خانه / کوچینگ / انواع مدل های کوچینگ
انواع مدل های کوچینگ
انواع مدل های کوچینگ

انواع مدل های کوچینگ

انواع مدل های کوچینگ

 

سلام به همراهان خوب علم ما، کوچینگ، راهکاری در جهت بهبود وضعیت یک فرد، کسب و کار، رابطه و … است؛ اما با توجه به جایگاهی که از آن استفاده می‌ شود می‌ تواند به مدل های مختلفی تقسیم شود. در اینجا انواع مدل های کوچینگ را نام می بریم. با علم ما همراه باشید.

 

کوچینگ چیست؟

پیش از آن که انواع مدل های کوچینگ را نام ببریم، لازم است که ابتدا با معنای کوچینگ آشنا شویم.

کوچینگ یعنی فرآیندی که به کمک افراد در جایگاه های مختلف می آید تا مسیر رسیدن به هدف را تسهیل کرده و در این مسیر، همراه آنها باشد.

در واقع کوچینگ فرآیندی است که هدف آن بهبود عملکرد افراد است. کوچینگ به جای گذشته یا آینده دور بر «اینجا» و «اکنون» تمرکز دارد. اگر چه مدل ‌های مختلفی از کوچینگ وجود دارد، اما تقریبا در همه این مدل ‌ها «مربی» (Coach) به عنوان «متخصص» در نظر گرفته نمی ‌شود. بلکه کوچ نقش تسهیل ‌کننده فرایند یادگیری را دارد.

در کوچینگ، اساسا کوچ به فرد کمک می ‌کند تا خودش عملکرد خودش را بهبود بخشد. به عبارت دیگر، کوچ به افراد کمک می‌ کند تا به طور بهینه یاد بگیرند.

 

 

مدل های مختلف کوچینگ:

مدل رشد (GROW)

مهارت یک کوچ کارآمد با بکارگیری یک مدل کوچینگ موثر شروع می‌ شود. مدل GROW چهارچوب ساده‌ و در عین حال قدرتمندی دارد که به شما کمک می ‌کند برای گفتگوهای کوچینگی خود، ساختار مطلوبی تعریف کرده و بر آن تمرکز داشته باشید.

مدل کوچینگ GROW مخفف چهار عبارت هدف، واقعیت فعلی، گزینه‌ ها یا مشکلات و اراده یا شروع حرکت رو به جلو است.

((توضیح کامل و نحوه اجرا مدل GROW در کوچینگ| کلیک کنید))

 

مدل شفاف (CLEAR)

مدل CLEAR در کوچینگ در اوایل دهه ۱۹۸۰ توسط Peter Hawkins نویسنده کتاب ایجاد فرهنگ کوچینگ توسعه داده شد و هنوز هم برای آموزش تکنیک‌ های موثر کوچینگ به مدیران و تیم ها استفاده می ‌شود.

تمرکز اصلی مدل CLEAR بر توسعه کارکنانی است که متعهد به برنامه‌ های تیمی هستند و از مشارکت در اهداف مشترک خوشحال می ‌شوند.

در این مدل، کوچ می تواند مشکلات مراجع را به صورت کلی بررسی کرده و یا روی یک مسئله تمرکز کند و سپس فرایند را به طور مکرر تکرار کند. مدل CLEAR با توجه به حروف از پنج مرحله تشکیل شده است.

((توضیح کامل و نحوه اجرا مدل CLEAR در کوچینگ| کلیک کنید))

 

مدل اُسکار (OSCAR)

مدل OSCAR یکی از مدل های محبوب کوچینگ می باشد که با هدف حل مشکلات پیچیده مدیران ایجاد شد.

مدل OSCAR در سال 2002 توسط دو کوچ بریتانیایی به نام‌ های اندرو گیلبرت و کارن وایتلورث طراحی و اجرا شد. این مدل کوچینگ جهت استفاده مدیران برای بهبود عملکرد کارکنان هم برای دپارتمان خود و هم برای کل مجموعه طرح‌ ریزی شده است. به بیان ساده‌تر می‌ توان این مدل را مناسب برای کسب و کارهای مختلف است.

در این مدل به‌ جای پرداختن به مشکل و علت، تمرکز بر راه‌ حل، تعیین اهداف و ایجاد مسیری به سمت موفقیت‌ دارد. مدل OSCAR کمک می کند تا مدیران به جای ورود مستقیم به چالش ها، بتوانند مسائل را از چند قدم دورتر ارزیابی کنند.

((توضیح کامل و نحوه اجرا مدل OSCAR در کوچینگ| کلیک کنید))

 

مدل STEPPPA

مدل STEPPPA یک مدل کوچ است که توسط کوچ آنگوس مک‌لئود در سال 2003 ایجاد شده است. مدلی است که از احساسات، یک مشکل، یا موقعیت های مختلف که ممکن است در محیط کسب و کار به وجود بیاید استفاده می کند. و می توان از این احساسات برای تمرکز بر اهداف جدید و پیشرفت ها برای دستیابی به موفقیت استفاده کرد.

کوچ ها در ایجاد و اصلاح اهداف کمک می کنند تا بتوانید اهداف واقع گریانه ای مشخص کنید. توانایی کنترل احساسات و یا استفاده موثر از آن ها امتیازی مثبت محسوب می شود، زیرا مزایای افزوده ای را در خدمات کوچینگ به همراه دارد. با مدیریت احساسات و کمک کوچ می توانید از احساساتتان به بهترین نحو ممکن استفاده کنید.

اسم مدل STEPPPA در کوچینگ مخفف کلماتی است که به صورت خاصی سازماندهی شده اند. هر یک از حروف نماینده مرحله ای است که کوچ باید مشتری خود را در آن همراهی کند.

((توضیح کامل و نحوه اجرا مدل STEPPPA در کوچینگ| کلیک کنید))

 

مدل ACHIEVE

مدل ACHIEVE راه حل محور و بسیار مشابه مدل GROW است. و توسط فیونا الدریج و سابین دمیکوسکی در سال 2003 طراحی شده است. مدل ACHIEVE برای حل مسئله و هدفگذاری در محیط‌ های شغلی و سازمان‌ ها مناسب است.

کوچ در هنگام استفاده از این مدل باید از وضعیت سازمان، اینکه در چه موقعیتی قرار دارد، چالش‌ ها و مسائل سازمان و اهداف مورد نظر مدیران کاملا آگاهی داشته باشد. بنابراین باید سوالاتی بپرسد که موارد ذکر شده مشخص شوند.

((توضیح کامل و نحوه اجرا مدل ACHIEVE در کوچینگ| کلیک کنید))

 

 

جمع بندی:

در این مقاله با مفهوم کوچینگ و انواع مدل های کوچینگ آشنا شده اید. در مقاله های بعدی هر مدل را بصورت کامل شرح خواهیم داد. شما از کدام مدل کوچینگ تا کنون استفاده کرده اید؟

 

 

www.elmema.com

برای بازگشت به نقشه راه کوچینگ (کلیک کنید)

برای دیدن سایر نقشه راه ها و راهنمای سایت (کلیک کنید)

برای اشتراک گذاری این صفحه کلیک کنید:  واتس‌اپ تلگرام 

 

اینستاگرام دکتر مرزبان (کلیک کنید) | کوچینگ فردی با دکتر مرزبان (کلیک کنید)

برای دریافت راهنمای در واتس‌اپ (کلیک کنید) 09164052373

 

درباره ی شبنم مرزبان

Avatar photo
شبنم هستم، نویسنده کتاب سخت تر از سخت و سرپرست نویسندگان علم ما. مطالعه، آموزش دیدن و نوشتن رو خیلی دوست دارم و در علم ما مقالاتم رو با شما به اشتراک میزارم...

مطلب پیشنهادی

مدل کوچینگ رشد (GROW)

مدل رشد (GROW) در کوچینگ

مدل رشد (GROW) در کوچینگ   سلام به همراهان خوب علم ما، مدل ‌ها در …

4 دیدگاه

  1. بقیه مدل هارو هم اضافه می کنید؟
    فکر کنم حدود 100 مدل باشه

  2. چقدر اسم های خاص و خوبی دارن :))

  3. سپاس بابت مقالات
    خیلی خوب راهنمایی کردید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *