خانه / کوچینگ / انواع مدرک و گواهینامه کوچینگ
انواع مدرک و گواهینامه کوچینگ
انواع مدرک و گواهینامه کوچینگ

انواع مدرک و گواهینامه کوچینگ

انواع مدرک و گواهینامه کوچینگ

 

سلام به همراهان خوب علم ما، کوچینگ یکی از بهترین رشته های حرفه ای امروز دنیاست که آینده به شدت درخشانی دارد و به سرعت هم رو به رشد است. امروز افراد و سازمان ها بیش از پیش از خدمات کوچ های حرفه ای در دنیا و همینطور در ایران استفاده می کنند. ما در این مقاله به بررسی انواع مدرک و گواهینامه کوچینگ می پردازیم. با علم ما همراه باشید.

 

کوچینگ چیست؟

قبل از هر چیز به مفهوم کوچینگ و هدف آن می پردازیم. کوچینگ فرآیندی است که هدف آن بهبود عملکرد است و به جای گذشته یا آینده دور، بر «زمان حال» تمرکز دارد. به عبارتی، «کوچینگ باز کردن پتانسیل یک فرد برای به حداکثر رساندن عملکرد خود است

در کوچینگ، کوچ‌ ها بدون هیچ قضاوتی، به مراجع کمک می ‌کنند که تکه‌ های پازل زندگی خود را کنار هم چیده و از آن تابلوی زیبا و شفافی بسازد. کوچینگ یک رابطه حمایتی دو سویه است که در آن کوچ با همراه شدن با مراجع، باعث می شود مراجع تمام نیرو و تمرکز خود را بر روی مسیر رسیدن هدف بگذارد.

 

هدف کوچینگ چیست؟

هدف کوچینگ افزایش ظرفیت‌ های حرفه‌ای و شخصی افراد است. بنابراین هر کجا، صحبت از انسان‌ ها، رشد و بهره‌ وری آنها در میان باشد، کوچینگ به‌ عنوان یکی از کاربردی‌ ترین علوم می‌ تواند نقش‌ آفرینی کند.

 

 

ICF کجاست و چگونه به کوچینگ اعتبار می‌ بخشد؟

آکادمی بین‌المللی کوچینگ (International Coaching Academy)، که به اختصار ICF نامیده می‌ شود، در آمریکا واقع شده. و یکی از معتبرترین آکادمی‌ های بین‌المللی کوچینگ در جهان است.

تاریخچه این آکادمی به سال ۱۹۹۵ باز می‌ گردد. زمانی که توماس لئونارد ICF را به‌ عنوان موسسه‌ای غیرانتفاعی پایه‌ گذاری کرد تا با پشتیبانی همکاران کوچ خود، این حرفه را توسعه دهند.

ICF کوچینگ را جزء جدایی‌ ناپذیر یک جامعه شکوفا می‌ داند. همچنین، اعضای ICF از بالاترین کیفیت کوچینگ حرفه‌ای برخوردارند. ICF نهادی معتبر و بین‌المللی است که در جهت استاندارد سازی و همسو سازی کوچ‌ ها در سراسر دنیا فعالیت حرفه‌ای می‌ کند.

 

مدارک بین‌المللی کوچینگ چه نام‌ هایی دارند؟

آکادمی بین‌المللی کوچینگ (ICF) برای تایید صلاحیت کوچ‌ ها سه سطح ACC, PCC, MCC را اعلام کرده است.

دریافت این مدارک کاملا انتخابی است و شما می‌ توانید کار حرفه‌ای خود را، پس از گذراندن دوره‌های آموزشی برای هر یک از سطوح آغاز کنید.

نکته قابل‌ توجه این است که از نگاه ICF، یک کوچ هیچ‌ گاه فارغ‌ التحصیل نمی‌ شود. چرا که کلیه مدارک صرفا به مدت ۳ سال اعتبار دارد و کوچ‌ ها برای تمدید آن، هر بار موظف به گذراندن مراحل به‌ روز شده ICF هستند.

 

چگونه می‌توان مدارک بین‌المللی کوچینگ را اخذ کرد؟

الف. ACC یا مدرک معتبر سطح یک کوچینگ:

آکادمی بین‌المللی کوچینگ مراحلی را برای اخذ این مدرک اعلام کرده است. ابتدا، شما ملزم به گذراندن ۶۰ ساعت آموزش تایید شده در مدارس تحت نظارت ICF هستید.

پس از اخذ این مدرک، ملزم به گذراندن ۱۰ ساعت جلسه منتورینگ با منتور تایید شده ICF هستید. و پس از آن باید ۱۰۰ ساعت جلسه کوچینگ که ۸۰ درصد آن منجر به قرارداد مالی شده باشد، را اجرا کرده باشید.

پس از گذراندن این مراحل با ارائه مدارک به ICF، مراحل تایید مدارک را طی می‌ کنید و در نهایت اجازه شرکت در آزمون CKA که آزمون نهایی برای گرفتن مدرک ACC یا Accredit Coaching Certified را اخذ می‌ کنید. پس از قبولی در آزمون شما به زمره کوچ‌ های ICF پیوسته‌اید.

نام این دوره‌ های ۶۰ ساعته (ACSTH (Approved Coaching Specific Training Hours است. بنابراین اگر به دنبال مدرسه مورد تایید می‌ گردید، دوره‌ های آموزشی آن را با این عنوان جستجو کنید. فقط مدارسی که مورد تایید ICF هستند نام این دوره در مدارکشان با هولوگرام ICF ثبت خواهد شد.

ب. PCC یا مدرک سطح دو کوچینگ:

طبق مراحل اعلام‌ شده از سوی آکادمی بین‌المللی کوچینگ، شما ابتدا ملزم به گذراندن ۱۲۵ ساعت آموزش تایید شده در مدارس تحت نظارت ICF هستید. پس از اخذ این مدرک، ملزم به گذراندن ۱۰ ساعت جلسه منتورینگ با منتور تایید شده هستید. و پس از آن باید، ۵۰۰ ساعت جلسه کوچینگ که ۸۰ درصد آن منجر به قرارداد مالی شده باشد اجرا کنید.

پس از گذراندن این مراحل با ارائه مدارک به ICF، مراحل تایید مدارک را طی می‌ کنید و در نهایت اجازه شرکت در آزمون CKA که آزمون نهایی برای گرفتن مدرک PCC یا Professional Certified Coach است را کسب می‌ کنید. پس از قبولی در آزمون شما به زمره کوچ‌ های ICF پیوسته‌اید.

نام این دوره‌ های ۱۲۵ ساعته ACTP) Accredited Coach Training Program) است. بنابراین اگر به دنبال مدرسه مورد تایید می‌ گردید، این عنوان را جستجو کنید. فقط مدارسی که مورد تایید ICF هستند، نام این دوره در مدارکشان با هولوگرام ICF ثبت خواهد شد.

ج. MCC یا مدرک سطح سه کوچینگ:

براساس قوانین آکادمی، ابتدا شما ملزم به گذراندن ۵۰۰ ساعت آموزش تایید شده در مدارس تحت نظارت ICF هستید. این دوره‌ ها به‌ صورت دوره‌ های کوچک ولی تخصصی برگزار می‌ شود. و کوچ‌ ها بر اساس علاقمندی و نیاز می‌ توانند در چند دوره از یک مدرسه یا مدارس مختلف مدرک دریافت کنند، تا مجموع ساعت‌ های آنها ۵۰۰ ساعت شود.

پس از اخذ این مدرک، ملزم به گذراندن ۱۰ ساعت جلسه منتورینگ با منتور تایید شده ICF هستید. و پس از آن، ۲۵۰۰ ساعت جلسه کوچینگ که ۸۰ درصد آن‌ منجر به قرارداد مالی شده باشد، را باید اجرا کنید. با گذراندن این مراحل با ارائه مدارک به  ICF، مراحل تایید مدارک را طی می‌ کنید و در نهایت اجازه شرکت در آزمون CKA که آزمون نهایی برای گرفتن مدرک MCC یا Master Certified Coach است را کسب می‌ کنید. پس از قبولی در آزمون شما به زمره کوچ‌ هایICF پیوسته‌اید.

نام این دوره‌ های ۵۰۰ ساعته CCEU) Continuing coach education Unit) است. بنابراین اگر به دنبال مدرسه مورد تایید می‌ گردید، دوره‌ های آموزشی تحت این عنوان را جستجو کنید. فقط مدارسی که مورد تایید ICF هستند نام این دوره در مدارکشان با هولوگرام ICF ثبت خواهد شد.

 

مدرک کوچینگ وزارت علوم چیست؟

تحصیل در گرایش های مختلف کوچینگ، از روش های دریافت مدرک کوچینگ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه‌ های معتبر تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

علاوه براین برخی موسسات به شرط داشتن مدرک دانشگاهی معتبر، به دانشجویان و فارغ التحصیلان از وزارت علوم ایران، مدرک کوچینگ اعطا می کنند. این مدارک به صورت دو زبانه (فارسی و انگلیسی) با تایید و مهر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صادر می شود.

کاربرد مدرک کوچینگ وزارت علوم:

فارغ التحصیلان می توانند در بازار کار به شیوه های مختلف کسب درآمد کنند. کاربرد مدرک کوچینگ وزارت علوم، اشتغال به کار شخصی و استخدام در شرکت و سازمان ها به عنوان کوچ است. دارندگان مدرک کوچینگ می توانند اقدامات زیر را انجام دهند:

  • به عنوان کوچ در موسسات و شرکت ها استخدام شوید.
  • جایگاه و حوزه کاری خود را پیدا کنید. مثل مربیگری کسب‌ و کار، مربیگری شرکتی و … .
  • برای خود تبلیغ کنید تا شناخته شوید.
  • برای جذب مشتری، برخی از خدمات خود را به صورت رایگان انجام دهید تا بعد از جلب اعتماد و نشان داده مهارت خود، پروژه های کوچینگ برای کسب درآمد به عنوان کوچ حرفه ای بگیرید.
  • مهارت های مربیگری و کوچینگ را توسعه دهید.

مدرک کوچینگ سازمان فنی و حرفه ای چیست؟

از شرایط اصلی برای دریافت مدرک کوچینگ وزارت علوم، داشتن تحصیلات دانشگاهی است. اما اگر امکان ادامه تحصیل در دانشگاه را ندارید، می توانید مدرک معتبر کوچینگ را از سازمان فنی و حرفه ای دریافت کنید. برای این کار کافیست در دوره‌ های آموزشی موسسات معتبر برگزار کننده دوره کوچینگ شرکت کنید.

 

مدرک کوچینگ برای چه افرادی کاربرد دارد؟

افرادی که می خواهند کسب و کار کوچینگ راه بیندازند و به افراد، تیم ها، سازمان ها خدمات کوچینگ بدهند و دنبال آموزش در سطح اول جهانی هستند.

مدیرانی که می خواهند مهارت کوچینگ را یاد بگیرند تا بتوانند در محیط کارشان عملکرد و رهبری بهتری بر اساس آخرین تکنیک های جهانی داشته باشند.

مدرسان، مشاوران، روانشناسان یا معلمانی که می خواهند مهارت نوین کوچینگ را با استاندارد سطح اول جهانی یاد بگیرند.

 

 

جمع بندی:

در این مقاله به بررسی مفهوم کوچینگ، هدف کوچینگ و انواع مدرک و گواهینامه کوچینگ پرداختیم. یادتان باشد از جمله ویژگی های اساسی که می توان برای یک دوره تربیت کوچ حرفه ای و یک آکادمی کوچینگ ارائه داد این است:

باید تعریف کوچینگ، شایستگی های بنیادی کوچینگ حرفه ای و کد اخلاقی کوچینگ حرفه ای را براساس استانداردهای روز فدراسیون جهانی کوچینگ ((ICF آموزش دهد. بدون شک لازمه چنین آکادمی این است که هیات علمی آن مجموعه آموزشی، مدرسانی باتجربه باشند که خودشان کوچ های حرفه ای با دانش روز، باتجربه و متعهد هستند.

 

سوالات پر تکرار مدرک کوچینگ:

آیا با مدرک کوچینگ می توانم آموزشگاه بزنم؟

خیر، مدرک کوچینگ فقط یک گواهی است که شما تعداد ساعت مشخصی را آموزش دیدید.

 

آیا با مدرک کوچینگ من مثل مشاور می توانم کار کنم؟

خیر، مدرک کوچینگ مثل سایر مدرک های مهارتی است، برای مشاور شدن باید رشته و تخصص و مجوز مختص خودش را بگیرید.

 

آیا با مدرک کوچینگ، مشکلات من حل می شود؟

خیر، با گذراندن مدرک کوچینگ شما فقط با مهارتی آشنا شدین، نتایج شما بستگی به عملکرد شما دارد.

آیا با مدرک کوچینگ، درآمد من چند برابر می شود؟

خیر، این فقط تبلیغ زرد برای شرکت در دوره ها هست، افزایش درآمد شما به خیلی عوامل بستگی دارد.

 

مدرک کوچینگ خارجی بگیرم بهتر است یا از ایران بگیرم؟

مدرک و یا گواهی پایان دوره کوچینگ مستلزم گذراندن کلاس و آموزش هایی است. هم در داخل ایران و هم در خارج از کشور موسسات و افراد با صلاحیت زیادی وجود دارند.

  • اگر برای آموزش خود است گذراندن دوره کوچینگ در ایران از نظر اقتصادی بهتر است.
  • اگر بعنوان کوچ فردی در ایران می خواهید فعالیت کنید، گذراندن دوره کوچینگ در ایران از نظر اقتصادی بهتر است.
  • اگر بعنوان کوچ فردی در خارج از ایران می خواهید فعالیت کنید، گذراندن دوره کوچینگ در خارج از ایران بهتر است.

 

چرا روی مدرک های ICF بیشتر تبلیغ می کنند؟

با بررسی رزومه و سوابق فرد بهتر متوجه این موضوع می شوید. افرادی مدرک خاصی ندارند برای بهتر نشان دادن رزومه خود از مدرک ICF استفاده می کنند. در مقابل افرادی که رزومه، تحصیلات و جایگاه عالی دارند، روی مدرک ICF چندان اصراری ندارند.

 

 

www.elmema.com

برای بازگشت به نقشه راه کوچینگ (کلیک کنید)

برای دیدن سایر نقشه راه ها و راهنمای سایت (کلیک کنید)

برای اشتراک گذاری این صفحه کلیک کنید:  واتس‌اپ تلگرام 

 

اینستاگرام دکتر مرزبان (کلیک کنید) | کوچینگ فردی با دکتر مرزبان (کلیک کنید)

برای دریافت راهنمای در واتس‌اپ (کلیک کنید) 09164052373

 

درباره ی شبنم مرزبان

Avatar photo
شبنم هستم، نویسنده کتاب سخت تر از سخت و سرپرست نویسندگان علم ما. مطالعه، آموزش دیدن و نوشتن رو خیلی دوست دارم و در علم ما مقالاتم رو با شما به اشتراک میزارم...

مطلب پیشنهادی

مدل کوچینگ رشد (GROW)

مدل رشد (GROW) در کوچینگ

مدل رشد (GROW) در کوچینگ   سلام به همراهان خوب علم ما، مدل ‌ها در …

3 دیدگاه

  1. سپاس از مقالات خوبتون
    نقشه راه کوچینگ کامل ترین آموزشی هست که دیدم

  2. سوالات پر تکرار این مقاله، کل سوالات من بود :))

  3. درود
    مدرک از ترکیه هم جدیدا زیاد شده، در مورد اون اطلاع دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *