خانه / کسب و کار / بازاریابی و فروش / روش و استراتژی بازاریابی انگیزه دار | همراه با مثال
انواع روش و استراتژی های بازاریابی و فروش
انواع روش و استراتژی های بازاریابی و فروش

روش و استراتژی بازاریابی انگیزه دار | همراه با مثال

روش و استراتژی بازاریابی انگیزه دار

Cause Marketing

 

سلام به همراهان خوب علم ما. امروزه مرتبط كردن خريد محصولات شركت با انگيزه هاي خيرخواهانه، جمع آوری صدقه يا كمك به سازمان هاي خيريه، یا کاری که احساس خوبی در خریداران به وجود می آورد، از روش های بازاریابی انگیزه دار است. در این مقاله به روش و استراتژی بازاریابی انگیزه دار می پردازیم. با علم ما همراه باشید.

بازاریابی انگیزه دار چیست؟

بازاریابی انگیزه‌ دار به این شکل است که یک انگیزه خارجی که هم برای شما سود دارد و هم برای مشتری را به‌ وجود بیاورید. انگیزه ایجاد شده برای افراد متقاضی شما باید خارج از محصول و یا خدمات شما باشد. اگر از بازاریابی انگیزه دار به درستی استفاده شود، هم برای شرکت و هم برای جامعه سودمند خواهد بود. شرکت ابزار بازاریابی موثری به دست می آورد که به بهبود چهره عمومی آن نیز کمک می کند.

در بازاریابی انگیزه‌ دار باید یک دلیل و در اصل همان یک انگیزه را در مشتری ایجاد کنید. دلایل می‌ توانند حالت‌ های مختلف داشته باشند.

مثال برای بازاریابی انگیزه‌ دار:

کمتر کسی این موضوع رو می داند، ولی 90% کارکنان کارخانه فیروز معلول هستند.

شرکت گروه بهداشتی فیروز با حدود ۴۵ سال سابقه در حال حاضر از بزرگترین شرکت های ایرانی می باشد که انحصارا در زمینه طراحی تولید و توزیع محصولات بهداشتی کودک فعالیت می نماید.

نیروی انسانی که در کارخانه فیروز مشغول به کار هستند، اگر چه به ظاهر، شامپو و صابون و کالاهای متنوعی را برای بهداشت کودکان تولید می‌ کنند، اما در واقع تولیدات اصلی آنها عشق، امید و زندگی است.

در این شرکت که برخی آن جا را «بهشت معلولین» می‌ دانند، با اجتناب از اتوماسیون بیش از ۸۰۰ فرد دارای معلولیت در ۳ شیفت مشغول به کار هستند و هر کاری که بتوان آن‌ را با دست انجام داد، به نیروی انسانی دارای معلولیت سپرده می شود.

کارخانه فیروز معتقد است که در ایران با رشد جمعیت و بیکاری جوانان مواجه هستیم. و زمینه شغل پایدار حتی برای افراد تندرست نیز محیا نیست. پس ایجاد اشتغال را بخشی از وظیفه انسانی خود می‌ داند.

مدیر عامل شرکت می‌گوید:

“هرجا که نیاز نبوده از دستگاه استفاده نکردیم. چرا که جمعیت جوان ما برعکس اروپا زیاد است و تقلید کورکورانه نکردیم تا اشتغال داشته باشیم حتی به قیمت اینکه کمتر سود کنیم.”

(البته در این مثال هدف از این کار تبلیغات و فروش بیشتر نیست)

روش های استفاده از بازاریابی انگیزه دار:

روش خیریه:

بسیار از کسب و کارها برای کمک کردن بخشی از درآمد خود به سازمان‌ های خیریه، از مردم نیز کمک می ‌گیرند. یک انگیزه خیرخواهانه پیدا کنید که هم برای شرکت شما و هم مخاطبان مهم باشد. سپس از جادوی آن برای جذب مشتریان بیشتر استفاده کنید. البته، برای این منظور باید شرکت خود را به خوبی بشناسید و بدانید که هدفتان کمک به چه کسانی است. توجه داشته باشید که بازاریابی انگیزه دار می ‌تواند به صورت همکاری با یک موسسه خیریه انجام شده و در راستای کمک به هدف آنها تلاش کند. این نوع بازاریابی می‌ تواند یک رابطه مستحکم بین شما و مشتریانتان ایجاد نماید.

روش هدیه:

اگر می ‌خواهید از روش بازاریابی انگیزه‌ دار برای افزایش فروش خود استفاده کنید، یکی از راه ها، استفاده از محصول رایگان یا محصول هدیه است. شما می ‌توانید در کنار محصول اصلی خود در فروشگاه اینترنتی یا حتی محصول خود در یک فروشگاه عادی در شهر، یک محصول هدیه را قرار دهید. طبیعتا این محصول هدیه نباید به ‌گونه‌ای باشد که در تعداد بالا برای شما ضرر به ‌همراه داشته باشد.

تخصیص قسمتی از فروش برای گروهی از مردم:

گاهی کسب و کارها در مواقع خاصی مانند زلزله، درصدی از فروش خود را برای کمک به زلزله زدگان تخصیص می دهند. با این قبیل کارها مردم هیچ گاه سازمان شما را فراموش نخواهند کرد.

اهداف خیرخواهانه:

مشخص کردن عناوینی مانند اینکه «بخشی از درآمد فروش محصول به … تعلق می‌گیرد» و یا اینکه با خریدن این محصول برای کمک به کودکان سرطانی، برای کمک به قشری خاص در جامعه استفاده خواهد شد. این موارد باعث می‌شود برخی برای کمک به بیماران و یا افرادی که نیاز به کمک دارند، محصولات شما را خریداری کنند.

جمع بندی:

بازاريابي انگيزه دار باعث بروز جدال هايي شده است. منتقدين نگران اين هستند كه بازاريابي انگيزه دار بجاي اينكه استراتژي براي بخشش باشد، به استراتژي براي فروش بيشتر تبديل شود. اين بازاريابي بجاي انگيزه دار، استثمار گرا است. به همين دليل، شركت هايي كه از بازاريابي انگيزه دار استفاده مي كنند، بر روي لبه تيزي حركت مي كنند كه يك طرف آن فروش بيشتر و تصوير بهبود يافته شركت است و در طرف ديگر رويارويي با انگ استثمار.

به هر حال، اگر از بازاريابي انگيزه دار به درستي استفاده شود، هم براي شركت و هم براي جامعه سودمند خواهد بود.

 

www.elmema.com

آرشیو مقالات بازاریابی و فروش (کلیک کنید)

آرشیو مقالات کسب و کار (کلیک کنید)

برای اشتراک گذاری این صفحه کلیک کنید:  واتس‌اپ  | تلگرام

 

اینستاگرام دکتر مرزبان (کلیک کنید) | مشاوره و کوچینگ فردی با دکتر مرزبان (کلیک کنید)

برای دریافت راهنمای در واتس‌اپ (کلیک کنید) 09164052373

 

درباره ی مدیر سایت علم ما

Avatar photo
علمِ ما یک گروه کاملا تخصصی در زمینه کلیه فعالیت های پژوهشی، کسب و کار، بازاریابی و رشد فردی می باشد، که در اسفند ۱۳۹۴ راه اندازی شد. علم ما متشکل از اساتیدی است که علاوه بر دانش علمی عالی، بطور کامل با بازار کار در انواع کسب و کار و ابعاد رشد فردی در بهبود فردی در دنیای واقعی هم آشنا هستند. گروه علم ما درصدد است تا با استفاده از روش‌های نوین آموزشی و تاکید بر صد در صد کاربردی بودن، آموزش های سطح اول را در اختیار شما همراهان و دوستان عزیز ارایه دهد. پر متقاضی ترین آموزش های مجموعه علم ما: دوره کوچینگ، دوره های کسب و کار، کتاب تقویم انگیزشی و...

مطلب پیشنهادی

خلاقیت در بسته بندی

ویدیو: خلاقیت در بسته بندی | دکتر شهریار مرزبان

خلاقیت در بسته بندی دکتر شهریار مرزبان   سلام به همراهان خوب علم ما. خلاقیت …

5 دیدگاه

  1. چه خوبید شما
    مقاله ها عالیه :)))))))

  2. چه روش خوبی هست
    هم کمک کنی هم فروش داشته باشی
    حتی ریا کارانه هم باشه
    چون داری کمک میکنی
    بازم خوبه

  3. من کارم فروش لوازم آرایشی هست
    چجوری از این روش استفاده کنم؟
    میشه مثال بزنید

    • Avatar photo

      سلام
      اینکه کاملا مرتبط و همراستا با شغلتون باشه نیازی نیست
      مهم انجام کار خوب هست.
      برای مثال: بخشی از درآمد رو کمک افراد نیازمند کنید
      به قشر خاصی از جامعه بصورت رایگان خدمات بدید و کمک کنید
      و . . .

  4. ممنون که فرهنگ سازی می کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *