خانه / کوچینگ / لایف کوچینگ یا مربی زندگی چیست؟
لایف کوچینگ یا مربی زندگی چیست؟
لایف کوچینگ یا مربی زندگی چیست؟

لایف کوچینگ یا مربی زندگی چیست؟

لایف کوچینگ یا مربی زندگی چیست؟

 

سلام به همراهان خب علم ما، اگر از آن دسته از افراد هستید که پیشرفت در زندگی برایتان اهمیت ویژه ایی دارد، یا برای زندگی خود برنامه و هدف دارید ولی نمی دانید چگونه و از کجا شروع کنید. یا شروع کرده اید ولی ادامه راه برایتان دشوارتر شده، این مقاله برای شماست. در این مقاله با لایف کوچینگ یا مربی زندگی، معجزه ی زندگی آشنا می شوید. پس با علم ما همراه  باشید.

 

کوچینگ چیست؟

قبل از هر چیز به معنای کوچینگ می پردازیم.

کوچینگ فرآیندی است که هدف آن بهبود عملکرد افراد است. کوچینگ به جای گذشته یا آینده دور بر «اینجا» و «اکنون» تمرکز دارد. اگر چه مدل ‌های مختلفی از کوچینگ وجود دارد، اما تقریبا در همه این مدل ‌ها «مربی» (Coach) به عنوان «متخصص» در نظر گرفته نمی ‌شود. بلکه کوچ نقش تسهیل ‌کننده فرآیند یادگیری را دارد.

در کوچینگ، اساسا کوچ به فرد کمک می ‌کند تا خودش عملکرد خودش را بهبود بخشد. به عبارت دیگر، کوچ به افراد کمک می‌ کند تا به طور بهینه یاد بگیرند.

 

 

کوچ کیست؟

کوچ فردی است که به ‌طور حرفه‌ای آموزش دیده است تا شما را در مسیر به حداکثر رساندن توانایی ­ها و دستیابی به نتایج دلخواهتان همراهی کند. او کسی است که شما را حمایت می‌ کند تا اهداف خود را شناسایی کرده و در طول مسیر شما را تشویق می‌ کند تا نسخه بهتری از خودتان بسازید. به طور کلی، کوچ به فردی گفته می ‌شود که تخصص و مهارت استاندارد شده‌ کوچینگ را در بستری آکادمیک، معتبر و ساختارمند کسب کرده و با استفاده از ابزارها و تکنیک ‌های خاص، کوچی یا همان مراجع را تا رسیدن به هدف همراهی و حمایت می‌ کند.

لایف کوچ یا کوچ زندگی شخصی است که با مهارت ‌های کسب کرده در حوزه کوچینگ مسیر رسیدن به اهداف را برای شما تسهیل و در مسیر تبدیل شدن به بهترین نسخه خودتان شما را یاری و همراهی می‌ کند. لایف کوچ یا مربی زندگی به شما کمک می ‌کند تا خود حقیقی‌تان را کشف کنید. از توانمندی ‌ها، نقاط قوت و پتانسیل‌ های خودتان آگاه شوید و آنها را برای رسیدن به اهدافتان به کار ببندید.

 

لایف کوچینگ یا مربی زندگی چیست؟

اگر در انتخاب مسیر درست زندگی خود سردرگم شده‌اید باید از لایف کوچینگ کمک بگیرید. لایف کوچینگ یا مربی رشد فردی تکنیکی است که مختص به افراد است. یک لایف کوچ به افراد کمک می‌ کند که در زندگی فردی خود سریع‌تر به موفقیت برسند.

در واقع می توان گفت کوچینگ زندگی مجموعه‌ ابزارهایی است که مراجع را در تمامی جنبه‌ های زندگی راهنمایی می‌ کند. جنبه‌ هایی مانند سلامت جسمی، توسعه فردی، سلامت روانی، سلامت رفتاری و… رابطه موثر و پربازده‌ای که میان کوچ و مراجع وجود دارد، کوچینگ زندگی را به یکی از محبوب‌ترین زیر شاخه‌های کوچینگ تبدیل کرده است. با کمک یک مربی کوچ می‌ توانید اهداف مشخصی را برای خود تعیین کرده و برای رسیدن به این اهداف برنامه ریزی کنید.

 

یک کوچ زندگی چه می کند؟ 

باید بگوییم که یک لایف کوچ (کوچ زندگی) به شما در رسیدن به اهداف و ایجاد تغییر در بسیاری از زمینه های زندگیتان کمک می کند. این فرد با تجزیه و تحلیل وضعیت فعلی، شناسایی باورهای محدود کننده و سایر موانع بالقوه ای که با آن روبرو هستید، در طراحی یک برنامه اقدام و دستیابی به نتایج دلخواهتان را برای شما به ارمغان می آورد.

اصولا کوچ ها با پشتیبانی و ایجاد انگیزه لازم برای حرکت کوچی (مراجع) خود، متوجه توقف مراجع در برخورد با موانع شده و یا از نیاز به ارزیابی مجدد اهداف او آگاه می شوند. در نتیجه افرادی که از کوچ زندگی (لایف کوچ) کمک می گیرند، در مقایسه با کسانی که به تنهایی به سمت اهدافشان حرکت می کنند، معمولا سریعتر و حتی بهتر به اهداف خود می رسند.

 

مزایای لایف کوچینگ:

لایف کوچینگ یا مربی زندگی یک روش قدرتمند و مؤثر است که افراد را در زندگی شخصی و حرفه‌ای به بهترین نسخه از خودشان تبدیل می‌کند. در ادامه به برخی از مزایای لایف کوچینگ اشاره می کنیم:

  • شفافیت اهداف
  • برنامه ریزی صحیح
  • رسیدن به اهداف
  • بهبود روابط
  • افزایش اعتماد به نفس
  • بهبود بهره وری
  • تقویت مهارت های مدیریت و رهبری
  • انتخاب ها و تصمیمات دشوار
  • غلبه بر ترس ها و موانع با ریشه یابی آنها
  • سامان دهی آشفتگی های ذهنی
  • امنیت مالی بیشتر
  • تعادل بهتر بین کار و زندگی
  • از بین رفتن ترس و اضطراب مداوم
  • مدیریت مالی در زندگی خود
  • کشف ارزش های وجودی
  • کسب و ارتقای مهارت اقدام گرایی
  • تغییر سبک زندگی
  • خلاقیت بیشتر
  • ایجاد تغییرات مثبت در زندگی و احساس خوب
  • شناسایی باورهای محدود کننده و بلوک های ذهنی و تلاش برای تغییر مثبت آنها

 

جمع بندی:

لایف کوچینگ یا کوچینگ زندگی، به افراد کمک می کند تا در زندگی خود پیشرفت کرده و موفقیت بیشتری کسب کنند. در واقع، کوچ ها به مراجعین خود در بهبود روابط، مشاغل و زندگی روزمره کمک می کنند. آنها شما را برای رسیدن به اهداف مشخص راهنمایی می کنند. موانع راه تان را شناسایی و سپس برای غلبه بر هر کدام از این موانع، راهکارهایی را ارائه می دهند. از آنجایی که کوچ ها مهارت های منحصر به فرد شما را هدف قرار می دهند، شما می توانید از حداکثر توانایی های خود استفاده کنید و با پشتیبانی و حمایت آنها، امکان رسیدن به اهدافتان و ایجاد تغییرات طولانی مدت فراهم می شود.

 

 

www.elmema.com

برای بازگشت به نقشه راه کوچینگ (کلیک کنید)

برای دیدن سایر نقشه راه ها و راهنمای سایت (کلیک کنید)

برای اشتراک گذاری این صفحه کلیک کنید:  واتس‌اپ تلگرام 

 

اینستاگرام دکتر مرزبان (کلیک کنید) | کوچینگ فردی با دکتر مرزبان (کلیک کنید)

برای دریافت راهنمای در واتس‌اپ (کلیک کنید) 09164052373

درباره ی شبنم مرزبان

Avatar photo
شبنم هستم، نویسنده کتاب سخت تر از سخت و سرپرست نویسندگان علم ما. مطالعه، آموزش دیدن و نوشتن رو خیلی دوست دارم و در علم ما مقالاتم رو با شما به اشتراک میزارم...

مطلب پیشنهادی

انواع مدل های کوچینگ

مدل اسکار (OSCAR) در کوچینگ 

مدل اسکار (OSCAR) در کوچینگ    سلام به همراهان خوب علم ما، مدل کوچینگ یا …

3 دیدگاه

  1. من فقط بابت “سامان دهی آشفتگی های ذهنی” کوچ میخوام
    دارم از درون منفجر میشم

  2. نکته مهم: خودت باید اقدام کنی!
    در کوچینگ، اساسا کوچ به فرد کمک می ‌کند تا خودش عملکرد خودش را بهبود بخشد. به عبارت دیگر، کوچ به افراد کمک می‌ کند تا به طور بهینه یاد بگیرند.

  3. بهترین مربی زندگی ایران با اختلاف دکتر شهریار مرزبان
    هم با سواد و آگاه
    هم دلسوز و پیگیر
    هم کاملا اقدام گرا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *