خانه / کوچینگ / 16 ویژگی یک کوچ یا مربی خوب
16 ویژگی یک کوچ یا مربی خوب
16 ویژگی یک کوچ یا مربی خوب

16 ویژگی یک کوچ یا مربی خوب

16 ویژگی یک کوچ یا مربی خوب

ویژگی های کوچ خوب

 

سلام به همراهان خوب علم ما، شناخت ویژگی های کوچ خوب و موفق به افراد کمک می کند تا به راحتی بتوانند کوچ خوب را پیدا کرده و با او همکاری کنند. در این مقاله 16 ویژگی کوچ یا مربی خوب را بررسی می کنیم. با علم ما همراه باشید.

کوچ خوب کیست؟

کوچ خوب و حرفه‌ای، فردی با تخصص است که با بهره‌گیری از ویژگی ها و مهارت‌ های مشاوره‌ای و روانشناسی، افراد و گروه ‌ها را به سوی اهدافشان همراهی می ‌کند. ویژگی‌ هایی که کوچ خوب را به یک راهنما و همراه ارزشمند در مسیر رشد و توسعه‌ی شخصی و حرفه‌ای تبدیل می‌ کند.

 

 

16 ویژگی کوچ خوب:

1. دانش بالا:

یکی از مهمترین ویژگی های کوچ موفق دانش و تخصص او است. هر چه قدر که یک کوچ تحصیل کرده و دارای مدارک معتبر باشد قابل اعتماد تر است. و او با استفاده از دانش و تخصص خود تصمیم درست و منطقی می گیرد.

دانش بالا و تخصص کوچ فقط به معنای تحصیلات دانشگاهی نیست. بلکه بدین معناست که این فرد مطالعات زیادی دارد و مدام در حال فراگیری علم و دانش مطابق جدیدترین مقالات روز دنیا است. بنابراین دانش یک کوچ در مدرک او خلاصه نمی شود.

2. شجاعت:

یک ویژگی مهم کوچ خوب، شجاعت است. او باید بتواند حقایق و بازخوردهای منفی و ناخوشایند را به مدیر شرکت بگوید، حتی اگر موجب ناراحتی مدیر شود.

3. متعهد و مسئولیت پذیر:

یک کوچ به خوبی می داند که باید در کار و حرفه خود تعهد داشته باشد و به تمامی وعده های خود عمل کند. تعهد در کار موجب می شود تا اعتماد افراد نسبت به کوچ بیشتر شود و نسبت به او حس خوبی داشته باشند.

متعهد بودن، مسئولیت پذیری را نیز به دنبال خواهد داشت. یعنی یک کوچ موفق زمانی که در کار خود تعهد داشته باشد، مسئولیت پذیر هم خواهد بود و این ویژگی ها موجب می شود تا موفقیت کوچ در حوزه کاری که دنبال می کند کاملا روشن باشد.

4. رزومه و سابقه خوب:

برای شناخت کوچ موفق باید سوابق کاری او را در نظر بگیرید و برای این کار تنها به مستندات وی اکتفا نکنید. بلکه اقدام به تحقیقاتی کنید که پاسخ آن به دست افرادی است که قبلا با کوچ مورد نظر همکاری کرده اند. و با این کار از انتخاب خود مطمئن خواهید شد.

5. انضباط:

کوچ خوب باید وقت شناس و منظم باشد و بتواند کارها را در زمان مناسب انجام دهد. کوچ وظیفه دارد استعداد کارمندان و مدیران را تقویت کند و به آنها نظم دهد. و برای این کار اول باید خودش منظم باشد.

6. شنونده خوب و قابل اعتماد:

یک کوچ موفق شنونده خوب و قابل اعتمادی است. در طول کوچینگ، کوچ به اطلاعات زیادی برخورد می ‌کند که ممکن است بعضی از آنها حساس و محرمانه باشد. پس باید کوچ‌ ها قابل اعتماد باشند تا این اطلاعات محرمانه به بیرون درز پیدا نکند. اگر کوچ می‌ خواهد بعضی از اطلاعات حساس را به فردی بگوید اول باید اجازه بگیرد.

7. ارتباط سریع و موثر با دیگران:

یکی دیگر از ویژگی های کوچ خوب این است که قدرت ارتباط سریع و درست با دیگران را دارد. و می تواند در هنگام ملاقات با افراد مختلف به خوبی با آنها ارتباط برقرار کند و با تمامی ویژگی ها و خصوصیات رفتاری آشنا است.

ارتباط موثر با افراد موجب می شود تا آنها بتوانند تغییراتی که نیاز است را در خود ایجاد نمایند زیرا کوچ خوب به درستی می تواند تغییراتی را بر روی اینگونه افراد اعمال کند.

8. مثبت اندیشی:

کوچ خوب و موفق فردی است که طرز تفکر مثبتی دارد و این مثبت اندیشی را به بقیه انتقال می دهد.

کوچ موفق به خوبی می داند که مثبت اندیشی و امیدوار بودن به آینده موفقیت را در ادامه دادن به این پروسه افزایش می دهد و موجب القای این حس به تمامی افراد فعال در سازمان و شرکت می شود.

9. عدم تحمیل نظر خود:

یک کوچ خوب هیچ گاه نظر خود را تحمیل نمی کند. چرا که اعمال نظر به مراجع، ماهیت کوچینگ را زیر سوال می ‌برد. یک کوچ باید تابع نظرات و خواسته ‌های مراجع باشد و بجای درست یا غلط خواندن نظرات او، تنها برای پیدا کردن بهترین مسیر او را راهنمایی و حمایت کند.

10. انتقاد پذیری:

یک کوچ خوب انتقادپذیر است. و به ‌جای اینکه مراجعه کنندگان را سرزنش کند و یا از آنها انتقاد کند اجازه می دهد تا مراجعه کننده مسائل و مشکلات را از دیدگاه خودش توضیح دهد. و حتی اگر انتقادی وارد بود آن را بپذیرد و اصلاح کند.

11. قدرت تمرکز بالا:

کوچ خوب باید تمرکز بالایی روی مشکلات مراجع و حل مسائل او داشته باشد و در طول جلسه نباید به تلفن، لپ تاپ، صحبت ‌های کسانی که بیرون دفتر هستند و مسائل شخصی توجه کند.

12. هوش هیجانی:

یکی از ویژگی های کوچ خوب داشتن هوش هیجانی بالا است. چراکه ورود احساسات به جلسات کوچینگ اجتناب‌ناپذیر است و یک کوچ حرفه‌ای باید بتواند آنها را مدیریت کند.

13. صداقت و راستگویی:

یکی از بارزترین ویژگی های کوچ خوب، صداقت و راستگویی است. راستگویی و صداقت در کوچینگ موجب افزایش اعتماد افراد به کوچ می شود و در مقابل دروغگویی و عدم صداقت موجب سلب اعتماد و نابودی سازمان می شود.

14. در دسترس بودن:

یک کوچ خوب و موفق همیشه در دسترس است و برای ارتباط سریع در زمان مناسب با او نیازی به صبر و تحمل طولانی مدت نیست بنابراین هر زمان که نیاز به کوچ داشته باشید می توانید با او ارتباط برقرار کنید.

15. هوش اقتصادی بالا:

بسیاری از افراد برای حل مشکلات اقتصادی، سرمایه‌گذاری یا راه‌اندازی یک کسب و کار به یک کوچ مراجعه می ‌کنند. در این شرایط کوچ باید هوش مالی و اقتصادی بالایی داشته باشد تا بتواند در جلسات کوچینگ با شناخت نیازهای مراجع، بهترین راه‌حل را به آنها پیشنهاد دهد.

16. علاقه به یادگیری:

یک کوچ خوب همواره در حال یادگیری و آموختن است. کوچ خوب اطلاعات خود را به روز نگه می دارد و در زمان مناسب در از آنها استفاده می کند.

 

 

نتیجه گیری:

در این مقاله 16 تا از ویژگی هایی کوچ خوب و موفق را بررسی کردیم. قطعا ویژگی های دیگری هست که کوچ باید داشته باشد ولی ما در این مقاله، ویژگی های اولیه و مهم را بررسی کردیم. این ویژگی‌ ها نه ‌تنها به کوچ امکان می ‌دهد با مراجعین به بهترین شکل ممکن ارتباط برقرار کند بلکه مراجعین را به دستیابی به اهدافشان ترغیب می ‌کند و در مسیر تغییر و تحول شخصی‌شان همراهی می ‌کند.

 

www.elmema.com

برای بازگشت به نقشه کوچینگ (کلیک کنید)

برای دیدن سایر نقشه راه ها و راهنمای سایت (کلیک کنید)

برای اشتراک گذاری این صفحه کلیک کنید:  واتس‌اپ تلگرام 

 

اینستاگرام دکتر مرزبان (کلیک کنید) | کوچینگ فردی با دکتر مرزبان (کلیک کنید)

برای دریافت راهنمای در واتس‌اپ (کلیک کنید) 09164052373

 

درباره ی شبنم مرزبان

Avatar photo
شبنم هستم، نویسنده کتاب سخت تر از سخت و سرپرست نویسندگان علم ما. مطالعه، آموزش دیدن و نوشتن رو خیلی دوست دارم و در علم ما مقالاتم رو با شما به اشتراک میزارم...

مطلب پیشنهادی

انواع مدل های کوچینگ

مدل CLEAR در کوچینگ

مدل CLEAR در کوچینگ   سلام به همراهان خوب علم ما. مدل کوچینگ یا همان مدل …

5 دیدگاه

  1. عالی بود 👌🏼👌🏼👌🏼👌🏼

  2. مورد ۹ مهمه
    چون متاسفانه کوچ‌های بازاری یچی بلدن یا یه کتاب خوندن
    امونو تحمیل میکنن

  3. سپاس از محتوای ارزشمندتون
    میشه در سایت خودم قرار بدم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *