحقیق و بعد با خیال راحت هزینه پرداخت کنید. اگر هزینه پرداخت کوچ را ندارید، می توانید از آموزش های رایگان آن کوچ  و فرد استفاده کنید و در گام بعد این را درنظر بگیرید که با چه روشی می شود این هزینه را تامین کرد تا از جلسه و مربی باکیفیتی برخوارد شوید.

 

www.elmema.com

بازگشت به نقشه راه کوچینگ (کلیک کنید)

دیدن سایر نقشه راه ها و راهنمای سایت (کلیک کنید)

اشتراک گذاری این صفحه کلیک کنید:  واتس‌اپ  |  تلگرام 

 

اینستاگرام دکتر مرزبان (کلیک کنید) | کوچینگ فردی با دکتر مرزبان (کلیک کنید)

برای دریافت راهنمای در واتس‌اپ (کلیک کنید) |  09164052373

 

درباره ی شبنم مرزبان

Avatar photo
شبنم هستم، نویسنده کتاب سخت تر از سخت و سرپرست نویسندگان علم ما. مطالعه، آموزش دیدن و نوشتن رو خیلی دوست دارم و در علم ما مقالاتم رو با شما به اشتراک میزارم...

مطلب پیشنهادی

مدل کوچینگ رشد (GROW)

مدل رشد (GROW) در کوچینگ

مدل رشد (GROW) در کوچینگ   سلام به همراهان خوب علم ما، مدل ‌ها در …

6 دیدگاه

  1. میشه یه نفر کارش واقعا درست باشه و برای کمک رایگان کار کنه؟

  2. هیچ ارزونی بی علت نیست!
    پیشنهاد من اینه برای گرفتن نتیجه بهتر
    برای خودتون هزینه کنید، حالا نه خیلی زیاد و نا معقول ولی در حد متوسط ارزش داره

  3. خیلی عاااااااالی بود
    ممنون بابت مقاله خوبتون

  4. تجربه من از کوچ های رایگان اینه که میخوام پکیج هاشون رو معرفی کنن
    پکیج های که حتی به چالش شما نزدیک هم نیست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *