خانه / برنامه ریزی / اهمیت چک لیست در برنامه ریزی
اهمیت چک لیست در برنامه ریزی
اهمیت چک لیست در برنامه ریزی

اهمیت چک لیست در برنامه ریزی

اهمیت چک لیست در برنامه ریزی

 

سلام به همراهان علم ما، در دنیای شلوغ و پرهیاهوی امروزی برای رسیدن به اهداف، داشتن یک برنامه ریزی روزانه کامل و اصولی به یک ضرورت تبدیل شده است. برای رسیدن به موفقیت از راه اصولی و درست، نیاز داریم تا همه چیز را مدیریت شده و بر پایه روش‌های صحیح پیش ببریم، بنابراین در این مقاله قصد داریم یکی از مهمترین ویژگی های یک برنامه ریزی صحیح به نام چک لیست را بررسی کنیم. در این مقاله به اهمیت چک لیست در برنامه ریزی و کاربرد آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

 

چک لیست چیست؟

چک لیست یک اصطلاح انگلیسی بوده که معادل فارسی آن به معنی «فهرست بررسی» است. فهرست بررسی یا چک لیست یعنی فهرستی از کارهایی که قرار است برای انجام آن‌ها برنامه‌ریزی کرده و پس از طی‌کردن مراحلی، در نهایت هر کدام را به سرانجام برسانیم.

چک لیست همان فهرستی است که در برگیرنده سوالاتی برای بررسی کارها، وظایف، بهبود روند کار، برنامه ریزی، صرفه جویی در وقت و عدم اتلاف انرژی است. در حقیقت لیستی است که در تمامی موارد به بررسی و تایید نیاز دارد. هدف اصلی از تدوین چک لیست فراموش نشدن جزئیات کار و انجام آن به شکلی است که از قبل تدوین شده است.

 

اهمیت چک لیست در برنامه ریزی:

مغز ما برای فکر کردن خلق شده و نه ذخیره‌سازی یک فهرست رندوم از کارهایی که می‌خواهیم انجام بدهیم. تهیه کردن لیست از کارها و اولویت‌هایی که در طول روز داریم، می تواند به تمرکز و نظم ذهنی و در نتیجه به افزایش بهره‌وری و بهبود کارایی در کار و زندگی روزمره کمک زیادی کند.

شما در بسیاری از موارد باید کارهایی را انجام بدهید که یا تکراری هستند و یا باید آن فعالیت بسیار خوب انجام شود. بهترین شیوه مدیریت این کارها استفاده از چک لیست است.

پائولا ریزو، تولید کننده و برنده جایزه امی و نویسنده کتاب «تفکر فهرست مند» درباره اهمیت داشتن چک لیست روزانه می‌گوید “وقتی با تعداد زیادی از وظایف سر و کله می‌زنید، برخی از این وظایف نادیده گرفته می‌ شوند و آن ‌وقت فهرستی که از کارهایتان تهیه‌ کردید به یک لیست خارق العاده برای تمرکز روی اهداف و انجام دادن کارها تبدیل می‌شود”.

چک لیست در زمینه های زیادی کاربرد دارد و از کارهای ساده و برنامه روزانه گرفته تا کارهای بسیار پیچیده پزشکی و هوا فضا و… . چک لیست یک عنصر روزمره است که بسیاری از مردم برای اطمینان از اینکه آنها در مسیر هستند، استفاده می کنند و همچنین عضو جدایی ناپذیر از برنامه ریزی است.

اگر برنامه شما دارای چک لیست نباشد، دیر یا زود متوجه افت پیشرفت و سردرگمی در کارها می شوید. تا دیر نشده چک لیست را به برنامه خود اضافه کنید تا همیشه در مسیر درست حرکت کنید.

 

چک لیست در برنامه ریزی روزانه کاربرد بسیاری دارد. مانند:

  • جلوگیری از فراموشی در کارها
  • کنترل نمودن یک فعالیت
  • مشخص کردن صحت و درستی کارها
  • کنترل یک موضوع
  • تعیین پیشرفت در یک دوره
  • مشخص کردن میزان پایبندی به برنامه
  • تمرکز بیشتر در طول روز
  • قدرت ذهنی بیشتر برای انجام کارها

 

یک چک لیست خوب چه ویژگی هایی دارد؟

تا اینجا با اهمیت چک لیست در برنامه ریزی روزانه آشنا شدیم، همانطور که می دانید برای داشتن برنامه ریزی دقیق و اصولی باید از چک لیستی دقیق و کاربردی استفاده کنیم. در ادامه با ویژگی های یک چک لیست مناسب و کاربردی آشنا می شویم:

  • دارای ابعاد مختلف است
  • روان و ساده نوشته شده است
  • براساس اهداف و برنامه ها تدوین شده است
  • به جزئیات موضوع نیز پرداخته شده است
  • دارای دسته بندی موضوعی می باشد
  • همه افراد می توانند به راحتی از آن استفاده کنند

اکنون با اهمیت و ضرورت چک لیست در برنامه ریزی آشنا شده اید. اگر هنوز نمی دانید چگونه برای خود یک چک لیست تهیه کنید، نگران نباشید. با تقویم انگیزشی شما یک کتاب برنامه ریزی همراه با چک لیست هفتگی و ماهیانه، دارید. در کتاب تقویم انگیزشی می توانید اهداف و برنامه ماهیانه خود را یادداشت کنید و در جدول هفتگی برای آنها برنامه ریزی را بصورت جزئی یادداشت و بررسی کنید. همچنین می توانید در پایان ماه و پایان هفته، عملکرد خود را بصورت مستمر ارزیابی کنید. این کار باعث می شود بتوانید میزان پیشرفت خود را بررسی کنید.

 

بخش های کتاب تقویم انگیزشی

کتاب چاپی تقویم انگیزشی، معجزه ی برنامه ریزی (دکتر شهریار مرزبان) بخش های مختلفی دارد، شامل:

  • بخش اول؛ بصورت خلاصه به نحوه شکل گیری این تقویم، نظرات و تجربیات افراد در استفاده از تقویم و در نهایت اینکه چرا این کتاب برای شما مفید است.
  • بخش دوم؛ اجزای اصلی تقویم را تشریح شده که شامل اهداف اصلی زندگی شخصی شما و هفت کار کوچک و اجباری که برای رشد همه جانبه شما موثر است.
  • بخش سوم؛ تکنیک های مهم و کاربردی به شما آموزش داده می شود، که در طول مسیر رسیدن به اهداف، سرعت بیشتری داشته باشید.
  • بخش چهارم؛ ده گام برای پیدا کردن رسالت شخصی و اهداف را شما آموزش می بینید.
  • بخش پنجم؛ نحوه کار با تقویم را آموزش و پرسش های متداول استفاده کنندگان را پاسخ داده شده.
  • بخش ششم؛ که با عنوان بخش خیلی خصوصی است، دو کار خیلی خصوصی برای پیشرفت شخصی خود انجام می دهید.
  • بخش هفتم؛ جداول و چک لیست های برنامه ریزی ماهیانه و هفتگی قرار دارد، این بخش اصلی ترین بخش کتاب است، تمام بخش های قبلی برای عَمَلی کردن این بخش است.

 

 

نتیجه گیری:

برای رسیدن به خواسته ها و اهداف خود تلاش کنید. برای بهتر شدن خودتان تلاش کنید. سعی کنید با برنامه و اصولی وارد مسیر خواسته هایتان شوید تا به نتیجه برسید. برای هر روز خود برنامه ریزی کنید، از چک لیست برای نظم دادن به زندگی خود استفاده کنید و از نتیجه آن شگفت زده شوید. فقط باید شروع کنید. اگر خواهان تغییر شرایط زندگیتان هستید، برنامه روزانه خود را تغییر دهید. حتی تغییرات کوچک در زندگی باعث نتایج فوق العاده ایی می شوند.

 

 

 

www.elmema.com

برای بازگشت به نقشه راه برنامه ریزی (کلیک کنید)

برای دیدن سایر نقشه راه ها و راهنمای سایت (کلیک کنید)

برای دریافت راهنمای در واتس‌اپ (کلیک کنید)

برای اشتراک گذاری این صفحه کلیک کنید:  واتس‌اپ تلگرام 

 

درباره ی مدیر سایت علم ما

Avatar photo
علمِ ما یک گروه کاملا تخصصی در زمینه کلیه فعالیت های پژوهشی، کسب و کار، بازاریابی و رشد فردی می باشد، که در اسفند ۱۳۹۴ راه اندازی شد. علم ما متشکل از اساتیدی است که علاوه بر دانش علمی عالی، بطور کامل با بازار کار در انواع کسب و کار و ابعاد رشد فردی در بهبود فردی در دنیای واقعی هم آشنا هستند. گروه علم ما درصدد است تا با استفاده از روش‌های نوین آموزشی و تاکید بر صد در صد کاربردی بودن، آموزش های سطح اول را در اختیار شما همراهان و دوستان عزیز ارایه دهد. پر متقاضی ترین آموزش های مجموعه علم ما: دوره کوچینگ، دوره های کسب و کار، کتاب تقویم انگیزشی و...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *