خانه / کتاب و مطالعه / معرفی و خلاصه کتاب / معرفی و خلاصه کتاب هنر و علم خودشناسی از پیتر هالینز
معرفی و خلاصه کتاب
معرفی و خلاصه کتاب

معرفی و خلاصه کتاب هنر و علم خودشناسی از پیتر هالینز

معرفی و خلاصه کتاب هنر و علم خودشناسی از پیتر هالینز

 

سلام به همراهان علم ما، در این مقاله با معرفی و خلاصه کتاب هنر و علم خودشناسی از پیتر هالینز آشنا می شوید. با علم ما همراه باشید.

 

معرفی پیتر هالینز

پیتر هالینز نویسنده و محقق آمریکایی است. او کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته‌ی روانشناسی به اتمام رساند و همچنان درباره‌ی شرایط انسانی تحقیق می‌ کند.

پژوهش ‌ها و مطالعات پیتر هالینز درباره‌ی علم روانشناسی و اوج عملکرد انسانی بوده است. و کتاب ‌هایی که می‌ نویسد شالوده‌ی این تحقیقات عمیق است. از این رو، آثار وی همواره در فهرست پرفروش ‌ترین کتاب ‌ها قرار می ‌گیرد.

 

مترجمین کتاب:

مترجم: آرسام هورداد

ناشر: نشر نوین

 

درباره کتاب هنر و علم خودشناسی:

وقتی انسان از شخصیت و کارکردهای خاص خود اطلاعات کافی نداشته باشد و خود را به خوبی نشناسد. دلیل بسیاری از رفتارهای خود را درک نکرده و نمی داند که چه چیزی باعث شده جایی باشد که اکنون هست.

همه ما اغلب از سختی هایی که در کنار آنها رشد پیدا کرده ایم و باعث شده اند تا شخصیت کنونی ما ساخته شود غافل هستیم و به همین دلیل اطلاع درستی از از نیازهای واقعی خود در شرایط مختلف نداریم.

این موضوع به ما نشان می دهد که برای رسیدن به یک زندگی هدفمند، شناسایی و یادگیری درباره شخصیت و هویت، امری ضروری است.

کتاب هنر و علم خودشناسی شروع بسیار خوبی برای موضوع خودشناسی و شخصیت شناسی است و مخاطب به خوبی با تئوری ‌های مهم و اصلی حوزه شخصیت و نظریات پیرامون آن آشنا می شود.

خودشناسی به ما کمک می‌ کند به شادمانی و رضایت درونی برسیم، چون سبب می ‌شود بدانیم چه چیزهایی ما را خوشحال می ‌کنند و از چه چیزهایی انرژی و انگیزه می ‌گیریم.

با خواندن این کتاب می ‌توانید مسیر زندگیتان را آنگونه که مناسب خودتان طراحی کنید و پیش ببرید.

(معرفی و خلاصه کتاب هنر و علم خودشناسی از پیتر هالینز)

 

فهرست کتاب:

مقدمه
فصل اول: ریشه ‌های هویت و شخصیت
مزاج ‌شناسی
ساختار اصلی شخصیت از دید فروید
نهاد، خود، فراخود: ترکیب این سه جزء چگونه است؟
ماهیت زیستی شخصیت
چرا این بحث مهم است؟
خلاصه فصل

فصل دوم: پنج صفت اصلی شخصیت (مدل پنج عاملی شخصیت)
پذیرا بودن نسبت به تجربه‌ های جدید
وظیفه‌ شناسی
برون‌ گرایی
خوشایند بودن
نوروتیک بودن
فرمول طلایی مدل پنج عاملی شخصیت
خلاصه فصل

فصل سوم:‌ مایرز، بریگز و کِرسی
MB TI  و تیپ شخصیتی
تله ‌هایی که باید در مورد ابزار MB TI مراقبشان باشیم
نظریه مشرب ‌های دیوید کِرسی
چهار مشرب MB TI
خلاصه فصل

فصل چهارم: اثرات ناخودآگاه تربیت
نظریه آلفرد آدلر در مورد ترتیب زمان تولد
نظریه دلبستگی

.

فصل پنجم: سرشت یا محیط؟
نظریه یادگیری اجتماعی
تیپ شخصیتی بر اساس منطقه جغرافیایی
کدام‌یک غالب است: تربیت یا سرشت؟
خلاصه فصل

فصل ششم: داستان‌ هایی که خودمان می ‌سازیم
تمرین هفت قصه
تست شخصیت کارل یونگ
خلاصه فصل

فصل هفتم: سوالات خودآگاه ‌کننده
خلاصه فصل

فصل هشتم: تغییر اثربخش
ایجاد تغییر
خلاصه فصل

فصل نهم: مدل‌ های دیگر خودشناسی
تیپ شخصیتی A و تیپ شخصیتی B
تحلیل رفتار متقابل
ارتباط شخصیت با جنسیت افراد
شخصیت ‌شناسی اِنیه‌ گرم
خلاصه فصل

 

در بخشی از کتاب هنر و علم خودشناسی می خوانیم:

یادگیری درباره شخصیت و هویت برای داشتن یک زندگی هدفمند و معنادار ضروری است. وقتی بدانیم ریشه اصلی صفات ما از کجاست خودآگاهی بیشتری به دست می آوریم و این کلید رسیدن به فهم و شناخت بیشتر از خودمان است.

ما در دورانی هستیم که معنا و کشف هویت فردی برای هر کس به بخش مهمی از زندگی تبدیل شده است و افراد تلاش می کنند تا خود و مقصود و هدفشان از زندگی را پیدا کنند، لذا به نظر می رسد شناخت خود و آشنایی با صفات و خصوصیاتی که داریم اولین گام برای رسیدن به این هدف است.

وقتی از شخصیت خودمان و کارکردهای خاصی که داریم اطلاعی نداشته باشیم، یعنی دقیقا خودمان را نمی شناسیم و نمی دانیم دلیل برخی از رفتارهایمان چیست.

در این صورت نمی فهمیم چه چیزی باعث شده جایی باشیم که اکنون هستیم. علاوه بر این از موانع و سختی هایی که در آنها رشد کرده ایم و توانستیم شخصیتمان را بسازیم غفلت می کنیم و مهمتر از همه اینها اینکه نسبت به خواسته ها و نیازهای واقعی خودمان در موقعیت های مختلف بی اطلاع خواهیم بود.

داشتن شناخت و آگاهی از شخصیت در ساده ترین کارهای روزمره ما هم نمود و تاثیر خواهد داشت. مثال فردی را در نظر بگیرید که متوجه می شود درونگراست.

در نتیجه این فرد بر اساس این شناخت انتخاب های هدفمندتری خواهد داشت و مثال موقع ورزش کردن ترجیح می دهد خودش به تنهایی تمرین کند و احتمالا وقتی هدفون در گوشش می گذارد و در خلوت خودش و دور از مزاحمت های دیگران به موسیقی مورد علاقه اش گوش می دهد از ورزش کردن لذت بیشتری خواهد برد.

در نقطه مقابل یک برونگرا

را در نظر بگیرید که با اطلاع از ویژگی شخصیتی که دارد ترجیح می دهد به صورت گروهی و همراه با تعدادی از دوستانش ورزش کند. در واقع این دو نفر با علم و آگاهی از ویژگی های شخصیتیشان دست به انتخاب هایی زده اند که برایشان مناسب تر است و رضایت و آرامش بیشتری به همراه دارد.

آنها به طور آگاهانه خودشان را در موقعیت هایی قرار می دهند که می دانند در آن راحت تر هستند. فرض کنید آن شخص درونگرا اطلاعی از نیاز و ترجیح خودش نداشت.

در این صورت بعید نبود که با انتخابی اشتباه مثال به یک باشگاه ورزشی شلوغ و پرهیاهو برود و در این مدت خودش را مجبور به پیگیری و تداوم این تصمیم می کرد. و همین مسئله در بلندمدت باعث تنش و استرس در او می شد. بعد از مدت ها هم احتمالا اصلا تشخیص نمی داد که دقیقا چه چیزی باعث این میزان از تنش و خستگی در او شده است.

یا مثال شخص برونگرا ممکن بود با انتخابی نه چندان مناسب برای خودش به کلاس یوگا می رفت و بعد از مدتی کاملا دلزده می شد و حوصله اش سر می رفت.

مهمتر از این وقتی کسی می خواهد دست به انتخاب مسیر شغلی بزند لازم است از خصوصیات و ویژگی های اصلی خودش مطلع باشد تا شغلی را برگزیند که با توانمندی ها و ویژگی های او تناسب و هماهنگی خوبی دارد.

مثال اگر شخصی در طراحی و کارهای خالقانه مهارت بیشتری دارد بهتر است وقتش را در حسابداری تلف نکند. یا شخصی با استعداد مهندسی نباید انرژی اش را صرف این کند که آشپز موفقی شود.

در حقیقت هر کس خودش و توانمندی هایش را بهتر بشناسد، عمرش را در مسیر درست سرمایه گذاری خواهد کرد و در پی استعدادهایش می رود، ضمن اینکه اجازه نمی دهد نقاط ضعفش راه را بر پیشرفت او ببندند… .

 

با خواندن این کتاب چه چیزهایی یاد می گیریم؟

با خواندن این کتاب مفهوم عمیق خودشناسی را یاد می گیریم. خودشناسی و خودآگاهی به ما کمک می کند تا تصمیمات آگاهانه تری برای خودمان و زندگیمان بگیریم و مسیری که از همه بیشتر برای ما متناسب و معنادار است را برگزینیم.

به همین دلیل است که هر چقدر نسبت به روحیات و ویژگی های خودمان آگاهی بیشتری داشته باشیم، راحت تر می توانیم خود واقعیمان را ابراز کنیم و به نوعی احساس یکپارچگی و یکرنگی درونی با خودمان دست پیدا خواهیم کرد.

در چنین شرایطی است که قرار گرفتن در مسیر جستجوی معنا و هویت مسیری کاملا منطقی و معنی دار خواهد بود که می توانیم به سرانجام نیکوی آن امیدوار باشیم.

 

 

پیام اصلی پیتر هالینز

انسان‌ های ساکن در این کره خاکی بیش از هر چیز دیگری داشتن یک زندگی معنادار را جستجو می ‌کنند اما بسیاری از آنها با پیش فرض‌ های اصلی این هدف آشنا نیستند. هالینز می‌ خواهد به چنین اشخاصی بگوید که تا به خودآگاهی کافی نرسند و شناخت مناسبی از خود و صفاتشان نداشته باشند، متوجه نخواهند شد که مقصود اصلی‌شان از حیات چیست.

البته فراموش نشود که شناخت هویت انسانی گام اول در مسیر دستیابی به اهداف متناسب با یک زندگی هدفمند می ‌باشد. دغدغه نویسنده در کتاب پیش رو به بیان دیگر این موضوع می ‌باشد که اگر آدم‌ ها اطلاعات دقیقی از خودشان و رفتار‌هایشان نداشته باشند چگونه می ‌توانند دلایل اصلی رسیدن به جایگاه کنونی در زندگی و اجتماع را کشف کنند؟ یا چطور قادر خواهند بود نیاز‌هایشان در شرایط گوناگون را شناخته و نسبت به رفع آن‌ها اقدام نمایند؟

 

سایر آثار پیتر هالینز:

  • کاری رو که شروع کردی، تمومش کن
  • دانش تمرکز قدرتمند
  • مثل اینشتین بیاموزید
  • علم خود انضباطی
  • علم تمرکز قوی

 

 

www.elmema.com

 

 

www.elmema.com

این صفحه را با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

تلگرام telegram

اشتراک گذاری در تلگرام (کلیک کنید)

اشتراک گذاری در واتس آپ (کلیک کنید)

 

animated-down-arrow

از مشاوره رایگان استفاده کنید. (کلیک کنید)

از آرشیو تست های آنلاین دیدن کنید. (کلیک کنید)

از آرشیو مقالات بهبود فردی دیدن کنید. (کلیک کنید)

از آرشیو داستان های کوتاه دیدن کنید. (کلیک کنید)

از آرشیو مقالات موفقیت دیدن کنید. (کلیک کنید)

از آرشیو مقالات مدیریتی دیدن کنید. (کلیک کنید)

از آرشیو مقالات شاد زیستن دیدن کنید. (کلیک کنید)

از آرشیو مقالات امید به زندگی دیدن کنید. (کلیک کنید)

از آرشیو مقالات یک دقیقه مطالعه دیدن کنید. (کلیک کنید)

از آرشیو کل مقالات دیدن کنید، بهترین ها برای شما… (کلیک کنید)

تلگرام علم ما

تلگرام علم ما (کلیک کنید)

Medium_20160928095241745_1111111111

اینستاگرام علم ما (کلیک کنید)

 

درباره ی شبنم مرزبان

Avatar photo
شبنم هستم، نویسنده کتاب سخت تر از سخت و سرپرست نویسندگان علم ما. مطالعه، آموزش دیدن و نوشتن رو خیلی دوست دارم و در علم ما مقالاتم رو با شما به اشتراک میزارم...

مطلب پیشنهادی

معرفی و خلاصه بهترین کتاب‌ها برای افزایش هوش مالی و ثروت

معرفی و خلاصه کتاب دید اقتصادی از پیتر شیف

معرفی و خلاصه کتاب دید اقتصادی از پیتر شیف   سلام به همراهان خوب علم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *