خانه / کسب و کار / بازاریابی و فروش / روش و استراتژی بازاریابی وقفه‌ای | همراه با مثال
انواع روش و استراتژی های بازاریابی و فروش
انواع روش و استراتژی های بازاریابی و فروش

روش و استراتژی بازاریابی وقفه‌ای | همراه با مثال

روش و استراتژی بازاریابی وقفه‌ای

Interruption marketing

 

سلام به همراهان خوب علم ما، در دنیای تبلیغات و بازاریابی، همواره کسب و کارها و شرکت ‌ها به ‌دنبال سریع‌ترین راه برای معرفی و یا به ‌فروش رساندن محصولات و خدمات خود هستند. حالا فرض کنید این تبلیغات بدون اجازه و وسط کار نمایش داده شود که این باعث نارضایتی کاربر می شود که تاثیر منفی دارد. به این روش و استراتژی بازاریابی وقفه‌ای می گویند. در این مقاله بازاریابی وقفه‌ای را بررسی می کنیم. با علم ما همراه باشید.

 

بازاریابی وقفه‌ای چیست؟

بازاریابی وقفه‌ای در واقع همان بازاریابی سنتی است که در ایران بسیار کاربرد دارد. به این صورت که شما برای تبلیغ فعالیت خود پول را به رسانه‌ ها پرداخت می کنید تا توقفی در کار خود بیندازند. این وقفه شما را به کاربران و مخاطبان نشان می دهند.

این استراتژی در مقابل مارکتینگ اجازه‌ای تعریف شده است. یعنی زمانی که شما در فعالیت فعلی مخاطب وقفه ایجاد می‌ کنید، تا برای او تبلیغ کنید. برای مثال، یک تبلیغ تلویزیونی از این دست تبلیغات محسوب می‌ شود.

این روش سعی می کند برای یک لحظه هم که شده، توقف در موضوعی که در حال توجه به آن هستیم، ایجاد کند. این نوع از بازاریابی تنها یک پیام دارد: “به چیز دیگری توجه نکن، برای یک لحظه هم که شده به چیزی که من می‌ گویم توجه کن!”.

مثال:

تبلیغ‌ های تلویزیونی، تبلیغات مجله‌ های چاپی و الکترونیک، تبلیغ‌ های بین ویدیوهای یوتوب از همین مدل بازاریابی استفاده می‌ کنند. یعنی در برنامه اصلی و ریتم اصلی یک آیتمی، وقفه‌ به‌ وجود می‌ آید و تبلیغی برای کاربر نمایش داده می‌ شود.

در برخی رسانه‌ های معتبر یا جشنواره‌ ها، مسابقات ورزشی و … تبلیغ مستقیم بازاریابی وقفه‌ای با مبحث اسپانسرینگ (Sponsoring) ادغام شده‌ است. یعنی یک‌ سری برنامه‌ های خاص، چه در فضای آفلاین و چه در فضای آنلاین، اقدام به‌ جذب اسپانسر برای برنامه خود می‌ کنند. اینگونه در ساختاری بسیار منظم و حرفه‌ای، تبلیغات و خدمات اسپانسر‌ها را به‌ مردم نشان می‌ دهند.

 

مزایای بازاریابی وقفه‌ای چیست؟

این نوع بازاریابی در مدت زمان کوتاهی می تواند نتایج دلخواهی برای صاحبان کسب و کار داشته باشد. چون به طیف وسیعی از افراد ارائه می ‎شود، در همان مدت زمان کوتاه سود زیادی به همراه دارد. و در برخی از رسانه‌ ها محدودیت زمان و مکان برای این نوع از بازاریابی وجود ندارد. بازاریابی وقفه‌ای به‌ دلیل اینکه شباهت‌ های بسیار زیادی در عمل با بازاریابی برون‌گرا و بازاریابی مستقیم دارد، هیچگاه دورانش به‌ پایان نخواهد رسید.

 

معایب بازاریابی وقفه ای چیست؟

به دلیل معرفی محصول به جمعیت قابل توجهی از افراد و تبلیغات گسترده ای که در این نوع بازاریابی انجام می‎ شود، بازدهی کاهش می یابد. در این روش فقط تولیدکنندگان محصول خود را معرفی می کنند و مشتری نمی تواند با تولیدکننده ارتباط موثری برقرار کند. همچنین یکی دیگر از معایب آن مدت زمان کوتاه آن است.

از آنجایی که این مدل تبلیغات در رسانه‌ های پرطرفدار و پربازدید انجام می‌ شوند، طبیعی است که همه مخاطبان آنها به خدمات و محصول علاقه نداشته باشند. از همین رو ممکن است تبلیغ برای طیف گسترده‌ای از مخاطبان آن رسانه، ناخوشایند باشند. حتی تاثیر منفی بر روی کسب و کار و در اصل برند داشته باشد.

 

مثال برای بازاریابی وقفه‌ای:

بهترین مثال تبلیغات بین فیلم و سریال و مسابقه ها است. معمولا برند هایی که مخاطب آنها اکثریت مردم (مثلا خوراکی، لوازم خانه و …) باشند از این روش استفاده می کنند.

البته از رسانه های تخصصی اینترنتی هم می توانید استفاده کنید، مثلا بلاگر و یا فردی که بصورت تخصصی در زمینه موبایل محتوا ارائه می دهد، می تواند بین محتا خود خدمات شما را هم معرفی و تبلیغ کند.

 

سوالات مفید برای بازاریابی وقفه‌ای:

آیا مخاطب شما گسترده است؟

آیا برای آگاهی مخاطب از برند می توانید بودجه کنید؟

چه رسانه هایی برای معرفی شما مفید است؟

 

جمع بندی:

بازاریابی وقفه‌ای عامل جهت دهنده به بازاریابی سنتی است. در بازاریابی سنتی در حیطه کسب و کار مشاغل سعی می ‎کنند محصول خود را به روش‌ های مختلف به فروش برسانند. بعضی از روش‌ ها موجب از بین رفتن اعتماد فرد به شرکت‌ های مورد نظر می‌ شود. زیرا شرکت‌ ها اقدام به معرفی محصولاتی به فرد می‌ کنند که فرد عملا نیازی به آنها ندارد. و باعث ایجاد مزاحمت برای کاربر می‌ ‎شود. به خاطر همین ویژگی‌ هاست که این نوع از بازاریابی‌ ها را با نام بازاریابی وقفه‌ای و در بعضی منابع (مثل کتاب آقای ست گودین) بازاریابی مزاحمت آمیز می‌ نامند.

 

www.elmema.com

آرشیو مقالات بازاریابی و فروش (کلیک کنید)

آرشیو مقالات کسب و کار (کلیک کنید)

برای اشتراک گذاری این صفحه کلیک کنید:  واتس‌اپ  | تلگرام

 

اینستاگرام دکتر مرزبان (کلیک کنید) | مشاوره و کوچینگ فردی با دکتر مرزبان (کلیک کنید)

برای دریافت راهنمای در واتس‌اپ (کلیک کنید) 09164052373

 

درباره ی مدیر سایت علم ما

Avatar photo
علمِ ما یک گروه کاملا تخصصی در زمینه کلیه فعالیت های پژوهشی، کسب و کار، بازاریابی و رشد فردی می باشد، که در اسفند ۱۳۹۴ راه اندازی شد. علم ما متشکل از اساتیدی است که علاوه بر دانش علمی عالی، بطور کامل با بازار کار در انواع کسب و کار و ابعاد رشد فردی در بهبود فردی در دنیای واقعی هم آشنا هستند. گروه علم ما درصدد است تا با استفاده از روش‌های نوین آموزشی و تاکید بر صد در صد کاربردی بودن، آموزش های سطح اول را در اختیار شما همراهان و دوستان عزیز ارایه دهد. پر متقاضی ترین آموزش های مجموعه علم ما: دوره کوچینگ، دوره های کسب و کار، کتاب تقویم انگیزشی و...

مطلب پیشنهادی

خلاقیت در بسته بندی

ویدیو: خلاقیت در بسته بندی | دکتر شهریار مرزبان

خلاقیت در بسته بندی دکتر شهریار مرزبان   سلام به همراهان خوب علم ما. خلاقیت …

4 دیدگاه

  1. روش گرانی هست و برای کسب و کار بزرگ و پولدار خوبه

  2. روش رو مخ :))))

  3. مقالاتتون خیلی خوبه
    ممنون از تیم علم ما

  4. بنظر من خوب نیست
    مثلا واسه فیلم، همه تبلیغ رو میزنن جلو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *