خانه / کتاب و مطالعه / معرفی و خلاصه کتاب / معرفی و خلاصه کتاب معجزه انضباط فردی از برایان تریسی
معرفی و خلاصه کتاب
معرفی و خلاصه کتاب

معرفی و خلاصه کتاب معجزه انضباط فردی از برایان تریسی

معرفی کتاب معجزه انضباط فردی

(The miracle of Self-Discipline)

نوشته برایان تریسی

خلاصه و معرفی از: آزاده جوانبخت

 

 

معرفی برایان ترسی

برایان تریسی (Brian Tracy) متولد ۱۹۴۴ در شارلوت‌تاون کانادا از نویسندگان کتاب های خودیاری است که بسیاری از کارهای خود را به صورت کتاب گویا ارائه داده.

موضوع سمینارها و ارائه‌های او شامل رهبری، فروش، مدیریت مؤثر و استراتژی کسب و کار است.

برایان تریسی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت برایان تریسی اینترنشنال است. او این شرکت را در سال ۱۹۸۴ در شهر ونکوور کانادا بنیان نهاد. این شرکت به ارائه خدمات مشاوره‌ای در زمینه رهبری، فروش، اعتماد به نفس، هدف‌گذاری، راهبرد، خلاقیت و روان‌شناسی موفقیت می‌پردازد.

برایان تریسی پیش از پایه‌گذاری این شرکت به عنوان مدیر ارشد عملیات در یک شرکت ساخت‌وساز مشغول به کار بود. او همچنین در زمینه فروش و بازاریابی، سرمایه‌گذاری، ساخت‌وساز، واردات، توزیع و نیز مشاوره مدیریتی فعالیت داشته ‌است. او تاکنون ده‌ها کتاب نگاشته ‌است.

آثار او بدون اجازه یکی از پایه‌های اصلی بازاریابی شبکه‌ای در ایران است. او ۴ بار به ایران سفر کرده و در مرکز همایش‌های صدا و سیما به سخنرانی پرداخته ‌است. ناشران گوناگونی در ایران، کتاب‌های او را ترجمه و روانه بازار کرده‌اند.

 

مترجمین کتاب معجزه انضباط فردی

این کتاب توسط خانم گیتی شهیدی ترجمه شده و انتشارات شیرمحمدی آن را به چاپ رسانده است.

 

درباره کتاب معجزه انضباط فردی

برایان تریسی در کتاب معجزه انضباط فردی به شما کمک می‌کند تا تنبلی و تن‌پروری را کنار بگذارید. او نه اصل برای منظم بودن ارائه می‌دهد و به شما می‌آموزد چگونه با برنامه‌ریزی به فرد با انضباطی تبدیل شوید.

کتاب معجزه انضباط فردی نخستین بار در سال 2010 به چاپ رسید و به سرعت به یکی از کتاب‌های پرفروش در زمینه خودشناسی تبدیل شد.

برایان تریسی در مقدمه‌ی کتابش قول می‌دهد با راهکارهایش شما را منظم‌تر و منضبط‌تر کند. او در ابتدای کتاب حاضر به این موضوع اعتراف می‌کند که هیچ‌گاه فرد باانضباطی نبوده و بعد از درخواست ناشران برای نوشتن این کتاب متوجه نمود بیرونی رفتارش برای دیگران شده است.

او در هر بخش از این کتاب یک اصل مهم برای دست یافتن به انضباط را شرح می‌دهد.

در اولین بخش و در واقع اولین اصل درباره درست فکر کردن توضیح می‌دهد. به اعتقاد او اغلب مردم به هیچ عنوان فکر نمی‌کنند، به طوری که می‌توان گفت هر کار دیگری برایشان راحت‌تر از فکر کردن است. او می‌گوید اگر می‌خواهید کاری که انجام می‌دهید از اثرگذاری خوبی برخوردار باشد، باید تفکر درستی پشت آن قرار گیرد تا کیفیت خوبی را دریافت کنید.

در بخش دوم این کتاب، تریسی به اهمیت و جادوی برنامه‌ریزی روزانه می‌پردازد. به عقیده‌ی او انسان باید برای تمامی لحظه‌های زندگی حتی اوقات فراغت خود برنامه‌ریزی کند. برای برنامه‌ریزی درست باید سؤالات آسانی مانند «اگر می‌توانستم هر کاری انجام دهم، الان چه کاری انجام می‌دادم؟» یا «کاری که دوست دارم انجام دهم چیست؟» را از خودتان بپرسید.

او می‌گوید مردم گاهی به قدری در زندگی روزمره‌ی خود غرق می‌شوند که یادشان می‌رود می‌توانند دقایقی را به دور از تمام دغدغه‌ها و درگیری‌ها شاد باشند.

بخش سوم کتاب معجزه انضباط فردی به مبحث مدیریت روزانه می‌پردازد. تریسی درباره‌ی این اصل می‌گوید هر دقیقه اضافی‌ای که برای برنامه‌ریزی صرف شود، در حین کار ده دقیقه زمان صرفه‌جویی می‌شود. پس اگر روزانه تنها یک دقیقه وقت گذاشته و برای روزتان برنامه‌ریزی کنید، حداقل ده دقیقه صرفه‌جویی کرده‌اید. او در این قسمت پیشنهاد می‌دهد که امور روزانه‌ی خود را اولویت‌بندی کرده و در زمان تعیین شده آن‌ها را انجام دهید. اگر کارتان در آن زمان محدود انجام نشد، آن را رها کرده و به اولویت بعدی‌تان بپردازید.

اصل چهارم برای انضباط فردی، جرأت داشتن است. به اعتقاد تریسی برای اینکه منضبط باشید باید خود را ملزم به انجام کاری کنید و برای این اجبار باید جرأت به خرج دهید. او هشدار می‌دهد که هیچ‌گاه از شکست خوردن نهراسید، چرا که شکست عین موفقیت است. شما در این مسیر راه‌های اشتباه را می‌شناسید و برای پیدا کردن راه درست تلاش بیشتری می‌کنید.

عادات سلامتی اصل پنجم انضباط فردی است. در حقیقت سالم زندگی کردن باید به یکی از اهداف زندگی شما تبدیل شود. پس‌انداز کردن و سرمایه‌گذاری عنوان اصل ششم است و تریسی در این بخش از اهمیت فوق‌العاده آن می‌گوید.

سخت‌کوشی مهم‌ترین اصل انضباط فردی از نظر برایان تریسی است. به عقیده‌ی او افرادی که برای دستیابی به اهدافشان تلاش نمی‌کنند، اگر هم چیزی به دست آورند، آن را از دست می‌دهند.

بخش هشتم این کتاب به یادگیری می‌پردازد. آدمی برای پیشرفت کردن باید همواره در حال یادگیری باشد. یادگیری مداوم انضباط فردی را ضمانت می‌کند، درست همان طور که دانش‌آموزان با رفتن به مدرسه و یادگیری منضبط می‌شوند.

نام بخش پایانی کتاب استمرار و پافشاری است. بزرگ‌ترین آزمون یک انسان با انضباط، اصرار بر روی اصول در موقعیت‌های نامناسب است. اینکه بتوانید خودتان را ملزم به انجام وظایفتان کنید و پیش بروید، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین گامی است که برای نظم پیدا کردن برمی‌دارید.

 

فهرست مطالب کتاب به شرح ذیل می باشد:

پیشگفتار
اصل اول: درست فکر کردن
اصل دوم: برنامه‌ریزی روزانه
اصل سوم: مدیریت روزانه
اصل چهارم: جرأت
اصل پنجم: عادات سلامتی
اصل ششم: پس‌انداز و سرمایه‌گذاری
اصل هفتم: سخت‌کوشی
اصل هشتم: یادگیری
اصل نهم: استمرار و پافشاری

 

 

 

 

با خواندن این کتاب چه چیزهایی را یاد می‌گیریم؟

برایان تریسی این کتاب کم‌ حجم را در نه بخش نوشته است. او در هر بخش یک اصل طلایی برای دستیابی به منضبط بودن را توضیح می‌دهد.

 

پیشگفتار

اینکه تا چه اندازه در کار و زندگی مان موفق باشیم، به میزان توانایی مان در کنترل احساسات و افکارمان دارد. انضباط شخصی بر همین اصل تاکید داشته و به افراد کمک می کند تا با کنترل خشم ها، احساسات و افکار منفی در هر کاری به موفقیت برسند!‍ این را به خاطر داشته باشید که ترس از شکست است که ما را از شروع کارهای بسیاری باز می دارد!

نویسنده این کتاب کوشیده تا با استفاده از روش های علمی و منطقی، مخاطب را در دستیابی به انضباط شخصی یاری کند، تا غول های درونی که مانع از موفقیت می شوند را شکست دهد.

برایان تریسی بر این باور است که راه رسیدن به هر نوع موفقیتی «انضباط شخصی» است!

انضباط شخصی چیست؟

به فرایند کنترل احساسات و عواطف درونی برای غلبه بر ضعف ها و ترس ها، انضباط شخصی می گویند.

اینکه با احساسات منفی مقابله کنیم و خودمان را مجبور به انجام کاری کنیم که از شروعش ترس داریم، نشان دهنده انضباط شخصی است. انضباط شخصی اعتماد به نفس می آفریند و اعتماد به نفس کلید موفقیت در هر کاری است. همین که باور داشته باشیم قادر به انجام کاری هستیم، به احتمال بسیار قوی در آن کار موفق خواهیم بود. انضباط شخصی به ما می آموزد که در چه زمانی کدام کار را انجام دهیم تا به هدفمان برسیم. مجموعه رفتارهایی که هر فرد برای رسیدن به موفقیت می بایست از آنها پیروی کند، مربوط به مبحث امروز ما می شوند. با رسیدن به انضباط شخصی می توانید، بدون زحمت فراوان و آزمودن راه های مختلف به موفقیت برسید.

راه هایی که برایان تریسی  برای رسیدن به انضباط شخصی پیشنهاد می کند در قالب نه فصل در ادامه ارائه شد است:

 

فصل اول – اصل اول: درست فکر کردن
اولین اصلی که برایان تریسی توضیح می‌دهد «درست فکر کردن» است. او معتقد است بیش ‌تر انسان ‌ها اصلا فکر نمی‌کنند تا حدی که تقریبا هر کار دیگری برای ‌شان آسان ‌تر از فکر کردن است. برایان تریسی می‌گوید: « برای تاثیرگذاری کاری که انجام می‌دهید باید تفکر درستی پشتش باشد تا باز خورد مناسبی را دریافت کنید».

درست فکر کردن بخش مهمی از تصمیم گیری است. هر چه بهتر و با کیفیت تر فکر کنید، تصمیمات بهتری خواهید گرفت و روی تصمیم هایتان پافشاری بیشتری دارید که باعث می شود انگیزه تان بیشتر شود.

برای درست فکر کردن لازم است زمانی را به آن اختصاص دهید و با تمرین این کار عادت می کنید، پیش از هر تصمیمی مدتی را بیاندیشید. بهتر است پیش از هر تصمیم نیم ساعت تا یک ساعت را به فکر کردن و تمرکز بر آن موضوع بپردازید. خواهید دید که موارد بسیاری وجود دارند تا شما را از تصمیم منصرف سازند یا به آن تشویق کنند.

کاغذی بردارید و موضوع مورد نظر را همراه با جزئیات مثل مشکلات و راه حل هایی که به ذهنتان می رسد را روی آن یادداشت کنید. پس از آنکه خوب فکر کردید و همه جزئیات را نوشتید، از کسانی که در آن زمینه سررشته ای دارند کمک و مشورت بخواهید.

حال بیایید به این موضوع فکر کنید که همه احتمالات اشتباه است و امکان اینکه افکار شما درست از آب در نیایند بالاست. چه راهکارهایی برای جلوگیری از شکست دارید؟ این کار به شما کمک می کند تا توانایی فکر کردن شما بالاتر رود.

 

فصل دوم – اصل دوم: برنامه‌ریزی روزانه
برایان تریسی در بخش دوم این کتاب درباره‌ی اهمیت و جادوی برنامه ریزی روزانه توضیح می‌دهد. او می‌گوید که مردم گاهی آنقدر درگیر زندگی روزمره خود می‌شوند که فراموش می‌کنند می‌توانند لحظاتی را فارغ از همه‌ی درگیری‌هایشان شاد باشند.

سپس متذکر می شود: « ذهن ناخودآگاه شما بسیار قدرتمند است؛ پس سعی کنید حسابی از آن کار بکشید».

همچنین براین تفکر که انسان باید برای همه‌ی اوقات زندگی‌اش حتی برای فراغتش برنامه‌ریزی داشته باشد اصرار می ورزد. او می‌گوید برای برنامه‌ریزی دقیق می‌توانید سوالات ساده‌ای از خود بپرسید: اگر می‌توانستم هرکاری انجام دهم، الان چه‌کاری انجام می‌دادم؟ یا کاری که دوست دارم انجام دهم چیست؟

برای خود اهدافی مشخص کنید، اینکه از زندگی چه می خواهید و باید چه کاری برای رسیدن به آن انجام دهید را مشخص کنید و با خودتان روراست باشید.

دفترچه یادداشتی بردارید و 10 مورد از اهدافی که می خواهید، در سال پیش رو عملی کنید را بنویسید. برای اهدافتان زمانی را مشخص کنید و طوری بنویسید که انگار به آن اهداف رسیده اید، مثلا من تا یک سال دیگر 500 میلیون پس انداز دارم یا من مدرک دکتری خود را گرفته ام و …هر روز این اهداف را در برگه جدیدی باز نویسی کنید، این تکنیک باعث می شود، تا اهداف در ضمیر ناخودآگاه شما ذخیره شوند و شما را وادار به گام برداشتن در جهت احقاق این اهداف کنند.

 

فصل سوم –  اصل سوم: مدیریت روزانه
بخش سوم این کتاب درباره‌ی مدیریت زمان روزانه است. در این بخش می‌گوید: «با هر دقیقه‌ی که صرف برنامه‌ریزی می کنید، در طول کار ده دقیقه زمان صرفه‌ جویی خواهد شد. پس اگر هر روز فقط 6 دقیقه وقت بگذارید و روزتان را برنامه‌ریزی کنید، حداقل یک ساعت صرفه‌جویی کرده‌اید».

او در ادامه به خوانندگان پیشنهاد می‌کند که کارهای روزانه‌شان را اولویت بندی کنند و در زمان معین آن‌ها را انجام بدهند و اگر کارشان در آن زمان محدود انجام نشد، آن را رها کنند و به اولویت بعدی‌ شان بپردازند.

اصلی وجود دارد که به ازای هر دقیقه برنامه ریزی که انجام می دهید، در زمان انجام کار ده دقیقه صرفه جویی خواهد شد. بازدهی برنامه ریزی می تواند بین 25 تا 50 درصد صرفه جویی در زمان انجام کار باشد. سعی کنید برای هر روز کاری برنامه ریزی داشته باشید.

اگر برنامه ای روزانه نداشته باشید قطعا با هر اتفاقی همسو شده و مثل یک برده همه پیشنهادات را قبول و عمل می کنید و کلی از کارهای مهم آن روزتان می مانند. دفترچه ای بردارید و هر شب کارهایی را که قرار است، روز بعد انجام دهید را بدین صورت لیست کنید.

کارهایی که ضروری هستند و باید حتما انجام شوند.
– کارهایی که مهم هستند اما انجام ندادنشان عواقب جدی ندارد.
– کارهایی که بهتر است انجام دهید.
– اموری که دیگران هم می توانند برایتان انجام دهند.

در مورد کارهایی که نباید انجام دهید! نیز فکر کنید و آنها را از لیست حذف کنید، تا زمان مربوط به آنها را به دیگر کارهای مهم اختصاص دهید.

 

فصل چهارم – اصل چهارم: جرأت
تریسی می گوید که هرگز از شکست خوردن نترسید. زیرا شکست خوردن خود موفقیت است. با این تفاوت که شما مسیرهای غلط را شناسایی می‌کنید و برای یافتن راه درست بیش‌تر تلاش می‌کنید. در واقع اصل چهارم انضباط فردی، جرات داشتن است. او می‌گوید اگر لازم است که خود را مجبور به انجام کاری کنید باید برای این الزام جرات داشته باشید.

همه ما ترس هایی داریم که مانع از انجام بسیاری از کارها می شوند، باید سعی کنید آنها را کنار بگذارید. ترس از شکست، برباد رفتن سرمایه، از دست رفتن زمان و … همگی موانع بزرگی برای شروع کارهای مهم و رسیدن به موفقیت هستند.

همین که کلمه نمی توانم به ذهنتان برسد یا به زبانتان بیاید دلیل ترس شما از شکست است. پس آگاهانه خود را در شرایطی که از آن هراس دارید، قرار دهید و مرتب با خود تکرار کنید من می توانم انجامش دهم. تمرین رویارویی با ترس ها می تواند اعتماد به نفس شما را چندین برابر کند و یک گام شما را به انضباط شخصی نزدیک تر کند.

 

فصل پنجم – اصل پنجم: عادات سلامتی
«عادات سلامتی» اصل پنجم انضباط فردی است. او می‌گوید سلامت زندگی کردن باید یکی از اهداف اصلی شما در زندگی باشد.

برای خود مشخص کنید قرار است چند سال زندگی کنید؟ برنامه ای برای سلامتی جسم و روان خود تدارک ببینید و مشخص کنید، برای اینکه صد سال زندگی سالمی داشته باشید چه کارهایی باید انجام دهید و چه کارهایی انجام ندهید؟ ورزش، تغذیه سالم، مسواک، سحر خیز بودن، مصرف مواد غذایی مضر مثل شکر و نمک و .. را تا جای امکان کم کنید، میوه و آب فراوان بخورید و به طور کلی به سلامتی خود اهمیت دهید و مرتب چکاب کنید.

 

فصل ششم – اصل ششم: پس‌انداز و سرمایه‌گذاری
برایان به خوانندگانش توصیه می‌کند حتما بخشی از پول خود را پس انداز کنند. اصل ششم را پس‌انداز و سرمایه‌گذاری نام می‌گذارد و در بخش ششم بر اهمیت آن تاکید می‌کند.

یکی دیگر از راهکارهای داشتن انضباط شخصی پس انداز و عدم ولخرجی است. همه انسان ها ترس از فقیر شدن در وجودشان وجود دارد و مانع از انجام بسیاری از کارها می شود. شما می توانید هر ماه درصدی از درآمد خود را در یک حساب دیگر پس انداز کنید و آن را نادیده بگیرید. به مرور زمان این درصد را افزایش دهید تا پس اندازتان بیشتر شود. داشتن پس انداز اعتماد به نفس شما را بالا خواهد برد.

زمانی که می خواهید چیزی گران قیمت بخرید، به اندازه کافی تحقیق کنید و یک ماه آنرا به تعویق بیاندازید. احتمالا یا از این کار منصرف می شود یا اینکه چیز بهتری خواهید خرید.

 

فصل هفتم – اصل هفتم: سخت‌کوشی
بخش هفتم که از نظر برایان تریسی مهم‌ترین فصل کتاب است، سخت کوشی و پشتکار نام دارد. تریسی می‌گوید: « هیچ چیزی به اندازه‌ی سخت‌کوشی شما را در زندگی جلو نخواهد برد». او معتقد است اساسا انسان‌هایی که برای رسیدن به خواسته‌هایشان تلاش نمی‌کنند، حتی اگر هم چیزی را بدست بیاورند آن را از دست خواهند داد.

اگر نگاهی به زندگی افراد موفق بیاندازید خواهید دید که همه آنها انسان های سخت کوشی بوده اند و بیشتر از مردم عادی کار کرده اند. این اصل برای رسیدن به انضباط شخصی بسیار مهم است. صبح ها زودتر از خانه خارج شوید، پشتکار داشته باشید، تا آخر وقت بمانید و کارتان را تمام کنید، وقت تان را سرکار با صحبت یا دیگر کارها هدر ندهید، لازم نیست برای خوردن ناهار به خانه بیایید و همان جا سرکار می توانید غذا بخورید و تمام زمانی را که در راه بوده اید را استراحت کنید.

 

فصل هشتم – اصل هشتم: یادگیری
بخش هشتم کتاب «یادگیری» نام دارد. برايان تريسي معتقد است که انسان برای پیشرفت باید دائما در حال یادگیری باشد. یادگیری دائم انضباط را تضمین می‌کند، دقیقا همان‌طور که دانش‌آموزان با رفتن به مدرسه و یادگیری منظم می‌شوند.

هر چه مهارت تان در انجام کار بیشتر باشد، درآمد بیشتری خواهید داشت. یکی از راهکارهای پیشرفت در زمینه کار و جایگاه اجتماعی مطالعه و یادگیری است. همین که قادر هستید کارتان را به خوبی انجام دهید کافی نیست! شما باید همواره در حال رشد باشید و روز به روز چیزهای جدیدی یاد بگیرید تا به مراتب بالاتر در کارتان ارتقا یابید. خواندن کتاب، فیلم های آموزشی، سمینارها، کتاب های صوتی و … همگی روش هایی برای یادگیری هستند.

 

فصل نهم – اصل نهم: استمرار و پافشاری

بخش نهم و نهایی این کتاب «استمرار و پا فشاری» نام دارد که با سخت کوشی بسیار متفاوت است. برایان تریسی می‌گوید: «بزرگ‌ ترین امتحان یک انسان منضبط، پا فشاری روی اصول در شرایط نا مناسب است. اینکه بتوانید خود را مجبور به انجام وظایفتان بکنید و پیش‌روی کنید، بزرگ‌ترین قدمی است که برای منضبط شدن برمی‌دارید».

ادیسون بیش از هزار بار سعی کرد تا توانست آنطور که می خواهد برق را کنترل کند. شما نیز باید در راه رسیدن به هدف پافشاری کنید و سماجت داشته باشید. شجاعت شروع کار و به پایان رساندن آن بسیار مهم است. هرچه به هدف و خودتان اعتماد داشته باشید میزان موفقیت شما بالاتر است.

 

سخن پایانی

داشتن انضباط شخصی برای موفقیت بسیار مهم است. با تمرینات روزانه می توانید به مرور زمان عادت های مثبت در خود ایجاد کرده و موفقیت فردی خود را افزایش دهید. با فکر کردن صحیح، برنامه ریزی، مقابله با ترس ها، مدیریت زمان و سرمایه و همچنین سخت کوشی شما نیز می توانید یکی از افراد موفق باشید. مهم نیست که شغل تان چیست یا چقدر سرمایه دارید؛ کافیست اهدافتان را مشخص کرده و در راه رسیدن به آن انضباط شخصی داشته باشید.

 

 

 

 

 پیام اصلی برایان ترسی

بدون شک زمانی که فعالیت‌های خود را با نظم و ترتیب انجام می‌دهید، بازدهی مطلوب‌تری خواهید داشت.

این موضوع برای ما ثابت شده است که نظم از اصول موفقیت در زندگی، شغل، تحصیل و دیگر فعالیت‌های انسان است. شما با مطالعه کتاب معجزه انضباط فردی می‌توانید اطلاعات زیادی در این زمینه کسب کنید.

 

سایر آثار برایان تریسی:

 

 

 

www.elmema.com

 

 

www.elmema.com

این صفحه را با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

تلگرام telegram

اشتراک گذاری در تلگرام (کلیک کنید)

اشتراک گذاری در واتس آپ (کلیک کنید)

 

animated-down-arrow

از مشاوره رایگان استفاده کنید. (کلیک کنید)

از آرشیو تست های آنلاین دیدن کنید. (کلیک کنید)

از آرشیو مقالات بهبود فردی دیدن کنید. (کلیک کنید)

از آرشیو داستان های کوتاه دیدن کنید. (کلیک کنید)

از آرشیو مقالات موفقیت دیدن کنید. (کلیک کنید)

از آرشیو مقالات مدیریتی دیدن کنید. (کلیک کنید)

از آرشیو مقالات شاد زیستن دیدن کنید. (کلیک کنید)

از آرشیو مقالات امید به زندگی دیدن کنید. (کلیک کنید)

از آرشیو مقالات یک دقیقه مطالعه دیدن کنید. (کلیک کنید)

از آرشیو کل مقالات دیدن کنید، بهترین ها برای شما… (کلیک کنید)

تلگرام علم ما

تلگرام علم ما (کلیک کنید)

Medium_20160928095241745_1111111111

اینستاگرام علم ما (کلیک کنید)

 

 

درباره ی شبنم مرزبان

Avatar photo
شبنم هستم، نویسنده کتاب سخت تر از سخت و سرپرست نویسندگان علم ما. مطالعه، آموزش دیدن و نوشتن رو خیلی دوست دارم و در علم ما مقالاتم رو با شما به اشتراک میزارم...

مطلب پیشنهادی

معرفی و خلاصه کتاب

معرفی و خلاصه کتاب قدرت من هستم از جول اوستین

معرفی کتاب قدرت من هستم (The Power of I Am) نوشته جول اوستین خلاصه و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *