خانه / کسب و کار / منابع انسانی / 11 ویژگی محل کار خوب
ویژگی های محل کار خوب
ویژگی های محل کار خوب

11 ویژگی محل کار خوب

11 ویژگی محل کار خوب

ویژگی های محل کار خوب

 

سلام به همراهان علم ما، همانطور که می دانید محیط کار بر کارکنان آن شرکت تاثیر زیادی دارد و علت این است که افراد تقریبا نصف روز خود را در محل کار می گذرانند و اگر محل کار از ویژگی های خوب و استاندارد برخوردار نباشد، باعث تضعیف روحیه کارکنان می شود. ولی محل کار خوب چه ویژگی هایی دارد؟ در این مقاله قصد داریم ویژگی های محل کار خوب و مناسب (11 ویژگی محل کار خوب) را بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

 

اهمیت محل کار خوب

وقتی کارکنان یک شرکت نیمی از روز خود را در محیط شرکت هستند، پس طبیعی است که چگونگی محل کار تاثیر مستقیم روی رفتار و روحیه کارکنان دارد.

ایجاد یک محیط کاری خوب و پرانرژی می تواند به کارکنان کمک کند تا بازده کاری بیشتری داشته باشند. یک محیط کار مناسب باعث می شود که کارکنان هنگام کار کردن احساس خوبی داشته و همین موضوع، باعث ایجاد انگیزه برای حفظ عملکرد مناسب آن ها در طول روز می شود.

با کمی دقت متوجه می شوید که محیط های نامناسب احتمال درگیری بین کارکنان، بی انگیزگی، بیماری و افسردگی بیشتری دارد و برعکس، در شرکت هایی که به محیط کار خود توجه می کنند، روابط دوستانه و صمیمی بیشتری بین کارکنان وجود دارد و همین باعث خلاقیت، انرژی و کارآیی بیشتر کارکنان می شود.

 

ویژگی های محل کار خوب

حالا که متوجه تاثیر محل کار خوب روی شرکت و کارکنان آن شدیم، بهتر است با ویژگی های آن نیز آشنا شویم.

مطمئنا تعریف یک محیط کاری خوب و سالم، از نظر افراد مختلف، تفاوت‌هایی با یکدیگر دارد. اما اگر عوامل شخصی و سلیقه‌ای در نظر گرفته نشوند، عوامل و ویژگی های مختلفی می‌توانند یک محیط کاری را در نظر عموم افراد، به محیطی سالم و خوب تبدیل نمایند. در ادامه به چند ویژگی یک محیط کاری پر انرژی و مثبت اشاره می کنیم:

 

فضای فیزیکی مناسب:

فضای کار یکی از گزینه هایی است که می تواند در جذب بیشتر کارمندان و بالا بردن انگیزه کاری آنها تاثیر زیادی داشته باشد. پایین بودن میزان آلاینده های انسانی نظیر سر و صدا، گرد و غبار، مناسب و منظم بودن ابزار کار، نور و تهویه مناسب، استاندارد بودن ابعاد میز و صندلی، پاکیزگی، ایمن بودن محیط کار، چیدمان میزها، تفکیک فضاها بر حسب نوع کار گروه های مختلف، وجود گیاهان طبیعی و رنگ های نشاط آور و … ، از جمله مواردی هستند که در افزایش میزان رضایت کارکنان نقش قابل توجهی خواهند داشت.

 

روابط کاری مناسب بین کارکنان:

روابط کاری که در آن صداقت و دوستی وجود داشته باشد و هر کسی به انجام صحیح و دقیق وظایف خود بپردازد از ویژگی های بارز یک محیط کاری خوب است.

 

روابط کاری مناسب کارفرما با کارکنان:

وجود ارتباط  صمیمانه بین کارکنان و کارفرمایان از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا در صورت ارتباط داشتن و تبادل نظرات، اعتماد به نفس کارکنان بالا رفته و این حس به آنها القا خواهد شد که به نظرات آنها احترام گذاشته می شود. دانستن این موضوع که نظرات و پیشنهادات آنها به سازمان کمک می کند باعث بالا بردن روحیه فردی و در نهایت جمعی خواهد شد و محیط کار را مطلوب تر کرده و بازده کاری را به میزان قابل توجهی بالا می برد.

 

عدم تبعیض بین کارکنان:

وجود تبعیض و احساس تبعیض به عنوان یکی از عوامل منفی موجب افت انگیزه، خستگی روانی و دل زدگی از کار و سازمان می شود.

 

مدیریت خوب:

مدیریت نقش مهمی در ایجاد یک محیط کاری خوب و مناسب دارد. مدیران خوب با بهره گیری از هوش و ذکاوت خود محیطی آرام و به دور از دغدغه های جانبی را برای کارکنان خود فراهم می کنند و به این ترتیب بازدهی کار را بالا می برند و از طرفی کارکنان را برای ارتباط گرفتن با خود و نیز با همکارانشان تشویق کرده و این اطمینان را در کارکنان ایجاد می کنند که همواره کارها به بهترین شکل ممکن انجام خواهد شد.

 

تشویق کارکنان:

همانطور که کارکنان برای اشتباهات کاری خود سرزنش و توبیخ می شوند، برای خوب کار کردن هم باید تشویق شوند. تشویق و پاداش باعث می شود کارکنان بدانند مدیران همیشه به آنها توجه می کنند و کارهای آنان را زیر نظر دارند. محیطی را در نظر بگیرید که هر روز به سختی کار می کنید و هیچ کس متوجه تلاش های شما نیست. بی شک بعد از مدتی کوتاه، از کار خود دلزده می شوید و در طول روز با بی میلی به کار خود ادامه می دهید.

 

استخدام کارمندان خوب:

وجود کارمندانی که انگیزه و اشتیاق زیادی برای کار دارند بسیار مهم است. شرکت هایی که تنها به رزومه و تجربیات کارمندان برای استخدام کردن آنها توجه می کنند کمتر موفق هستند تا شرکت هایی که علاوه بر رزومه و تجربه، شور و اشتیاق و انگیزه ی کارجویان را نیز برای انجام کار در نظر می گیرند.

 

کار گروهی:

انسان به طور ذاتی موجودی اجتماعی است و از انزوا و تنها بودن گریزان است. انجام کارهای گروهی به پرسنل نشاط و انگیزه می دهد و باعث می شود هر کس در انجام وظایف خود دقت و احساس مسئولیت بیشتری داشته باشد؛ علاوه بر آن زمانی که اعضای یک گروه، توانایی انجام کار تیمی را داشته باشند، کارها با سرعت بیشتری انجام شده و نتایج بهتری را در برخواهد داشت.

 

عدم سپردن مسئولیت زیاد به کارکنان:

وقتی به کارکنان خود مسئولیت هایی زیادی محول می کنید و توقع دارید در مدت کوتاه به همه کارها با تمرکز بالا رسیدگی شود، دور از انتظار نیست که کارکنان از کار زیاد دلزده، خسته و حتی بیمار شوند. برای حل این مشکل می توانید از تعداد بیشتری از کارکنان در یک بخش شلوغ استفاده کنید تا همه چیز با نظم پیش رود.

 

فضای کاری شاد و مثبت:

اگر محیط کار فضای بدی داشته باشد، هیچ کس تمایل ندارد که به سرکار برود. جو دوستانه و صمیمی که در محیط کاری برقرار است باعث می شود کارمندان کمتر احساس خستگی و کسلی کنند چون بیشترین ساعات را در روز مشغول به کار هستند و یک محیط دوستانه می تواند به عملکرد بهتر آنها کمک کند.

 

ساعت‌های کاری شناور:

افراد در بازه‌های زمانی مختلف، با میزان تمرکز و بهره‌وری متفاوتی کار می‌کنند. برخی از کارکنان ممکن است شب‌ها بالاترین میزان تمرکز خود را داشته باشند و برخی دیگر، اول صبح. با ساعات کاری شناور و منعطف می‌توان از بالاترین میزان بهره‌وری کارکنان استفاده کرد.

 

نتیجه گیری:

اگر در محیط های کاری گوناگونی کار کرده باشید یا برای مصاحبه شغلی به شرکت های مختلف سر زده باشید، حتما متوجه شده اید که محیط های کاری می توانند تفاوت های زیادی با یک دیگر داشته باشند. یک محیط کاری فعال و پرانرژی که بتواند خلاقیت هم داشته باشد حتما یک فضای کاری نمونه خواهد بود و می تواند زودتر از دیگر تجارت ها به موفقیت دست پیدا کند.

تفاوت میان محیط کار خوب و پرانرژی با محیط بی روح و غیر استاندارد گاهی تنها در جزئیات است. برخی محیط های کاری خیلی دلنشین اند، طوری که دلتان نمی خواهد از آنها خارج شوید، و در طول تعطیلات دلتان برای کار و همکاران و حتی رئیستان تنگ می شود. اما بیشتر محیط های کاری اینگونه نیستند. شما لحظه شماری می کنید ساعت کاریتان تمام شود. با کمی توجه و دقت می توان محیط کاری خوبی برای خود و کارکنان فراهم کرد و مزایای این کار بیش از حد تصور است.

 

www.elmema.com

آرشیو مقالات منابع انسانی (کلیک کنید)

آرشیو مقالات کسب و کار (کلیک کنید)

برای دیدن راهنمای سایت (کلیک کنید)

برای اشتراک گذاری این صفحه کلیک کنید:  واتس‌اپ  | تلگرام

برای دریافت راهنمای در واتس‌اپ (کلیک کنید) 09164052373  

 

درباره ی شبنم مرزبان

Avatar photo
شبنم هستم، نویسنده کتاب سخت تر از سخت و سرپرست نویسندگان علم ما. مطالعه، آموزش دیدن و نوشتن رو خیلی دوست دارم و در علم ما مقالاتم رو با شما به اشتراک میزارم...

مطلب پیشنهادی

خلاقیت در بسته بندی

ویدیو: خلاقیت در بسته بندی | دکتر شهریار مرزبان

خلاقیت در بسته بندی دکتر شهریار مرزبان   سلام به همراهان خوب علم ما. خلاقیت …

3 دیدگاه

  1. کاش هر مدیری اینو بخونه
    اللخصوص مدیر من :/

  2. سپاس بابت مقالات خوبتون

  3. فضای کار شاد خیلی تاثیر داره
    هم شاد هم حمایت کننده
    کار قبلی من اینقدر فشار و استرس زیاد بود، همه فرار کردن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *