خانه / کسب و کار / بازاریابی و فروش / روش و استراتژی بازاریابی برونگرا | همراه با مثال
انواع روش و استراتژی های بازاریابی و فروش
انواع روش و استراتژی های بازاریابی و فروش

روش و استراتژی بازاریابی برونگرا | همراه با مثال

روش و استراتژی بازاریابی برونگرا

Outbound Marketing

 

سلام به همراهان خوب علم ما، بازاریابی یکی از جنبه‌ های حیاتی هر کسب‌ و کاری است، اما راه‌ های مختلف و بی‌شماری وجود دارد که می‌ توانید برای بازاریابی در نظر بگیرید. نوع بازاریابی که انتخاب می‌ کنید در نهایت به شما بستگی دارد، اما مهم است، استراتژی‌ای را انتخاب کنید که از موثر بودن آن مطمئن باشید. در این مقاله به بررسی روش و استراتژی بازاریابی برونگرا می پردازیم. با علم ما همراه باشید.

 

بازاریابی برونگرا چیست؟

بازاریابی برونگرا (Outbound Marketing) همان بازاریابی سنتی است که کسب‌ و کارها با روش‌ های مختلف به دنبال مشتریان می‌ روند، به آنها پیام می‌ دهند یا تلفن می‌ کنند و از آنها می‌ خواهند که از محصولاتشان خرید کنند.
در بازاریابی برونگرا محصولات یا خدمات هر شرکت بسیار سریع بین دهان می‌چرخند و معروف می‌ شوند.

در دهه گذشته، بازاریابی سنتی با بازاریابی درون‌گرا در تضاد بوده است. بازاریابی درونگرا بسیار بیشتر مبتنی بر وب است و شرکت را به راحتی در اینترنت جایگاه یابی می کند و مشتریان را در حین جستجو به سمت خود می کشاند

بسیاری از شرکت‌ های بزرگتر استدلال می‌ کنند که استراتژی بازاریابی درون‌گرا موثرتر و کارآمدتر است، واقعیت این است که تا زمانی که مردم یک شرکت را نشناسند و به آن اعتماد نکنند، بازاریابی درون‌گرا بسیار کم اتفاق می‌ افتد. به استراتژی بازاریابی درونگرا به عنوان توسعه مداوم یک رابطه فکر کنید. با این حال، شما نمی توانید بدون مقدمه اولیه رابطه داشته باشید.

استراتژی بازاریابی برونگرا احتمال آن «اولین تماس» را تا حد زیادی افزایش می دهد، به طوری که پس از آن یک رابطه کسب و کاری می تواند توسعه یابد.

برای مثال:

مدیران بخش بازاریابی محصول یک محصول، می خواهند از روش بازاریابی برونگرا استفاده کنند. این مدیران پیام و موقعیت برای همه محصولات را ایجاد می کنند، برنامه های بازاریابی نوآورانه که تقاضا را افزایش می دهد را طراحی و توسعه می دهند. محصولات را راه اندازی و عرضه های جدید را برنامه ریزی می کنند. و اجرای متقابل طرح راه اندازی را مدیریت می کنند.

در ادامه، از ارائه ها و رویدادهای مشتری خاص، تا کنفرانس ها و غرفه ها در نمایشگاه های تجاری را سازماندهی؛ و روابط با مشاغل کلیدی و مشتریان فردی را شروع  می نمایند. وظیفه دیگر آنها این است که به توسعه ابزارهای فروش (به عنوان مثال، بروشورها، تبلیغات، مقالات، مطالعات موردی، نمایش‌ های نمایشی محصول، ارائه‌ های مشتری) کمک می کنند تا به بهترین نحو از کمپین برونگرا پشتیبانی کنند.

 

تفاوت بازاریابی برونگرا و بازاریابی درونگرا چیست؟

بین بازاریابی برونگرا و بازاریابی درونگرا تفاوت‌ های متعددی وجود دارد. در واقع، بازاریابی بیرونی برقراری تماس از روش‌ های مختلف با مشتریان و مصرف‌کنندگان است تا آنها به خرید یک محصول علاقمند کند. در مقابل، بازاریابی درونگرا بر ایجاد و توزیع محتوایی متمرکز است که افراد را به وب سایت شما جذب می‌ کند.

بازاریابی برونگرا معمولا رویکردی تهاجمی‌تر و گسترده‌تر دارد، با این توقع که حداقل برخی از افراد ترغیب به خرید شوند. در حالی که، بازاریابی درونگرا معمولا ظریف‌تر است و بر متقاعد کردن گروه خاصی از افراد برای خرید در طول زمان تمرکز می‌ کند.

 

مزایای بازاریابی برونگرا

  • افزایش آگاهی از برند
  • پیاده‌ سازی آسان
  • نتایج فوری
  • زمان کمتر

 

ابزارهای بازاریابی برونگرا یا Outbound Marketing

ابزارهای بازاریابی برونگرا همگی ابزارهای سنتی هستند که از قدیم استفاده می‌ شدند. ابزارهایی مانند:

  • اسپانسر شدن و تبلیغات در سمینارها و رویدادها
  • بازاریابی محیطی مانند تبلیغات در بیلبوردها، بنرها
  • پیامک تبلیغاتی
  • نمایشگاه‌ های تجاری
  • بازاریابی تلفنی
  • بازاریابی حضوری
  • ایمیل‌های اسپم
  • تبلیغات تلویزیونی یا رادیویی
  • تبلیغات چاپی مانند بروشور و کاتالوگ
  • تبلیغات روزنامه‌ای
  • تبلیغ روی خودکار، سالنامه یا کارت‌ های حافظه
  • و…

 

سوالات مفید بازاریابی برونگرا

  • مشتری شما دقیقا چه کسانی هستند؟
  • راه دسترسی به مشتریان شما کدام است؟
  • چقدر بودجه تبلیغات کنار گذاشتید؟
  • کدام یک از ابزار های بخش قبلی مناسب شما است؟
  • و . . .

 

مثال برای بازاریابی برونگرا

در مقاله قبل در مورد بازاریابی درون گرا اشاره کردیم که مجموعه علم ما برای جذب مخاطب با تولید محتوا روزانه در سایت و پاسخ به سوالات مشتریان هدف، از این روش بازاریابی درون گرا می کند.

حال برای استفاده از روش بازاریابی برونگرا ما می توانیم از تبلیغات پیامکی، نمایشگاهی، تلفنی، چاپی و…  استفاده کنیم. این که کدام روش موثر تر است، بستگی به مخاطب هدف علم ما دارد.

 

جمع بندی:

با وجود گسترش روزانه استفاده از اینترنت و فضای مجازی و تکنولوژی‌ به نظر می‌ رسد که استفاده از استراتژی‌ های بازاریابی برونگرا هر روز رو به افول می‌ روند. چرا که استفاده از اینترنت به طور گسترده‌ای بر زندگی همه افراد تاثیر گذاشته است و باعث شده است تا همه افراد برای رفع نیاز خود در حال جستجوی آنلاین باشند.

با این‌ حال هنوز هم بسیاری از کسب‌ و کارها ترجیح می‌ دهند بیشترین سهم سرمایه خود را روی بازاریابی برونگرا سرمایه‌ گذاری کنند. البته گاهی چاره‌ای هم وجود ندارد و باید با روش‌ های مستقیم و به صورت برونگرا بازاریابی کنید.

شرکت‌ ها و کسب‌ و کارهایی که می‌ خواهند آوازه‌ای برای خود بسازند و نام خود را میان رقیبان بر سر زبان‌ ها بیاندازند. با توجه به هدف بازاریابی برونگرا که همان ایجاد مشتری بالقوه برای کسب‌ و کارهاست، ترجیح می‌ دهند از این نوع استراتژی برای پیشبرد اهدافشان استفاده کنند.
البته باید به این نکته هم توجه داشت که هر کسب‌ و کاری مقتضیات خودش را دارد. مثلا شاید یک رستوران محلی بهتر بتواند از طریق پخش بروشور در محله مشتری پیدا کند تا این‌ که بخواهد در شبکه‌ های اجتماعی به فعالیت بپردازد. شما از کدام روش بازاریابی استفاده می کنید؟

 

www.elmema.com

آرشیو مقالات بازاریابی و فروش (کلیک کنید)

آرشیو مقالات کسب و کار (کلیک کنید)

برای اشتراک گذاری این صفحه کلیک کنید:  واتس‌اپ  | تلگرام

 

اینستاگرام دکتر مرزبان (کلیک کنید) | مشاوره و کوچینگ فردی با دکتر مرزبان (کلیک کنید)

برای دریافت راهنمای در واتس‌اپ (کلیک کنید) 09164052373

 

درباره ی مدیر سایت علم ما

Avatar photo
علمِ ما یک گروه کاملا تخصصی در زمینه کلیه فعالیت های پژوهشی، کسب و کار، بازاریابی و رشد فردی می باشد، که در اسفند ۱۳۹۴ راه اندازی شد. علم ما متشکل از اساتیدی است که علاوه بر دانش علمی عالی، بطور کامل با بازار کار در انواع کسب و کار و ابعاد رشد فردی در بهبود فردی در دنیای واقعی هم آشنا هستند. گروه علم ما درصدد است تا با استفاده از روش‌های نوین آموزشی و تاکید بر صد در صد کاربردی بودن، آموزش های سطح اول را در اختیار شما همراهان و دوستان عزیز ارایه دهد. پر متقاضی ترین آموزش های مجموعه علم ما: دوره کوچینگ، دوره های کسب و کار، کتاب تقویم انگیزشی و...

مطلب پیشنهادی

انواع روش و استراتژی های بازاریابی و فروش

روش و استراتژی بازاریابی بشارتی | همراه با مثال

روش و استراتژی بازاریابی بشارتی انگلیسی: Evangelism Marketing   سلام به همراهان خوب علم ما. …

2 دیدگاه

  1. ممون استاد
    سوالات خیلی مفید و خوب هستن
    مثال های سرکلاس هم واقعا بهمون کمک میکنه در انتخاب بهترین روش

  2. بیشتر جز تبلیغات گستده و گران هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *