خانه / کوچینگ / مدل ACHIEVE در کوچینگ
انواع مدل های کوچینگ
انواع مدل های کوچینگ

مدل ACHIEVE در کوچینگ

مدل ACHIEVE در کوچینگ

 

سلام به همراهان خوب علم ما، مدل ‌ها در کوچینگ به ما کمک می‌ کنند که گفتگوی کوچینگی را به نحوه موثرتری هدایت کنیم. یکی از مدل ‌های کوچینگ مدل ACHIEVE هست. در این مقاله مدل ACHIEVE در کوچینگ را بررسی می کنیم. با علم ما همراه باشید.

 

مدل ACHIEVE چیست؟

مدل ACHIEVE راه حل محور و بسیار مشابه مدل GROW است. و توسط فیونا الدریج و سابین دمیکوسکی در سال 2003 طراحی شده است. مدل ACHIEVE برای حل مسئله و هدفگذاری در محیط‌ های شغلی و سازمان‌ ها مناسب است.

کوچ در هنگام استفاده از این مدل باید از وضعیت سازمان، اینکه در چه موقعیتی قرار دارد، چالش‌ ها و مسائل سازمان و اهداف مورد نظر مدیران کاملا آگاهی داشته باشد. بنابراین باید سوالاتی بپرسد که موارد ذکر شده مشخص شوند.

 

 

مراحل مدل ACHIEVE در کوچینگ:

مدل ACHIEVE از 7 مرحله تشکیل شده است. در ادامه هر مرحله را بررسی می کنیم.

مرحله اول: ارزیابی وضعیت کنونی (Assess the Current Situation)

حرف A در مدل ACHIEVE به ارزیابی وضعیت کنونی اشاره دارد. در این مرحله کوچ، مراجع را ترغیب می‌ کند تا شرایط حال خود را به طور کامل در نظر بگیرد و آن را بررسی کند. در این مرحله کوچ می‌ تواند از مدیران سوالات مختلف بپرسد و با گوش‌ دادن عمیق به پاسخ‌ ها، به درک درستی از وضعیت فعلی سازمان برسد.

مرحله دوم: طوفان ذهنی خلاقانه (Creative Brainstorming)

حرف C در مدل ACHIEVE به طوفان ذهنی خلاقانه اشاره دارد. این طوفان فکری برای تغییرات اساسی و ارائه راه کارهای خلاقانه است. در این مرحله، کوچ با پرسیدن سوالات مناسب در زمینه تغییرات، دیدی وسیع‌تر نسبت به موضوع پیدا می کند. و مدیران نیز می‌ توانند به راه کارهای خلاقانه‌ای که تا قبل از این به آن نیندیشیده بودند، فکر کنند. در این مرحله ذهن افراد کاملا باز می‌ شود.

مرحله سوم: شفاف کردن اهداف (Hone Goals)

حرف H در مدل ACHIEVE به معنای شفاف کردن اهداف است. این مرحله به مدیران یا مراجع کمک می‌ کند که تمرکز خود را بر آنچه که می‌ خواهند اتفاق بیافتد بگذارند. یعنی داشتن اهداف کاملا مشخص و واضح.

مرحله چهارم: ارائه گزینه‌ های مختلف (Initiate Option Generation)

حرف I در مدل ACHIEVE به معنای ارائه گزینه‌ های مختلف است. در این مرحله باید گزینه ‌های مختلف و متعدد برای دستیابی به اهداف ایجاد و دسته‌ بندی شوند. اینجا کوچ با سوالاتی مختلف از مراجعان می‌ تواند به گزینه‌ های مختلف دست یابد. و در مرحله بعد گزینه ها ارزیابی می شوند.

مرحله پنجم: ارزیابی گزینه‌ ها (Evaluate Options)

حرف E در مدل ACHIEVE به معنای ارزیابی گزینه‌ ها است. در این مرحله تمامی گزینه‌ هایی که در مرحله قبلی استخراج شده بود، بررسی و ارزیابی می ‌شوند. کوچ در این مرحله مراجعان خود را برای دستیابی به بهترین گزینه ممکن همراهی می‌ کند. در این مرحله گزینه‌ ها دسته‌ بندی و اولویت بندی خواهند شد.

مرحله ششم: طراحی برنامه اقدام معتبر (Valid Action Programme Design)

حرف V در مدل ACHIEVE به معنای طراحی برنامه اقدام معتبر است. مرحله طراحی برنامه اقدام معتبر مرحله‌ای است که در آن فرد به کمک کوچ بهترین گزینه ‌ها برای رسیدن به اهداف مورد نظر خود را انتخاب می ‌کند و اقدامات لازم برای رسیدن به این اهداف را در نظر می ‌گیرد. در این مرحله برای عملی کردن اهداف، نیاز به مهارت‌ های جدید و آموزش در محل کار است که کوچ موظف است در این مسیر مشتری را راهنمایی کرده تا اعتماد به‌ نفس کافی برای اجرایی کردن برنامه را پیدا کند.

مرحله هفتم: تشویق به شروع (Encourage Momentum)

حرف E در مدل ACHIEVE به معنای تشویق به شروع است. در مرحله آخر بر روی انگیزه لازم مراجع جهت حرکت به سوی هدف تمرکز می ‌شود تا بر اساس برنامه‌ هایی که مشخص شده است بتوان به اهداف دست پیدا کرد. تا زمانی که اهداف مورد نظر حاصل نشده است، باید به سمت آنها حرکت کرد. این مرحله برای آن در نظر گرفته شده است که از سستی و ناامید شدن در مسیر رسیدن به اهداف جلوگیری کند.

 

 

جمع بندی:

برای اینکه مدل ACHIEVE کوچینگ به‌ درستی پیاده ‌سازی شود 7 مرحله باید بصورت دقیق طی شود. در صورتی که این مراحل به ترتیب و به‌ درستی انجام و پیاده‌ سازی شوند، بهترین نتیجه را از کار خود خواهید گرفت.

 

 

www.elmema.com

برای بازگشت به نقشه راه کوچینگ (کلیک کنید)

برای دیدن سایر نقشه راه ها و راهنمای سایت (کلیک کنید)

برای اشتراک گذاری این صفحه کلیک کنید:  واتس‌اپ تلگرام 

 

اینستاگرام دکتر مرزبان (کلیک کنید) | کوچینگ فردی با دکتر مرزبان (کلیک کنید)

برای دریافت راهنمای در واتس‌اپ (کلیک کنید) 09164052373

 

درباره ی شبنم مرزبان

Avatar photo
شبنم هستم، نویسنده کتاب سخت تر از سخت و سرپرست نویسندگان علم ما. مطالعه، آموزش دیدن و نوشتن رو خیلی دوست دارم و در علم ما مقالاتم رو با شما به اشتراک میزارم...

مطلب پیشنهادی

مدل کوچینگ رشد (GROW)

مدل رشد (GROW) در کوچینگ

مدل رشد (GROW) در کوچینگ   سلام به همراهان خوب علم ما، مدل ‌ها در …

3 دیدگاه

  1. تجربه شخصی خودم:
    همیشه گزینه های مختلف رو بنویسید و ارزیابی کنید
    ذهنتون خیلی باز تر میشه
    راحت تر گزینه انتخابی رو میپذیرید

  2. از بهترین مدل هایی که دیدم
    اقدام گرایی بالایی داره

  3. من برای مشاوره های شغلیم ازش استفاده میکنم
    تاثیر خوبی داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *