خانه / برنامه ریزی / اصول اساسی و کلی در برنامه ریزی های روزانه
اصول برنامه ریزی
اصول برنامه ریزی

اصول اساسی و کلی در برنامه ریزی های روزانه

اصول اساسی و کلی در برنامه ریزی های روزانه

از زهرا شفیعی

سلام به همراهان علم ما، برای همه ما پیش آمده که برای هدفی برنامه ریزی کرده ام ولی آن برنامه را ادامه ندادیم یا در وسط راه خسته شدیم. علت چیه؟ هدفمون سخت بوده؟ یا برنامه اصولی نداشتیم؟

هدف هر چقدر هم سخت باشه، با یک برنامه اصولی قابل انجام است. ولی چطور؟ با اصول اساسی و کلی در برنامه ریزی های روزانه

در ابتدا باید بگوییم برنامه ریزی خود وسیله است نه هدف!  چون گاهی برنامه ریزی با هدف اشتباه گرفته می شود و یا به جای یکدیگر به کار می روند. لورا واندرکام  (Laura Vanderkam) در بررسی برنامه ریزی روزانه افراد موفق به نتیجه‌ای جالب دست یافته است. تقریبا همه این افراد، روال مشخصی برای برنامه ریزی روزانه خود دارند. برنامه ریزی برای هر شخص در موقعیت های مختلف و البته در افراد مختلف در موقعیت های یکسان، متفاوت است. از این جهت هر فرد باید برنامه ریزی را برای خود شخصی سازی کند. در واقع یک فرمول یکسان برای همه افراد وجود ندارد. به همین جهت در این گردآوری تلاش شده روش های مختلف برنامه ریزی در صورتی کلی و کاربردی ارایه شود تا هر فرد بتواند روش خاص خود را شخصی سازی و مورد استفاده قرار دهد. اما پارامترهای مشترکی در برنامه ریزی روزانه وجود دارد که به تعدادی از آن ها اشاره می شود:

 

1-روز خود را درست آغاز کنید.

پس از بیدار شدن، از انجام دادن کارهایی که رفتارتان را تحت تاثیر قرار می دهد مثل چک کردن ایمیل، تلگرام،  و … پرهیز کنید. ترجیحا روزتان را با انجام فعالیت مورد علاقه تان آغاز کنید تا برای بقیه روز انرژی و انگیزه کافی داشته باشید.

 

۲-کارهای مهم را مشخص و آن ها را اولویت بندی کنید.

همه کارها دارای اهمیت یکسان نیستند؛ گری کِلِر (Gary W. Keller) در کتاب (همان یک چیز) می‌گوید: اغلب انسان‌ها ۸۰ درصد نتایج مطلوب را از ۲۰ درصد کاری که انجام داده اند به دست می‌آورند. پس بر روی همان ۲۰ درصد تمرکز کنیم. چه چیزهایی بیشتر موجب پیشرفت می‌شود؟ آن‌ها را انجام بدهید. سردرگم نباشید؛ مخصوصا در رابطه با آنچه نیاز دارید انجام بدهید. لازم نیست همه کارها را انجام بدهید. کارهای مهم‌تر را به صورت واضح مشخص کنید (نهایتا ۳ کار) و مابقی کارها را تنها در صورتی انجام دهید که وقت اضافه داشته باشید؛ بدون استرس، رهایشان کنید. انسان‌هایی که اهدافشان را با عبارات دقیق مشخص می‌کنند ۵۰ درصد بیشتر به رسیدن به افکارشان اطمینان دارند و ۳۲ درصد بیشتر احساس کنترل بر زندگیشان خواهند داشت.‎

 

3- عوامل حواس پرتی را حذف کنید.

بسیاری از مواقع یک تماس تلفنی یا اعتیاد به چک کردن فضای مجازی به صورت بیهوده و بی هدف بسیاری از وقت ما را به خود اختصاص می دهد و ما را از برنامه عقب می اندازد. در هنگام انجام تسک مورد نظرتان عوامل حواس پرتی را از دسترس خودتان خارج کنید یا استفاده از آن ها به حداقل برسد.

 

4– با خودتان مهربان باشید.

در هنگام برنامه ریزی و تعیین اهداف و اولویت ها و بستن برنامه روزانه، با خودتان مهربان باشید. منطقی فکر کنید و گام های کوچک و قابل اجرا بردارید. تصمیمات آنی و بزرگ مانعی بر سر راه رسیدن شما به اهدافتان هستند و در ادامه مسیر دلسردتان می کنند. پس منطقی و واقع گرایانه خود، اهداف و منابع در دسترستان را در نظر گرفته و برنامه ها را طرح ریزی و اجرا کنید.

 

5- رییس ذهن خودتان باشید.

در طول اجرای برنامه با ذهنتان مانند کارمند برخورد کنید، قاطع و سر سخت باشید تا در دام تفکرات منفی یا حواس پرتی ها اسیر نشوید. در صورت پرش ذهنی و بازی ذهن در راه اجرای تسک هایتان مچش را بگیرید و به ادامه مسیر بپردازید. هر شب مانند یک کارمند که به رییسش گزارش می دهد از روند انجام اموراتتان گزارشی به خود ارایه دهید و برای انجام دادن یا ندادن کارها توضیحات و دلیل های منطقی بیاورید. می توانید برای انجام درست کارها به خود پاداش بدهید.

 

6- اهمال کاری نکنید.

اهمال کاری یعنی انجام کار غیر ضرور و غیر مرتبط با اهداف به جای انجام کار مهم و هم راستا با اهداف. پس در طول مسیر اهمال کاری نکنید.

 

7- ساعت آزاد داشته باشید.

برای خودتان تایم تنبلی و هیچ کاری نکردن در نظر بگیرید تا ذهن و جسمتان خودشان را بازیابی کنند. می توانید در این تایم فعالیت های سرگرمی یا تفریحی مورد علاقه تان را جایگزین کنید.

 

8- پرهیز از چند کارگی.

چند کار را به صورت همزمان انجام ندهید و تمرکز خود را برای یک کار در زمان مشخص قرار دهید. در دنیای پر از تلاطم این روزها افراد دچار جنون چند کارگی شده اند و از نمایش آن احساس قدرت می کنند. از چنین شوآف هایی دور کنید و تمرکزتان را بر روی یک کار حفظ کنید و از نتایج آن شگفت زده شوید.

 

9-  عادات صحیح ایجاد کنید.

با تکرار کارهای هر چند کوچک و تکراری، آن ها را به عادت های خود تبدیل کنید. اثر تکرار های کوچک را دست کم نگیرید. در زندگی تان اثر مرکب ایجاد کنید.

 

10- خود را در معرض دیگران قرار دهید.

گاهی برای بهتر شدن نیاز است نسخه ی بهتر خودمان را بارها و بارها بازی کنیم. می توانید برای شروع یک کار مهم مانند برنامه ریزی دوستان یا خانواده تان را در جریان بگذارید، اینگونه برای ارائه خود جدید و بهترتان بیشتر تلاش خواهید کرد زیرا دیگران در شما به دنبال اثرات تصمیمتان می گردند و این در شما باعث حرکت می شود.

 

فایل PDF جدول برنامه ریزی و پادکست صوتی این روش برنامه ریزی همگی رایگان در:

دوره جامع تکنیک های برنامه ریزی (کلیک کنید)

 

www.elmema.com

برای بازگشت به نقشه راه برنامه ریزی (کلیک کنید)

برای بازگشت به نقشه راه تقویم انگیزشی (کلیک کنید)

برای دیدن سایر نقشه راه ها و راهنمای سایت (کلیک کنید)

برای دریافت راهنمای در واتس‌اپ (کلیک کنید)

برای اشتراک گذاری این صفحه کلیک کنید:  واتس‌اپ تلگرام 

 

درباره ی شبنم مرزبان

Avatar photo
شبنم هستم، نویسنده کتاب سخت تر از سخت و سرپرست نویسندگان علم ما. مطالعه، آموزش دیدن و نوشتن رو خیلی دوست دارم و در علم ما مقالاتم رو با شما به اشتراک میزارم...

مطلب پیشنهادی

بهترین کتاب های برنامه ریزی

معرفی بهترین کتاب های برنامه ریزی

معرفی بهترین کتاب های برنامه ریزی   سلام به همراهان خوب علم ما، حتما اشخاصی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *