خانه / کسب و کار / روانشناسی رنگ ها در کسب و کار
روانشناسی رنگها
روانشناسی رنگها

روانشناسی رنگ ها در کسب و کار

روانشناسی رنگ ها در کسب و کار

 

سلام به همراهان علم ما

چقدر از روانشناسی رنگ ها می دانید؟ همه ما در زندگی به بعضی از رنگ‌ها علاقه بیشتری نشان می‌دهیم و بیشتر در نوع و محیط اطراف خود از آنان استفاده می‌کنیم ولی چقدر از تاثیر آنها بر شخصیت و روحیات خود خبر داریم؟

روانشناسی رنگ در واقع مطالعه و بررسی رنگ‌ها و تاثیر آن‌ها بر ذهن، بدن و رفتار انسان است.  رنگ ها خصوصیاتی دارند که می‌توانند روحیات انسان را تحت تاثیر قرار دهند. رنگ‌ها به قدری قدرت دارند که می‌توانند در تسکین برخی از دردها موثر باشند.

رنگ هایی که هر کدام نشان دهنده چیزی‌هایی هستند که از درون ما نشات می‌گیرد و می‌توانند مربوط به ناخودآگاه ذهن ما باشند.

با علم ما همراه باشید تا با روانشناسی رنگ ها و تاثیر آن بر زندگی و کسب و کار خود آشنا شویم.

 

روانشناسی رنگ ها چیست؟

روانشناسی رنگ، به مطالعه رنگ ها و ارتباط آن با رفتار انسان گفته می‌شود. هدف آن بررسی نحوه تاثیر رنگ بر تصمیمات روزمره است.

روانشناسی رنگ به معنی تاثیرگذاری رنگ های موجود در محیط، ذهن و حالات روحی افراد است. می‌توان از رنگ ها به عنوان عامل کمکی در درمان بیماری‌های مختلف، ایجاد تغییرات مثبت در روحیه، ذهن و جسم، تنظیم اهداف شغلی با کاهش استرس و ارتقاء مهارت های ارتباطی استفاده کرد. استفاده درست و اصولی از رنگ ها می‌تواند احساسات ناخوشایند و عدم انگیزه که در اثر یک محیط بی روح و یکنواخت به وجود آمده است را از بین ببرد.

همچنین رنگ یک ابزار ارتباطی قدرتمند است و حتی روی واکنش‌های فیزیولوژیکی بدن هم تاثیر دارد. برخی رنگ‌‌ها با افزایش فشارخون، افزایش متابولیسم و کاهش درد ارتباط دارند.

 

اهمیت روانشناسی رنگ ها:

نگاه کردن به رنگ‌ها باعث می‌شود که آن رنگ روی ما تاثیر بگذارد و احساسی خاص در ما به وجود آورد. به همین خاطر اگر یک برند می‌خواهد مشتریان خود را به خرید ترغیب کند، می‌تواند این کار را از طریق رنگ‌ها انجام دهد.

روانشناسی رنگ به قدری اهمیت دارد که توانسته در علوم مختلفی از جمله پزشکی، بازاریابی و برندسازی راه پیدا کند. در واقع رنگ ها در احساس مشتری تاثیر بسیار زیادی دارند و می‌توانند حس اعتماد، نیاز به خرید و … را در مشتری به وجود آورند.

باید بدانید که استفاده از رنگ درست و مناسب می‌تواند تا 80 درصد شناخت برند شما را افزایش دهد. اگر به سایت های بزرگی مانند دیجی کالا، علی بابا و … نگاه کنید متوجه می‌شوید که هر کدام از رنگ خاصی برای لوگوی خود استفاده کرده اند تا بتوانند در خاطر مردم بنشینند.

جالب است بدانید 85 درصد از مصرف کنندگان، رنگ را به عنوان اولین دلیل انتخاب یک محصول می‌دانند.

بسیاری از بازاریابان، رنگ را به عنوان بخش مهمی‌‌ از بازاریابی می‌شناسند، زیرا از رنگ می‌توان برای نفوذ بر مصرف کنندگان از طریق کالاها و خدمات استفاده کرد. به همین دلیل است که شرکت‌ها هنگام تصمیم گیری درباره لوگوی برند خود، با توجه به زمینه کسب و کارشان و یا معنا و مفهومی‌ که می‌خواهند به جوامع هدف برسانند، از یک ترکیب رنگی خاص استفاده می‌کنند.

 

روانشناسی رنگ در کسب و کار:

لوگو یک برند شامل چندین نشانگر تصویری مانند شکل‌ها، نمادها، شماره و کلمات است. اما جزء بصری اصلی که مردم بیشتر از همه به خاطر می‌سپارند، رنگ است. در حقیقت، رنگ شناخت برند را تا ۸۰٪ افزایش می‌دهد.

رنگ‌ها تاثیر ذهنی موثری بر رفتار و انتخاب‌های انسانی دارند. طراحان و بازاریابان سعی کرده‌اند از این دانش به درستی استفاده کنند. رنگ می‌تواند موثرترین علتی باشد که فرد را برای خرید یک محصول مجاب می‌کند. جالب است بدانید؛ طبق تحقیقات 93٪ از مشتریان ظاهر را تشخیص می‌دهند و تقریبا 85٪ از آنها رنگ را علت اصلی در خرید خود می‌دانند.

رنگ‌ها به یک برند و یک کسب و کار هویت می‌بخشند و صاحبان کارهای مختلف باید به تناسب رنگ به نوع کار خود توجه ویژه داشته باشند. برای مثال مک دونالد رنگ غالب و اصلی برند خود را قرمز انتخاب کرده است. قرمز رنگی است که به اشتها مربوط شده و باعث القا حس گرسنگی در افراد خواهد شد. از این رو انتخاب این رنگ برای این برند بسیار هوشمندانه بوده است.

 

روانشناسی رنگ و ایجاد احساسات خوب

رنگ یک برند چیزی بیشتر از آنچه تصور می‌کنید است. روانشناسی رنگ با ایجاد احساسات خوب می‌تواند اعتماد به کسب و کار را افزایش دهد. جای تعجب نیست که محبوب‌ترین برندهای جهان با رنگ های لوگوی خود ارتباط زیادی دارند. رنگ‌های آنها معمولا نشان‌دهنده برند تجاری آنها است، حتی اگر هیچ متنی روی آنها نباشد.

شما اگر طراح باشید یا صاحب یک کسب‌وکار، دانستن معانی رنگ ها می تواند در این راه به شما کمک زیادی کند. مثلا اگر رنگی را به معنای “آرامش” برای لوگوی تجاری یک کسب‌وکار با موضوع ورزش‌های سخت و شدید انتخاب کنید، ممکن است پیام اشتباهی را به مخاطب خودالقا کنید.

روان‌شناسی رنگ‌ ها تنها به معنای برانگیختن احساسات نیست. این روان‌شناسی راجع به استفاده از رنگ‌ها برای محصولات و برندها با هدف برآورده کردن انتظارات مصرف‌کننده‌هاست. تمام رنگ‌هایی که برای یک محصول خاص یا نوعی از خدمات غیر مناسب هستند مانند لوگوی زرد روشن و نارنجی برای بانک یا قهوه‌ای یا طوسی برای محصولات بهداشتی زنانه را تصور کنید. این رنگ‌ها از نظر ما انتخاب اشتباهی هستند زیرا مطابق انتظاراتمان نیستند.

انتظارات ما از رنگ‌ها تا حدی زیادی ریشه بیولوژیکی دارد. قرمز، رنگ محبوبی برای برندهای مواد غذایی است زیرا میوه‌های قرمز روشن رسیده و آماده خوردن هستند و گوشت تازه برش خورده نیز به این رنگ است. طبیعت به ما آموخته است که معنای برخی از رنگ ­های خاص چیست و بهترین روش انتخاب رنگ در طراحی­، توجه به طبیعت است. افراد تصمیم ­های خرید خود را بر اساس آنچه از دیدن رنگ ­ها حس می کنند، نهایی می ­سازند.

 

معنی و تاثیر رنگ ها:

روانشناسان عقیده دارند رنگی که برگزیده و دلخواه کسی است می تواند گویای خصوصیات اخلاقی و روانشناسی او باشد. رنگ مورد علاقه تان در مورد خصوصیاتتان می گوید، بنابراین در حال حاضر همه ما می دانیم که رنگ ها نقش مهمی در روان شناسی ذهن مردم ایفا می کنند. علاوه بر این با آگاهی از تاثیر رنگ‌ها روی احساسات و عملکرد، می‌توانید انتخاب آگاهانه‌تری در مورد رنگ‌ها در محیط اطراف و کسب و کار خود داشته باشید.

ولی هر رنگ نشانه و معنی چه حالات و خصوصیاتی دارد؟ با ما همراه باشید.

 

ویژگی های رنگ سفید:

رنگ  سفید نشانه پاکیزگی و مترادف با بی گناهی و خلوص است. این ویژگی ها مانند خلاقیت، صلح و آرامش را در افرادی که این رنگ را دوست دارند، نشان می دهد.

این رنگ برای القای حس تازگی عالی است. البته مراقب باشید بیش از حد از این رنگ استفاده نکنید؛ چون ممکن است حس پوچی را به مخاطب خود القا کنید.

رنگ سفید بیش از هر چیز در محصولات لبنی و بهداشتی مانند دستمال کاغذی و دستمال توالت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این رنگ اولین و بهترین انتخاب برای محصولات کم چرب و رژیمی، بیمارستان‌ها، ساختمان‌های پزشکان و محصولات طبی است.

 

ویژگی های رنگ آبی:

آبی یکی از آرام‌بخش‌ترین رنگ‌ها است که می‌تواند حس آرامش و اعتماد را به مخاطب القا کند. فرادی که این رنگ را دوست دارند، عمدتا ادم های احساساتی ای هستند که طبیعتا صلح جو هستند و آرامش را در معنویت می بینند.

این رنگ پرطرفدار سبب می شود بدن مواد شیمیایی آرامش بخش تولید کند،پس بسیار مناسب اتاق خواب کودکان است. طرفداران این رنگ افرادی زیرک، وفادار، برون گرا و صادق هستند. افراد علاقمند به این رنگ ظاهر آرام دارند و دیگران به آنها احترام زیادی قائلند. این افراد در خرید و پوشش لباس قناعت می کنند. میل به تنهایی دارند و پشتکار زیادی دارند و همیشه کارهای خود را از روی نظم و ترتیب و بر پایه قواعد معینی انجام می دهند.

رنگ آبی باعث کاهش اشتها خواهد شد، از این رو برای کسب و کارهای مرتبط به صنایع غذایی اصلا مناسب نخواهد بود.

از جمله کسب و کارهای مطرح که از رنگ آبی برای برندینگ استفاده کرده‌اند، می‌توان به ایران خودرو، آب معدنی دماوند، هواپیمایی جمهوری اسلامی اشاره کرد. در صورتی که کسب و کار شما به آب معدنی، محصولات پاک کننده، فیلترهای تصفیه آب و هوا و سفر مربوط است، می‌توانید این رنگ را برای کسب و کار خود انتخاب کنید.

رنگ آبی اشتها را هم کاهش می‌دهد و به همین خاطر در رژیم‌های غذایی برای کاهش میل افراد به غذا از بشقاب آبی استفاده می‌شود.

 

ویژگی های رنگ سبز:

رنگ سبز نماد توازن، هماهنگی و رشد است. در صورتی که تمایل دارید طراوت و تازگی را به مخاطب خود منتقل کنید، رنگ سبز گزینه بسیار خوبی است.

افرادی که از این رنگ زیاد استفاده می‌کنند، افرادی با شخصیت مثبت، با اراده و پشتکار زیادند. این افراد برای خود ارزش زیادی قائلند، بسیار کنجکاوند و با مشکلات سرسختانه مبارزه می‌کنند. همچنین سبز تیره نشان دهنده ثروت است.

این رنگ بیشتر در کسب و کارها و برندهای مرتبط با صنایع دارویی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. رنگ سبز همچنین در کسب و کارهای مرتبط به امور مالی مانند بورس و معاملات مختلف نیز نماد پول و موفقیت مالی است.

 

ویژگی های رنگ زرد:

این رنگ، نماد مثبت اندیشی و برون‌گرایی است و برای نشان دادن خلاقیت، گرما و شادی یک گزینه عالی به حساب می‌آید. گاهی کسب و کارها برای ایجاد حس اضطراب و تلنگر زدن به مخاطب از این رنگ استفاده می‌کنند.

رنگ زرد تمرکز را افزایش می دهد، متابولیسم (سوخت و ساز) را تسریع می کند. طرفداران این رنگ عاشق صحبت کردن هستند و همیشه حرفی برای گفتن دارند. این افراد بسیار اجتماعی و شوخند به همین دلیل افراد زیادی را جذب خود می کنند.

رنگ زرد برای درمان یبوست و افزایش اعتماد به نفس، تحریک سیستم عصبی و سیستم گوارش و بهبود تفکر منطقی مفید است.

رنگ زرد به عنوان یکی از رنگ‌هایی که جلب توجه می‌کند مورد استقبال خیلی از مردم قرار می‌گیرد، به طور مثال رنگ زرد در ماشین‌های تاکسیرانی به کار رفته است.

 

ویژگی های رنگ قرمز:

این رنگ گرم نماد هیجان، توانگری، عشق و افراط است و رنگی انرژی زا و نیرو بخش است. استفاده طولانی مدت از این رنگ باعث بروز پرخاشگری و ایجاد حرکات تکانه ای در افراد می شود. قرمز، پرشورترین و تندترین رنگ است که سبب سریعتر شدن ضربان قلب و تنفس می شود. این رنگ مظهر عشق و تنفر و فداکاری و خشونت و خون و آتش است. افراد علاقمند به این رنگ هرگز نمی توانند در زندگی بی تفاوت باشند.

قرمز رنگی است که برای جلب توجه از آن استفاده می‌شود. بنابراین برای بخش‌های مهم از این رنگ کمک بگیرید. از طرفی این رنگ می‌تواند اشتهای افراد را زیاد کند و به همین خاطر برند مک دونالد از رنگ قرمز برای جذب مشتری استفاده می کند.

از رنگ قرمز می‌توان برای کسب و کارهای مرتبط با بازی‌ها، خودرو، ورزش، غذا، نوشیدنی‌های انرژی زا و … استفاده کرد.

بسیاری از برندها و کسب و کارهای موفق مانند ردبول، کوکاکولا، ویرجین و … این رنگ را برای برند خود انتخاب کرده‌اند.

 

ویژگی های رنگ نارنجی:

این رنگ بیشتر برای افزایش شادی، هیجان، نشاط و انگیزه به کار می‌رود. رنگ نارنجی حس زنده بودن به آدمی می‌دهد و احساس صمیمیت را در او زنده می‌کند.

افرادی که نارنجی را دوست دارند تحریک آمیز و متفکر هستند و نمی توانند برای مدت طولانی عصبانی باشند، که این اخلاق باعث می شود آن ها در برابر کسانی که دوست دارند، عزیز شوند.

از این رنگ در جهت حفظ انرژی، افزایش اشتها، کمک به جذب کلسیم، کمک به بهبودی و حفظ سلامت بدن استفاده می‌شود.

این رنگ همچنین باعث افزایش اشتها شده و بر موفقیت کسب و کارهای مرتبط با غذا تاثیرگذار خواهد بود. رنگ نارنجی در تبلیغات و بازاریابی نیز باعث جذب افراد خواهد شد. به طور کلی رنگ نارنجی در کسب و کارهای مرتبط به ورزش، غذا و اسباب بازی می‌تواند موفق عمل کند.

 

ویژگی های رنگ بنفش:

رنگ بنفش ترکیبی از دو رنگ سرد و گرم است. متخصصان رنگ‌شناسی بر این باور هستند که این رنگ نه گرم و نه سرد است. این رنگ می‌تواند آرامش موجود در رنگ آبی و تحریک‌پذیری موجود در رنگ قرمز را خنثی کند.

بنفش نیز رنگ معنویت است، بنابراین، اگر در مرحله بعدی زندگی خود، انسانی معنوی شدید، تعجب نکنید. همچنین این رنگ یکی از رنگ‌های لوکس و سلطنتی به حساب می‌آید و به ثروت دلالت دارد.

رنگ بنفش برای کاهش مشکلات اعتیاد و میگرن، بهبود عملکرد سیستم عصبی، لنفاوی و قلبی و عروقی، حفظ تعادل پتاسیم بسیار مفید است.

این رنگ برای کسب و کارهای مرتبط با کودکان نیز بسیار مناسب است. از این رو اگر محصولات و یا کسب و کار شما به کودکان مرتبط است، رنگ بنفش آن‌ها را به شما جذب خواهد کرد.

 

ویژگی های رنگ صورتی:

صورتی از لحاظ روانشناسی رنگ، یک رنگ قدرتمند و روان شناختی است.

صورتی یکی از ملایم‌ترین و درعین‌حال متناقض‌ترین رنگ‌ها است. رنگ صورتی حول محور زنانگی، بازیگوشی، ناپختگی و عشق بی‌قیدوشرط قرار دارد. به همین دلیل از این رنگ در برندهای مخصوص خانم‌ها بسیار استفاده می‌شود.

در بسته بندی اسباب بازی ها یا مارک های کودکانه، رنگ صورتی زیادی بکار می رود تا به نوعی حس بازیگوشی و سرگرم کننده بودن را به مشتری القا کند.

این رنگ نشان‌دهنده حالت ملایم عشق است. این رنگ حساسیت، آسیب‌پذیری و جوانی را القاء می‌کند. صورتی رنگی آرامش‌بخش و بدون حس تهدید است و با بی‌گناهی، امید و خوش‌بینی ارتباط دارد. این رنگ همچنین جنبه‌های مثبت زنانگی مانند پرورش و مهربانی را نشان می‌دهد.

 

ویژگی های رنگ ارغوانی:

این رنگ سرشار از شفقت و مهربانی است و عزت نفس مخاطب و حس رضایت او را برمی‌انگیزد. ارغوانی، رنگ سلطنتی نشانگر تجمل، ثروت و ظرافت است. دوستداران این رنگ پیوسته مجذوب زیبایی ها و ظرافت ها می شوند و مغرور و اجتماعی هستند. این افراد بیشتر به امور معنوی می پردازند و این رنگ مورد پسند عرفا می باشد.

رنگ ارغوانی، بهترین رنگ برای حوزه های هنری و کارهایی که به خلاقیت نیاز دارد محسوب می شود. هنرمندان، موسیقی‌دانان، نویسنده‌ها، طراحاهان لباس، عکاسان و مخترعین از رنگ ارغوانی استقبال می کنند.

روحیه حمایت و همکاری که در ارغوانی هست، شما را برای کارهایی مثل پرستاری، وکالت و مددکار اجتماعی آماده می کند.

 

ویژگی های رنگ سیاه:

رنگ سیاه یا مشکی سرشار از ثبات، اقتدار و قدرت است. متخصصان این رنگ را نماد هوشمندی و درک اعلام کرده‌اند.

رنگ مشکی نشان دهنده اطاعت و فرمانبرداری است به همین دلیل کشیش ها رنگ مشکی می پوشند. این رنگ، رنگ نومیدی و عزا نیست بلکه نشانه خوش ذوقی و ظرافت طبع است.

همچنین مشکی به معنای قدرت است و انتخاب خوبی برای باشگاه‌­هایی است که اعضای خود را به چالش می‌­کشند.

 

نتیجه گیری:

تسلط بر دانش روانشناسی رنگ اهمیت زیادی دارد و می‌تواند به شما کمک کند که روابط و کسب و کار خود را رشد و توسعه دهید. از طرفی از طریق رنگ‌ها می‌توانید بعضی بیماری ها، کنترل یا افزایش اشتها، آرامش و همچنین، به خلاقیت در شغل خود دست پیدا کنید. نکته مهمی که وجود دارد این است که شیوه استفاده از رنگ‌ها، یک مهارت بسیار خوب است که با آموختن آن می‌توانید در مسیر رشد شخصی و کسب و کارتان موفق‌تر حرکت کنید.

 

 

 

www.elmema.com

برای دیدن سایر نقشه راه ها و راهنمای سایت (کلیک کنید)

برای دریافت راهنمای در واتس‌اپ (کلیک کنید)

برای اشتراک گذاری این صفحه کلیک کنید:  واتس‌اپ تلگرام 

 

درباره ی شبنم مرزبان

Avatar photo
شبنم هستم، نویسنده کتاب سخت تر از سخت و سرپرست نویسندگان علم ما. مطالعه، آموزش دیدن و نوشتن رو خیلی دوست دارم و در علم ما مقالاتم رو با شما به اشتراک میزارم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *