خانه / کتاب و مطالعه / معرفی و خلاصه کتاب / معرفی و خلاصه کتاب نابخردی های پیش بینی پذیر از دن آریلی
معرفی و خلاصه کتاب
معرفی و خلاصه کتاب

معرفی و خلاصه کتاب نابخردی های پیش بینی پذیر از دن آریلی

معرفی و خلاصه کتاب نابخردی هایپیش بینی پذیر از دن آریلی

 

سلام به همراهان علم ما، در این مقاله با معرفی و خلاصه کتاب نابخردی های پیش بینی پذیر از دن آریلی آشنا می شوید. با علم ما همراه باشید.

 

معرفی دن آریلی

دن آریلی در 29 آوریل سال 1967 در نیویورک آمریکا به دنیا آمد و تحصیلات خود را در رشته‌ های روانشناسی شناختی تکمیل کرد و در این رشته دکترا گرفت. پس از مدتی تصمیم گرفت در رشته مدیریت کسب و کار تحصیل کند و موفق شد که در این رشته هم دکترای خودش را بگیرد.

وی در سال ‌های 1998 تا 2008 در دانشگاه MIT تدریس کرد و سپس دانشگاه دوک را برای تدریس برگزید و تاکنون در همان دانشگاه تدریس می ‌کند. تمام نوشته‌ ها و کتاب ‌های ایشان بر اساس تحقیقات و نظریه ‌های علمی  و منابعی دست اول از مقالات روانشناسی شناختی و اقتصاد رفتاری است. معروف ‌ترین کتاب او همین کتاب نابخردی های پیش بینی پذیر است.

دن آریلی در کتاب نابخردی‌ های پیش‌بینی‌ پذیر و بقیه کتاب‌ هایش سراغ فرضیات پذیرفته شده‌ی ما می‌ رود و با آزمایش‌ های متعدد نشان می‌ دهد که این فرضیات چقدر با واقعیت رفتاری ما اختلاف دارد.

(معرفی و خلاصه کتاب نابخردی های پیش بینی پذیر از دن آریلی)

 

مترجمین کتاب:

مترجم: رامین رامبد

انتشارات: انتشارات مازیار

 

درباره کتاب نابخردی های پیش بینی پذیر:

در این کتاب، آریلی با استفاده از علم اقتصاد رفتاری که ترکیبی از علم اقتصاد و روانشناسی است برای توضیح رفتار مصرف کنندگان استفاده می‌کند، و با مطرح کردن حقایق روانشناسی در کنار مثال هایی از زندگی واقعی نشان می ‌دهد که رفتار مصرف کنندگان در زندگی واقعی، آنچه از لحاظ عقلایی باید باشد، نیست.

آریلی در این کتاب سفری دارد به تمامی رفتارهای نامعقولی که انسان ‌ها در شرایط گوناگون از خود بروز می ‌دهند مبحثی که آریلی نامش را اقتصاد رفتاری یا قضاوت و تصمیم‌گری نامیده است.

اقتصاد رفتاری حوزه‌ای به نسبت جدید است و به هر دو جنبه روانشناسی و اقتصاد می‌ پردازد. او در این کتاب پس از توضیح دادن اقتصاد رفتاری در هر فصل بر پایه آزمایش ‌هایی که سال‌ ها انجام داده به تشریح رفتارهای نابخردانه انسان در عرصه‌ های گوناگون اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پرداخته است.

 

جوایز و افتخارات کتاب نابخردی ‌های پیش‌بینی‌پذیر:

در فهرست کتاب ‌های پرفروش نیویورک تایمز

بیست ‌و هفتمین کتاب پرفروش دسته ‌بندی علوم روانشناسی در وب‌ سایت آمازون

چهل ‌و ششمین کتاب پرفروش دسته ‌بندی روانشناسی اجتماعی در وب ‌سایت آمازون

یازدهمین کتاب پرفروش دسته ‌بندی مصرف‌گرایی (Consumerism) در وب‌ سایت آمازون

 

 

 

در بخشی از کتاب نابخردی های پیش بینی پذیر می خوانیم:

اگر قرار باشد در دفتر کار هر کس یک سهم بیسکوئیت داشته باشد، مطمئنا همه یک سهمشان را برمی ‌دارند. زمانی که هزینه‌ای برای کالایی در نظر گرفته می ‌شود، مردم تمایلی به گرفتن بیش از یک سهم نشان نمی ‌دهند چون باید برایش پول پرداخت کنند.

این را مقایسه کنید با وقتی‌ که خودشان را در خوردن خوراکی ‌های رستورانی که به‌ صورت بوفه است غرق می ‌کنند. اگر چه این مثال ‌ها ممکن است ناچیز به نظر برسند اما تاثیرات عمده‌ای در نشان دادن تمایلات دارند.

شاید سیاست محدود کردن و تجارت که کشورها مجبور به پرداخت هزینه‌ های تولید آلودگی خود هستند هم همین روند را دنبال کند. دولت‌ ها احساس می‌ کنند که می ‌توانند بیشتر آلودگی تولید کنند زیرا برای حق آن هزینه پرداخت کرده‌اند.

در نتیجه به ‌جای اینکه نظریه‌ ها و قوانین اقتصادی به مردم و گروه ‌های مردمی بگوید که چگونه رفتار کنند بر اساس نحوه‌ی رفتار آنها اجرا می ‌شود.

در سیستم قضایی قضات اغلب مواضع خود را حفظ می ‌کنند زیرا اعتقاد بر این است که آنها بی‌ طرف و منصف، دارای ادله، خردمندی و عقلانیت در پرونده‌ های شکایت هستند اما حتی این افراد که گمان می ‌رود نمونه‌ی اخلاق و مهربانی و معیار کامل خردمندی هستند می‌ توانند نابخردانه رفتار کنند.

در تحقیقاتی که در آلمان انجام شده است از قضات جوان خواسته شد قبل از اینکه در محاکمه‌ بعدی خود حکم صادر کنند طاس بریزند. در این مطالعه نشان داده شد قضاتی که با ریختن طاس عدد بالایی برایشان آمد حکم‌ های بلند مدت ‌تری دادند و برعکس قضاتی که طاسشان نمره‌ی کمتری آوردند تمایل به دادن حکم ‌های کوتاه‌ مدت ‌تری نشان دادند.

این تصمیمات نابخردانه توسط شانس و طاس ریختن گرفته شد. هیچ دلیل موجهی برای تصمیمات نابخردانه‌ی این قضات بر اساس اعداد پیشنهادی طاس وجود ندارد.

 

با خواندن این کتاب چه چیزهایی یاد می گیریم؟

ما معمولا فکر می‌ کنیم تصمیم ‌هایی که می ‌گیریم بر اساس استدلال منطقی و با بررسی سود و زیان و عواقب آن انجام می ‌شود. با دانستن اینکه بیشتر تصمیم‌ هایمان چندان هم بخردانه نیست، دید بهتری از خودمان پیدا می‌ کنیم. دن آریلی در کتاب نابخردی ‌های پیش‌بینی پذیر به ما برخی از پرتکرارترین اشتباهات رفتاری را نشان می ‌دهد.

به ما می‌ گوید که چرا تصمیم‌ هایی که می ‌گیریم خردمندانه نیست و با دانستن این اشکالات شاید بتوانیم به مرور نابخردی ‌هایمان را کم کنیم.

 

 

پیام اصلی نویسنده:

آریلی درباره‌ی تجربه‌ی نگارش این کتاب توضیح می‌ دهد: «هدف من از نوشتن این کتاب در نهایت این است که به شما کمک کنم اساسا در مورد چگونگی تصمیم‌گیری ‌های خود و اطرافیانتان تجدید نظر کنید. امیدوارم بتوانم با ارائه‌ی طیف گسترده‌ای از آزمایش ‌های علمی، یافته‌ ها و حکایت‌ هایی که در این کتاب آورده‌ام، شما را به این مقصد رهنمون کنم.

در بسیاری از موارد مطالبی که در این کتاب آورده‌ام سرگرم‌ کننده هستند. هنگامی که متوجه شدید برخی از اشتباهاتتان چقدر سیستماتیک هستند و چگونه آنها را بارها و بارها تکرار می ‌کنید، فرایند اجتناب از آنها را آغاز خواهید کرد.»

 

سایر آثار دن آریلی:

سزا؛ منطق پشت ‌پرده‌ی انگیزه‌ هایمان

جنبه‌ مثبت بی منطق بودن

مصائب زندگی صادقانه

پشت پرده‌ی ریاکاری

پول و عقل

پاداش

 

 

 

www.elmema.com

 

 

www.elmema.com

این صفحه را با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

تلگرام telegram

اشتراک گذاری در تلگرام (کلیک کنید)

اشتراک گذاری در واتس آپ (کلیک کنید)

 

animated-down-arrow

از مشاوره رایگان استفاده کنید. (کلیک کنید)

از آرشیو تست های آنلاین دیدن کنید. (کلیک کنید)

از آرشیو مقالات بهبود فردی دیدن کنید. (کلیک کنید)

از آرشیو داستان های کوتاه دیدن کنید. (کلیک کنید)

از آرشیو مقالات موفقیت دیدن کنید. (کلیک کنید)

از آرشیو مقالات مدیریتی دیدن کنید. (کلیک کنید)

از آرشیو مقالات شاد زیستن دیدن کنید. (کلیک کنید)

از آرشیو مقالات امید به زندگی دیدن کنید. (کلیک کنید)

از آرشیو مقالات یک دقیقه مطالعه دیدن کنید. (کلیک کنید)

از آرشیو کل مقالات دیدن کنید، بهترین ها برای شما… (کلیک کنید)

تلگرام علم ما

تلگرام علم ما (کلیک کنید)

Medium_20160928095241745_1111111111

اینستاگرام علم ما (کلیک کنید)

درباره ی شبنم مرزبان

Avatar photo
شبنم هستم، نویسنده کتاب سخت تر از سخت و سرپرست نویسندگان علم ما. مطالعه، آموزش دیدن و نوشتن رو خیلی دوست دارم و در علم ما مقالاتم رو با شما به اشتراک میزارم...

مطلب پیشنهادی

معرفی و خلاصه کتاب

معرفی و خلاصه کتاب هفت عادت مردمان موثر از استفان کاوی

معرفی و خلاصه کتاب هفت عادت مردمان موثر از استفان کاوی   سلام به همراهان …

یک دیدگاه

  1. کتاب خیلی خوبیه
    ممتون از معرفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *