خانه / کوچینگ / مدیر در نقش کوچ
مدیر در نقش کوچ
مدیر در نقش کوچ

مدیر در نقش کوچ

مدیر در نقش کوچ

 

سلام به همراهان خوب علم ما، می دانیم که کار مدیر، مدیریت کردن است. از مدیر انتظار می‌رود اهداف شرکت یا سازمان را تعریف کرده و همه کارکنان را در راستای تحقق آن اهداف هدایت کند. اما مدیر می‌ تواند نقش دیگری هم داشته باشد. او می‌تواند برای همکارانش نقش یک «کوچ» را ایفا کند. در این مقاله به مدیر در نقش کوچ می پردازیم. با علم ما همراه باشید.

 

نقش مدیران در سازمان:

مدیران در عصر حاضر به سادگی پاسخگوی تمام نیازهای سازمان و کارکنان نیستند. برای رویارویی با این واقعیت جدید، شرکت ‌ها از شیوه ‌های سنتی فرماندهی و کنترل فاصله گرفته اند. دیگر نمی‌توان مثل گذشته به کارمندان دستور داد و از آنها انتظار داشت بهترین عملکرد را از خود نشان دهند. مدیران امروز باید باورهای اشتباه خود را کنار بگذارند و به سمت مهارتی بسیار متفاوت حرکت می ‌کنند. مهارتی که در آن مدیران به جای دستورالعمل ‌ها، پشتیبانی و راهنمایی ارائه می دهند و کارکنان یاد می‌ گیرند که چگونه با محیط سازگار شوند تا انرژی، نوآوری و تعهد را به وجود آورند.

در عصر حاضر نقش مدیر در واقع در حال تبدیل شدن به یک مربی است. مهارتی ضروری که باید آموخت. و این مهارت چیزی نیست بجز کوچینگ که به طور فزاینده ای، در حال تبدیل شدن به یک ساختار جدایی ناپذیر از فرهنگ یادگیری سازمانی است. مهارتی که مدیران خوب در همه سطوح نیاز به توسعه و به کارگیری آن در سازمان خود دارند.

 

 

کوچینگ مدیران چیست؟

وقتی درباره کوچینگ مدیران صحبت می‌کنیم بهتر است اول به مفهوم کوچینگ بپردازیم.

کوچینگ به مشارکت با مراجع در یک فرایند تفکر خلاق و الهام ‌بخش که پتانسیل ‌های شخصی و حرفه‌ای او را به حداکثر می ‌رساند، گفته می‌ شود. به طور کلی کوچینگ یک سلسله گفتگو کوچ و مراجع است که به مراجع کمک می‌ کند که از نقطه فعلی خود به نقطه مطلوب حرکت کند.

در مدل مدیریتی کوچینگ، تمرکز بر ایجاد سطوح بالای عملکرد قرار دارد. و هدف اصلی مدیر با این رویکرد، شناسایی نقاط ضعف و قوت کارمندانش است. با این رویکرد، اعضای تیم ترغیب به تقویت مهارت‌ ها و توانمندی های خود می ‌شوند تا بتوانند در اهداف بلند مدت سازمان نقش داشته باشند.

مدیری که در نقش یک کوچ ظاهر می شود، خوب می ‌داند چگونه و چه زمانی از مهارت‌ های کوچینگی همچون گوش شنوا، پرسشگری قدرتمند و بازخورد دادن بهره بگیرد، تا به واسطه این مهارت ‌ها با کارکنان خود ارتباطی موثر برقرار کرده، پتانسیل آنها را کشف کند و عملکردشان را بهبود بخشد.

 

چرا ابزار کوچینگ برای مدیر ضروری است؟

مدیران با آموختن این مهارت، یک مهارت دیگر به مهارت های خود برای ساختن تیمی مشتاق و با انگیزه اضافه می کند. و ارتباطات موثرتری را با کارمندان خود برقرار می کند.

این مهارت به مدیران کمک می کند که فرآیند یادگیری و توانمندسازی کارمندان را تسهیل و سرعت ببخشد.

در توجیح ضرورت کوچینگ برای مدیران می توان گفت، اساس کوچینگ، باور کوچ به توانمندی، کامل بودن و خلاقیت مراجع است. بر خلاف مشاوره، آموزش یا منتورینگ، کوچ اعتقاد دارد مراجع خودش می تواند راه حل چالش را پیدا کند.

حالا فرض کنید که یک مدیر چنین فضایی را در بین اعضای مجموعه خود ایجاد کند.

واضح و مشخص است که کارمندان در نتیجه این امر خلاق شده و سعی می کنند تا به کار پیش روی خود نه فقط برای رفع مسئولیت بلکه به عنوان یک تعهد اخلاقی نگاه کنند. و رابطه ی حاکم بین افراد بر پایه مشارکت و نگاه برابر است.

 

 

جمع بندی:

با یادگیری مهارت‌ های کوچینگ می‌ توانید فرهنگ مسئولیت پذیری را در سازمان‌ ها رواج دهید تا افراد بی هیچ ترس و واهمه‌ای نظرات و ایده‌هایشان را بیان کنند. اگر شما هم به فکر رشد و پیشرفت خودتان، سازمانتان و کارمندانتان هستید و می ‌خواهید شاهد تغییراتی معجزه‌آسا و حیرت انگیز باشید، از روش مدیریت سنتی فاصله گرفته و مهارت کوچ را بیاموزید.

در رویکرد مدیر در نقش کوچ، روابط سازنده بین افراد سازمان بر ایجاد انگیزه و افزایش اعتماد به نفس متمرکز است. مدیر با اعضای تیم به طور منظم موانع را بررسی و برای پیدا کردن راه‌حل با آنها همکاری می‌ کند. پس همانطور که متوجه شدید، مدیر در نقش کوچ یک انتخاب نیست، بلکه یک امری ضروری در مدیریت سازمان می باشد.

 

 

www.elmema.com

برای بازگشت به نقشه راه کوچینگ (کلیک کنید)

برای دیدن سایر نقشه راه ها و راهنمای سایت (کلیک کنید)

برای اشتراک گذاری این صفحه کلیک کنید:  واتس‌اپ تلگرام 

 

اینستاگرام دکتر مرزبان (کلیک کنید) | کوچینگ فردی با دکتر مرزبان (کلیک کنید)

برای دریافت راهنمای در واتس‌اپ (کلیک کنید) 09164052373

 

درباره ی شبنم مرزبان

Avatar photo
شبنم هستم، نویسنده کتاب سخت تر از سخت و سرپرست نویسندگان علم ما. مطالعه، آموزش دیدن و نوشتن رو خیلی دوست دارم و در علم ما مقالاتم رو با شما به اشتراک میزارم...

مطلب پیشنهادی

انواع مدل های کوچینگ

مدل ACHIEVE در کوچینگ

مدل ACHIEVE در کوچینگ   سلام به همراهان خوب علم ما، مدل ‌ها در کوچینگ …

3 دیدگاه

  1. مدیر با مهارت کوچینگ میتونه بصورت کامل بین رقبا بدرخشه و بهره ری رو افزایش بده

  2. سپاس بابت مقاله خوبتون
    خیلی بهم کمک کرد

  3. متاسفانه مدیران فقط تو فکر سود هستن
    و نیرو کار که سرمایه اصلی هر شغل هستو
    مثل برده و ماشین پولسازی میبینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *