خانه / توسعه فردی / مهارت‌های رشد فردی / همه چیز در مورد مهارت های نرم
مهارت های نرم
مهارت های نرم

همه چیز در مورد مهارت های نرم

همه چیز در مورد مهارت های نرم

هفت مهارت نرم ضروری!

 

سلام به همراهان علم ما، یادگیری و بهبود مهارت ‌ها باعث می‌شود برای فرصت ‌های شغلی بیشتری آماده باشیم. به هر اندازه مهارت‌ های بیشتری در زمینه کاری خود بیاموزیم، بیشتر نظر کارفرماها را به خود جلب می‌کنیم و در شغل خود موفق تر هستیم. ولی چه مهارت هایی باعث پیشرفت شغلی می شود؟ در این مقاله به مفهوم و اهمیت مهارت های نرم می پردازیم. با علم ما همراه باشید.

 

انواع مهارت:

به طور کلی دو نوع مهارت وجود دارد: مهارت های نرم و مهارت های سخت.

مهارت‌های نرم یا Soft Skills مهارت‌های فردی مربوط به شخصیت شما در تعامل با دیگران است. این مهارت‌ها در شیوه تربیت و نگرش شما به زندگی ریشه دارند. به طوری که با داشتن آنها، پیشرفت و موفقیت شما چندین برابر خواهد شد. به عبارت دیگر، این مهارت ها شامل چگونگی کار و ارتباط شما با دیگران است.

مهارت‌ هایی مانند حل مسئله، توانایی هماهنگی در کار تیمی و…. برخلاف مهارت‌های سخت به راحتی دیده نمی‌شوند و نمی‌توان آن‌ها را به راحتی سنجید.

مهم‌ترین مهارت‌ های نرم عبارت‌اند از: توانایی کارکردن تحت ‌فشار، حل مسئله، انعطاف‌ پذیری، خودانگیزشی، تصمیم‌ گیری، مدیریت تعارض، مسئولیت‌ پذیری، توانایی مذاکره و… .

 

مهارت‌های سخت یا Hard Skills به توانایی شما در انجام وظایف فنی و تخصصی گفته می‌شود. این توانایی ها از طریق آموزش و تجربه کاری به دست می آید. این دسته از توانایی ها برای هر شغل متفاوت است.

مثلا در چه نرم‌ افزارهایی مهارت دارید؟ چند نرم‌ افزار مورد نیاز دانش خود را به صورت کاملا تخصصی استفاده می‌کنید؟

در واقع مهارت ‌های سخت مجموعه‌ای از مهارت‌ های اکتسابی، قابل تدریس، مربوط به دقت در جزئیات تخصصی و… است.

 

تفاوت مهارت های نرم و سخت:

تفاوت کلیدی مهارت نرم و سخت در نحوه به دست آوردن و نوع به کارگیری آنها در محل کار است. افراد معمولا مهارت های سخت را از طریق آموزش ‌های رسمی، دوره ‌های تخصصی یا کسب تجربه در کنار یک فرد متخصص به دست می‌آوردند.

اما کسب و تغییر مهارت‌ های نرم دشوارتر است. به عنوان مثال، مهارت های نرم مورد نیاز برای یک پزشک، همدلی، درک، گوش دادن فعال و رفتار خوب در کنار بیمار است. از سوی دیگر، مهارت‌های سخت لازم برای یک پزشک شامل درک وسیع بیماری‌ ها، توانایی تفسیر نتایج و علائم آزمایش، و درک کامل آناتومی و فیزیولوژی است.

 

علت اهمیت مهارت های نرم؟

اهمیت مهارت های نرم در محیط کار این است که به افراد کمک می‌کند تا با شرایط متغیر سازگار شوند. در زمان ‌هایی که عدم اطمینان وجود دارد و نیازمند برقراری ارتباط موثر هستیم، یا هنگامی که راه‌حل مسائل مشخص نیست، این مهارت‌ ها اهمیت پیدا می‌کنند.

با توجه به کاربردهای زیادی که مهارت‌ های نرم دارند، اصلا عجیب نیست که سازمان‌ ها در ارزیابی مهارت ‌های نرم در طی مصاحبه، تلاش بیشتری نمایند.

کارمندانی که دارای انواع خاصی از مهارت های نرم هستند، بهره وری بالاتری دارند. بیشتر از ابتکار عمل خود استفاده می‌کنند و ناامیدی را به خوبی کنترل می‌کنند.

نکته مهم دیگری که باید مورد توجه قرار داد این است که مهارت های نرم در بیشتر شغل‌ ها و صنعت‌ ها قابل انتقال هستند. و گاهی یک مهارت نرم می‌تواند ضعف مهارت سخت شما را پوشش دهد و شانس شما را برای دریافت آن جایگاه شغلی افزایش دهد. پس همیشه حواستان به مهارت های نرم در رزومه‌تان باشد.

 

انواع مهارت های نرم:

همدلی و ارتباط موثر:

برقراری ارتباط یکی از مهم‌ترین مهارت‌ های نرم است. افرادی که دارای مهارت ارتباط موثر هستند می‌توانند لحن و سبک خود را متناسب با مخاطبان خود تنظیم کنند، دستورالعمل ها را درک کرده و به نحو احسن عمل کنند. و مسائل پیچیده را به طور ساده و قابل فهم توضیح دهند.

انعطاف‌پذیری یا سازگاری:

امروزه سرعت تغییرات در محیط‌ های کاری به اندازه‌ای تند و تیز است که کارفرمایان به کارمندانی نیاز دارند که توان انطباقشان با این تغییرات، سریع و مناسب باشد. تا بتوانند تعادل شرکت را در شرایط متغیر حفظ کنند.

همچنین سازگاری یک مهارت مهم در محل کار است. و کسانی که آن را به طور مرتب تمرین می‌کنند افرادی با درک، منطقی، موقعیت‌ شناس و رهبری قدرتمند هستند. سازگاری با دیگران همچنین، مهارت شما را در ارتباط با دیگران افزایش می‌دهد و رابطه‌ای قوی با دیگران می‌سازد که هر فردی برای موفقیت باید این ویژگی را داشته باشد.

اخلاق کاری:

استخدام افرادی با اخلاق والای کاری، کلید موفقیت هر کارفرمایی است. البته اخلاق کاری قابل آموزش نیست؛ هنگامی که فردی شروع به کار در یک سازمان جدید می‌کند یا چنین اخلاق و ارزش‌هایی را از ابتدا دارد، یا ندارد.

اخلاق کاری توانایی انجام به موقع و با کیفیت وظایف و تکالیف است. اخلاق کاری قوی به شما کمک می‌کند تا از ایجاد یک رابطه مثبت با کارفرما و همکاران خودتان، حتی در زمان توسعه مهارت‌های فنی در یک شغل جدید، اطمینان حاصل کنید. بسیاری از کارفرمایان ترجیح می‌دهند تا با فردی که اخلاق کاری قوی دارد و مشتاق یادگیری است به جای کارگر ماهر ولی بی انگیزه، کار کنند.

خلاقیت:

هرگز خلاقیت خود را دست کم نگیرید. مهارت خلاقیت بسیار مهم و حیاتی است. خلاقیت همیشه یک دارایی مهم در زندگی و  محل کار است و می‌تواند به فعالیت‌های نوآورانه و هیجان‌انگیز که لازمه‌ی کار در هر تیمی و یا هر جایگاهی است، منجر ‌شود.

خلاقیت توانایی گسترده‌ای است که شامل چندین مهارت مختلف (سایر مهارت های نرم و همچنین مهارت‌های فنی) است. کارکنان خلاق می‌توانند روش‌ های جدیدی را برای انجام وظایف، بهبود فرایندها یا حتی کشف راه‌ های جدید و هیجان‌ انگیز برای کسب‌ و‌ کار مربوط پیدا کنند. از خلاقیت می‌توان در هر نقشی و هر سطحی استفاده کرد.

اعتماد به ‌نفس:

کارمندانی که از اعتماد به ‌نفس بالایی برخوردار هستند، می‌توانند خود را از چالش‌ های موجود در محل کار جدا کنند و تحت تاثیر قرار نگیرند. اعتماد به ‌نفس، حس قدرتی به کارمندان می‌دهد که بتوانند اهداف شخصی خود و اهداف سازمانی را دنبال کنند.

مهارت حل مسئله:

مسئله را فاصله بین وضعیت موجود با وضعیت مطلوب تعریف کرده‌اند و حل مسئله، یک مهارت است. از آنجایی که وجود چالش در سازمان اجتناب‌ ناپذیر است؛ کارمندانی که می‌توانند راه‌حلی‌ برای چالش‌ ها بیابند یا مایل هستند از مشاوره و راهنمایی سایرین برای حل چالش استفاده کنند، در دسته با ارزش‌ترین کارمندان یک سازمان قرار می گیرند.

انگیزه و خود انگیزشی:

افرادی که خودانگیخته هستند خود به خود ادامه می دهند. آنها نیازی به نظارت دقیق ندارند. کار کردن با آنها خوب و راحت است، زیرا آنها به طور کلی در مورد زندگی مثبت هستند و می توان روی آنها برای ادامه کار حساب کرد، حتی در مواقع سخت. دو مهارتی که ارتباط تنگاتنگی با خود انگیزشی دارند عبارتند از تاب‌آوری، یا توانایی بازگشت به هنگام مواجهه با مشکلات و سازگاری با تغییر.

 

نتیجه گیری:

برای تبدیل شدن به یک نیروی ایده‌آل تنها داشتن مهارت فنی و تخصصی کافی نیست. آنچه که باعث تمایز شما با دیگران می‌شود و شما را از یک داوطلب مناسب به یک داوطلب ایده‌آل تبدیل می‌کند، داشتن مهارت های نرم است. دست یافتن به این مهارت ‌ها کار ساده‌ای نیست، اما کار سخت و پیچیده‌ای هم نیست! تنها نیاز به آموزش، تمرین و تکرار دارد. باید زمانی را برای آموزش و یادگیری آنها بگذارید تا نتیجه را در پیشرفت شغلیتان مشاهده کنید. زمانی که این مهارت ‌ها را در خود تقویت کردید، شک نکنید که در محل کارتان شما را یک نیروی ایده‌آل و موثر خواهند دید.

 

 

 

 

www.elmema.com

بیش از 10 دوره‌ صوتی رایگان (کلیک کنید)

آرشیو مقالات آموزشی (کلیک کنید)

برای دیدن راهنمای سایت (کلیک کنید)

برای دریافت راهنمای در واتس‌اپ (کلیک کنید)

برای اشتراک گذاری این صفحه کلیک کنید:  واتس‌اپ  | تلگرام

 

درباره ی شبنم مرزبان

Avatar photo
شبنم هستم، نویسنده کتاب سخت تر از سخت و سرپرست نویسندگان علم ما. مطالعه، آموزش دیدن و نوشتن رو خیلی دوست دارم و در علم ما مقالاتم رو با شما به اشتراک میزارم...

4 دیدگاه

  1. عالی بود
    خیلی مطالبتون خوبه

  2. سلام
    ممنون بابت مقاله خوبتون
    در مورد مهارت های نرم بازم مطالب بزارید

  3. دمتون گرررررررررم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *