خانه / کوچینگ / مدل STEPPPA در کوچینگ
انواع مدل های کوچینگ
انواع مدل های کوچینگ

مدل STEPPPA در کوچینگ

مدل STEPPPA در کوچینگ

 

سلام به همراهان خوب علم، مدل ‌ها در کوچینگ به ما کمک می‌ کنند که گفتگوی کوچینگی را به نحوه موثرتری هدایت کنیم. یکی از مدل ‌های کوچینگ مدل STEPPPA هست. در این مقاله مدل STEPPPA  در کوچینگ را بررسی می کنیم. با علم ما همراه باشید.

 

مدل STEPPPA کوچینگ چیست؟

مدل STEPPPA یک مدل کوچ است که توسط کوچ آنگوس مک‌لئود در سال 2003 ایجاد شده است. مدلی است که از احساسات، یک مشکل، یا موقعیت های مختلف که ممکن است در محیط کسب و کار به وجود بیاید استفاده می کند. و می توان از این احساسات برای تمرکز بر اهداف جدید و پیشرفت ها برای دستیابی به موفقیت استفاده کرد.

کوچ ها در ایجاد و اصلاح اهداف کمک می کنند تا بتوانید اهداف واقع گریانه ای مشخص کنید. توانایی کنترل احساسات و یا استفاده موثر از آن ها امتیازی مثبت محسوب می شود، زیرا مزایای افزوده ای را در خدمات کوچینگ به همراه دارد. با مدیریت احساسات و کمک کوچ می توانید از احساساتتان به بهترین نحو ممکن استفاده کنید.

اسم مدل STEPPPA در کوچینگ مخفف کلماتی است که به صورت خاصی سازماندهی شده اند. هر یک از حروف نماینده مرحله ای است که کوچ باید مشتری خود را در آن همراهی کند. در ادامه 7 مرحله مدل STEPPPA را بررسی می کنیم.

 

 

مرحله اول: موضوع (Subject)

حرف S در مدل STEPPPA به موضوع اشاره دارد. در مرحله اول باید مشخص شود مراجع (کوچی) می‌ خواهد در طول فرآیند کوچینگ روی چه چیزی تمرکز کند و چه نتایجی در پایان تجربه داشته باشد صحبت می‌ کند.

در این مرحله از کوچینگ، کوچ باید هر گونه احساساتی که باعث انحراف بحث می شود خودداری کند. این فرایند ممکن است مدتی طول بکشد زیرا کوچ بایستی موضوع مورد بحث را کاملا درک کند.

مرحله دوم: شناسایی هدف (target identification)

حرف T در مدل STEPPPA به شناسایی هدف اشاره دارد. در این مرحله شناسایی هدف ضروری است. برای این منظور کوچ باید اهداف را تعیین کند، آنها را شناسایی کند و یک برنامه عملی برای تحقق اهداف ایجاد کند. اگر هدف و یا اهداف مشخصی مطرح نشد، در این صورت کوچ باید سوالات هدفمندی بپرسد تا مراجع خود را به سوی نتایج مورد نظرش هدایت کند.

مرحله سوم: احساسات (Emotion)

حرف E در مدل STEPPPA به احساسات اشاره دارد. احساسات و هیجانات یکی از مهمترین محرک‌ های انگیزشی ما هستند اما با این ‌حال اغلب توسط کوچ‌ ها نادیده گرفته می‌ شود. هیجانان و احساسات گاهی شخص را در جهت اهداف به پیش می رانند، اما گاهی هم می ‌توانند به‌ عنوان یک مانع عمل کرده و راه رسیدن به اهداف را مسدود کنند. با توجه‌ به هدف باید دید که آیا این احساسات به‌ عنوان مانع عمل می‌ کنند یا به‌ عنوان یک محرک انگیزشی!

بسیاری از مربیان برای ایجاد تعادل بین احساسات و مسئولیت‌ ها با پروژه‌ای که روی آن کار می‌ کنند، کارهایی از قبیل صحبت‌ ها و پیگیری‌  را برای هر مراجع انجام می‌ دهند.

مرحله چهارم: ادارک و انتخاب (Perception and choice)

اولین حرف P در مدل STEPPPA به ادارک و انتخاب اشاره دارد. ادراک در زندگی، بر احساسات، اهداف و اینکه چگونه باعث گشایش درها برای پیشرفت می‌ شود، تاثیر دارد. زمانیکه درک بهتری از موضوع ایجاد می‌ شود، اکتشاف انتخاب‌ های مختلف کار راحت‌تری خواهد شد. در نظر داشته باشید که کوچ‌ ها نباید برای مراجع تصمیم‌گیری کنند، بلکه باید صرفا به دنبال هدایت فرد برای تعیین یک مسیر واحد به سمت یک هدف باشند و در عین‌ حال به آنها اجازه دهند تا خودشان تصمیم‌گیری کنند.

مرحله پنجم: برنامه ریزی (Plan)

دومین حرف P در مدل STEPPPA به معنای برنامه ریزی است. مرحله برنامه‌ریزی در فرآیند کوچینگ بسیار مهم است و به شما کمک می‌ کند تا برای دستیابی به اهدافتان، یک برنامه عملی و محکم ترسیم کنید. در این مرحله، شما نیاز دارید تا اقدامات و فعالیت‌ های مورد نیاز برای تحقق اهدافتان را شناسایی کنید و آنها را در یک برنامه بگنجانید.

کوچ باید اصلاحات بالقوه‌ای را ارائه دهد تا به فرد در یافتن مناسب‌ترین مسیر برای رسیدن به اهدافش کمک بیشتری کند.

مرحله ششم: سرعت (Pace)

سومین حرف P در مدل STEPPPA به معنای سرعت است. با تعیین بازه های زمانی و تعیین مهلت برای هر هدف، می توان سرعت فرایند کوچینگ را مشخص کرد. می توان گفت افراد نسبت به اهداف کوتاه مدت و مقیاس های زمانی کوتاه تر احساس تعهد بیشتری دارند. زیرا اهداف جزئی همیشه راحتتر به نظر می رسند. البته این بازه های زمانی و یا مهلت ها باید به صورت واقع بینانه ای مشخص شوند نه غیر واقعی.

مرحله هفتم: اقدام و اصلاح (Action or Amend)

حرف A در مدل STEPPPA به معنای اقدام و اصلاح است. قبل از اجرای آنچه که برنامه ریزی شده، کوچ و مراجع هر آنچه تا کنون انجام شده است را مرور می کنند. و در نهایت می توان اقداماتی را برای مطابقت با هر آنچه در فرآیند مدل STEPPPA مطرح و برنامه ریزی شده را انجام داد. اکنون زمان شروع است.

 

 

جمع بندی:

در این مقاله با مدل STEPPPA در کوچینگ آشنا شدید. و همانطور که می دانید برای دستیابی به اهدافی که می خواهید به آنها برسید، باید اهمیت دانستن اطلاعات کافی درباره مراجع را در نظر گرفت. در این مدل، تمام فرآیندهای همراهی و آموزشی حول محور احساسات به عنوان موتوری برای دستیابی به اهداف و انگیزه ای که افراد درگیر باید احساس کنند، می چرخد. در مدل STEPPPA  کوچینگ احساسات یک بخش اساسی است.

 

 

www.elmema.com

برای بازگشت به نقشه راه کوچینگ (کلیک کنید)

برای دیدن سایر نقشه راه ها و راهنمای سایت (کلیک کنید)

برای اشتراک گذاری این صفحه کلیک کنید:  واتس‌اپ تلگرام 

 

اینستاگرام دکتر مرزبان (کلیک کنید) | کوچینگ فردی با دکتر مرزبان (کلیک کنید)

برای دریافت راهنمای در واتس‌اپ (کلیک کنید) 09164052373

 

درباره ی شبنم مرزبان

Avatar photo
شبنم هستم، نویسنده کتاب سخت تر از سخت و سرپرست نویسندگان علم ما. مطالعه، آموزش دیدن و نوشتن رو خیلی دوست دارم و در علم ما مقالاتم رو با شما به اشتراک میزارم...

مطلب پیشنهادی

مدل کوچینگ رشد (GROW)

مدل رشد (GROW) در کوچینگ

مدل رشد (GROW) در کوچینگ   سلام به همراهان خوب علم ما، مدل ‌ها در …

3 دیدگاه

  1. عالی هستید
    من هر هفته مقالاتتون رو میخونم

  2. کوچینگ رو برای همین دوست دارم
    فقط و فقط روی اقدام موثر تمرکز میکنه

  3. از مدل های خوب برای هر کسب و کاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *