خانه / کسب و کار / بازاریابی و فروش / روش و استراتژی بازاریابی تهاجمی | همراه با مثال
انواع روش و استراتژی های بازاریابی و فروش
انواع روش و استراتژی های بازاریابی و فروش

روش و استراتژی بازاریابی تهاجمی | همراه با مثال

روش و استراتژی بازاریابی تهاجمی | همراه با مثال

انگلیسی: Offensive Marketing

 

سلام به همراهان خوب علم ما. یکی از روش ها و استراتژی های بازاریابی که جزو پر ریسک ترین روش‌هایی است که اجرای آن نیاز به دانش و تجربه بالایی دارد، روش و استراتژی بازاریابی تهاجمی می باشد. زمانی که شما شروع به استفاده از بازاریابی تهاجمی کنید و آن را به مدت طولانی ادامه دهید، این منظور را به مشتریان هدف می‌ رسانید که ثابت‌ قدم و منظم هستید. ولی همانطور که گفته شد این روش نیاز به دانش و تجربه بالایی دارد. در صورت اجرای اشتباه، می‌ تواند شکست‌ های سنگینی را نصیب شما کند.

در مقاله روش و استراتژی بازاریابی تهاجمی این روش را بصورت کامل بررسی می کنیم با علم ما همراه باشید.

 

بازاریابی تهاجمی چیست؟

بازاریابی تهاجمی یعنی ما تمامی استراتژی و روش‌ های کار در سازمان خود را به بخش بازاریابی می‌ سپاریم تا با انجام کارهایی که نیاز دارند به اهداف خودشان برسند. زیرا با این کار ما مطمئن هستیم که می‌ توانیم به سودهای بالایی دست پیدا کنیم. سود بالاتر یعنی می‌توانیم در بازارهای رقابتی امروزه جان سالم به در ببریم.

در بازاریابی تهاجمی، ما سعی می‌ کنیم با تشکیل دادن یک تیم قدرتمند و سرشار از افراد متخصص، استراتژی‌ های بسیار خاصی را پیاده کنیم و در تمام سازمان از آن پیروی کنیم. یکی از نکته‌ هایی که در این زمینه بسیار حائر اهمیت است، تلاش دائمی برای یادگیری مفاهیم جدید بازاریابی است تا بتوانیم به کمک آنها خلاقیت‌ های خوبی از خودمان بروز دهیم و راهکارهای کاملا کاربردی ارائه کنیم.

مثال: اپل و مایکروسافت

با اینکه شرکت مایکروسافت در سال‌ های گذشته به دلیل استفاده از شعار معروف مکینتاش اپل بارها مورد تحقیر قرار گرفته و بسیاری از افراد این شرکت را شکست‌ خورده نامیده‌اند، اما مایکروسافت با استفاده از بازاریابی تهاجمی توانسته تا حد زیادی دوباره بازار را به دست بگیرد.

 

تاریخچه بازاریابی تهاجمی

تاریخچه بازاریابی تهاجمی به دوران جنگ جهانی دوم برمی‌گردد. در آن دوران، شرکت‌ ها برای تبلیغ محصولات خود به روش‌ های تهاجمی و فشاری متوسل می‌ شدند.

پس از جنگ جهانی دوم، با توجه به رشد صنعت و مصرف، بازاریابی تهاجمی به عنوان یک روش جدید و موثر در بازاریابی مطرح شد. در سال‌ های 1960 و 1970 با افزایش تعداد شرکت‌ های جدید و محصولات متنوع، بازاریابی تهاجمی به عنوان یکی از روش‌ های مورد استفاده شرکت‌ ها در جذب مشتریان به شدت تقویت شد.

در سال‌ های 1980 و 1990 با رشد روش‌ های بازاریابی مستقیم و تولید محتوا، روش‌ های بازاریابی تهاجمی کمی به سمت کاهش رفت.

امروزه، با توجه به تغییرات در عادات مصرف و توسعه شبکه‌ های اجتماعی، شرکت‌ ها برای جذب مشتریان و افزایش فروش از روش‌ هایی مانند بازاریابی محتوایی، تبلیغات جستجویی، تبلیغات تلویزیونی و تبلیغات آنلاین استفاده می‌ کنند.

 

بازاریابی تهاجمی چه زمانی استفاده می‌ شود؟

استراتژی های بازاریابی تهاجمی زمانی استفاده می‌ شود که یک کسب‌وکار، گام‌ های مهم و مشخصی برای مقابله با رهبر بازار بردارد تا موقعیت خود را در بازار توسعه دهد. شرکت‌ ها و بازارها با متمایز ساختن محصول از رقبا و ارائه آن با قیمت کمتر سود می‌ برند. هنگامی که یک استراتژی رقابتی را دنبال می‌ کنید، مطمئن شوید که رقبا نمی‌ توانند با آن مقابله کنند. در یک استراتژی تهاجمی موثر، صدای برند شما بلند می‌ شود و مزیت رقابتی در کشور ایجاد می‌ کند.

 

چگونگی عملیات بازاریابی تهاجمی

در عملیات بازاریابی تهاجمی کلیه استراتژی ها و برنامه ریزی های بازاریابی سازمان به عهده بخش بازاریابی می باشد. زیرا تنها نتیجه این عملیات سود می باشد و همین سود است که تضمین کننده ماندگاری شرکت بازرگانی در بازار می باشد.

برای برنامه ریزی عملیات بازاریابی تهاجمی ابتدا باید روش های دیوان سالاری بی فایده سازمانی را رها کرده و بعد با رویاپردازی در خصوص اینکه تنها با هوش و پایه اقتصادی می توان غالب بازار بود، خداحافظی کنیم. و همواره توجه کنیم که برای ایجاد رشد و توسعه سازمانی و اقتصادی باید از افکار، و علم اقتصاد و بازاریابی استفاده نماییم.

 

مراحل یک استراتژی تهاجمی موفق

یک استراتژی تهاجمی موفق باید مراحل زیر را در نظر داشته باشد.

  • یک شرکت باید در مدت زمان بسیار کوتاهی به پذیرش محصول برسد. محصول باید نو و نوآورانه باشد.
  • با ایجاد پیشنهادات ضدرقابتی می بایست رقابت را کاهش داد.
  • میبایست منابع مورد نیاز برای تولید و مقابله در دسترس باشند.
  • باید برنامه اقتضایی برای حفاظت از موقعیت خود داشته باشید.

 

تاکتیک های استراتژی بازاریابی تهاجمی

تاکتیک های موثر در استراتژی بازاریابی تهاجمی عبارتند از:

تخفیف ویژه: این تاکتیک به دست آوردن بیشترین سهم بازار در کوتاه‌ترین زمان ممکن با فروش محصولات با تخفیف ویژه در مقایسه با رقبا کمک می کند.

تبلیغات تهاجمی: با استفاده از تبلیغات فشاری می‌ توان به دست آوردن بیشترین توجه مخاطبین و جلب آنها برای خرید محصولات و خدمات ارائه شده در بازار از رقبا کمک کرد.

محصولات جدید: این تاکتیک شامل ارائه محصولات جدید و متمایز است که می تواند باعث جلب توجه مشتریان شود.

گسترش بازار: با توسعه بازار به دست آوردن بیشترین سهم در بازار با افزایش حجم فروش و محصولات جدید و بازارهای جدید ممکن می شود.

جذب رقبا: با ارائه خدمات و محصولات با کیفیت و قیمت مناسب، مشتریان را از رقبا جذب کرد و آنها را به خرید محصولات و خدمات ارائه شده تشویق کرد.

شراکت با شرکت های دیگر: با ایجاد شراکت های استراتژیک با شرکت های دیگر، می توان بازار را گسترش داد و سهم بیشتری در بازار به دست آورد.

ارتقاء محصولات: با ارتقاء کیفیت و ویژگی های محصولات، می توان مشتریان را جذب و بازار را تسخیر کرد.

تخصصی سازی: با تخصصی سازی محصولات و خدمات، می توان بازار را از رقبا جدا کرده و بیشترین سهم را در بازار به دست آورد.

 

انواع استراتژی‌های تهاجمی

در تعریف کلی بازاریابی تهاجمی چند استراتژی وجود دارد. کسب و کارها و شرکت‌ ها می‌ توانند از چند طریق به بازار هدف مورد نظرشان حمله کنند:

1. حمله رو در رو

حمله به جلو یا حمله فرونتال زمانی است که شما با ارایه محصول، قیمت و کیفیت یکسان به رقبا یورش می برید. این یک استراتژی بسیار خطرناک است و مهاجم فقط در صورت داشتن مزیت رقابتی باید از آن استفاده کند. در این استراتژی به صورت علنی و مستقیم به سهم بازار هدف رقیب حمله می شود تا سهم بازار بیشتری به دست آورده شود. به طور مثال هنگامی که کوکاکولا نوشابه رژیمی ارایه داد، پپسی نیز محصول مشابهی روانه بازار نمود.

2. محاصره رقیب

 در این نوع استراتژی با ایجاد نوآوری به سهم بازار رقیب حمله نموده و از گسترش بازار رقیب جلوگیری می شود.

3. حمله چریکی

بازاریابی چریکی زمانی است که یک شرکت تغییرات کوچک و مفیدی ایجاد کند. تغییرات مکرر تاثیر زیادی بر بازار می گذارد. یک تجارت کوچک جدید ابتدا به محبوبیت می رسد، پس از آن باید تبادل و کاهش قیمت ها را فراهم کند.

4. حمله از راه فرعی

زمانی که شما می‌ خواهید اقدام به راه اندازی کسب و کار کنید و جایگاهی در بازار پر رقابت باز کنید، در اوایل کار ممکن است شما توان تکنیکی برای حمله را نیز نداشته باشید. و در مدل حمله از راه فرعی، شما می‌ توانید بدون این که مستقیما به بازار وارد شوید هدف رقیب و اعلام حمله، برای کسب و کار خود کار می‌ کنید. لیکن در شرایط فعلی رقیب و بازار هدف مورد نظر خود نیز توجه کنید. در واقع شما اکنون در وضعیت حمله قرار ندارید و می‌ توان گفت که به نوعی شما در حال بروز شدن برای رقابت با سایر رقبای خود در آینده‌ای نه چندان دور هستید.

 

جمع بندی:

انتخاب استراتژی بازاریابی مناسب برای هر بیزینس بستگی به شرایط خاص آن دارد. و استفاده از استراتژی بازاریابی تهاجمی به عنوان یکی از رویکردهای فعالانه در بازار، می تواند در بهبود وضعیت فروش و جذب مشتریان جدید موثر باشد.

 

www.elmema.com

آرشیو مقالات بازاریابی و فروش (کلیک کنید)

آرشیو مقالات کسب و کار (کلیک کنید)

برای اشتراک گذاری این صفحه کلیک کنید:  واتس‌اپ  | تلگرام

 

اینستاگرام دکتر مرزبان (کلیک کنید)| مشاوره و کوچینگ فردی با دکتر مرزبان (کلیک کنید)

برای دریافت راهنمای در واتس‌اپ (کلیک کنید)  |   09164052373

 

درباره ی مدیر سایت علم ما

Avatar photo
علمِ ما یک گروه کاملا تخصصی در زمینه کلیه فعالیت های پژوهشی، کسب و کار، بازاریابی و رشد فردی می باشد، که در اسفند ۱۳۹۴ راه اندازی شد. علم ما متشکل از اساتیدی است که علاوه بر دانش علمی عالی، بطور کامل با بازار کار در انواع کسب و کار و ابعاد رشد فردی در بهبود فردی در دنیای واقعی هم آشنا هستند. گروه علم ما درصدد است تا با استفاده از روش‌های نوین آموزشی و تاکید بر صد در صد کاربردی بودن، آموزش های سطح اول را در اختیار شما همراهان و دوستان عزیز ارایه دهد. پر متقاضی ترین آموزش های مجموعه علم ما: دوره کوچینگ، دوره های کسب و کار، کتاب تقویم انگیزشی و...

مطلب پیشنهادی

پادکست های کسب و کار | دکتر شهریار مرزبان

پادکست: ساده و قابل اعتماد باش | دکتر شهریار مرزبان

 ساده و قابل اعتماد باش جلب اعتماد مشتری با تکنیک ساده پادکست کسب و کار …

3 دیدگاه

  1. استراتژی ها خیلی خیلی واسم جاالب بود
    ولی خب همشون گرونه

  2. مقالاتتون خیلی کامل و خوبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *