خانه / کوچینگ / مدل رشد (GROW) در کوچینگ
مدل کوچینگ رشد (GROW)
مدل کوچینگ رشد (GROW)

مدل رشد (GROW) در کوچینگ

مدل رشد (GROW) در کوچینگ

 

سلام به همراهان خوب علم ما، مدل ‌ها در کوچینگ به ما کمک می‌ کنند که گفتگوی کوچینگی را به نحوه موثرتری هدایت کنیم. یکی از قدیمی‌ترین و کاربردی‌ترین مدل‌ ها در کوچینگ مدل GROW هست. در این مقاله مدل کوچینگ رشد (GROW) را بررسی می کنیم. با علم ما همراه باشید.

 

تاریخچه مدل رشد (GROW)

قبل از شرح و معرفی مدل GROW بهتر است کمی با تاریخچه آن آشنا شویم. در سال 1979 جان ویتمور و گراهام الکساندر پی بردند کوچینگ نقش زیادی در توسعه سازمان‌ ها دارد. و مدیران و رهبران باید آن را بیاموزند. این دو نفر به‌ عنوان پیشگامان کوچینگ در محیط کار شناخته می ‌شوند و زمان زیادی به تحقیق درباره روش ‌ها و تکنیک های کوچینگ در کسب‌ و کار اختصاص دادند. در سال 1986 مک کینزی که یکی از مشتریان جان و گراهام بود از آنها خواست تا یک چارچوب کلی برای مربیگری ارائه دهند.

بنابراین آنها تصمیم گرفتند از جلسات کوچینگ خود فیلمبرداری کنند. و از کارشناسان برنامه‌ نویسی عصبی زبانی (NLP) نیز در جلسات خود استفاده کردند. این کارشناسان پی بردند یک مدل کلی در تمام جلسات کوچینگ آنها وجود دارد. و در نهایت مدل کوچینگ GROW متولد شد.

در سال 1992 سر جان ویتمور کتابی با عنوان کوچینگ برای عملکرد منتشر کرد. این کتاب به 23 زبان زنده جهان ترجمه شد و بیش از یک میلیون فروش داشت. از آن سال تا به امروز مدل کوچینگ GROW یکی از محبوب ‌ترین مدل ‌های کوچینگ در سرتاسر دنیا است.

 

 

مدل GROW چیست؟

مهارت یک کوچ کارآمد با بکارگیری یک مدل کوچینگ موثر شروع می‌ شود. مدل GROW چهارچوب ساده‌ و در عین حال قدرتمندی دارد که به شما کمک می ‌کند برای گفتگوهای کوچینگی خود، ساختار مطلوبی تعریف کرده و بر آن تمرکز داشته باشید.

مدل کوچینگ GROW مخفف چهار عبارت هدف، واقعیت فعلی، گزینه‌ ها یا مشکلات و اراده یا شروع حرکت رو به جلو است.

در ادامه هر مرحله (مدل رشد GROW در کوچینگ) را بررسی می کنیم.

 

مرحله اول: شناسایی اهداف (Goals)

حرف G در مدل Goal به هدف اشاره دارد. شناخت اینکه ما چه می‌ خواهیم، ما را در مسیری قرار می ‌دهد که آن را به دست بیاوریم و به ‌جای مسئله، بر راه‌حل مسئله تمرکز می ‌کنیم. این یعنی تعیین اهداف مراجع در ابتدای جلسه کوچینگ مهم و ضروری است.

با شناخت اهداف، مشخص می شود کوچ و هم کوچی دقیقا متوجه می شوند که به دنبال چه هدف و نتایجی هستند.

 

مرحله دوم: بررسی واقعیت های موجود و فعلی (Realities)

حرف R در مدل Goal به معنای واقعیت های موجود و فعلی است.

پس از تعیین هدف، باید جایگاه فعلی و نقطه شروع هدف مورد نظر مشخص شود. با توجه به هدفی که دارید، جایگاه فعلیتان کجاست؟

ضروری است که برای این مقوله وقت صرف کنید تا کوچی متوجه شود چه نیازهایی لازم است بیرون کشیده و به آنها توجه گردد. وقتی کوچی همه چیز را ببیند، شفافیت بیشتری را درک می ‌کند. دیدگاه جدیدی را می ‌بیند و در نتیجه به ‌طور طبیعی اینکه چگونه باید روبه‌جلو حرکت کند خودبه‌خود ظاهر می ‌شود.

 

مرحله سوم: بررسی گزینه های پیش رو (Options)

حرف O در مدل Goal به معنای گزینه های پیش رو است.

در این مرحله از مدل کوچینگ GROW باید به کوچی کمک کنید تا گزینه های موجود خود را بررسی کند.

باید بررسی شود که مراجع برای رسیدن به اهداف چه گزینه‌هایی پیش رو دارد و با بررسی پیامدهای هر کدام، تعیین کند که کدام گزینه مناسب‌تر است.

 

مرحله چهارم: حرکت رو به جلو (Way forward)

در آخرین مرحله کوچینگ w به معنای حرکت رو به جلو است.

پس از آن که کوچی گزینه های مختلف برای دستیابی به هدف خود را بررسی کرد، با آگاهی کامل از وضع موجود می تواند مناسب ترین گزینه ها را برای اقدام انتخاب کند. در این مرحله ضروری است که کوچ به مراجع خود کمک کند تا نسبت به انتخاب هایش متعهد باشد. لیست بندی اقدامات و مشخص کردن مکان، زمان، اشخاص، و سایر جزئیات، باعث افزایش انگیزه و تعهد کوچی نسبت به هدفش می شود.

 

 

جمع بندی:

مدل کوچینگ Goal می تواند به عنوان ساختار مکالمات کوچینگ استفاده شود. این مدل به عنوان چارچوبی در نظر گرفته می شود که اجازه می دهد، اطمینان حاصل کنید که زمان صرف شده در راستای اهداف مراجع است. همچنین اهداف را مورد بررسی قرار می دهد. که باعث رشد خود آگاهی و آگاهی مراجع می شود و در آخر مراجع، خود را برای طی مراحل پیشرفت متعهد می کند.

شما از این روش کوچینگ استفاده کرده اید؟

 

 

www.elmema.com

برای بازگشت به نقشه راه کوچینگ (کلیک کنید)

برای دیدن سایر نقشه راه ها و راهنمای سایت (کلیک کنید)

برای اشتراک گذاری این صفحه کلیک کنید:  واتس‌اپ تلگرام 

 

اینستاگرام دکتر مرزبان (کلیک کنید) | کوچینگ فردی با دکتر مرزبان (کلیک کنید)

برای دریافت راهنمای در واتس‌اپ (کلیک کنید) 09164052373

 

درباره ی شبنم مرزبان

Avatar photo
شبنم هستم، نویسنده کتاب سخت تر از سخت و سرپرست نویسندگان علم ما. مطالعه، آموزش دیدن و نوشتن رو خیلی دوست دارم و در علم ما مقالاتم رو با شما به اشتراک میزارم...

مطلب پیشنهادی

انواع مدل های کوچینگ

مدل اسکار (OSCAR) در کوچینگ 

مدل اسکار (OSCAR) در کوچینگ    سلام به همراهان خوب علم ما، مدل کوچینگ یا …

4 دیدگاه

  1. بالاخره مدل هارو گذاشتید :))))))))))

  2. از معروف ترین مدل ها هست
    ولی راستش اونقدرا کاربردی نیست
    زیادی ایده آل هست

  3. در نهایت فقط همین مهمه: حرکت رو به جلو!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *